„Od Sztucznej rzeczywistości do selfie” w BWA Wrocław / ”From Artificial reality to a selfie” at BWA Gallery
For English version scroll down
PL
Wystawa prezentuje tożsamość polskich artystów współczesnych różnych pokoleń. Odwołuje się do tradycyjnej konwencji artystycznego autoportretu, za punkt wyjścia biorąc twórczość jednej z najważniejszych reprezentantek rodzimej neoawangardy, Natalii LL. To próba uchwycenia w przekroju strategii ważnych twórców ostatnich dekad, ich stosunku do tradycji, awangardowej siły redefiniowania rzeczywistości przez sztukę, zdolności przeciwstawienia się ekonomicznej przemocy i wyzwalającego poczucia humoru.
Sposób w jaki widzimy i postrzegamy świat i siebie w nim jest nierozerwalnie związany z technicznymi środkami uwieczniania obrazu. Możliwości zapisu zmieniały się przez setki lat, ale to w ostatnich dekadach ewolucja technologii znacznie przyśpieszyła, zmieniając jednocześnie wyobrażenia o tym „jak jest” i jak ma być”. Kolejne techniczne rewolucje zmieniały narzędzia reprezentacji (i sztukę) nie tylko bezpośrednio, wprowadzając “nowe media”, ale też pośrednio, oferując za każdym razem obrazy, które wcześniej nie były do pomyślenia. Lustro, camera obscura, fotografia (wielokrotna ekspozycja, negatyw, zdjęcia z wykorzystaniem odbicia lustrzanego – tzw. portrety wielokrotne), film, zapis i korekcja cyfrowa obrazu, sieciowanie, a wreszcie banalny selfie-stick to kolejne wynalazki, które przybliżały nam nasz własny wizerunek, a jednocześnie, coraz bardziej destabilizowały naszą tożsamość. W dobie smartfonów i mediów społecznościowych bez trudu każdy może wykonać autoportret. Dziś nie potrzeba do tego ani blejtramu, ani gliny, ani żadnych nawet specjalnych umiejętności. Wystarczy palec. Wszystkie środki do jego powstania i publikacji mamy bowiem w kieszeni. Jednocześnie coraz mniejszą wagę przywiązujemy do prawdy tego obrazu, a nawet do prawdy w ogóle – mówi kuratorka wystawy Anna Mituś.
Kuratorzy wystawy: Anna Mituś i Paweł Jarodzki prezentując prace ikonicznych artystów takich jak Natalia LL, Krzysztof M. Bednarski, Katarzyna Kozyra czy Zbigniew Libera zestawione z pracami twórców młodszego pokolenia proponują przyjrzeć się zmianom w tworzeniu i performowaniu własnego wizerunku. Publikacja własnych zdjęć łączy się z świadomością udziału w spektaklu, a ich bieg jest sterowany i programowany przez przemysł informacyjny. Z jednej strony funkcjonowanie w nim naszych wizerunków wiąże się z byciem kontrolowanym z drugiej strony ma w sobie wyzwalający potencjał. Bo skoro każdy może bez trudu zaprezentować siebie jako kogokolwiek, dlaczego by nie być, kim się chce? Kimś wpływowym, pożądanym, zabawnym, nad-atrakcyjnym. – opowiada Anna Mituś. Na podobnym założeniu bazuje najnowsza generacja feminizmu – selfiefeminizm to kolejne, nowe zjawisko obecne w przestrzeni Internetowej. Nie zabraknie go także na wystawie dzięki takim artystkom jak Adu Karczmarczyk czy Aleksandra Urban.
Puntem wyjścia dla wystawy będą prace Natalii LL, pierwszej damy wrocławskiej neoawangardy – manipulacje i redefinicje wizerunku były jednym z głównych środków w tworzonej przez nią sztuce. Za ich pośrednictwem demonstrowała własne koncepcje w odniesieniu zarówno do sztuki jak i rzeczywistości poza-artystycznej. Oryginalna i wyjątkowa praca Natalii LL poddawana jest obecnie kolejnej fali wnikliwej interpretacji, w którą wpisuje się także nadchodząca wystawa w galerii Awangarda BWA Wrocław.
Autorka „Sztucznej rzeczywistości” otwiera perspektywę, w której próbujemy uchwycić realizowane w różnych mediach autodefinicyjne zabiegi kolejnych pokoleń artystów, od klasyków “straconego pokolenia” sztuki lat 80. przez okres transformacyjnego aksjologicznego chaosu, po nową internetową rzeczywistość XXI w.Dlatego na wystawie znajdą się prace różnych pokoleń artystów, od klasyków sztuki awangardowej i transawangardowej po nowe obiecujące nazwiska. – tłumaczą kuratorzy Anna Mituś i Paweł Jarodzki.
ENG
The exhibition was organized as part of the 100-year-anniversary celebration of the Awangarda. The starting point for the exhibition was the art by one of the most important representatives of the Polish avant-garde Natalia LL. It is also a reference to the traditional convention of artistic self-portrait. As a result, the exhibition portrays the identity of contemporary Polish artists of different generations. It is a cross-section of the strategies of representative artists of the last few decades, their attitude towards tradition, the power of the avant-garde to redefine reality through art, the ability to rebel against economic violence and the liberating sense of humor.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Paweł Althamer, Wojciech Bąkowski, Krzysztof M. Bednarski, Olaf Brzeski, Martyna Czech, Oskar Dawicki, Maurycy Gomulicki, Grupa Sędzia Główny, Aneta Grzeszykowska, Ewa Juszkiewicz, Ada Karczmarczyk, Jerzy Kosałka, Katarzyna Kozyra, Natalia LL, Olga Lewicka, Zbigniew Libera, Marcin Maciejowski, Honorata Martin, Roman Opałka, Wojciech Puś, Beata Rojek, Łukasz Rusznica, Iwo Rutkiewicz, Tomasz Tyndyk, Aleksandra Urban, Monika Zawadzki
- Wystawa
- Od Sztucznej rzeczywistości do selfie. Autoportret w polskiej sztuce współczesnej / From Artificial reality to a selfie. Self-portrait in the art of contemporary Polish artists
- Miejsce
- BWA Wrocław, galeria Awangarda
- Osoba kuratorska
- Anna Mituś, Paweł Jarodzki
- Fotografie
- Alicja Kielan
- Strona internetowa
- nowa.bwa.wroc.pl
- Indeks
- Ada Karczmarczyk Aleksandra Urban Aneta Grzeszykowska Anna Mituś Beata Rojek BWA Wrocław Ewa Juszkiewicz Galeria Awangarda BWA Wrocław Grupa Sędzia Główny Honorata Martin Iwo Rutkiewicz Jerzy Kosałka Katarzyna Kozyra Krzysztof M. Bednarski Łukasz Rusznica Marcin Maciejowski Martyna Czech Maurycy Gomulicki Monika Zawadzki Natalia LL Olaf Brzeski Olga Lewicka Oskar Dawicki Paweł Althamer Paweł Jarodzki Rok Awangardy Roman Opałka Tomasz Tyndyk Wojciech Bąkowski Wojciech Puś Zbigniew Libera