SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 15.06.2016 7 min

„Płonąc w wodzie, tonąc w ogniu” w Zonie Sztuki Aktualnej

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Olaf Brzeski, Pokojowe historie (Little Boy), instalacja, 2006
Płonąc w wodzie, tonąc w ogniu, widok wystawy

Płonąc w wodzie, tonąc w ogniu, widok wystawy

Zbieranie przedmiotów i kolekcjonowanie leży u podstaw naszej kultury. Jak zauważa Ewa Mikina, jest ono jakoby wpisane w naturę człowieka. W tekście Kolekcja Nowoczesna przywołuje ona zbiory kamieni z czasów prehistorycznych, kolekcje hellenistyczne, rzymskie. Jednym z wyróżnionych przez nią rodowodów kolekcji nowoczesnych i jej nowożytnych poprzedników – zbiorów systemowych i systematyzowanych – jest szesnasto- i siedemnastowieczne theatrum mundi. Te ezoteryczne modele świata, obejmowały całe uniwersum ludzkiej wiedzy. Miały ogarniać „wszystko”, próbowały uporządkować naszą wiedzę, podobnie jak osiemnastowieczna Encyklopedia, a jeszcze później tablica pierwiastków Mendelejewa. Dzisiaj funkcję tę z pewnością spełnia Internet[1].

Piotr Wyrzykowski, Beta Nassau, wideo, 7’20, 1993

Piotr Wyrzykowski, Beta Nassau, wideo, 7’20, 1993

Zofia Kulik, Deseń 1 (morris 15-17) i Deseń 4 (chinese 08-5), fotografie, 120 x 120 cm, 2007

Zofia Kulik, Deseń 1 (morris 15-17) i Deseń 4 (chinese 08-5), fotografie, 120 x 120 cm, 2007

Wystawa Płonąc w wodzie, tonąc w ogniu prezentuje wybrane prace pochodzące z Kolekcji Regionalnej Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie. Założeniem stojącym u podstaw ekspozycji, podobnie jak samej kolekcji, jest prezentacja realizacji będących świadectwami naszych czasów, oddających aktualnie panującą atmosferę. Wyselekcjonowane prace obecne na wystawie reprezentują otaczający nas świat, zatem wyzwalają konkretne emocje. Pomimo, że większość z nich eksponowana była już wielokrotnie w ramach wystaw zbiorowych, zdecydowaliśmy się na ponowne spojrzenie na nie. Tworząc konkretną narrację, mierzymy się z tym zbiorem i jego dramaturgią. Większość prezentowanych prac powstała przed kilkoma- kilkudziesięcioma laty, dziś jednak nabierają one nowych znaczeń, są odczytywane wobec aktualnych procesów społeczno-polityczno-ekonomicznych w Polsce i na świecie. Zmian, które wywołują niepokój – to pierwotne uczucie które, gdzieś z tyłu głowy odczuwa często każdy z nas.

Anna Orlikowska, Podróż do czarnej dziury, instalacja multimedialna: fotografia (C- print), wideo, 4’00 pętla, 2008

Anna Orlikowska, Podróż do czarnej dziury, instalacja multimedialna: fotografia (C- print), wideo, 4’00 pętla, 2008

Płonąc w wodzie, tonąc w ogniu, widok wystawy

Płonąc w wodzie, tonąc w ogniu, widok wystawy

Pod powierzchnią uwodzącej estetyki większości z realizacji, skryte są pytania o stosunek do nieznanego i niezrozumiałego. Mogą to być np. inne kultury budzące poczucie zagrożenia, jak i codzienne wydarzenia, o których czytamy w prasie lub słyszymy od znajomych. Wszystko to, co przerywa nasz względny, codzienny spokój.

Karolina Mełnicka, Polska burka, wideo, 1’15, 2013

Karolina Mełnicka, Polska burka, wideo, 1’15, 2013

Łukasz Jastrubczak, Śpiący kowboj, rzeźba, cement, czarny pigment, 183 x 40 x 30 cm, 2011

Łukasz Jastrubczak, Śpiący kowboj, rzeźba, cement, czarny pigment, 183 x 40 x 30 cm, 2011

Kategorię lęku uznaje się za jedną z podstawowych kategorii leżących u podstaw nowoczesności. Jest on przyczyną, ale też wynikiem afirmacji wolności i postępu. Powoli uczymy się żyć z tym narastającym uczuciem napięcia. Jedni z nas wypracowali sobie mechanizmy obronne, pewnego rodzaju „filtry”, poprzez które doświadczają codzienności, inni reagują, manifestując swoją niezgodę i walcząc, jeszcze inni borykają się z kolei z różnymi symptomami i problemami. Zaburzenia lękowe są jednymi z najczęściej występujących schorzeń psychicznych, zalicza się je powszechnie do tzw. chorób cywilizacyjnych. Stan ten pogłębiają zjawiska dynamicznie kształtujące otaczająca nas rzeczywistość: procesy globalizacyjne, starzenie się społeczeństw zachodnich, zanieczyszczenie środowiska, zmiany klimatyczne, technicyzacja, kolejne konflikty zbrojne, migracje, zagrożenie terrorystyczne, popularyzujące się postawy ksenofobiczne i nacjonalistyczne, kolejne kryzysy ekonomiczne i załamania na rynku pracy. Projekt solidarnej i otwartej kulturowo Unii Europejskiej staje przed coraz trudniejszymi wyzwaniami.

Bownik, Łania, fotografia, 140 x 178 cm, 2013

Bownik, Łania, fotografia, 140 x 178 cm, 2013

Olaf Brzeski, Pokojowe historie (Little Boy), instalacja, 2006

Olaf Brzeski, Pokojowe historie (Little Boy), instalacja, 2006

Próby przewidywania przyszłości sięgają początków ludzkości. Apokaliptyczne wizje obecne są od dawna nie tylko w popkulturze, ale również w kawiarnianych rozmowach. Pobudzające wyobraźnię w większym stopniu są jednak fantazje np. na temat niewydarzenia się I i II wojny światowej, niepowstania lub zniknięcia poszczególnych krajów, nieukształtowania kapitalizmu czy nieuprzemysłowienia produkcji żywności, podobnie jak futurystyczne wizje radykalnej przyszłości zdominowanej przez określoną ideologię, religię lub jej totalny brak.

[1] Zob.: Ewa Mikina, Kolekcja Nowoczesna, [w:] Uśpiony Kapitał. Fotografia z kolekcji Cezarego Pieczyńskiego, Poznań 2010.

Hubert Czerepok, Wróg się rodzi, neon, 160 x 40 cm, 2007

Hubert Czerepok, Wróg się rodzi, neon, 160 x 40 cm, 2007

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Bownik, Olaf Brzeski, Andrzej Ciesielski, Hubert Czerepok, Łukasz Jastrubczak, Paweł Kula, Zofia Kulik, Andrzej Lachowicz, Wojciech Łazarczyk, Karolina Mełnicka, Johan Muyle, Anna Orlikowska, Artur Rozen, Paulina Sadowska, Jadwiga Sawicka, Wojciech Wilczyk, Piotr Wyrzykowski
Wystawa
Płonąc w wodzie, tonąc w ogniu
Miejsce
Zona Sztuki Aktualnej - galeria Akademii Sztuki w Szczecinie
Czas trwania
18.05-17.06.2016
Osoba kuratorska
Aurelia Nowak; aranżacja ekspozycji: Jarosław Hulbój
Fotografie
Kamil Macioł
Strona internetowa
www.zona.akademiasztuki.eu
Indeks
Andrzej Ciesielski Andrzej Lachowicz Anna Orlikowska Artur Rozen Bownik Hubert Czerepok Jadwiga Sawicka Johan Muyle Karolina Mełnicka Łukasz Jastrubczak Olaf Brzeski Paulina Sadowska Paweł Kula Piotr Wyrzykowski Wojciech Łazarczyk Wojciech Wilczyk Zachęta Sztuki Współczesnej Zofia Kulik Zona Sztuki Aktualnej w Szczecinie

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Na Dobry Początek 19.05.2025

19–25 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 16.05.2025

„Sen o doskonałości” w galerii Widna

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Płonąc w wodzie, tonąc w ogniu” w Zonie Sztuki Aktualnej — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności