„Osiedlowy Dom Kultury” Adriana Kolerskiego w Galerii Sztuki Wozownia
Wystawa Osiedlowy Dom Kultury Adriana Kolerskiego to pełna osobistych odniesień opowieść o kulturotwórczej roli małych, osiedlowych wypożyczalni wideo – kultowych miejsc, które odcisnęły niezatarte piętno na pokoleniu dzisiejszych trzydziestolatków. Choć artysta funduje nam swoistą podróż w czasie do lat 90., nie interesuje go ani proste kopiowanie estetyki tamtej dekady, ani „wywoływanie duchów” miejsc, które już nie istnieją. Kolerski dowodzi natomiast, że w wypożyczalniach wideo kumulowały się zjawiska, realizujące potrzeby kulturowe mieszkańców blokowisk. Widzi w nich nawet instytucje równoważne z centrami artystycznymi. Jak podkreśla: „Wypożyczalnie były swego rodzaju osiedlowymi domami kultury. Były to miejsca skupiające ludzi, którzy wymieniali się opiniami, dyskutowali, poznawali dorobek popkultury. Dla mnie to szczególnie ważne miejsce, udostępniające nie tylko filmy – ruchome obrazy – ale również okładki, które namiętnie oglądałem”.
Rolą centrów kultury jest m.in. rozbudzenie kreatywności młodych ludzi oraz wyposażenie ich w wiedzę i doświadczenia, dające podbudowę pod ich dalsze twórcze życie. Właśnie tak pokrótce można by opisać wpływ, jaki na Kolerskiego wywarła wypożyczalnia wideo, znajdująca się na szczecińskim osiedlu, gdzie mieszkał. Spotkanie z wizualnością tej przestrzeni wiąże się w jego przypadku z początkiem fascynacji obrazem jako takim. Oglądanie dynamicznych kompozycji umieszczanych na pudełkach z kasetami z horrorami czy filmami sci-fi artysta porównuje z kartkowaniem albumów z reprodukcjami dzieł sztuki. W obu przypadkach obrazy stanowią impuls pobudzający wyobraźnię, a także punkt wyjścia do snucia domysłów nad stojącymi za nimi historiami. Z drugiej strony pusta kaseta wideo – tabula rasa czekająca na nagranie i wypełnienie nową treścią – to odpowiednik białego płótna, które dopiero pokryje obraz.
Osiedlowy Dom Kultury może być odbierany jako lekki wyłom w dotychczasowej twórczości Kolerskiego, znanego przede wszystkim jako autor restrykcyjnych pod kątem formalnym i konstrukcyjnym, minimalistycznych kompozycji malarskich. W gruncie rzeczy jest to jednak wystawa, ukazująca dwa obszary: źródła twórczości artysty oraz rezultaty, w kierunku których owe pierwsze fascynacje wyewoluowały. Stanowi ona zalążek (albo używając filmowej nomenklatury „trailer”) większego, podszytego autobiograficznie projektu, będącego wglądem w proces formowania się artystycznej samoświadomości twórcy. To także zapowiedź historii o tym, jak owa samoświadomość jest pogłębiana na drodze doświadczeń, pod wpływem różnych inspiracji oraz napotkanych ludzi.
Adrian Kolerski (1986) – zajmuje się malarstwem i obiektem. W 2012 roku obronił tytuł magistra sztuki na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W latach 2015–2017 pracował na stanowisku asystenta w Katedrze Multimediów na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Od 2017 roku jest asystentem w Katedrze Malarstwa na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2018). Wystawiał m.in. w Zonie Sztuki Aktualnej, Bunkrze Sztuki, BWA Warszawa i Fundacji Stefana Gierowskiego. Mieszka i pracuje w Krakowie.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Adrian Kolerski
- Wystawa
- Osiedlowy Dom Kultury
- Miejsce
- Galeria Sztuki Wozownia, Toruń
- Czas trwania
- 28.06–25.08.2019
- Osoba kuratorska
- Natalia Cieślak
- Strona internetowa
- wozownia.pl