SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 11/2023 Do zobaczenia 21.03.2023 3 min

„Postacie” Wiktora Gutta w Polach Magnetycznych w Warszawie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Wiktor Gutt, „Postacie”, widok wystawy, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka

Postacie jest czwartą indywidualną wystawą Wiktora Gutta w galerii, która składa się z wyboru prac z lat 1990/2000, oraz najnowszych rzeźb warszawskiego artysty.

W latach 1969 – 2022 poświęciłem 38 swoich prac postaciom, które z różnych powodów były mi bliskie. Brat, matka, zaprzyjaźnieni artyści, a także postacie ze świata sztuki oraz historii i religii.

„To były różne formy – od klasycznie rozumianej rzeźby poprzez fotografie, film, instalacje czy efemeryczne i dokumentowane. Dobór postaci wynikał z potrzeby bliskości, przyjaźni, czy ciekawości. Czasami był to wizualny komentarz do zjawisk czy osób, które społecznie stanowiły dla mnie ucieleśnienie zła. […]

Wiktor Gutt, „Postacie”, widok wystawy, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, „Postacie”, widok wystawy, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, „Postacie”, widok wystawy, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, Andy Warhol Street, 2019, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka

Ważną częścią moich najnowszych rzeźb stanowił kontekst natury. Postacie Oskara Hansena, Aldousa Huxleya, George’a Orwella, Mariny Abramović, Cudjo Lewis, Hermana Nitscha czy Pani Leokadii umieściłem w otaczającym mnie środowisku drzew, roślin, pór roku. Natura aktywnie formowała wniesione formy rzeźbiarskie. Nasycała faktury i powierzchnie swoim kolorem i trudnym do nazwania duchem. Stawały się bytem pośrednim między Naturą a mną. Kontekst natury diametralnie różny od kontekstu miasta, wyznaczał zupełnie inne odniesienia przestrzenne i zmysłowe: nisko – wysoko, daleko – blisko, ciepło – zimno, żywe – martwe, mokre – suche i wiele innych. Ważna była dla mnie stała obecność tych prac w naturze, bo wtedy wszystkie zmiany i kontrasty objawiały się w całym cyklu dobowym i rocznym. Tą zmianę percepcji opisał Huxley i tak się stało z poświęconą jemu rzeźbie. W filmie pokazującym powstawanie tej pracy, relacja rzeźby do tła natury zmieniła się po wyciszeniu dźwięku szumiących drzew. Ujawniał się inny wymiar przestrzeni. Tło natury i pierwszoplanowa rzeźba stały się jednością. […]

Wszystkie postacie, z którymi podjąłem dialog poprzez różne formy i media, są obecne w mojej wyobraźni i emocjach. Towarzyszą mi na co dzień, są drogowskazem etycznym i mają wpływ na to, jak postrzegam świat wokół mnie.”

W. G.

Wiktor Gutt, Oluale Kossola, zwany także Cudjo Lewis, 2021, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, Oluale Kossola, zwany także Cudjo Lewis, 2021, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, Oskar Hansen, 2020, wystawa „Postacie”, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka
Wiktor Gutt, W 156 rocznicę urodzin Roentgena, 2002, wystawa „Postacie”, fotografia pomalowanej twarzy Julii Gutt, dzięki uprzejmości Pola Magnetyczne Gallery, fot. Bartosz Górka

Wiktor Gutt (ur. 1949 w Warszawie) ukończył w 1974 r. warszawską ASP, gdzie obecnie prowadzi pracownię rzeźby na wydziale Wzornictwa i katedrze Mody. Studiował rzeźbę u prof. Jerzego Jarnuszkiewicza i prof. Oskara Hansena, przyczyniając się wraz z innymi byłymi studentami do rozwoju i twórczej dekonstrukcji hansenowskiej teorii Formy Otwartej. W wyniku tej pedagogiki zrezygnował z rzeźby rozumianej wyłącznie jako kompozycję zamkniętą w bryle, lecz rzeźby jako obiektu otwartego na zmienność otaczającej ją natury. Zainspirowany myślą filozofów (Lévinas, Rosenzweig) i antropologów (Mauss, Lévi Strauss, Paulin, itp.) i ich pracami nad „społecznościami pierwotnymi”, skupił swoją praktykę, na efemerycznych malowaniach na ciele, rejestrowanych fotografią czy kamerą. Komunikacja niewerbalna stała się podstawą jego aktywności artystycznej. W latach 1970 jako pierwszy polski artysta Neoawangardy zajął się twórczością dziecka. Do jego najważniejszych dzieł należą Wielka rozmowa (1972), Kultura niszcząca (1977), Wyrazy na twarzy (1981) – zrealizowane we współpracy z Waldemarem Raniszewskim (1947-2005) –, cykle rzeźb i fotografii Viva la muerte, Postacie (1969-teraz) oraz cykl Inicjacje dziecięce który kontynuuje do dzisiejszego dnia. Prace Gutta znajdują się w zbiorach publicznych Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie; Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowy w Krakowie.

Mieszka i pracuje w Warszawie i na wsi Biadaczka.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Wiktor Gutt
Wystawa
Postacie
Miejsce
Pola Magnetyczne
Czas trwania
25.02-25.03.2023
Fotografie
Bartosz Górka
Strona internetowa
www.polamagnetyczne.com
Indeks
Pola Magnetyczne Wiktor Gutt

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Postacie” Wiktora Gutta w Polach Magnetycznych w Warszawie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności