SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 11.08.2020 3 min

„Nowe kroje” Magdaleny Sadłowskiej w Krupa Gallery

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Magdalena Sadłowska, „II a, II b”, 2020, akryl na płótnie, 2 x 140 x 100 cm

Po Sympozjum Wrocław ‘70 nie zostało zbyt wiele materialnych obiektów – kilka makiet, projektów rzeźb, planów rozwiązań urbanistycznych, katalog oraz czarno-białe zdjęcia z wystawy, których autorem jest Tadeusz Rolke. Widać na nich modnie ubrane i uczesane osoby lekko pochylające się nad obiektami, krzyżujące na piersiach ręce, z zainteresowaniem podtrzymujące policzek. Inne podnoszą głowę, aby zobaczyć powieszoną rzeźbę, stają mocniej na jednej nodze, podnoszą papierosa do ust czy poprawiają okulary. Magdalenę Sadłowską interesuje ta delikatna choreografia w przestrzeni wystawy. Obserwuje drobne, niezauważalne i powtarzalne gesty. Pomimo upływu lat pewne ruchy pozostają uniwersalne. Sformalizowane, wyćwiczone rytuały, które nasze ciała odtwarzają bezwiednie w sytuacjach codziennych, jak ubieranie się, czesanie, nakładanie zegarka, po gesty wskazujące na rozgorączkowanie i ekscytację podczas ważnych wydarzeń.

W pastelowych obrazach Magdaleny Sadłowskiej jest pewna nerwowość, szkicowość, drżenie. Pokazują zmultiplikowane ciała, sformatowane przez gesty i modę. Artystkę inspirują stare magazyny „lifestylowe”, np. „Przyjaciółka”, „Świat Mody”, „Sport”, witryny sklepów domu modowego Hoffland, poradniki dla kobiet z okresu PRL-u. W swoich obrazach przemalowuje wykroje ubrań dołączane do czasopism. Dziś, w czasach masowej produkcji i turbokapitalizmu, są one zapomnianym reliktem, a w latach 60. czy 70. były pożądanym przedmiotem pozwalającym na własnoręczne tworzenie najmodniejszych kreacji. Sadłowska przemalowuje rysunki techniczne z poradników dla szkół odzieżowych. Niczym kredą na tablicy rysuje zawiłe mapy. Geometryczne figury pokazywały trajektorię ruchów, które należy wykonać, aby nie zostać w tyle i podążać za bieżącym kanonem piękna oraz wielkomiejskim blichtrem nowoczesności. Na obrazach Magdaleny Sadłowskiej tracą klarowność, drgają i urywają się nagle.

Magdalena Sadłowska, „Trzy strony”, 2020, technika mieszana, 200 x 140 cm
Magdalena Sadłowska, „Rysunek m” (detal), 2020, instalacja site specific, stal
Magdalena Sadłowska, „Do kroju”, 2019, tryptyk, technika mieszana, 50 x 30 cm
Magdalena Sadłowska, „Nowe kroje”, widok wystawy
Po prawej: Magdalena Sadłowska, „Trzy strony”, 2020, technika mieszana, 200 x 140 cm
Magdalena Sadłowska, „Rysunek’20”, tryptyk, 2020, 3 x 30 x 20 cm, detal
Magdalena Sadłowska, „Nowe kroje”, widok wystawy
Magdalena Sadłowska, „Kimono”, dyptyk, 2020, technika mieszana, 140 x 100 cm
Magdalena Sadłowska, „Rysunek m” (detal), 2020, instalacja site specific, stal
Magdalena Sadłowska, „X-posing”, 2020, technika mieszana, 120 x 100 cm

We wcześniejszym cyklu malarskim Ćwiczka Sadłowska nawiązywała do kultury fizycznej, sal gimnastycznych, powtarzalności ruchów w dążeniu do formy i perfekcji. Nagromadzała figury wykonujące skomplikowane akrobacje, przemieszczała je, zacierała, dochodząc niemal do abstrakcji. Powtarzalność ćwiczeń sportowych, wykrojów ubrań jest dla artystki metaforą czegoś większego ‒ pracy twórczej, polegającej także na monotonnym powtarzaniu gestu malarskiego, przemalowywaniu, powracaniu do szkicu i schematu w dążeniu do utopii perfekcji. Jednak przede wszystkim twórczość Magdaleny Sadłowskiej jest metaforą kultury, która wyznacza wzorce zachowań, dyscyplinuje jednostki, nadaje im rytm. Jak we współczesnej antropologii ciała, artystka ukazuje ludzi jako ciała-podmioty, konstruowane i modelowane przez różne aspekty życia społecznego. Tradycja, moda, miasto, władza, technologia konstruują ciała, co stawia pytanie o możliwość indywidualności. Czy choć jeden z gestów, które wykonamy, zwiedzając wystawę, będzie niepowtarzalny? Czy skorzystamy tylko z wyćwiczonego repertuaru póz, kroków i choreografii?

Michalina Sablik

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Magdalena Sadłowska
Wystawa
Nowe kroje
Miejsce
Krupa Gallery, Warszawa
Czas trwania
17.07‒18.08.2020
Osoba kuratorska
Michalina Sablik
Fotografie
dzięki uprzejmości Krupa Gallery
Strona internetowa
krupagallery.pl
Indeks
Krupa Gallery Magdalena Sadłowska Michalina Sablik

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Nowe kroje” Magdaleny Sadłowskiej w Krupa Gallery — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności