SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 21.05.2019 2 min

„Notebook on Cities” w Rodríguez Gallery

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
„Notebook on Cities”, widok wystawy

Na początek zapytam cię o miasto schodzące w dół tarasami, wystawione na podmuchy sirocco, nad półkolistą zatoką.(…); plac otoczony marmurowym stołem w kształcie podkowy, z obrusem wykonanym także z marmuru, zastawionym marmurowymi potrawami i napojami.

Niewidzialne miasta, Italo Calvino, 1972

Zdwojona siła metody strukturalistycznej ewoluuje dwukierunkowo: od małych do wielkich rozmiarów, od ogółu do szczegółu, od struktury po opisanie. Odbywa się to zarówno drogą indukcji, jak i dedukcji, przemierzając przy tym nieskończone drogi i trasy, ale nigdy w jednym kierunku. Wydaje się oczywistym, że każde doświadczenie życiowe, w sposób mniej lub bardziej złożony, mieści w sobie jakąś strukturę czy zakłada jej istnienie do chwili jej urzeczywistnienia. Czynność nakrycia stołu jest także formą strukturalizmu samą w sobie. Z punktu widzenia etymologii, słowo „struktura” wywodzi się z języka starogotyckiego i znaczy „układać”, „ustawiać”, „przygotować”. Tym co powoduje, że każda z tych ściśle określonych czynności nabiera sensu, jest wewnętrzna organizacja współistniejących elementów, i to właśnie dzięki ich wzajemnym relacjom i rozplanowaniu osiągnięcie tego efektu staje się możliwe.

„Notebook on Cities”, widok wystawy
„Notebook on Cities”, widok wystawy
„Notebook on Cities”, widok wystawy
„Notebook on Cities”, widok wystawy
„Notebook on Cities”, widok wystawy
„Notebook on Cities”, widok wystawy
„Notebook on Cities”, widok wystawy
„Notebook on Cities”, widok wystawy
„Notebook on Cities”, widok wystawy
„Notebook on Cities”, widok wystawy
„Notebook on Cities”, widok wystawy
„Notebook on Cities”, widok wystawy

Diomira, Izydora, Dorotea, Aglaura, itd. – to niektóre z nazw miast występujących w powieści Niewidzialne miastaItala Calvino. Nazwy te noszą także dzieła niniejszej wystawy, stanowiącej dogłębnie przemyślaną, nietypową kompozycję różnych elementów. Dzięki swojej unikalności ukazują one autentyczne miasta, na tyle żywe w swojej złożoności, by utrzymać w zawieszeniu odwiedzających je, i na tyle nieregularne w swej strukturze, by dać wrażenie ruin miasta z odrzutami na ulicach. Jednocześnie, dzięki zastosowaniu różnorodnych materiałów i złożonych form językowych, które odzwierciedla słownictwo każdego z nich, stają się katalizatorami energii. Ich wygląd zmienia się w zależności od gęstości kamienia i drobiazgowości natury, od nasycenia kolorów, które są obecne na ich planach i migotliwości barwy, która mruga okiem w stronę botaniki; to on nasuwa wspomnienia z podróży po rozmaitych krainach, których cechą charakterystyczną jest różnorodność materiałów kryjących zawiłe intrygi lub po prostu skandujących słowa odnoszące się do bardziej obszernych form. Ich niewidzialność nie polega już tylko na skrywaniu w sobie tajemnego znaczenia; stanowią one konstrukcję łączącą w sobie szeptane elementy, które tak jak podczas podróży, niosą w sobie zapach czasu, który albo biegnie powoli albo bardzo szybko, zwiększając tempo życia miasta, które w swojej przyszłości jest niczym niż naturalną kontynuacją teraźniejszości.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Viktor Briestensky, Henry Chapman, Chloé Quenum, Marianne Spurr, Keke Vilabelda
Wystawa
Notebook on Cities
Miejsce
Rodríguez Gallery, Poznań
Czas trwania
10.05 - 12.06.2019
Osoba kuratorska
Domenico de Chirico
Fotografie
Tytus Szabelski
Strona internetowa
rodriguezgallery.com
Indeks
Chloé Quenum Domenico de Chirico Henry Chapman Keke Vilabelda Marianne Spurr Rodríguez Gallery Viktor Briestensky

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Notebook on Cities” w Rodríguez Gallery — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności