SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 6/2025 Do zobaczenia 11.02.2025 2 min

„Przez dziurkę od klucza” w CSW Łaźnia 2 w Nowym Porcie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Anna Witkowska, „POCAŁUNEK #2” 2024, „POCAŁUNEK” 2008”, widok wystawy „Przez dziurkę od klucza”, fot. Alina Żemojdzin, dzięki uprzejmości CSW Łaźnia

Czym jest prywatność i gdzie przebiegają jej granice? Jak pokazać intymność i tajemnicę? W jaki sposób, w ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat wideo wpłynęło na życie codzienne i relacje międzyludzkie oraz jakim uległo zmianom?

Na wystawie „Przez dziurkę od klucza” zaprezentowano prace wideo, fotografie i realizacje dokumentalne dziesięciu artystek i artystów powstałe w latach 1999 – 2024. Dotykają one kwestii prywatności, rodziny, bliskości, bezpieczeństwa czy trudnych tematów ukrytych za drzwiami domów. Prace dobrano tak, aby ukazać zmianę w myśleniu o technice nagrań audiowizualnych i ich możliwościach technicznych. To właśnie wideo, obok fotografii, najbardziej zmieniło w ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat sposób myślenia o tym, czym jest prywatność, równocześnie przesuwając granicę pomiędzy strefą prywatną a publiczną.

Ada Karczmarczyk (ADU), „Blog”, 2009, widok wystawy „Przez dziurkę od klucza”, fot. Alina Żemojdzin, dzięki uprzejmości CSW Łaźnia
Zorka Wollny, „Mieszkam w Ikea”, 2004, widok wystawy „Przez dziurkę od klucza”, fot. Alina Żemojdzin, dzięki uprzejmości CSW Łaźnia
widok wystawy „Przez dziurkę od klucza”, fot. Alina Żemojdzin, dzięki uprzejmości CSW Łaźnia
od lewej: Józef Robakowski, „Rozmowa z matką”, 2004, Małgosia Goliszewska „I’ll call you when I get there”,  2013, Honorata Martin, „Subscribe”, 2024, widok wystawy „Przez dziurkę od klucza”, fot. Alina Żemojdzin, dzięki uprzejmości CSW Łaźnia
Anna Witkowska, „POCAŁUNEK #2” 2024, widok wystawy „Przez dziurkę od klucza”, fot. Alina Żemojdzin, dzięki uprzejmości CSW Łaźnia
Piotr Wyrzykowski, „Lekcja wideo artu”, 1999, widok wystawy „Przez dziurkę od klucza”, fot. Alina Żemojdzin, dzięki uprzejmości CSW Łaźnia

Tytuł wystawy z jednej strony nawiązuje do sytuacji prywatnych, które możemy obserwować przez dziurkę od klucza, a z drugiej do początków wideo i pierwszych kamer wykorzystywanych do kręcenia prac audiowizualnych, umieszczających osobę nagrywającą w pozycji podglądacza.

Realizacje m.in. Witosława Czerwonki, Wojciecha Zamiary, Honoraty Martin, Anny Witkowskiej i Piotra Wyrzykowskiego dotykają tematu samego medium oraz poruszają wątki osobistych relacji czy prywatności. O życiu codziennym opowiadają także prace Zorki Wollny „Mieszkam w ikea” oraz Daniela Rumiancewa „Brudne naczynia na moim balkonie” i „Love song”.

Na wystawie poruszono wątek matki, opiekunki ogniska domowego, a także jej relacji z dorosłymi dziećmi. Praca Józefa Robakowskiego „Rozmowa z matką”, która jest zapisem wzruszającej i intymnej konwersacji z rodzicem, została zestawiona z nagraniem rozmowy Małgosi Goliszewskiej z jej matką w trakcie podróży do Rotterdamu. Drugą pracą Goliszewskiej jest jej najnowsza realizacja z 2024 roku „Perfect date”, w której artystka dzieli się swoimi osobistymi przemyśleniami i doświadczeniami na temat relacji oraz poszukiwania miłości.

Wojciech Zamiara, „Śniadanie”, 2004, widok wystawy „Przez dziurkę od klucza”, fot. Alina Żemojdzin, dzięki uprzejmości CSW Łaźnia
Witosław Czerwonka, „Odbijam się “2013, „Wideo maszyna”, 2011, widok wystawy „Przez dziurkę od klucza”, fot. Alina Żemojdzin, dzięki uprzejmości CSW Łaźnia
Honorata Martin, „Subscribe”, 2024, widok wystawy „Przez dziurkę od klucza”, fot. Alina Żemojdzin, dzięki uprzejmości CSW Łaźnia
Daniel Rumiancew, „Brudne naczynia na moim balkonie”, 2005-2007, „Love Song” 2000, widok wystawy „Przez dziurkę od klucza”, fot. Alina Żemojdzin, dzięki uprzejmości CSW Łaźnia
Małgosia Goliszewska, „Perfect date”,  2024, widok wystawy „Przez dziurkę od klucza”, fot. Alina Żemojdzin, dzięki uprzejmości CSW Łaźnia

W prezentowanych pracach to artyści podglądają samych siebie, nie wykorzystują i nie manipulują wizerunkami innych nieświadomych tego osób. Mierzą się ze swoją strefą komfortu i ze sferą intymną, którą chcą przed nami odkryć. Ukrytymi obserwatorami stają się również sami odbiorcy. Podpatrując artystki i artystów w osobistych sytuacjach mogą czerpać intelektualną przyjemność z aktu patrzenia. Osiągnięty dzięki temu dystans umożliwia widzom przyjrzenie się na nowo codziennym i międzyludzkim relacjom oraz sposobom kreowania wspomnień.

Oprócz prac na wystawie zaprezentowano kamery, użyte przez artystów i artystki do zapisu ich prac oraz odtwarzacze kaset wideo.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Witosław Czerwonka, Małgosia Goliszewska, Ada Karczmarczyk, Honorata Martin, Józef Robakowski, Daniel Rumiancew, Anna Witkowska, Zorka Wollny, Piotr Wyrzykowski, Wojciech Zamiara
Wystawa
Przez dziurkę od klucza / Through the Keyhole
Miejsce
CSW Łaźnia 2 w Nowym Porcie
Czas trwania
6.12.2024 – 16.3.2025 
Osoba kuratorska
Jolanta Woszczenko
Fotografie
Alina Żemojdzin
Strona internetowa
www.laznia.pl/wystawy/przez-dziurke-od-klucza-437/
Indeks
Ada Karczmarczyk Anna Witkowska CSW Łaźnia 2 w Nowym Porcie Daniel Rumiancew Honorata Martin Józef Robakowski Małgosia Goliszewska Piotr Wyrzykowski Witosław Czerwonka Wojciech Zamiara Zorka Wollny

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
3
Na Dobry Początek 23.06.2025

23–29 czerwca

Redakcja
4
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
5
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja
6
Eseje 20.06.2025

Nowoczesność, materia i walka o pamięć. „Figury” jako totemy

Piotr Słodkowski

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Przez dziurkę od klucza” w CSW Łaźnia 2 w Nowym Porcie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności