„Postęp i higiena” w Zachęcie
Pojęcie postępu jako rozwoju, udoskonalenia, przejścia od niższego do wyższego etapu stanowiło jedną z podstaw światopoglądu encyklopedystów francuskich, myślicieli oświecenia oraz XIX-wiecznych pozytywistów. Było także elementem mitu założycielskiego nowoczesności – budowy nowego, lepszego świata.
Charakterystyczna dla początków poprzedniego stulecia wiara w postęp wyrażała się zarówno w manifestach artystycznych, jak i nazwach nowych prądów: futuryzm, konstruktywizm, suprematyzm czy neoplastycyzm. Związana z nimi nowoczesna architektura i design miały wpłynąć na zmianę nawyków i stylu życia mieszkańców miast – poprzez nową formę kształtować też nowego człowieka. Te utopijne idee załamały się w czasie kryzysu w dwudziestoleciu międzywojennym, a idea postępu i związanej z nim inżynierii społecznej została przejęta przez toczące się w systemach totalitarnych procesy dehumanizacyjne.
Prezentowana w Zachęcie wystawa Postęp i higiena poświęcona jest pułapkom modernizacji w kontekście wspólnej dla sztuki i nauki początków XX wieku idealistycznej wiary w postęp i możliwość „ulepszania”. Pomyślana została jako esej, który krytycznie analizuje związek idei modernizmu z takimi zjawiskami jak inżynieria genetyczna, eugenika czy badania nad czystością rasy, zwracając jednocześnie uwagę na ich wpływ na współczesny świat.
Wystawa składa się z prac artystów polskich i zagranicznych, zrealizowanych w różnorodnych mediach – malarstwo, instalacja, film czy fotografia – zaś kilka z nich zostało przygotowanych specjalnie na tę ekspozycję. Kontekst dla nich buduje materiał historyczny, w tym plakaty, zdjęcia archiwalne i dokumenty. Poprzez zestawienie prac współczesnych z dziełami z epoki, widz mierzy się m.in. z tematyką zdrowego społeczeństwa, eugeniki, inżynierii społecznej, higieny rasy, tożsamości narodowej, problemem „innego” i wykluczeniami czy wreszcie z chirurgią kosmetyczną i autokreacją. Postęp i higiena stawia pytania o to, co dziś pozostało z idei modernizmu i w jakim kierunku zmierza współczesna modernizacja.
Wystawie towarzyszy katalog z obszernym materiałem wizualnym i tekstami autorstwa prof. Zygmunta Baumana, prof. Moniki Płatek, prof. Piotra Juszkiewicza, ks. Adama Bonieckiego, dr. Mariusa Turdy oraz kuratorki Andy Rottenberg.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Nelly Agassi, Korbinian Aigner, Mirosław Bałka, Yael Bartana, Anna Baumgart, Rafał Bujnowski, Robert Capa, Marek Cecuła, Jan Fabre, Jorge Galindo, Felix Gmelin, Hadassa Goldvicht, Dina Gottliebova-Babbitt, Jos de Gruyter & Harald Thys, Marianne Heske, Erez Israeli, Sonia Khurana, Anna Konik, Zofia Kulik, Zbigniew Libera, Bernard Moreau (Tymek Borowski & Paweł Śliwiński), Ciprian Mureşan, Michael Najjar, Marina Napruszkina, Jean-Gabriel Périot, Krystyna Piotrowska, Agnieszka Polska, Joanna Rajkowska, Gerhard Richter, Hans Richter, Leni Riefenstahl, Aleksander Rodczenko, Wilhelm Sasnal, Ahlam Shibli, Chiharu Shiota, Santiago Sierra, Pablo Sigg, Luc Tuymans, Magnus Wallin, Wadim Zacharow, Zuzanna Ziółkowska-Hertzberg
- Wystawa
- Postęp i higiena
- Miejsce
- Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
- Czas trwania
- 29.11.2014 - 15.02.2015
- Osoba kuratorska
- Anda Rottenberg
- Fotografie
- Marek Krzyżanek
- Strona internetowa
- www.zacheta.art.pl
- Indeks
- Agnieszka Polska Ahlam Shibli Aleksander Rodczenko Anda Rottenberg Anna Baumgart Anna Konik Bernard Moreau (Tymek Borowski & Paweł Śliwiński) Chiharu Shiota Ciprian Mureşan Dina Gottliebova-Babbitt Erez Israeli Felix Gmelin Gerhard Richter Hadassa Goldvicht Hans Richter Harald Thys Jan Fabre Jean-Gabriel Périot Joanna Rajkowska Jorge Galindo Jos de Gruyter Korbinian Aigner Krystyna Piotrowska Leni Riefenstahl Luc Tuymans Magnus Wallin Marek Cecuła Marianne Heske Marina Napruszkina Michael Najjar Mirosław Bałka Nelly Agassi Pablo Sigg Rafał Bujnowski Robert Capa Santiago Sierra Sonia Khurana Wadim Zacharow Wilhelm Sasnal Yael Bartana Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki Zbigniew Libera Zofia Kulik Zuzanna Hertzberg