SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 28/2024 Do zobaczenia 16.07.2024 3 min

„Prawo do miasta” w Galerii Bielskiej BWA

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
widok wystawy „Prawo do miasta” w Galerii  Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA

Wystawa podejmuje temat relacji skateboardingu z przestrzenią miasta – zarówno jego architekturą, jak i społecznością. Miejska okolica to dla skejterów nieskończone pole możliwości – odkrywania nowych „spotów”, nawiązywania spontanicznych relacji czy budowania przeszkód zgodnie z ideą DIY. Jazda na desce to nie tylko tricki – na wystawie przyglądamy się uniwersalnej historii buntu oraz sposobom tworzenia otwartych wspólnot.

Deskorolka jest nie tylko miejskim sportem akcji, ale również stylem życia związanym z określonymi wartościami. Wolność, przyjaźń, a także sprzeciw wobec ograniczeń w dostępie do przestrzeni publicznej sprawiają, że kultura deskorolkowa stanowi interesujący obszar zarówno dla badań nad sposobami tworzenia wspólnot, jak i nad współczesnym miastem. Henri Lefebvre, francuski socjolog i filozof, który stworzył pojęcie „prawa do miasta” – jako prawa do życia w społeczeństwie, w którym każdy ma równe szanse na samospełnienie – proponował nowy sposób myślenia o życiu miejskim. Zdaniem teoretyka należy przywrócić w mieście momenty zabawy, cielesnej aktywności, sportu, twórczości artystycznej, wiedzy oraz sztuki. Szczególne kompetencje do rozwiązywania problemów miejskich dostrzegał wśród grup i kolektywów zdolnych do rewolucyjnych zamierzeń.

widok wystawy Prawo do miasta” w Galerii  Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
widok wystawy Prawo do miasta” w Galerii  Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
widok wystawy Prawo do miasta” w Galerii  Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
widok wystawy Prawo do miasta” w Galerii  Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA

Być może za jedną z takich grup moglibyśmy dziś uznać wspólnotę ukształtowaną wokół deskorolki. To, co dla niej charakterystyczne, to szczególna relacja z miastem – zarówno w sensie infrastrukturalnym, jak i społecznym. Przyglądając się bliżej sposobom, w jakim skejterzy traktują przestrzeń miejską, możemy łatwo spostrzec ich szczególny stosunek do wybranych elementów architektury miasta. Zdaniem Iaina Bordena, brytyjskiego historyka architektury, deskorolkarze doświadczają miasta w sposób, który przeciwstawia się kapitalistycznej logice użyteczności, ujawniając przy okazji niezliczone potencjały wykorzystywania elementów architektury według zupełnie innych zasad. Można zaryzykować stwierdzenie, że skejtrzy w spektakularny sposób uruchamiają miejską wyobraźnię, poddając dotychczasowe rozwiązania radykalnej krytyce. Choreografia ich przemieszczających się ciał demaskuje miejskie ograniczenia i wszechobecną kontrolę. Skejterzy nieustannie odnajdują i odzyskują kolejne fragmenty miasta. Szybko i niedrogo budują nowe konstrukcje (metodą DIY czyli „do it yourself’), niejednokrotnie przyczyniając się do rewitalizacji i ożywienia opuszczonych czy zaniedbanych obszarów miejskich. W tym sensie skejterzy stanowią szczególny rodzaj rozproszonej wspólnoty, której działania, ukierunkowane na poszukiwanie nowości oraz miejskiej przyjemności, mogą nabierać charakteru politycznego.

Dzień deskorolki, podczas wystawy „Prawo do miasta” w Galerii  Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
Dzień deskorolki, podczas wystawy „Prawo do miasta” w Galerii  Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
widok wystawy „Prawo do miasta” w Galerii  Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
widok wystawy „Prawo do miasta” w Galerii  Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
widok wystawy „Prawo do miasta” w Galerii  Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
detal wystawy „Prawo do miasta” w Galerii  Bielskiej BWA fot. Przemek Skóra

Późnokapitalistyczna logika planowania przestrzeni w mieście zakłada, że priorytet dostępu uzyskują konsumenci, pracownice biurowe, turyści, osoby poruszające się samochodami itd. Pozornie takie przestrzenie wydają się inkluzywne i otwarte, w rzeczywistości są skonstruowane tak, by maksymalizować przepływ towarów oraz usług. Skateboarding, który łamie te reguły i tworzy zupełnie nową logikę konstytuowania przestrzeni, ujawnia symboliczne relacje władzy w mieście, wskazuje na postępujący proces prywatyzacji kolejnych obszarów, a w konsekwencji normalizacji zasady ekskluzywnego dostępu.

To, czym jest skateboarding i towarzysząca mu kultura trudno zamknąć w prostej definicji. To z pewnością energia swobodnego przepływu i zmiany, całkowicie pozbawiona chęci dominacji i trwałego zawłaszczenia, za to wyraźnie ukierunkowana na tymczasowe przechwycenia, próby negocjacji i radosną różnorodność.

Przypisy

Stopka

Wystawa
Prawo do miasta
Miejsce
Galeria Bielska BWA
Czas trwania
7.06–25.08
Osoba kuratorska
Ada Piekarska
Fotografie
Krzysztof Morcinek
Strona internetowa
galeriabielska.pl/wystawa/prawo-do-miasta
Indeks
Ada Piekarska Galeria Bielska BWA

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
5
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Prawo do miasta” w Galerii Bielskiej BWA — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności