SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 20.12.2016 3 min

„Rysa na powiece” w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Damien Deroubaix, bez tytułu, 2016. Dzięki uprzejmości Nosbaum Reding Gallery.

Wystawa ukazuje obecną sytuację Europy w kontekście efektu zachodzących w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat procesów modernizacji i towarzyszących im porażek. Jest wizualną opowieścią o zmieniającej się wokół nas rzeczywistości. Ma na celu zobrazowanie dzisiejszej kołtunerii kulturowej. Prezentuje prace, które stają się probierzem ukazującym wątki związane z relacją z Innym, ksenofobią, agresją wobec środowisk imigranckich, jak również przyczynami aktów terroryzmu czyli tematami dziś szczególnie obecnymi w debacie społecznej. Przyświeca jej pytanie związane z kondycją współczesnej sztuki, przede wszystkim kwestią jej użyteczności i skuteczności w innych dziedzinach życia.

Tytuł wystawy Rysa na powiece ma na celu obrazowanie społecznego szoku wywołanego wiadomościami o zamachach w Paryżu 13 listopada 2015 roku. Odwołuje się do fali agresji, która pojawiała się nie tylko ze strony samych terrorystów ale również w stosunku do wszystkich środowisk imigranckich.

Damien Deroubaix, Wojna w mojej głowie, Muchy, Zew Khtulu, Narodziny, 2014, fot. Barbara Kubska. Dzięki uprzejmości Nosbaum Reding Gallery.
François Boisrond, Wejście krzyżowców do Konstantynopola, 2011, fot. Barbara Kubska. Dzięki uprzejmości Galerie Louis Carré & Cie.
Jean-Christophe Menu, Przemówienie wygłoszone przy odbiorze nagrody Liberte d’Expression dla Charlie Hebdo, I 2015, fot. Barbara Kubska
Jean-Michel Alberola, Strach, zniszczenie, dobro, 2013, realizacja murali Ariane A., Marie D., fot. Barbara Kubska

Tytułowa rysa na powiece ma znaczenie metaforyczne, przywołuje skojarzenia z niebezpieczeństwem wyłupienia oka. W tradycji filozoficznej i literackiej Europy Zachodniej oko i widzenie utożsamiane było z racjonalizmem, świadomością, kulturą. Wyłupienie oka łączono z wejściem w sferę ciemności czyli chaosu, zezwierzęcenia i barbarzyństwa. Tytuł ma więc przywoływać moment graniczny, sytuację, w której znalazła się nasza kultura, o krok przed paniką i eskalacją społecznych napięć, lęków i niepokojów w stosunku do Obcych.

Celem ekspozycji jest nie tylko popularyzacja sztuki artystów współczesnych, ale podejmowanie aktualnych tematów, które przepracowywane przez twórców, stają się punktem wyjścia do głębokiej refleksji nad kondycją kultury. Artyści nie uciekają się do działań dublujących obrazy aktów terrorystycznych. Za pomocą subtelnych środków portretują stany niepewności, rozdarcia, strachu, destrukcji, prowizoryczności i zagrożenia. Oddając w ten sposób nastroje społeczne w dobie kryzysu idei demokracji.

Krzysztof Wodiczko, Drabina, Studium do drabiny, 1975, fot. Barbara Kubska. Dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki w Łodzi.
Marek Kuś, Tablice, 1986-1992, fot. Barbara Kubska
Sławomir Elsner, Trójkolorowa, 2016, fot. Barbara Kubska
Edmund Clark i Crofton Black, projekt Negative Publicity, fot. Barbara Kubska
Zbigniew Libera, Śmierć patrioty, 2016, fot. Barbara Kubska
Rysa na powiece, widok wystawy, fot. Barbara Kubska

Wystawa rozpisana jest na kilka poziomów, każdy z nich odnosi się do innego wątku związanego z ksenofobią współczesnej Europy. Z jeden strony medialne wizerunki ofiar ataków terrorystycznych stają się punktem wyjścia do dyskusji nad okrucieństwem i przemocą, do jakiej jesteśmy zdolni jako ludzie w imię obrony własnych zasad i tożsamości.

Równolegle projekt Rysa na powiece poprzez samą ekspozycję jak i towarzyszącą jej książkę, podejmuje wątki nierówności, marginalizacji i przepaści ekonomicznej, w której niezasymilowani imigranci jako Inni, stają się ofiarami gestów przemocy symbolicznej. W tym kontekście prezentowane prace stawiają pytanie o kondycję, w jakiej znalazły się współczesne multikulturowe społeczeństwa. Są zachętą do namysłu nad kształtem nowych zasad współistnienia obok siebie różnych nacji.

Ostatnią z narracji obecnych na ekspozycji jest zagadnienie pamięci o aktach terroru, upamiętniania ofiar, sposobów radzenia sobie z traumą obecną w świadomości zbiorowej, jej przepracowania i gestu wybaczenia.

Wystawa prezentowana jest w ramach XXV Festiwalu Ars Cameralis.

Przypisy

Stopka

Osoby autorskie
Jean-Michel Alberola, François Boisrond, Edmund Clark, Damien Deroubaix, Sławomir Elsner, Joanna Helander & Bo Person, Zbigniew Libera, Marek Kuś, Jean-Christophe Menu, Tony Oursler, Krzysztof Wodiczko
Wystawa
Rysa na powiece
Miejsce
Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
Czas trwania
04.11.2016-15.01.2017
Osoba kuratorska
Marek Zieliński
Strona internetowa
www.bwa.katowice.pl
Indeks
Bo Person Damien Deroubaix Edmund Clark François Boisrond Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach Jean-Christophe Menu Jean-Michel Alberola Joanna Helander Krzysztof Wodiczko Marek Kuś Marek Zieliński Sławomir Elsner Tony Oursler Zbigniew Libera

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Rysa na powiece” w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności