SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
W magazynie 19.03.2018 2 min

Poza dogmat świadectwa

Portret Adam Przywara
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
„Radość nowych konstrukcji” przeczesuje dorobek Bogusza w poszukiwaniu niejednostkowych inicjatyw twórczych w szerokiej perspektywie czasowej. Prace prezentowane w Zachęcie ukazują witalną ciągłość produkcji artystycznej, wymykającej się takim kategoriom, jak świadectwo czy dokument archiwalny.
Marian Bogusz, „Mister Brown pozdrawia walczącą Palestynę”, olej, płótno, 1948, Muzeum Sztuki w Łodzi, fot. MSŁ

Wystawa Mariana Bogusza, otwarta w Zachęcie na początku listopada 2017 roku, wpisuje się w badania nad sztuką po 1945 roku, prowadzone przez tę instytucję od kilku lat. Wystawę odczytywać można jako dopisek do zamkniętej dwa lata temu przekrojowej prezentacji Zaraz po wojnie. Tym razem jedna z kuratorek tamtej wystawy, Joanna Kordjak, kieruje naszą uwagę na społeczne i organizacyjne wymiary twórczości Bogusza, artysty przenoszącego tradycję sztuki awangardowej w realia powojennej Polski. Wybór wydaje się trafiony – artysta znany jest przede wszystkim właśnie ze swojej organizacyjnej pracy na rzecz rozwoju środowiska artystycznego w powojennej Warszawie i Polsce. Trudno jednak nie ulec wrażeniu, że w Zachęcie nie udaje się zaprezentować kompleksowości, zniuansowania i kontekstu działań artysty, które poszerzyłyby refleksję nad polską historią sztuki. Mierzymy się zatem z wystawą, która z jednej strony zawiera wiele istotnych obiektów i inicjatyw autorstwa Bogusza, z drugiej zaś tłumi ich obecność pracami, które choć wizualnie dominują, mają mały potencjał intelektualno-estetyczny – zarówno w perspektywie historycznej, jak i współczesnej.

Radość nowych konstrukcji przeczesuje dorobek Bogusza w poszukiwaniu niejednostkowych inicjatyw twórczych w szerokiej perspektywie czasowej. Napotkamy tu zarówno prace z okresu wojny, którym poświęcę więcej uwagi, jak i późną działalność sympozjalną z połowy lat 70., którą potraktuję tylko pobieżnie, gdyż stanowi materiał na osobne opracowania. Wystawa rekonstruuje powojenną historię sztuki, ukazując awangardową tradycję, która w pojedynczych umysłach przetrwała wojnę. Przetrwała jednak w zmienionej formie, przekształcona doświadczeniami bombardowań i obozów, egzystując w cieniu ruin nowoczesności, stawiając na eskapizm utopii czy oddając się przypadkowości masy społecznej. Prace prezentowane w Zachęcie ukazują witalną ciągłość produkcji artystycznej, wymykającej się takim kategoriom, jak świadectwo czy dokument archiwalny.

[…]

Pełna wersja tekstu dostępna jest w 20. numerze Magazynu „Szum”.

Adam Przywara – historyk i badacz architektury. Za pracę poświęconą historii przemiany powojennych gruzów w architekturę i krajobraz powojennej Warszawy uzyskał stopień naukowy doktora University of Manchester (2022). Obecnie jest związany z Université de Fribourg. Stypendysta Bauhaus Foundation w Dessau (2018) i Deutsches Historisches Institut Warschau (2020). Kurator wystawDo zobaczenia po rewolucji! w Galerii Arsenał w Białymstoku (2019)i Zgruzowstanie Warszawy 1945–1949 w Muzeum Warszawy (2023). Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół przemian materialności dwudziestowiecznej architektury, a także ekonomii cyrkularnej w budownictwie współczesnym i historycznym.

Więcej

Przypisy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Poza dogmat świadectwa — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności