„Religo” Nicoli Samoriego w Trafostacji Sztuki w Szczecinie
Trafostacja Sztuki w Szczecinie jako pierwsza instytucja w Polsce prezentuje obszerną, monograficzną wystawę włoskiego artysty Nicoli Samoriego (ur. 1977). Jego figuratywne prace charakteryzują się precyzyjną klasyczną kompozycją oraz znacznym stopniem złożoności i wirtuozerii w technice wykonania. Oddziaływująca na zmysły intensywność, zainspirowana teatralną estetyką renesansu i baroku, nawiązuje do gestu malarskiego powojennych malarzy ekspresjonistycznych. Misterne kompozycje, pieczołowicie wyrzeźbione marmurowe posągi czy połyskujące abstrakcyjne płótna stanowią refleksję na temat roli klasycznych, figuratywnych przedstawień w sztukach wizualnych. Dzieła prezentowane na wystawie RELIGO można porównać do soczewki skupiającej wzrok widza na obserwacji wpływu symbolizmu religijnego na współczesną estetykę kultury Zachodu. Pochodzące z łaciny słowo „re-ligare” oznacza powiązać, złączyć na nowo. Z jednej strony podkreśla ono znaczenie religijnych i historycznych korzeni twórczości Samoriego, z drugiej nawiązuje do czasów, w których duchowość i kultura były ze sobą ściśle powiązane.
Powierzchnia płótna w obrazach Samoriego stanowi swojego rodzaju warstwę materialną. Kompozycje malarskie poddawane są agresywnej, wręcz fizycznej ingerencji zmieniając jednocześnie odbiór pracy w oczach widza i zmuszając go do ponownej analizy. Płótno czy deska, poddane procesowi dekonstrukcji, przekraczają granicę dwuwymiarowości. Proces ten powoduje ingerencję dzieła w otaczającą je przestrzeń. W innych pracach Samori eksperymentuje z kompozycją abstrakcyjną, ukrytą, używając przy tym miedzi, złota i srebra, zapożyczonych z tradycji bizantyjskiej estetyki i malowania ikon. W instalacji „site-specific” prezentowanej w holu głównym Trafostacji Sztuki Samori nawiązuje do historii symboliki religijnej oraz bada wpływ czynników historycznych i estetycznych na współczesne dzieło sztuki. W konfrontacji z pracą, w której nakładają się na siebie warstwy historii religii i estetyki, widz jest zmuszony do zweryfikowania swojego podejścia do wiary. Stąd instalacja Samoriego jest nie tylko wyraźnym odniesieniem do pogańskich zaczątków religii, lecz także analizą praktyki religijnej w dzisiejszych czasach lub jej zaniechania oraz nieustającego wpływu religii na sztukę współczesną.
Nicola Samori (ur. 1977, Forli), mieszka i pracuje w Bagnacavallo we Włoszech w pobliżu Rawenny. W 2004 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Bolonii. Jego wcześniejsze prace pokazywano m. in. na wystawach: Dei Miti Memorie (Central TAFE Gallery, Perth, 2003), Sine Die (Museo d’Arte Contemporanea, Gibellina, 2007), Arte Italiana 1968-2007 Pittura (Palazzo Reale, Mediolan, 2007) oraz 9. edycji Premio Kair (Palazzo della Permanente, Mediolan, 2008). Wystawa z 2010 roku La Dialettica del Mostro (Galleria Marcorossi Artecontemporanea, Mediolan) była początkiem prac nad tematem inkorporacji, w której to obraz ulega przemienieniu i przedefiniowaniu. W tym samym roku Samori zaczął też otwierać swoje kompozycje poprzez fizyczną dekonstrukcję powierzchni obrazu. W 2011 roku artysta został zaproszony do udziału w 54. Biennale w Wenecji (Pawilon Włoski). W 2012 roku pokazał swoje prace na dwóch wystawach indywidualnych: Imaginifragus w Christian Ehrentraut Gallery w Berlinie i The Venerable Abject w Ana Cristea Gallery w Nowym Jorku.
Po raz pierwszy w Polsce jedna wystawa łączy trzy serie prac artysty. Specjalnie na zamówienie Trafostacji Sztuki Samori stworzył instalację dostosowaną do przestrzeni holu głównego oraz obraz olejny przedstawiający Marię Magdalene i zatytułowany Marie wyeksponowany w sąsiadującym z instytucją kościele pod wezwaniem Św. Jana Ewangelisty. Współpraca z kościołem ma na celu zainicjowanie dialogu na temat postępującego dzisiaj podziału między kulturą a religią. Oglądanie płótna jest możliwe w godzinach otwarcia kościoła.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Nicola Samori
- Wystawa
- Religo
- Miejsce
- Trafostacja Sztuki
- Czas trwania
- 18.01-22.03.2015
- Osoba kuratorska
- Marie-Eve Lafontaine
- Fotografie
- Adam Słomski Underlight
- Strona internetowa
- trafo.org