„Przechwałki i pogróżki” w Trafostacji Sztuki
Wystawa Przechwałki i pogróżki podejmuje kwestię antagonizmu we współczesnym życiu artystycznym w Polsce. Inspiracją dla wystawy są zjawiska „beefu” i „dissu” obecne w kulturze hiphopowej. Ten pierwszy termin oznacza mniej więcej pojedynek między dwoma raperami, a drugi – element tego starcia, czyli otwarte obrażanie przeciwnika i wskazywanie jego braków (nie tylko) artystycznych. Hip-hop jest jednym z obszarów kultury, w którym konflikt demonstrowany jest bez oporów i konwenansów, i jawnie demonstruje energie, które – mimo że charakterystyczne dla czasów awangardy – dzisiaj w sztukach wizualnych zostały zamiecione pod dywan. A przecież konflikt jest istotnym elementem funkcjonowania każdego środowiska – budowania jego wewnętrznych hierarchii, lansowania i dezawuowania trendów, kreowania karier jednych i zapominania o losie innych.
Projekt Przechwałki i pogróżki chce więc wyłuskać sytuacje, w których konflikt pojawia się w sztuce współczesnej. Rozumiemy go na wiele różnych sposobów. Z jednej strony prezentujemy prace artystów, którzy otwarcie problematyzują agresję – skierowaną wobec innych twórców lub wobec widza – sugerując, że w świecie sztuki nie dla wszystkich może starczyć miejsca. Z drugiej strony inspirują nas postawy twórców, którzy, choć nie twierdzą wprost (albo robią to rzadko), że są lepsi od innych, to w ich pracach wyczuwalne jest napięcie i poszukiwanie okazji do starcia. Na wystawie znajduje się także szereg prac, które stawiają pytanie o wartość poszczególnych mediów artystycznych. Posługiwanie się konkretną techniką często wpisuje artystkę lub artystę w krąg twórców znajdujących się na fali wznoszącej lub będących passé – medium, jakim posługuje się dany twórca, również pozycjonuje go w artystycznej hierarchii. Istotnym wątkiem, który szkicujemy na wystawie są konflikty pokoleniowe – nieubłagany proces wchodzenia na scenę młodych i spychania z niej starych. Z tym ostatnim motywem wiążą się relacje pomiędzy studentami a wykładowcami akademickimi lub, szerzej, akademią sztuk pięknych jako instytucją. Problematyzować je będą warsztaty, które w ramach wystawy odbędą się w styczniu 2018 roku.
Współczesny twórca stoi na rozdrożu między indywidualizmem – aktem twórczym rozumianym jako działalność jednostkowa – a tendencjami kulturowymi, które każą mu dzia-łać w zespole i wymuszają precyzyjny podział zadań. Mając na względzie tę perspektywę chcemy zastanowić się, jak artystyczne ego wchodzi w kolektywne relacje, których wymaga od niego kultura.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Cezary Poniatowski, Daniel Rycharski, Dominik Ritszel, DominikaOlszowy, Ewa Axelrad, Franek Orłowski, Karol Komorowski, Karol Radziszewski, Karolina Breguła, Konrad Smoleński, Maciej Stępiński, Marcin Dudek, Mateusz Choróbski, Mikołaj Moskal, Olga Kowalska, Paweł Kowzan, Pola Dwurnik, Rahim Blak, Stach Szumski, Tomek Baran, Tomek Pawłowski
- Wystawa
- Przechwałki i pogróżki
- Miejsce
- Trafostacja Sztuki w Szczecinie
- Czas trwania
- 7.12.2017–28.01.2018
- Osoba kuratorska
- Łukasz Białkowski, Piotr Sikora
- Fotografie
- Andrzej Golc
- Strona internetowa
- trafo.art
- Indeks
- Cezary Poniatowski Daniel Rycharski Dominik Ritszel Dominika Olszowy Ewa Axelrad Franciszek Orłowski Karol Komorowski Karol Radziszewski Karolina Breguła Konrad Smoleński Łukasz Białkowski Maciej Stępiński Marcin Dudek Mateusz Choróbski Mikołaj Moskal Olga Kowalska Paweł Kowzan Piotr Sikora Pola Dwurnik Rahim Blak Stach Szumski Tomasz Baran Tomek Pawłowski Jarmołajew TRAFO – Trafostacja Sztuki w Szczecinie