SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 31.07.2019 3 min

„Osiedlowy Dom Kultury” Adriana Kolerskiego w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Adrian Kolerski, „Osiedlowy Dom Kultury”, widok wystawy

Wystawa Osiedlowy Dom Kultury Adriana Kolerskiego to pełna osobistych odniesień opowieść o kulturotwórczej roli małych, osiedlowych wypożyczalni wideo – kultowych miejsc, które odcisnęły niezatarte piętno na pokoleniu dzisiejszych trzydziestolatków. Choć artysta funduje nam swoistą podróż w czasie do lat 90., nie interesuje go ani proste kopiowanie estetyki tamtej dekady, ani „wywoływanie duchów” miejsc, które już nie istnieją. Kolerski dowodzi natomiast, że w wypożyczalniach wideo kumulowały się zjawiska, realizujące potrzeby kulturowe mieszkańców blokowisk. Widzi w nich nawet instytucje równoważne z centrami artystycznymi. Jak podkreśla: „Wypożyczalnie były swego rodzaju osiedlowymi domami kultury. Były to miejsca skupiające ludzi, którzy wymieniali się opiniami, dyskutowali, poznawali dorobek popkultury. Dla mnie to szczególnie ważne miejsce, udostępniające nie tylko filmy – ruchome obrazy – ale również okładki, które namiętnie oglądałem”.

Rolą centrów kultury jest m.in. rozbudzenie kreatywności młodych ludzi oraz wyposażenie ich w wiedzę i doświadczenia, dające podbudowę pod ich dalsze twórcze życie. Właśnie tak pokrótce można by opisać wpływ, jaki na Kolerskiego wywarła wypożyczalnia wideo, znajdująca się na szczecińskim osiedlu, gdzie mieszkał. Spotkanie z wizualnością tej przestrzeni wiąże się w jego przypadku z początkiem fascynacji obrazem jako takim. Oglądanie dynamicznych kompozycji umieszczanych na pudełkach z kasetami z horrorami czy filmami sci-fi artysta porównuje z kartkowaniem albumów z reprodukcjami dzieł sztuki. W obu przypadkach obrazy stanowią impuls pobudzający wyobraźnię, a także punkt wyjścia do snucia domysłów nad stojącymi za nimi historiami. Z drugiej strony pusta kaseta wideo – tabula rasa czekająca na nagranie i wypełnienie nową treścią – to odpowiednik białego płótna, które dopiero pokryje obraz.

Osiedlowy Dom Kultury może być odbierany jako lekki wyłom w dotychczasowej twórczości Kolerskiego, znanego przede wszystkim jako autor restrykcyjnych pod kątem formalnym i konstrukcyjnym, minimalistycznych kompozycji malarskich. W gruncie rzeczy jest to jednak wystawa, ukazująca dwa obszary: źródła twórczości artysty oraz rezultaty, w kierunku których owe pierwsze fascynacje wyewoluowały. Stanowi ona zalążek (albo używając filmowej nomenklatury „trailer”) większego, podszytego autobiograficznie projektu, będącego wglądem w proces formowania się artystycznej samoświadomości twórcy. To także zapowiedź historii o tym, jak owa samoświadomość jest pogłębiana na drodze doświadczeń, pod wpływem różnych inspiracji oraz napotkanych ludzi.

Adrian Kolerski, „Osiedlowy Dom Kultury”, widok wystawy
Adrian Kolerski, „Osiedlowy Dom Kultury”, widok wystawy
Adrian Kolerski, „Osiedlowy Dom Kultury”, widok wystawy
Adrian Kolerski, „Osiedlowy Dom Kultury”, widok wystawy
Adrian Kolerski, „Osiedlowy Dom Kultury”, widok wystawy
Adrian Kolerski, „Osiedlowy Dom Kultury”, widok wystawy
Adrian Kolerski, „Osiedlowy Dom Kultury”, widok wystawy

Adrian Kolerski (1986) – zajmuje się malarstwem i obiektem. W 2012 roku obronił tytuł magistra sztuki na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W latach 2015–2017 pracował na stanowisku asystenta w Katedrze Multimediów na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Od 2017 roku jest asystentem w Katedrze Malarstwa na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2018). Wystawiał m.in. w Zonie Sztuki Aktualnej, Bunkrze Sztuki, BWA Warszawa i Fundacji Stefana Gierowskiego. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Adrian Kolerski
Wystawa
Osiedlowy Dom Kultury
Miejsce
Galeria Sztuki Wozownia, Toruń
Czas trwania
28.06–25.08.2019
Osoba kuratorska
Natalia Cieślak
Strona internetowa
wozownia.pl
Indeks
Adrian Kolerski Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu Natalia Cieślak

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
5
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Osiedlowy Dom Kultury” Adriana Kolerskiego w Galerii Sztuki Wozownia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności