SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 30/2025 Do zobaczenia 31.07.2025 3 min

„Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają” Liliany Zeic w 66P

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Widok wystawy Liliany Zeic „Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają” w 66P Subiektywnej Instytucji Kultury, 2025, fot. Małgorzata Kujda

Wystawa Liliany Zeic Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają to queerowo-ekologiczna opowieść oparta na strukturze ballady, gatunku literackim łączącym różne, często sprzeczne, zasady w jedną całość. Ten synkretyzm, zaburzający czystość rodzajową i gatunkową, stał się synonimem epoki romantyzmu przynosząc całkowicie odmienny od oświeceniowego obraz świata i człowieka. Artystka sięga po tę formę nieprzypadkowo. Punktem wyjścia dla jej narracji pozostaje ludowa legenda dotycząca jeziora Świteź, którą w literaturze pięknej przywołał Adam Mickiewicz w opublikowanym w 1822 roku tomiku Ballady i romanse, uważanym za pierwsze dzieło romantyzmu w literaturze polskiej.

Widok wystawy Liliany Zeic „Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają” w 66P Subiektywnej Instytucji Kultury, 2025, fot. Małgorzata Kujda
Widok wystawy Liliany Zeic „Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają” w 66P Subiektywnej Instytucji Kultury, 2025, fot. Małgorzata Kujda
Widok wystawy Liliany Zeic „Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają” w 66P Subiektywnej Instytucji Kultury, 2025, fot. Małgorzata Kujda
Widok wystawy Liliany Zeic „Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają” w 66P Subiektywnej Instytucji Kultury, 2025, fot. Małgorzata Kujda
Widok wystawy Liliany Zeic „Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają” w 66P Subiektywnej Instytucji Kultury, 2025, fot. Małgorzata Kujda
Widok wystawy Liliany Zeic „Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają” w 66P Subiektywnej Instytucji Kultury, 2025, fot. Małgorzata Kujda

Według legendy jezioro Świteź skrywa w sobie tajemnicę i historię zatopionego miasta. Opowieść ta sięga XI stulecia, kiedy na Wielkie Księstwo Litewskie najechała Ruś. Wszyscy mężczyźni wyruszyli walczyć. W mieście pozostały jedynie kobiety. Wkrótce potem bezbronne miasto zaatakowali najeźdźcy, lecz świtezianki wolały umrzeć niż poddać się wrogom. Wtedy wydarzył się cud. Ziemia rozstąpiła się i pochłonęła miasto. Na jego miejscu zaś rozlało się nadzwyczajnie piękne jezioro, na którego powierzchni pojawiły się niespotykane nigdzie indziej kwiaty. Były to przemienione w rośliny mieszkanki Świtezi. Najeźdźcy, zauroczeni ich zapachem i kształtem, po ich zerwaniu umarli. Rośliny te, nazywane przez lokalnych mieszkańców „car zielem”, stały się symbolem odwagi i jednocześnie przekleństwa dla każdego, kto próbuje je zerwać. Według innych przekazów, mieszkanki zatopionego miasta żyją nadal pod powierzchnią jeziora a czasami w nocy słychać ich pieśni.

Na wystawie Zeic przenosi nas do tego ukrytego pod wodą świata widzianego przez pryzmat wrażliwości queerowej i ekofeministycznej. W cyklu prac wykonanych techniką intarsji kobiece postacie splatają się z roślinnymi formami. Ich tożsamości zacierają się, a podmiotowość wzajemnie wpływa na siebie. Potencjalność tej relacji wyraża się w pielęgnacji, ofiarności i dotyku. Wilgotna toń poszerza doznania zmysłowe, pozostające poza zasięgiem wzroku, otwierając się na świat więcej niż ludzki. W narracji artystki wspólny obszar queerowego i roślinnego ekosystemu budują dziwaczki, wyrzutki, samotnice, gatunki roślin reliktowych, przyrodnicze osobliwości i choroby. W głębinach, na marginesie rozkwitają nowe, międzygatunkowe formy życia i nieoswojone piękno.

Widok wystawy Liliany Zeic „Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają” w 66P Subiektywnej Instytucji Kultury, 2025, fot. Małgorzata Kujda
Widok wystawy Liliany Zeic „Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają” w 66P Subiektywnej Instytucji Kultury, 2025, fot. Małgorzata Kujda
Widok wystawy Liliany Zeic „Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają” w 66P Subiektywnej Instytucji Kultury, 2025, fot. Małgorzata Kujda
Widok wystawy Liliany Zeic „Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają” w 66P Subiektywnej Instytucji Kultury, 2025, fot. Małgorzata Kujda
Widok wystawy Liliany Zeic „Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają” w 66P Subiektywnej Instytucji Kultury, 2025, fot. Małgorzata Kujda
Widok wystawy Liliany Zeic „Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają” w 66P Subiektywnej Instytucji Kultury, 2025, fot. Małgorzata Kujda

W tytule wystawy przywołane jest ogrodnicze przysłowie opisujące cykl wzrostu bylin. Ta wieloletnia roślina potrzebuje czasu by zakorzenić się w ziemi. W pierwszym roku rośnie wolno, jakby spała. W drugim zakorzenia się wkładając energię w rozrost korzeni. Dopiero w trzecim roku gwałtownie się rozrasta nad jej powierzchnią. Zawarta w tym procesie troska i cierpliwość kierują opowieść w stronę myślenia o cielesnym przetwarzaniu doświadczeń traumatycznych, które mogą prowadzić nie tylko do odbudowy, ale także do wzmocnienia jednostki. W takim patrzeniu doświadczenie traumatyczne staje się podstawą do budowania tożsamości jeszcze bardziej rezylientnej i twórczej.

Ważnym kontekstem pozostają tutaj osobiste doświadczenia artystki związane z warsztatem stolarskim jej rodziców (przejęcie technik rzemieślniczej pracy z drewnem i wikliną), jak również dorastaniem na polskiej wsi oraz funkcjonowaniem w rodzinie współuzależnionej. Wystawa Liliany Zeic sytuuje się więc pomiędzy wyobrażeniami dwóch porządków społecznych: z jednej strony jest to doświadczenie domu rodzinnego – tej rodziny „nie z wyboru”, a z drugiej strony jest to wyobrażenie „tych, które mają dopiero nadejść” – świata skonstruowanego przez ludzko-roślinne queerowe społeczności. Na wystawie granica pomiędzy tymi porządkami zaciera się. Tajemnicza opowieść zaczerpnięta z legendy ożywa w swojej potencjalności budowania utopijnej wizji świata odmienności i wspólnoty. Jednocześnie pozostając dla artystki queerową strategią odzyskiwania widoczności, przetwarzania traum, pielęgnowania pamięci i cyrkulacji wszelkiego życia.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Liliana Zeic
Wystawa
Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają
Miejsce
66P
Czas trwania
3.07-6.09.2025
Osoba kuratorska
Piotr Lisowski
Fotografie
Małgorzata Kujda
Strona internetowa
66p.pl/pierwszego-roku-spia-liliana-zeic
Indeks
66P – Subiektywna Instytucja Kultury Liliana Zeic Piotr Lisowski

Najczęściej czytane

1
News 23.07.2025

Marta Cienkowska nową ministrą Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Redakcja
2
Artykuł sponsorowany 18.07.2025

29. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie: lustro współczesnego świata

3
Krytyka 25.07.2025

Obok głównego nurtu. „Willa siostra BWA” w BWA Zielona Góra

Portret Anna Pajęcka
4
Krytyka 18.07.2025

Halloweenowa egalitarność. „Letztraum” Jana Baszaka w CK Zamek

Portret Gabi Skrzypczak
5
Na Dobry Początek 21.07.2025

21–27 lipca

Redakcja
6
Na Dobry Początek 28.07.2025

28 lipca – 31 sierpnia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają” Liliany Zeic w 66P — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności