SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 24.06.2020 2 min

„Notatki z upływającego czasu” Kornelii Dzikowskiej w Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Kornelia Dzikowska, „Notatki z upływającego czasu”, widok wystawy, fot. Maciej Landsberg

W doświadczeniu „uciekającego czasu” nie ma nic magicznego, czy niecodziennego. Jest to chwila, doświadczenie prozaicznej codzienności – bolączka teraźniejszości. W teorii i praktyce dotyczy bez wyjątku każdego z nas. Właśnie ten, wydawać się może, tak banalny temat zainspirował Kornelię Dzikowską i stał się punktem wyjścia jej solowej wystawy w gmachu Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy.

Oś wystawy stanowi cykl rysunków pt. Notatki z upływającego czasu powstających od 2019 roku. Tym samym artystka wprowadza widza do „gry” pełnej metafor i niedopowiedzeń. Zachęca do wyjścia poza schematyczne ramy interpretacyjne – zmierzenia się z problemem upływu czasu. Powstawanie prac Dzikowskiej, wchodzących we wzajemną korelację, było procesem, gdzie fundament stanowiła publikacja Pameli M. Lee pt. Chronophobia: on time in the art of the 1960s. W odniesieniu do sztuki Lee jako pionierka aplikuje termin, jakim jest „chronofobia”. W swojej pozycji autorka definiuje tytułową fobię jako rejestrację niemal obsesyjnego niepokoju związanego z czasem i jego miarą.

Rok 2020 potęguje doświadczanie prozaicznej codzienności. Sytuowany jako czas „wielkich zmian” – przez wielu uważany za moment przełomowy, gdzie już nigdy nie będzie nam dany powrót do znanej nam codzienności. Trudno oceniać i określać, jakie procesy ta zmiana za sobą niesie. Jednak pewnym jest, że będą one znaczące i wywrą ogromny wpływ na obszar sztuki współczesnej. Ów moment stał się punktem zwrotnym, który znacząco wpłynął na finalny kształt tej wystawy.

Fragment tekstu Magdaleny Adameczek do katalogu Kornelii Dzikowskiej

Kornelia Dzikowska, „Notatki z upływającego czasu”, widok wystawy, fot. Maciej Landsberg
Kornelia Dzikowska, „Notatki z upływającego czasu”, widok wystawy, fot. Maciej Landsberg
Kornelia Dzikowska, „Notatki z upływającego czasu”, widok wystawy, fot. Maciej Landsberg
Kornelia Dzikowska, „Notatki z upływającego czasu”, widok wystawy, fot. Maciej Landsberg
Kornelia Dzikowska, „Notatki z upływającego czasu”, widok wystawy, fot. Maciej Landsberg
Kornelia Dzikowska, „Notatki z upływającego czasu”, widok wystawy, fot. Maciej Landsberg
Kornelia Dzikowska, „Notatki z upływającego czasu”, widok wystawy, fot. Maciej Landsberg
Kornelia Dzikowska, „Notatki z upływającego czasu”, widok wystawy, fot. Maciej Landsberg

Kornelia Dzikowska – jest artystką sztuk wizualnych, doktorantką w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureatką głównej nagrody na wystawie Najlepsze Dyplomy ASP 2018. Studiowała w ramach stypendium naukowego na Akademie der Bildende Künste w Stuttgarcie, a także na Universität der Künste w Berlinie. Jest również absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Tworzy głównie instalacje przestrzenne i multimedialne, projektuje również przestrzeń wizualną w spektaklach teatralnych. Jej prace pokazywane były na wystawach solowych w Centrum Sztuki Współczesnej Ujazdowski, Galerii Zona Sztuki Aktualnej w Szczecinie, czy Galerii Labirynt w Lublinie oraz na wystawach zbiorowych, między innymi, w Muzeum Sztuki Współczesnej w Warszawie, ArtBox Thalwil Bahnhof w Zurichu czy Gdańskiej Galerii Miejskiej.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Kornelia Dzikowska
Wystawa
Notatki z upływającego czasu
Miejsce
Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy
Czas trwania
4-25.05.2020
Osoba kuratorska
Magdalena Adameczek
Fotografie
Maciej Landsberg; dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy
Strona internetowa
galeriabwa.bydgoszcz.pl
Indeks
Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy Kornelia Dzikowska Magdalena Adameczek

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Notatki z upływającego czasu” Kornelii Dzikowskiej w Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności