SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 17.09.2019 3 min

„Owoce drzew wszystkich” na Festiwalu Czterech Kultur

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Stach Szumski, „bột ngọt”, instalacja, 2019

„Wyższy nad nienawiść, bo wypełniony miłością, wyższy nad zemstę, bo gotów do wybaczenia, wyższy na plemienną wrzawę, bo jednoczący.” Czy taki może być nasz kraj? Słowami Salmana Rushdie pytają młodzi artyści i artystki biorący udział w wystawie Owoce drzew wszystkich, otwartej w ramach Festiwalu Łódź Czterech Kultur.

Kryzys migracyjny stanowi jedno z najistotniejszych wyzwań ostatniej dekady i w znaczący sposób kształtuje życiowe doświadczenie coraz większej liczby ludzi w różnych zakątkach świata. Tym samym staje się przedmiotem refleksji nie tylko społecznej i politycznej, ale także artystycznej. Twórcy młodego pokolenia działający w obszarze sztuki zaangażowanej mierzą się z tym złożonym tematem pod kierunkiem kuratorek sekcji sztuk wizualnych Festiwalu, Katarzyny Stańczak i Joanny Szumacher, sięgając po zróżnicowane środki artystyczne i konwencje.

Zwracają uwagę na trudne przeżycia i dylematy jednostki, która próbuje dostosować się do reguł obowiązujących w nowym kraju, nie tracąc jednocześnie swojej tożsamości. Podejmują refleksję na temat współcześnie rozumianej, nieustannie ewoluującej kategorii obcości. Zadają pytania o kulturowe, społeczne i ekonomiczne aspekty obecności imigrantów w Polsce i Łodzi. Jak Ukraińcy, Wietnamczycy, Gruzini czy Azerbejdżanie odnajdują się w zamkniętym i dość homogenicznym społeczeństwie? Jak kształtują się ich relacje z Polakami? Jakie jakości wnosi ich obecność?

I tak, Katya Shadkovska zastanawia się nad narzędziami edukacji antyfaszystowskiej i konfrontuje narodowców z lewicowymi treściami. Irmina Rusicka i Kasper Lecnim wybierają przestrzeń dawnego Szpitalu Żydowskiego we Wrocławiu, by udokumentować ćwiczenia z agresji. Stachu Szumski analizuje i artystycznie przetwarza konwencje estetyczne obowiązujące w wietnamskich barach w Polsce, a Norbert Delman projektuje futurystyczny totem będący świadectwem współpracy i koalicji wielokulturowej.

Na wystawie Owoce drzew wszystkich ważne miejsce zajmują obserwacje na temat przyczyn i mechanizmów nasilających się nastrojów nacjonalistycznych na świecie, stając się punktem wyjścia do namysłu nad możliwymi zmianami społecznymi. Twórcy zastanawiają się, czy musimy być skazani na tkwienie w ograniczającej i anachronicznej dychotomii „my versus oni”, kurczowo trzymając się schematów i uprzedzeń? Pytają, czy jesteśmy w stanie przezwyciężyć lęk przed nieznanym i wyobrazić sobie siebie jako wspólnotę?

Jana Shostak, Jakub Jasiukiewicz, „Otwarcie”, wideo, 8’00”, Warszawa 2019
Liliana Piskorska, „Małpa z czerwoną twarzą”, instalacja, 2019
Irmina Rusicka, Kasper Lecnim, „Jeszcze szybciej, jeszcze wyżej, jeszcze mocniej”, wideo, performans, 6’05”, 2019
Irmina Rusicka, Kasper Lecnim, „Jeszcze szybciej, jeszcze wyżej, jeszcze mocniej”, wideo, performans, 6’05”, 2019
Dominika Olszowy, „Torciki z okazji śmierci”, trzy obiekty płaskorzeźby o podstawie koła, średnice: ok. 1,2 m, 1 m, 80 cm, 2019
Katya Shadkowska, „Bez tytułu”, wideo, 2’53”, Warszawa, Sankt Petersburg 2019
Liliana Piskorska, „Małpa z czerwoną twarzą”, instalacja, 2019
Norbert Delman, „Totem nr 4”, instalacja, 2019

Kuratorki sekcji sztuk wizualnych konsekwentnie stawiają na prezentację sztuki współczesnej poza oczywistym kontekstem przestrzeni wystawienniczych, wprowadzając ją w żywą tkankę miasta i pozwalając jej dialogować z otoczeniem. Wybór Pasażu Lido przy al. Kościuszki 49/51 jako miejsca ekspozycji jest nieprzypadkowy. Budynek dawnej fabryki Karola Bennicha, syna emigrantów z Saksonii, po 1945 r. będący siedzibą państwowych zakładów stanowi wymowny symbol dziejów wielokulturowej Łodzi zbudowanej rękami imigrantów.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Norbert Delman, Dominika Olszowy, Liliana Piskorska, Irmina Rusicka i Kasper Lecnim, Katya Shadkovska, Jana Shostak i Jakub Jasiukiewicz, Stachu Szumski
Wystawa
Owoce drzew wszystkich
Miejsce
Pasaż Lido, Łódź
Czas trwania
7-22.09.2019
Fotografie
Mikołaj Zacharow
Strona internetowa
4kultury.pl
Indeks
Dominika Olszowy Irmina Rusicka Jakub Jasiukiewicz Jana Shostak Kasper Lecnim Katya Shadkovska Liliana Zeic Norbert Delman Stach Szumski

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
4
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Owoce drzew wszystkich” na Festiwalu Czterech Kultur — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności