SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 24.05.2022 2 min

„Pocztówki wysyłane w ruchu” Tomasza Szramy w Galerii Entropia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Tomasz Szrama „Artysta musi być oprawiony”, performance, Galeria Entropia, 12.05.2022, fotografia analogowa: Antti Ahonen

Ślady działania

Niedawno otwartej w galerii Entropia wystawie Tomasza Szramy Pocztówki wysyłane w ruchu towarzyszył autorski performance Artysta musi być oprawiony, który został udokumentowany przez Antti Ahonena analogowym aparatem średnioformatowym. Zdjęcie wraz użytą do performansu ramą zostało dzień później wyeksponowane na wystawie.

Angażując widzów bez uprzedniej zgody, Tomasz tworzy dynamicznie „choreografowane” sytuacje, aby dzielić się wspólnym doświadczeniem istoty sytuacji w danym kontekście i momencie. Te sekwencje obrazów, a niekiedy nawet spektakularne instalacje, są pod każdym względem efemeryczne. Pozostaje po nich niewiele śladów – głównie dokumentacja. Wystawa w Galerii Entropia łączy dokumentację fotograficzną z licznych działań artysty na całym świecie z obiektami użytymi do performansów, które odbyły się w ramach aktualnej wystawy. Spektakularnym „śladem” jest np. koszulka T-shirt, w której artysta wykonywał 6-godzinne działanie podczas Nocy Muzeów. Performans zatytułowany Uściski polegał na objęciu ramionami i byciu objętym ramionami każdej osoby z publiczności oraz zaangażowaniu publiczności do wykonywania obrysów dłoni na koszulce performera. Powstały artefakt wizualny jest wspólną pracą kilkuset osób – zapisem intensywnego spotkania i czułej interakcji. Dokumentacja fotograficzna na wystawie prezentowana jest w formie standardowych pocztówek. Można zatem obejrzeć także drugą stronę wraz z opisem akcji. Pocztówka jako efemeryczny, mobilny artefakt wydaje się bliska performansowi.

widok wystawy „Pocztówki w ruchu”, fot. dzięki uprzejmości Galerii Entropia
widok wystawy „Pocztówki w ruchu”, fot. dzięki uprzejmości Galerii Entropia
widok wystawy „Pocztówki w ruchu”, fot. dzięki uprzejmości Galerii Entropia
widok wystawy „Pocztówki w ruchu”, fot. dzięki uprzejmości Galerii Entropia
widok wystawy „Pocztówki w ruchu”, fot. dzięki uprzejmości Galerii Entropia
widok wystawy „Pocztówki w ruchu”, fot. dzięki uprzejmości Galerii Entropia
widok wystawy „Pocztówki w ruchu”, fot. dzięki uprzejmości Galerii Entropia
widok wystawy „Pocztówki w ruchu”, fot. dzięki uprzejmości Galerii Entropia
widok wystawy „Pocztówki w ruchu”, fot. dzięki uprzejmości Galerii Entropia
widok wystawy „Pocztówki w ruchu”, fot. dzięki uprzejmości Galerii Entropia

„Zajmuję się głównie sztuką akcji. Warunkiem performansu jest moja obecność w trakcie tworzenia. Dlatego dość dużo podróżuję. Zwykle po powrocie z festiwalu wybieram jedno zdjęcie z właśnie wykonanego performansu i umieszczam w mediach społecznościowych wraz z publicznymi podziękowaniami dla organizatorów. Ponieważ na jednym obrazku nie da się uchwycić fabuły czy dramaturgii akcji rozciągniętej w czasie, staram się wybrać poprawne technicznie zdjęcie, które przede wszystkim jest intrygujące, prowokujące do zadawania pytań i na którym uchwycony jest kontekst danego miejsca. W tym sensie posty te pełnią rolę podobną do widokówek, z których też przecież niewiele się dowiemy o jakiejś miejscowości. Wybór właśnie takich widokówek pokazuję w Entropii. W trakcie moich akcji raczej nie mam głowy ani czasu myśleć o jej dokumentacji. W Entropii chciałem celowo zrobić performance na żywo gdzie ta relacja byłaby nie tylko ujawniona ale i wyeksponowana”.
T.S.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Tomasz Szrama
Wystawa
Pocztówki wysyłane w ruchu
Miejsce
Galeria Entropia, Wrocław
Czas trwania
12–31.05.2022
Strona internetowa
entropia.art.pl/view_news.php?id=666
Indeks
Antti Ahonen Galeria Entropia Tomasz Szrama

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Pocztówki wysyłane w ruchu” Tomasza Szramy w Galerii Entropia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności