SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 24/2025 Do zobaczenia 18.06.2025 2 min

„Pszczoły nie widzą koloru czerwonego” Andrzeja Jana Bielawskiego w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Widok wystawy Andrzeja Jana Bielawskiego „Pszczoły nie widzą koloru czerwonego”, fot. Tomasz Maryks

Wystawa Andrzeja Jana Bielawskiego Pszczoły nie widzą koloru czerwonego to podsumowanie ponad dwudziestu lat artystycznego dialogu twórcy z pszczołami – niezwykłymi współautorami jego prac.

Andrzej Jan Bielawski od ponad dwudziestu lat prowadzi niezwykły dialog z pszczołami – istotami, które od tysięcy lat fascynują ludzi swoją organizacją, inteligencją i tajemniczym postrzeganiem rzeczywistości. Nie widzą koloru czerwonego, ale doskonale rozróżniają inne barwy, a ich życie podporządkowane jest rytmowi cykli przyrody. Bielawski, który stał się zarówno artystą, jak i pszczelarzem, wplata ich obecność w swoje obrazy, czyniąc je nie tylko inspiracją, ale również współtwórcami.

Widok wystawy Andrzeja Jana Bielawskiego „Pszczoły nie widzą koloru czerwonego”, fot. Tomasz Maryks
Widok wystawy Andrzeja Jana Bielawskiego „Pszczoły nie widzą koloru czerwonego”, fot. Tomasz Maryks
Widok wystawy Andrzeja Jana Bielawskiego „Pszczoły nie widzą koloru czerwonego”, fot. Tomasz Maryks
Widok wystawy Andrzeja Jana Bielawskiego „Pszczoły nie widzą koloru czerwonego”, fot. Tomasz Maryks
Widok wystawy Andrzeja Jana Bielawskiego „Pszczoły nie widzą koloru czerwonego”, fot. Tomasz Maryks
Widok wystawy Andrzeja Jana Bielawskiego „Pszczoły nie widzą koloru czerwonego”, fot. Tomasz Maryks

Wosk pszczeli stał się dla niego jednym z najważniejszych środków wyrazu – jego ciepła barwa, przezroczystość, organiczna struktura i podatność na światło sprawiają, że każdy obraz wydaje się żyć. Materia ta nie tylko przechowuje ślady pracy pszczół, ale również odzwierciedla pamięć miejsc i procesów. Bielawski nazywa swoje prace „izolatorami morficznymi”, odwołując się do teorii Ruperta Sheldrake’a, według której organizmy posiadają zdolność do przekazywania pamięci pokoleń. W tym sensie jego sztuka jest formą zapisu – nie tylko własnych doświadczeń, ale także historii natury i jej nieustannej transformacji.

Wystawa zbudowana jest jak metaforyczny ul. Monumentalne obrazy malowane woskiem i pyłkiem pszczelim tworzą przestrzeń, w której świat ludzki i pszczeli przenikają się nawzajem. W centrum galerii znajduje się sześcioboczna struktura, przywołująca skojarzenia z pojedynczą komórką plastra miodu – tam umieszczone są „Izolatory morficzne”, powstałe wewnątrz prawdziwego ula. To prace, w których artysta oddał część procesu twórczego pszczołom, pozwalając im na swobodne działanie.

Widok wystawy Andrzeja Jana Bielawskiego „Pszczoły nie widzą koloru czerwonego”, fot. Tomasz Maryks
Widok wystawy Andrzeja Jana Bielawskiego „Pszczoły nie widzą koloru czerwonego”, fot. Tomasz Maryks
Widok wystawy Andrzeja Jana Bielawskiego „Pszczoły nie widzą koloru czerwonego”, fot. Tomasz Maryks
Widok wystawy Andrzeja Jana Bielawskiego „Pszczoły nie widzą koloru czerwonego”, fot. Tomasz Maryks

Dzieła Bielawskiego to nie tylko efekt wieloletniego eksperymentu artystycznego, ale również głębokiej refleksji nad relacją człowieka z naturą. Artysta nie narzuca materii swojego porządku – poddaje się jej, współpracuje z nią, bada jej możliwości i ślady. Obrazy stają się zapisem czasu, medytacją nad ulotnością i trwałością, nad pamięcią zapisaną w substancji świata.

„Pszczoły nie widzą koloru czerwonego” to nie tylko wystawa, ale także przestrzeń doświadczania – subtelnej, organicznej relacji między sztuką, naturą i tym, co pozostaje poza ludzkim postrzeganiem.

Kamila Czosnyk

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Andrzej Jan Bielawski
Wystawa
Pszczoły nie widzą koloru czerwonego
Miejsce
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Czas trwania
12.04-22.06.2025
Osoba kuratorska
Paweł Sosnowski, Kamila Czosnyk
Fotografie
Tomasz Maryks
Strona internetowa
pgs.pl/andrzej-jan-bielawski-pszczoly-nie-widza-koloru-czerwonego/
Indeks
Andrzej Jan Bielawski Kamila Czosnyk Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie Paweł Sosnowski

Najczęściej czytane

1
Krytyka 04.07.2025

Pejzaże, opowieści. O filmach Anki i Wilhelma Sasnalów

Portret Mateusz Górniak
2
Eseje 04.07.2025

Cynizm – czyli jak uciec przed kontekstem

Portret Łukasz Białkowski
3
Krytyka 11.07.2025

Seksowne i niedopłacone. O wystawie „Strefy LGBT+” w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu

Portret Łucja Staszkiewicz
4
Na Dobry Początek 30.06.2025

30 czerwca – 6 lipca

Redakcja
5
Na Dobry Początek 07.07.2025

7–13 lipca

Redakcja
6
News 08.07.2025

Daniel Muzyczuk dyrektorem Muzeum Sztuki w Łodzi

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Pszczoły nie widzą koloru czerwonego” Andrzeja Jana Bielawskiego w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności