„Nostalgia za człowiekiem” w Galerii Podbrzezie w Krakowie
Antropocen, epoka dominacji człowieka nad ziemskim ekosystemem, to jednocześnie okres, w którym pobrzmiewa zapowiedź upadku ludzkości. Czy w obliczu kryzysu klimatycznego i szóstego masowego wymierania nadal mamy prawo nazywać się gatunkiem „rozumnym”? Nasza gospodarka, oparta wciąż na produkcji paliw kopalnych i rabunkowej eksploatacji zasobów naturalnych, przyczynia się do zaniku bioróżnorodności, powstawania ekstremalnych warunków pogodowych, podnoszenia się temperatur wód i gruntów, zakwaszania oceanów, a także wprowadzania do obiegu materii niezliczonych ton śmieci, które rozkładać się będą przez setki lat. O wszystkich tych zjawiskach jesteśmy informowaniu na bieżąco. Pomimo tego nie jesteśmy w stanie uwierzyć w zarysowujący się scenariusz ostatecznej klęski. W naszej pogoni za złudną ideą postępu, nie potrafimy się zatrzymać, jakbyśmy z premedytacją skazywali się na zagładę.
Svetlana Boym pisze: Dwudzieste stulecie rozpoczęło się utopią, a zakończyło nostalgią. Optymistyczna wiara w przyszłość wyszła z mody, podczas gdy nostalgia, w lepszych i gorszych czasach, nie straciła powabu, pozostając niepokojąco współczesna. Boym wskazuje przy tym dwa rodzaje nostalgii: odtwarzającą i refleksyjną. Pierwsza z nich to rodzaj bólu po stracie, świadomość nieodwracalności wprawionych w ruch procesów, kompulsywne wspominanie przeszłości, ujmowanej jako raj utracony. Natomiast druga dąży do odbudowania, kładzie nacisk na nostos – powrót z dalekiej podróży, w trakcie której przewartościowujemy nasze miejsce w świecie. Oba rodzaje nostalgii mają swoje odzwierciedlenie w zaprezentowanych na wystawie pracach. Ich twórcy proponują nam wgląd w różnorodne wizje kryzysu, zawieszone pomiędzy teraźniejszością a przyszłością. Z jednej strony oglądamy pejzaże naznaczone degradacją środowiska i postindustrialnym splinem, z drugiej – doświadczamy rzeczywistości hybrydowej, w której to, co organiczne miesza się z tym, co mechaniczne i cyfrowe. Antycypując dalsze, postkryzysowe losy gatunku ludzkiego możemy wyobrazić sobie jego wsteczną ewolucję (powrót do oceanów), ścisłe połączenie się ze światem przyrody za pomocą nowych technologii (tworzenie tzw. infrastraktur życia) lub ostateczne wymarcie i pozostawienie swojego dziedzictwa na łasce sztucznej inteligencji.
Wyjątkowy ładunek emocjonalny, jaki charakteryzuje przeczucie nieodwracalnych zmian w ekosystemie naszej planety, trafnie określa pojęcie „solastalgii” autorstwa Glena Albrechta. Australijski filozof stworzył neologizm, łączący łacińskie słowo sōlācium, oznaczające komfort i pocieszenie, z greckim rdzeniem –algia, oznaczającym ból lub chorobę. Termin używany jest najczęściej na określenie lęku ekologicznego czy rodzaju stresu przedtraumatycznego, odnoszącego się do doświadczanej katastrofy klimatycznej. Solastalgia za człowiekiem budzi w nas egzystencjonalną tęsknotę za ideami wspólnotowości i opiekuńczości, które powinny stanowić fundament nowej etyki. Kasandryczne scenariusze jeszcze się nie dokonały. Czy zdążymy zatem powrócić do „rozumnej” natury, jaką dumnie nadaliśmy sobie w klasyfikacji gatunków?
Rafał Kosewski, Monika Weychert
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Kaitlin Bryson & Saša Spačal, Michael Burton & Michiko Nitta, Dunne & Raby, Natalia Kopytko, Magdalena Lazar & Marcin Pazera, Daniel Lee, Cecylia Malik i Matki Polki na Wyrębie, Krzysztof Marchlak, Memorymorph (Małgorzata Łuczyna & Jacek Złoczowski), Łukasz Murzyn, Andrzej Najder, Bartosz Zaskórski, Jacek Złoczowski
- Wystawa
- Nostalgia za człowiekiem
- Miejsce
- Galeria Podbrzezie
- Czas trwania
- 27.10 – 18.11.2022
- Osoba kuratorska
- Rafał Kosewski, Monika Weychert
- Fotografie
- K. Marchlak, A. Najder
- Strona internetowa
- galeriapodbrzezie.up.krakow.pl/
- Indeks
- Andrzej Najder Bartosz Zaskórski Cecylia Malik Daniel Lee Dunne & Raby Galeria Podbrzezie Jacek Złoczowski Kaitlin Bryson Krzysztof Marchlak Łukasz Murzyn Magdalena Lazar Marcin Pazera Matki Polki na wyrębie Memorymorph (Małgorzata Łuczyna & Jacek Złoczowski) Michael Burton Michiko Nitta Monika Weychert Natalia Kopytko Rafał Kosewski Saša Spačal