SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 16/2024 Do zobaczenia 24.04.2024 2 min

„Patrzcie na tę chwilę – jak drga” w Galerii Arsenał w Białymstoku

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Katya Libkind, „Autoportret”, 2021, akryl na płótnie, 133 × 115 cm (część instalacji), fot. Grzegorz Dąbrowski, dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku

Wystawa w Galerii Arsenał w Białymstoku z udziałem artystek i artystów z Polski, Ukrainy, Estonii i Czech dotyka problematyki wojny, energetyki, deimperializacji, ale także poszukiwania alternatywnych wzorów obyczajowych i nieprzepracowanej spuścizny ZSRR w kulturze, historii i życiu codziennym. Dzieła sztuki prezentowane na wystawie powstały w kontekście kształtowanym przez dyskursy polityki, gospodarki, debat tożsamościowych oraz spraw nieuznawanych za dziedzictwo, choć będących śladem pewnych wyborów i strategii. W polu sztuki proponowana problematyka zyskuje inną formę wyrazu, inne argumenty i być może inny namysł.

Ivan Melnychuk, „Dopóki rozróżniamy ich głosy”, 2024, instalacja totalna, obiekty znalezione, technika mieszana, fot. Grzegorz Dąbrowski dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Ivan Melnychuk, „Dopóki rozróżniamy ich głosy”, 2024, instalacja totalna, obiekty znalezione, technika mieszana, fot. Grzegorz Dąbrowski dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Ivan Melnychuk, „Ulubione miejsca”, 2009, wideo, 17′30″ dla: Hrupa Predmetiv; Pavel Klusák, „Petr Válek doma / Petr Válek w domu”, 2020, wideo, 5′34″, dzięki uprzejmości: Festiwal dokumentárních filmů Ji.hlava, fot. Grzegorz Dąbrowski, dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Lada Nakonechna, „Ścianka fotograficzna”, 2024, instalacja, tkanina, druk, reflektory, pocztówka, fot. Grzegorz Dąbrowski dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Katya Libkind, „Sen podczas godziny policyjnej”, 2024, instalacja (rzeźbа: watolina, gąbka, drewno), fot. Grzegorz Dąbrowski, dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Katya Libkind, „Sen podczas godziny policyjnej”, 2024, instalacja (rysunki: papier, węgiel, ołówek), fot. Grzegorz Dąbrowski, dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Katya Libkind, „Sen podczas godziny policyjnej”, 2024, instalacja (performans dokamerowy, wideo, 103′43″), fot. Grzegorz Dąbrowski, dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Ivan-Valentyn Zadorozhnyi, „Studium rzeźby słowiańskich bogów”, 1976–1982, seria figur z wystroju wnętrza restauracji Bratyna w hotelu Łybid’ w Kijowie, fot. Grzegorz Dąbrowski, dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku

Eksploatacja zasobów naftowych ZSRR, znajdujących się głównie w Chanty-Mansyjskim Okręgu Autonomicznym, Zachodniej Syberii i Jamalsko-Nienieckim Okręgu Autonomicznym, rozpoczęła się stosunkowo późno. Jeszcze w latach 60. XX wieku ZSRR czerpało energię z węgla, torfu, łupków i drewna. Pojawiające się petroruble pozwoliły na łatanie niedomagającej gospodarki, minimalny wzrost poziomu życia obywateli, rywalizację militarną z USA, wojnę w Afganistanie i udział w wielu innych konfliktach zbrojnych. Dziś dochody z ropy naftowej finansują rosyjską ludobójczą agresję w Ukrainie i inne interwencje wojskowe. Poddane ciśnieniu, temperaturze i bakteriom szczątki roślinne i zwierzęce, z których powstała ropa naftowa, mogą być metaforą łączącą olej skalny z praświatem, ale też presją i naciskiem.

Oleh Kalashnik, „czarno-białe”, 2022, seria 12 fotogramów, 50 × 60 cm, fot. Grzegorz Dąbrowski, dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Denys Pankratov, „bez tytułu”, 2022, rysunek, węgiel na papierze, 14,8 × 21 cm, fot. Grzegorz Dąbrowski, dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Maarja Kask & Ralf Lõoke & Neeme Külm & Ingrid Ruudi, „Gaasitoru / Rura gazowa”, 2008, dokumentacja instalacji, 2 projekcje wideo, 2 pokazy slajdów, wydruk katalogu, Dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki Estonii, fot. Grzegorz Dąbrowski, dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Ewa Zarzycka & Yaroslav Futymskyi, 2024, dokumentacja performansu mówionego, fot. Grzegorz Dąbrowski, dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Anna Scherbyna & Liliana Zeicm, „bez tytułu”, 2022, wydruk na banerze, 356 × 252 cm, fot. Grzegorz Dąbrowski, dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Mikołaj Smoczyński, „Akcja równoległa”, 1991, fotografia, 200 × 100 cm. Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku, fot. Grzegorz Dąbrowski, dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku

Tytuł „Patrzcie na tę chwilę – jak drga” zaczerpnięty został z tomu wierszy Republika głuchych Illi Kaminskiego. Poeta opowiada o okupacji małego miasteczka w Europie Wschodniej, najpewniej w Ukrainie, która mogła zdarzyć się w zarówno w latach 40. wieku XX , jak i latach 20. wieku XXI.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Oleh Kalashnik, Pavel Klusák o Petrze Válku, Maarja Kask & Neeme Külm & Ralf Lõoke & Ingrid Ruudi, Alfred Lenica, Katya Libkind, Ivan Melnychuk, Lada Nakonechna, Denys Pankratov, Anna Scherbyna & Liliana Zeic, Mikołaj Smoczyński, Ivan Svitlychnyi & Lera Polianskova, TanzLaboratorium, Wall Evidence, (@wallevidence), Ivan-Valentyn Zadorozhnyi, Ewa Zarzycka & Yaroslav Futymskyi
Wystawa
Patrzcie na tę chwilę  – jak drga
Miejsce
Galeria Arsenał w Białymstoku
Czas trwania
01.03.2024 - 28.04.2024
Osoba kuratorska
Anna Łazar
Fotografie
Grzegorz Dąbrowski
Strona internetowa
galeria-arsenal.pl/wystawy/patrzcie-na-te-chwile-jak-drga
Indeks
Alfred Lenica Anna Łazar Anna Scherbyna Denys Pankratov Ewa Zarzycka Galeria Arsenał w Białymstoku Ingrid Ruudi Ivan Melnychuk Ivan Svitlychnyi Ivan-Valentyn Zadorozhnyi Katya Libkind Lada Nakonechna Lera Polianskova Liliana Zeic Maarja Kask Mikołaj Smoczyński Neeme Külm Oleh Kalashnik Pavel Klusák o Petrze Válku Ralf Lõoke TanzLaboratorium Wall Evidence Yaroslav Futymskyi

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Patrzcie na tę chwilę – jak drga” w Galerii Arsenał w Białymstoku — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności