SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 16.02.2022 3 min

„Pełnia koła – prace z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu” Romana Cieślewicza w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Widok wystawy „Roman Cieślewicz: Pełnia koła – prace z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu”, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, fot. Kazimierz Napiórkowski

Zaplanowana na początek 2022 roku w Wozowni kameralna wystawa prac Romana Cieślewicza skupia się na jednym z najważniejszych w jego twórczości motywie ikonograficznym. Kolista forma, będąca głównym tematem prezentacji, jest nierozerwalnie związana z symetrią, która również gościła w wielu projektach grafika. Kompozycje symetryczne oraz kształty kół to najczęstsze motywy pojawiające się zarówno w jego grafikach i kolażach, jak i realizacjach projektowych. Trudno wskazać dokładny powód ich obecności w konkretnych projektach, ale przyglądając się uważnie wybranym pracom można dostrzec, w jaki sposób koło lub symetria organizują kompozycje, wykorzystując różne środki graficznego wyrazu: fotografię, kolaż czy typografię. W miarę upływu czasu forma koła pojawiała się w projektach grafika coraz częściej, zwłaszcza w tych związanych z promocją własnej twórczości.

Widok wystawy „Roman Cieślewicz: Pełnia koła – prace z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu”, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, fot. Kazimierz Napiórkowski
Widok wystawy „Roman Cieślewicz: Pełnia koła – prace z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu”, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, fot. Kazimierz Napiórkowski
Widok wystawy „Roman Cieślewicz: Pełnia koła – prace z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu”, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, fot. Kazimierz Napiórkowski
Widok wystawy „Roman Cieślewicz: Pełnia koła – prace z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu”, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, fot. Kazimierz Napiórkowski
Widok wystawy „Roman Cieślewicz: Pełnia koła – prace z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu”, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, fot. Kazimierz Napiórkowski
Widok wystawy „Roman Cieślewicz: Pełnia koła – prace z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu”, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, fot. Kazimierz Napiórkowski

Roman Cieślewicz w publikacji „La Plenitude du Cercle” wskazuje na trzy odkrycia, które zapoczątkowały jego obsesję koła. Pierwsze to: „piękno okrągłego bochenka chleba o złotym kolorze popękanej skórki naszpikowanej ziarnkami kminku i maku” w sklepie Izaaka Weintrauba w pobliżu jego domu we Lwowie; drugie „to okładka Encyklopedii Uniwersalnej z tłoczonym reliefem człowieka o idealnych proporcjach, dzieło Leonarda da Vinci, który to człowiek wkomponowany w koło powodował u mnie uczucie chęci rysowania”. Trzecie odkrycie związane jest ze studiami w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie na jednej z pierwszych lekcji dowiedział się, że „wszechświat zbudowany jest na trzech formach geometrycznych: kwadracie, trójkącie i kole”.

Widok wystawy „Roman Cieślewicz: Pełnia koła – prace z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu”, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, fot. Kazimierz Napiórkowski
Widok wystawy „Roman Cieślewicz: Pełnia koła – prace z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu”, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, fot. Kazimierz Napiórkowski
Widok wystawy „Roman Cieślewicz: Pełnia koła – prace z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu”, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, fot. Kazimierz Napiórkowski
Widok wystawy „Roman Cieślewicz: Pełnia koła – prace z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu”, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, fot. Kazimierz Napiórkowski

Roman Cieślewicz (1930–1996). Grafik, plakacista, projektant. W krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych studiował od 1949 do 1954 roku. Po przeprowadzce do Warszawy w 1955 roku rozpoczął współpracę m.in. z Centralą Wynajmu Filmów (CWF), Wydawnictwem Artystyczno-Graficznym (WAG) oraz Robotniczą Spółdzielnią Wydawniczą „Prasa”. W latach 1959–1962 był redaktorem graficznym miesięcznika „Ty i Ja”. W 1963 roku wyjechał do Essen, a następnie przeniósł się do Włoch, gdzie wykonał prace na zlecenie firmy Italsider w Genui. W tym samych roku wyjechał na stałe do Paryża, gdzie współpracował z kilkoma wydawnictwami oraz projektował układ graficzny magazynów „Elle” (dyrektor artystyczny 1966–1969), „Vogue” i „Opus International”. W latach 1969–1972 był dyrektorem artystycznym w agencji reklamowej M.A.F.I.A. Od 1972 roku jako grafik niezależny współpracował z francuskimi wydawnictwami oraz z Centre National d’Art Contemporain w Paryżu. W 1975 roku rozpoczął współpracę z Centre Georges Pompidou. Od tego samego roku aż do śmierci prowadził pracownię grafiki w École Supérieure d’Art Graphique (ESAG) w Paryżu. Był członkiem Alliance Graphique Internationale (AGI) oraz International Centre for the Typographic Arts (ICTA). Wielokrotnie nagradzany w kraju i za granicą (m.in. Grand Prix na 2. Międzynarodowej Wystawie Plakatu Filmowego w Karlovych Varach, 1964; Złoty Medal na 4. Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie, 1972).

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Roman Cieslewicz
Wystawa
„Pełnia koła” – prace z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu
Miejsce
Galeria Sztuki Wozownia
Czas trwania
13.01–27.02.2022
Osoba kuratorska
Anna Grabowska-Konwent
Strona internetowa
wozownia.pl/
Indeks
Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu Roman Cieslewicz

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
3
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
6
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Pełnia koła – prace z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu” Romana Cieślewicza w Galerii Sztuki Wozownia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności