SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 19.01.2015 5 min

„Rainbow in the Dark” w SALT Galata

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Rainbow in the Dark, widok wystawy

Zbigniew Warpechowski, Autopsja, dokumentacja performansu, 1974

Wystawa Rainbow in the Dark (Tęcza w ciemnościach) jest głównym punktem tegorocznej współpracy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie z SALT w Stambule.

Rainbow in the Dark, widok wystawy

Slavs & Tatars, PrayWay, dywan, płyta MDF, stal, jarzeniówki, 2012

Wystawa odbywa się w zabytkowym XIX-wiecznym budynku byłego Cesarskiego Banku Osmańskiego w dzielnicy Karaköy. Turecki projekt jest kontynuacją badań Muzeum nad konserwatywną kulturą wizualną (Nowa sztuka narodowa. Realizm narodowy w Polsce w XXI wieku, 2010) oraz problematyki nowych ruchów religijnych, mesjanizmu i „narodów wybranych”, eksplorowanych przez kuratorów wystawy wraz z izraelską artystką Yael Bartaną przy pracy nad wystawą w Pawilonie Polonia na 54. Biennale Sztuki w Wenecji.

Rainbow in the Dark, widok wystawy

Paweł Kwiek, z serii Ekumenizm sztuki, wydruk na płótnie, 1998

Rainbow in the Dark, widok wystawy

Köken Ergun, Ashura, instalacja filmowa, 2012

Poszukując pierwiastka duchowego oraz nieracjonalnych doświadczeń w polu sztuki współczesnej, kuratorzy Rainbow in the Dark odwołują się do perspektywy post-sekularnej w filozofii, wykraczającej poza ramy nowoczesnych, pooświeceniowych narracji. Fundamentem wystawy są wybrane z kolekcji muzeum prace: Czarny papież i czarna owca Mirosława Bałki, Crucifix For Two Jonathana Horowitza, Cabaret Crusades: The Path to Cairo Waela Shawky’ego, Mother Tongues and Father Throats grupy Slavs and Tatar oraz fotografie z archiwum Teresy Murak.

Rainbow in the Dark, widok wystawy

Nilbar Güreș, Skrzyżowanie z serii TrabZONE, 2010

Rainbow in the Dark, widok wystawy

Zofia Rydet, cykl Zapis socjologiczny, fotografia, 1978–1997

Na wystawie zgromadzono prace artystów odnoszących się do kwestii wiary, rytuału czy też wzrostu znaczenia nowych ruchów religijnych. Jako punkt wyjścia obrano historię współpracy twórców awangardowych i duchowieństwa katolickiego w czasach stanu wojennego w Polsce, manifestującej się w postaci tzw. wystaw przykościelnych.

Rainbow in the Dark, widok wystawy

Slavs & Tatars, Języki macierzyste i ojcowskie gardła, dywan, 2012

Twórcy zaproszeni do udziału w wystawie deklarują się jako osoby głęboko wierzące, używające artystycznych narzędzi do zintensyfikowania doświadczenia duchowego (Paweł Kwiek) bądź też jako świeccy sceptycy, za pomocą sztuki „testujący” siłę religijnego obrzędu (Köken Ergun) lub „wymuszający” cud (Artur Żmijewski). Istotnym wątkiem podejmowanym na wystawie jest instytucjonalny wymiar sztuki współczesnej, specyficznego ruchu quasi-religijnego, opartego na kulcie własnych „świętych” i „relikwii” (Walid Raad), obrzędowości (Fatma Bucak) oraz poszukiwaniu nieracjonalnych doświadczeń (Zbigniew Warpechowski). Częścią wystawy są pokazy filmowe oraz nowa odsłona Kongresu rysowników Pawła Althamera w SALT Beyoğlu przy Istiklal Caddesi, dotycząca ograniczeń reprezentacji tego co duchowe i nieracjonalne w sztuce oraz sposobów na przedstawienie napięcia pomiędzy tym co świeckie i religijne we współczesnej Turcji.

Rainbow in the Dark, widok wystawy

Rainbow in the Dark, widok wystawy

Nilbar Güreș, Rajskie rzeki, kolaż na tkaninie, 2011

Nilbar Güreș, Rajskie rzeki, kolaż na tkaninie, 2011

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Kader Attia, Fayçal Baghriche, Mirosław Bałka, Fatma Bucak, Köken Ergun, Nilbar, Güreş, Jonathan Horowitz, Gülsün Karamustafa, Paweł Kwiek, Virgínia de Medeiros, Mujeres Públicas, Teresa Murak, Walid Raad, Zofia Rydet, Wael Shawky, Slavs & Tatars, Zbigniew Warpechowski, Artur Żmijewski
Wystawa
Rainbow in the Dark
Miejsce
SALT Galata, Stambuł
Czas trwania
13.11.2014-18.01.2015
Osoba kuratorska
Sebastian Cichocki i Galit Eilat, we współpracy z SALT
Fotografie
Mustafa Hazneci
Strona internetowa
artmuseum.pl, saltonline.org
Indeks
Artur Żmijewski Fatma Bucak Fayçal Baghriche Gülsün Karamustafa Güreş Jonathan Horowitz Kader Attia Köken Ergun Mirosław Bałka Mujeres Públicas Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie Nilbar Paweł Kwiek SALT Salt Galata w Stambule Slavs and Tatars Teresa Murak Virginia de Medeiros Wael Shawky Walid Raad Zbigniew Warpechowski Zofia Rydet

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Rainbow in the Dark” w SALT Galata — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności