SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 29.05.2019 2 min

„Pierwotne fantazje” Emilii Kiny i Filipa Rybkowskiego w BWA Katowice

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Emilia Kina, Filip Rybkowski, „Pierwotne fantazje”, widok wystawy

Filip Rybkowski i Emilia Kina tworzą wystawy przypominające scenografie służące do odtwarzania zadawnionych historii. W swoich działaniach bazują na napotkanych przypadkowo formach i podpatrzonych gestach, z których układają przestrzenne rebusy wymuszające ćwiczenia skostniałej wyobraźni. Podejmowanym procesom rekonstrukcyjnym towarzyszy drobiazgowe zamazywanie kontekstów, usuwanie podpisów i adnotacji, by uniemożliwić odbiorcy łatwe datowanie i określenie miejsca pochodzenia poszczególnych elementów. Drażnienie podświadomości i czyszczenie złogów pamięci odbywa się tu w skali mikro. Hybrydalne obiekty z pogranicza geologicznych wykopalisk i malowniczego gruzowiska składają się na trójwymiarową mapę, która czeka na swojego kolonizatora.

Odbiorca rekonstruuje na własną rękę zastane obiekty i ich historię. Nie napotykając na żadne ozdobniki i wskazówki nieświadomie koncentruje się na własnych opowieściach. Każda interpretacja zostaje zabarwiona przez pryzmat  kodów wpisanych w indywidualny sposób postrzegania.

Prowadzone na wystawie gry z odbiciami, cieniami, rozbłyskami, zasłonami, przedmiotami znaczącymi — pamiątkami przywodzą na myśl rekwizyty hipnotyzera, który wprowadzając pacjenta w stan uśpienia pracuje na najgłębiej położonych warstwach jego pamięci, przeleżanych i zakrytych szczelnie przez wygodne i czytelne wspomnienia, świadomie zaniedbanych i nieodtwarzanych, a jednak ciągle nawiedzających teraźniejszość. Najcięższa praca do wykonania leży po stronie odbiorcy. Niewinne kształty budujące wystawę, paradoksalnie drażniące swoją surowością, stają się wyzwaniem do uwolnienia przeszłości, odrzucenia dobrowolnej amnezji.

Emilia Kina, Filip Rybkowski, „Pierwotne fantazje”, widok wystawy
Emilia Kina, Filip Rybkowski, „Pierwotne fantazje”, widok wystawy
Emilia Kina, Filip Rybkowski, „Pierwotne fantazje”, widok wystawy
Emilia Kina, Filip Rybkowski, „Pierwotne fantazje”, widok wystawy
Emilia Kina, Filip Rybkowski, „Pierwotne fantazje”, widok wystawy
Emilia Kina, Filip Rybkowski, „Pierwotne fantazje”, widok wystawy
Emilia Kina, Filip Rybkowski, „Pierwotne fantazje”, widok wystawy
Emilia Kina, Filip Rybkowski, „Pierwotne fantazje”, widok wystawy
Emilia Kina, Filip Rybkowski, „Pierwotne fantazje”, widok wystawy
Emilia Kina, Filip Rybkowski, „Pierwotne fantazje”, widok wystawy
Emilia Kina, Filip Rybkowski, „Pierwotne fantazje”, widok wystawy
Emilia Kina, Filip Rybkowski, „Pierwotne fantazje”, widok wystawy

Psychoanalityczna lektura pamięciowych ćwiczeń Emili i Filipa ukazuje je jako czubek góry lodowej, mały fragment całości, której większa część pozostaje zakryta. Gruzowiska form przypominają w tym kontekście reaktory gromadzące stłumione siły, które chcą znaleźć ujście. Domagają się opowiedzenia i ułożenia w sensowną całość, scalenia. To właśnie w momentach słabości, kiedy brakuje sił na utrzymanie spójności podmiotu, treści wyparte najszybciej wydostają się na powierzchnie i to może być niebezpieczne. Lepiej przeprowadzać ten proces w kontrolowanych warunkach. Przeszłość musi zostać świadomie przepowiedziana, zrekonstruowana na własną rękę, tym samym ponownie zapamiętana.

Marta Lisok

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Emilia Kina, Filip Rybkowski
Wystawa
Pierwotne fantazje
Miejsce
BWA Katowice
Czas trwania
17.05–6.06.2019
Osoba kuratorska
Marta Lisok
Strona internetowa
bwa.katowice.pl
Indeks
Emilia Kina Filip Rybkowski Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach Marta Lisok

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 02.06.2025

2–8 czerwca

Redakcja
3
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta
6
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Pierwotne fantazje” Emilii Kiny i Filipa Rybkowskiego w BWA Katowice — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności