SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 14.05.2014 6 min

„O powstawaniu i ginięciu” w BWA Katowice

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Ewa Axelrad, "Fetor. Pozdrowienia", z cyklu "Plaga", 2014, fotografia

Ewa Axelrad, „Fetor. Pozdrowienia”, z cyklu „Plaga”, 2014, fotografia

O powstawaniu i ginięciu jest pełną mamrotania i zająknięć opowieścią o ograniczeniach języka. Punktem wyjścia staje się praca Andrzeja Szewczyka Soliloquia z 1985 roku. Wokół niej nawijają się jak na szpuli kolejne narracje wprowadzone przez zaproszonych artystów. Zapisana przez Szewczyka księga, pokryta równymi rzędami bliźniaczych znaków przypominających mikroorganizmy, utrzymuje je w tymczasowej wspólnocie sensów.

Ewa Axelrad, "Fetor. Pozdrowienia", z cyklu "Plaga", 2014,  fotografia

Ewa Axelrad, „Fetor. Pozdrowienia”, z cyklu „Plaga”, 2014, fotografia

Little Warsaw, "Little Warsaw is dead", 2008, instalacja

Little Warsaw, „Little Warsaw is dead”, 2008, instalacja

Każda z prac działa na podobnych zasadach. Opiera się na precyzyjnie zaplanowanym mechanizmie wewnętrznych kodów. Ma krótką datę przydatności do rozszyfrowania, wymaga drobiazgowego wprowadzenia artysty, szczegółowej instrukcji dekodowania. Indywidualne modele wszechświata zebrane w ramach wystawy każdorazowo funkcjonują na zasadzie logiki cyrkulacji. Nic nie przebiega tu według reguł myślenia linearnego czyli kategorii typowej dla umysłu wykształconego na alfabecie, zgodnie z prawidłami rozumowania rozciągniętego od punktu A do B. Przeciwnie sensy cofają się tu niesfornie, powracają ciągle do punktu wyjścia, samoodtwarzają bez końca, zafiksowane na jednym momencie, uciekają same przed sobą, rekonstruują się, zacinają albo po prostu niszczą. Znaczenia kształtują się na bieżąco, nieprzewidywalnie, w ścisłej zależności od nastawienia odbiorcy. Praca uporczywego przypominania i nazywania ciągle od nowa, nabiera tu leniwego rytmu tymczasowych połączeń i oddaleń.

Bartek Buczek, "Ekstrakt", 2014,  obiekt

Bartek Buczek, „Ekstrakt”, 2014, obiekt

Autor anonimowy

Autor anonimowy

Denisa Lehocká, Bez tytułu, 2014, instalacja

Denisa Lehocká, Bez tytułu, 2014, instalacja

Denisa Lehocká, Bez tytułu, 2014, instalacja

Denisa Lehocká, Bez tytułu, 2014, instalacja

I tak zepsute już u zarania kody, czekają na śmiałków – odkrywców. Światło z projektora w instalacji Izy Tarasewicz jest wchłanianie przez ekran ze sprasowanych konopi, mikromechanizmy w video Piotra Bosackiego psują się, książka – umieszczona w słoju z drożdżami przez Bartka Buczka fermentuje w czasie trwania wystawy, topi się masło z rzeźby-totemu Doroty Buczkowskiej, instalacja Denisy Lehockiej trwa w wymuszonej równowadze, po ścianie wędruje znak – gigant według projektu grupy Rafani, praca Little Warsaw powoływana jest do istnienia przez odbiorców za pomocą skomplikowanej aparatury. Nikt nie daje żadnej gwarancji, że pod atrakcyjną powierzchnią czekają pokłady wiedzy. Uwodzicielski sens pojawia się tylko na mgnienie oka.

Iza Tarasewicz, Bez tytułu, 2014, instalacja

Iza Tarasewicz, Bez tytułu, 2014, instalacja

Iza Tarasewicz, Bez tytułu, 2014, instalacja

Iza Tarasewicz, Bez tytułu, 2014, instalacja

Pavlína Fichta, "Čierna Collection", 2005-2009, obiekty

Pavlína Fichta, „Čierna Collection”, 2005-2009, obiekty

Pavlína Fichta, "Čierna Collection", 2005-2009, obiekty

Pavlína Fichta, „Čierna Collection”, 2005-2009, obiekty

Dorota Buczkowska, Bez tytułu, 2014, obiekt

Dorota Buczkowska, Bez tytułu, 2014, obiekt

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Ewa Axelrad, Piotr Bosacki, Bartek Buczek, Dorota Buczkowska, Pavlina Fichta Černa, Zdena Kolečková, Denisa Lehocká, Little Warsaw, Rafani, Andrzej Szewczyk, Iza Tarasewicz
Wystawa
O powstawaniu i ginięciu
Miejsce
Galeria BWA Katowice
Czas trwania
25.04-15.06.2014
Osoba kuratorska
Marta Lisok, Jan Trzupek
Fotografie
Barbara Kubska
Strona internetowa
www.bwa.katowice.pl
Indeks
Andrzej Szewczyk Bartek Buczek Denisa Lehocká Dorota Buczkowska Ewa Axelrad Iza Tarasewicz Jan Trzupek Little Warsaw Marta Lisok Pavlina Fichta Černa Piotr Bosacki Rafani Zdena Kolečková

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
5
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„O powstawaniu i ginięciu” w BWA Katowice — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności