SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 21.04.2017 2 min

Obrazy Ryszarda Winiarskiego w Galerii Opera

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Ryszard Winiarski, Obszar 68, 50 x 50 cm, akryl, papier, 1969

Nawet jeśli jeden obraz Winiarskiego łudząco przypominałby drugi – nie ma dwóch takich samych. Można by powiedzieć, że w przypadku sztuk plastycznych to zupełnie naturalne zjawisko. Winiarski jednak tworzył swoje obrazy – zwane przez niego obszarami – za pomocą modułów-kwadratów, co sprawiało, że istniało ryzyko powtórzenia w jego sztuce. Nie musiał jednak skupiać się na tym, by układ kwadracików rozmieszczonych na jednym płótnie nie był taki sam jak na innym, bo rozmieszczeniem tym rządził czysty przypadek, wskutek którego powstawał system, a w jego wyniku – dzieło.

Ryszard Winiarski, Prostopadłe osie symetrii w zbiorze 100 x 100 cm, płótno, akryl, tempera, 1975
Ryszard Winiarski, Dziesiąta gra 9 x 9, 81 x 81 cm, akryl, płótno, 1981
Ryszard Winiarski, Pozioma oś symetrii 100 x 100 cm, płótno, akryl, tempera, 1975
Ryszard Winiarski, Obszar 68, 50 x 50 cm, akryl, papier, 1969
Ryszard Winiarski, Powierzchnia X, 104 x 104 cm, sklejka, akryl, 1968
Ryszard Winiarski, Obszar 66, 49,7 x 49,7 cm
Ryszard Winiarski, widok wystawy
Ryszard Winiarski, widok wystawy
Ryszard Winiarski, widok wystawy
Ryszard Winiarski, widok wystawy
Ryszard Winiarski, widok wystawy
Ryszard Winiarski, widok wystawy
Ryszard Winiarski, widok wystawy
Ryszard Winiarski, widok wystawy
Ryszard Winiarski, widok wystawy

Inspirację czerpał zewsząd. Na przykład z numerów wydrukowanych na biletach tramwajowych albo tablic giełdowych. Niektóre jego dzieła uwarunkowane były rzutami kostek do gry. Początkowo posługiwał się głównie czernią i bielą. Białe i czarne kwadraty wypełniały przestrzenie kolejnych płócien. O ich rozmieszczeniu i kolorze decydował proces myślowy, powstały z przypadkowych liczb i zdarzeń. To właśnie on był dla Winiarskiego znacznie ważniejszy niż efekt końcowy dzieła. Świadczą o tym opisy autora umieszczane na odwrocie obrazu lub obok dzieła tłumaczące jego genezę.

Ryszard Winiarski, widok wystawy
Ryszard Winiarski, widok wystawy
Ryszard Winiarski, widok wystawy
Ryszard Winiarski, widok wystawy
Ryszard Winiarski, widok wystawy
Ryszard Winiarski, widok wystawy

Z czasem Winiarski zaczął operować dodatkowym kolorem, a następnie wprowadził do swej twórczości trójwymiarowość, tworząc kompozycje przestrzenne. W nagromadzeniu kwadratów potrafił wydzielić tak zwaną pustą strefę – brak figur w danym obszarze – w skutek czego na obrazie powstawała asymetryczna „dziura“. Innym razem stosował kierowaną przypadkiem linię brzegową, tworząc przedziwne, również pozbawione symetrii figury i bryły. Nie interesowało go tworzenie tradycyjnie pojmowanych dzieł sztuki. Pragnął przełożyć zagadnienia z nauk ścisłych na język plastyczny. I to pragnienie zrealizował.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Ryszard Winiarski
Wystawa
Ryszard Winiarski
Miejsce
Galeria Opera, Warszawa
Czas trwania
16.03 - 29.04.2017
Fotografie
Wojciech Duszenko
Strona internetowa
teatrwielki.pl
Indeks
Galeria Opera Ryszard Winiarski

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Obrazy Ryszarda Winiarskiego w Galerii Opera — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności