SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 50/2024 Do zobaczenia 19.12.2024 3 min


„Palmy” Mirosława Chudego w Galerii Entropia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
widok wystawy 
„Palmy” Mirosława Chudego w Galerii Entropia, fot. Mariusz Jodko, dzięki uprzejmości Galerii Entropia

Mirosław Chudy wystawą Palmy porusza obszary znaczeń, symboli i wyobrażeń o naszej współczesności. Artysta pracuje z obrazem, obiektem i dźwiękiem przez co w Galerii Entropia powstaje hiperprzestrzeń o mocnych walorach immersyjnych. Chudy przypomina nam, że element wciągania to cecha sztuki jako takiej, że do kreowania immersji wcale nie są potrzebne narzędzia wirtualnej rzeczywistości, bo dzieła sztuki uwodzą nas od zawsze. Jego prace mają sporo elementów zmysłowych, ale przede wszystkim semantycznych. Tytułowa praca Palmy wypełnia największą ścianę w Entropii i staje się swoistym wejściem do innych światów. Artysta zabiera nas w znaczeniową podróż, w której subtelnie egzotyczne wrażenie prezentowane w liczbie mnogiej rzeczownika okazuje się jednocześnie aktualnym trybem rozkazującym czasownika. Ale pułapek jest więcej. Grzebiąc dalej znajdujemy angielski przymiotnik palmy, określający posiadanie dużych pieniędzy czy osiąganie życiowych sukcesów. Bogactwo to zatem złote palmy, zaśnieżony szczyt, czcionka znana z reklamy czy nawet sam bilbord. W tym monumentalnym obrazie Chudy zestawił semantyczne tropy z czystą formą dużych płaszczyzn o mocnych barwach.

Twórczość Chudego korzysta ze znaków, ale też odznacza się intelektualnym dystansem w korzystaniu ze skojarzeń i refleksji. Swoboda w doborze treści i formy jest odbiciem jego osobistego przekonania o niezbywalnym prawie artysty do pełnej swobody w twórczej wypowiedzi. Dążenie do wolności, wyrazista osobowość i inne cechy jego charakteru sprawiły, że wyjechał z Polski w 1988 roku i przez ponad trzydzieści lat mieszkał w różnych miejscach na świecie – w Atenach, Toronto, Chicago. Dopiero na początku lat 20. wrócił do Polski z Miami. Nie doświadczył okresu polskiej transformacji ustrojowej, której efekty do dzisiaj są obecne w naszej sferze społecznej. Jego sztuka to zatem także możliwość innego spojrzenia na sukces, dorobek i wielkie symbole.

widok wystawy 
„Palmy” Mirosława Chudego w Galerii Entropia, fot. Mariusz Jodko, dzięki uprzejmości Galerii Entropia
widok wystawy 
„Palmy” Mirosława Chudego w Galerii Entropia, fot. Mariusz Jodko, dzięki uprzejmości Galerii Entropia
widok wystawy 
„Palmy” Mirosława Chudego w Galerii Entropia, fot. Mariusz Jodko, dzięki uprzejmości Galerii Entropia
widok wystawy 
„Palmy” Mirosława Chudego w Galerii Entropia, fot. Mariusz Jodko, dzięki uprzejmości Galerii Entropia

W swoich pracach Chudy wykorzystuje zdolność do wciągania widza w grę z konwencją artystyczną zestawiając gotowe elementy w oszczędne w formie instalacje. W projekcie Pomnik – Bohaterom skonstruował w skali 1:1 makietę monumentu zestawioną ze skrzyni imitującej betonowy cokół i metalowej rury. Inskrypcja na cokole składa się z kilku solidnych liter, a pozostała część napisu ma charakter szkicu projektowego. Głównym elementem jest błyszcząca, stalowa rura do Pole-Dance stanowiąca alegorię bohaterstwa. Dzieło odsłania pseudo-martyrologię rzeźby pomnikowej, a dekonstruując męskie bohaterstwo „meta feministycznym” wątkiem nadaje pomnikowi pacyfistyczny wymiar.

widok wystawy 
„Palmy” Mirosława Chudego w Galerii Entropia, fot. Mariusz Jodko, dzięki uprzejmości Galerii Entropia
widok wystawy 
„Palmy” Mirosława Chudego w Galerii Entropia, fot. Mariusz Jodko, dzięki uprzejmości Galerii Entropia
widok wystawy 
„Palmy” Mirosława Chudego w Galerii Entropia, fot. Mariusz Jodko, dzięki uprzejmości Galerii Entropia
widok wystawy 
„Palmy” Mirosława Chudego w Galerii Entropia, fot. Mariusz Jodko, dzięki uprzejmości Galerii Entropia

Układ prac na wystawie stopniowo dozuje stopień zaangażowania i interakcji. Enwironment Maszyna do rzeźby stwarza okazję do pełnej interakcji poprzez zabawę z formą ciała w zaimprowizowanej sali do ćwiczeń. Istotą rzeźby jest przecież praca nad okiełznaniem formy, co motywuje też osoby trenujące ciało. W tej aktywności towarzyszy nam wideo-poradnik Arnolda Schwarzeneggera – postaci znanej globalnie i zarazem symbolu sukcesu. Połączenie ducha i materii widać też w pracach Hot 1 i Hot 2 – kolażach wideo przedstawiających scenę z plaży w Miami. Artysta wmontował do wideo wielkie słońce ukazane poprzez filtry do obserwacji heliosfery. Te bardzo osobiste prace przedstawiają jego fascynację słońcem, które jest niczym boski obiekt niosący światło i życie. Tworząc je artysta nie miał jeszcze w pełni świadomości, jak mocno splotą się one z jego życiem i ukażą mu też złowrogie oblicze gwiazdy – śmierci. Chudy korzystając aktywnie z plaż i słońca Miami zachorował na raka skóry. W ten sposób jego ciało stało się nieodłącznym elementem wypowiedzi twórczej.

Po tych monumentalnych i zarazem intymnych doznaniach dostajemy małą wyświetlaną na telefonie pracę Dear friend. To gra ze wzrokiem i z wysiłkiem uwagi, która w dobie fejk niusów może uratować stan naszego portfela, a więc także palmy. Czytamy list od nigeryjskiego księcia, który aż do przesady stanowi formę wyłudzania. Dear friend to ready made – narzędzie do manipulacji, które staje się sztuką.

tekst: Dominik Podsiadły

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Mirosław Chudy
Wystawa
PALMY
Miejsce
Galeria Entropia
Czas trwania
3-31.12.2024
Osoba kuratorska
Dominik Podsiadły
Fotografie
Mariusz Jodko
Strona internetowa
entropia.art.pl/view_news.php?id=771
Indeks
Dominik Podsiadły Galeria Entropia Mirosław Chudy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!

„Palmy” Mirosława Chudego w Galerii Entropia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności