SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
W magazynie 18.03.2019 2 min

Podlegli

Tomasz Plata
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Jan Rembowski, „Uchodźcy”, olej na płótnie, początek XX wieku, 200 × 284 cm fot. Piotr Ligier, dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego w Warszawie

Kontekst sprawił, że wystawy przygotowane na stulecie odzyskania niepodległości Polski w największych rodzimych instytucjach sztuki niewiele miały w sobie z obowiązkowych rocznicowych wypracowań. Były w nich temperatura i autentyczny intelektualny wysiłek. Zarazem można podejrzewać, że każda z tych ekspozycji wieńczyła skomplikowany proces wielostronnych negocjacji, coś w rodzaju wymagającego toru przeszkód. Podstawowy problem, z jakim musieli zmierzyć się szefowie muzeów i ich kuratorzy, wydawał się oczywisty: jak mówić o polskiej niepodległości w epoce „dobrej zmiany”? Jak odnieść się do niepodległościowego tematu w czasie, gdy toczy się wokół niego nie bardzo wyrafinowana, ale bardzo ostra ideologiczna wojna? Jak nie narazić instytucji na kłopoty, a równocześnie zachować niezależność wobec dość prostolinijnych oczekiwań narodowo-katolickiej władzy? W projektach zrealizowanych w warszawskich Muzeum Narodowym i Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz łódzkim Muzeum Sztuki te pytania zostawiły wyraźne ślady. Bodaj najwyraźniejsze w kuratorowanym przez Piotra Rypsona pokazie Krzycząc: Polska! w MNW.

Piotr Uklański, „Bez tytułu (Krzycząc: Polska!)”, winyl, pigment, styropian, werniks i drewno
2018, fot. Bartosz Bajerski, dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego w Warszawie

Rypson zdecydował się na gest mocny i ryzykowny. Swą wystawę domknął pracą Piotra Uklańskiego – dwiema wielkoformatowymi fotografiami zawieszonymi w muzealnym holu. W 2016 roku artysta sfotografował uczestników Marszu Niepodległości w pełnym rynsztunku (race, zamaskowane twarze, duże stężenie narodowych flag). W MNW zdjęcia uzupełniono tytułem wystawy wyciętym ze styropianu, niczym na dawnych szkolnych akademiach. Praca szybko zaczęła być komentowana, także przez tych, którzy znali ją jedynie z instagramowych lub facebookowych postów. Politycy opozycji podpowiadali, że Muzeum Narodowe zgłosiło w ten sposób akces do dzieła konserwatywnej rewolucji. Internet huczał, że kurator postanowił zrównać dawnych bohaterów walki o niepodległość ze współczesnymi neofaszystami. Rypson bronił się i dystansował. Zwolennicy jego wystawy przekonywali, że praca Uklańskiego to nie afirmacja, ale gorzka krytyka aktualnej polityki. Nie układało się to w żadną jednoznaczność – i to właśnie było w całym zamieszaniu najciekawsze. Rypson najwyraźniej grał na dwa fronty, idąc skądinąd wiernie za praktyką znanego z podobnych zagrań Uklańskiego.

[…]

Pełna wersja tekstu jest dostępna w 23 numerze Magazynu „Szum”.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Podlegli — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności