SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 06.05.2022 3 min

„Prototypy 06: Alicja Bielawska. Na przecięciu linii” w Muzeum Sztuki w Łodzi

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
widok wystawy „Prototypy 06: Alicja Bielawska. Na przecięciu linii”, fot. Anna Zagrodzka

Alicja Bielawska proponuje potraktowanie dzieł sztuki jako modeli do ćwiczenia odczuwania otaczającego nas świata. Stają się one wskazówkami do poruszania się w rzeczywistości, pokazując jej nieoczywiste warstwy i aspekty. Wystawa Na przecięciu linii jest szóstą odsłoną cyklu Prototypy, w którym artystki i artyści nadają nowe znaczenia oraz konteksty pracom z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi.

Przez wystawę prowadzą nas linie. Linie kroków, linie na papierze, linie napotkanych spojrzeń, linie zarysowujące przestrzeń, wreszcie – linie pokrywające rysunki, których w tej edycji „Prototypów” możemy zobaczyć blisko pięćdziesiąt. Rysunek nie jest tu jednak tylko medium pomocniczym, szkicem do dalszych prac. To również pełnoprawne dzieło sztuki, zestawione w dialogu z rzeźbami Keitha Sonniera, Thei Djordjadze, Katarzyny Kobro i samej Alicji Bielawskiej. W pracach dominuje abstrakcja, jest ona jednak poetycka i otwarta na wielość interpretacji. Jej język jest uniwersalny, daje każdej osobie możliwość odczytania dzieła intuicyjnie i poprzez własne doświadczenia. Abstrakcja odnosi się do pamięci odbiorczyni_cy i jej_go osobistych wątków, pozwalając na zbudowanie nowych sieci skojarzeń wokół rozpoznawanych kształtów, faktur i kolorów. Przedmioty i materiały, z których stworzone zostały rzeźby, są zaczerpnięte z otaczającej nas rzeczywistości i pełnią rolę łączników pomiędzy dziełem abstrakcyjnym a odbiorczynią_cą. Wystawa Bielawskiej jest bowiem przestrzenią wyjętą z codzienności, ale jednocześnie odnoszącą się do niej. To mikroświat, w którym możemy spotkać się z wyobrażeniami, myślami oraz odczuciami artystów i artystek w warunkach sprzyjających kontemplacji.

widok wystawy „Prototypy 06: Alicja Bielawska. Na przecięciu linii”, fot. Anna Zagrodzka
widok wystawy „Prototypy 06: Alicja Bielawska. Na przecięciu linii”, fot. Anna Zagrodzka
widok wystawy „Prototypy 06: Alicja Bielawska. Na przecięciu linii”, fot. Anna Zagrodzka
widok wystawy „Prototypy 06: Alicja Bielawska. Na przecięciu linii”, fot. Anna Zagrodzka
widok wystawy „Prototypy 06: Alicja Bielawska. Na przecięciu linii”, fot. Anna Zagrodzka
widok wystawy „Prototypy 06: Alicja Bielawska. Na przecięciu linii”, fot. Anna Zagrodzka
widok wystawy „Prototypy 06: Alicja Bielawska. Na przecięciu linii”, fot. Anna Zagrodzka
widok wystawy „Prototypy 06: Alicja Bielawska. Na przecięciu linii”, fot. Anna Zagrodzka
widok wystawy „Prototypy 06: Alicja Bielawska. Na przecięciu linii”, fot. Anna Zagrodzka

Alicja Bielawska nawiązała artystyczny dialog z twórczyniami i twórcami działającymi na przestrzeni ostatnich stu lat, pokazując przepływ koncepcji i tematów, które powracają w pracach artystów tworzących w różnym czasie, miejscu i warunkach. Otwartość prac sprawia jednak, że autorami i autorkami wystawy nie są jedynie artystki i artyści, których dzieła możemy zobaczyć. Wystawa zaprasza odbiorczynię_cę do współtworzenia jej swoją obecnością. Nasze ciała poruszające się pomiędzy dziełami są już nie tylko narzędziami do odbioru sztuki, ale wchodzą z nią w interakcje. Każda osoba zwiedzająca wnosi ze sobą własny rytm. Wątek choreograficzny jest silnie zaznaczony przez film Johanny Billing I’m Lost Without Your Rythm. W projekcji tej – podobnie jak w przestrzeni wystawy – proste, zaczerpnięte z codzienności ruchy tworzą dialogi zarówno pomiędzy osobami, jak i z ich otoczeniem. Przestrzenność rzeźb sprawia zaś, że nasze spojrzenie nie zatrzymuje się tylko na samej rzeźbie, ale również przenika ją i sięga poza. Kształty nie są zdefiniowane na zawsze, każdy nasz krok generuje nowy widok i tym samym nowe dzieło. Nie istnieje jedyny preferowany i finalny obraz – Bielawska proponuje nam wielość równoważnych perspektyw.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Alicja Bielawska, Johanna Billing, Thea Djordjadze, Emilia Małgorzata Dłużniewska, Simone Forti, Maria Jarema, Koji Kamoji, Katarzyna Kobro, Keith Sonnier, Kajetan Sosnowski, Henryk Stażewski, Franciszka Themerson, Stefan Themerson, Teresa Tyszkiewicz
Wystawa
Na przecięciu linii
Miejsce
MS2, Muzeum Sztuki, Łódź
Czas trwania
1.04–5.06.2022
Osoba kuratorska
Katarzyna Słoboda
Fotografie
Anna Zagrodzka
Strona internetowa
msl.org.pl/prototypy-06-alicja-bielawska-na-przecieciu-linii/
Indeks
Alicja Bielawska Emilia Małgorzata Dłużniewska Franciszka Themerson Henryk Stażewski Johanna Billing Kajetan Sosnowski Katarzyna Kobro Katarzyna Słoboda Keith Sonnier Koji Kamoji Maria Jarema Muzeum Sztuki w Łodzi Simone Forti Stefan Themerson Teresa Tyszkiewicz Thea Djordjadze

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Prototypy 06: Alicja Bielawska. Na przecięciu linii” w Muzeum Sztuki w Łodzi — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności