SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 15.11.2022 3 min

„Nostalgia za człowiekiem” w Galerii Podbrzezie w Krakowie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
widok wystawy „Nostalgia za człowiekiem”, praca D. Lee, fot. K. Marchlak

Antropocen, epoka dominacji człowieka nad ziemskim ekosystemem, to jednocześnie okres, w którym pobrzmiewa zapowiedź upadku ludzkości. Czy w obliczu kryzysu klimatycznego i szóstego masowego wymierania nadal mamy prawo nazywać się gatunkiem „rozumnym”? Nasza gospodarka, oparta wciąż na produkcji paliw kopalnych i rabunkowej eksploatacji zasobów naturalnych, przyczynia się do zaniku bioróżnorodności, powstawania ekstremalnych warunków pogodowych, podnoszenia się temperatur wód i gruntów, zakwaszania oceanów, a także wprowadzania do obiegu materii niezliczonych ton śmieci, które rozkładać się będą przez setki lat. O wszystkich tych zjawiskach jesteśmy informowaniu na bieżąco. Pomimo tego nie jesteśmy w stanie uwierzyć w zarysowujący się scenariusz ostatecznej klęski. W naszej pogoni za złudną ideą postępu, nie potrafimy się zatrzymać, jakbyśmy z premedytacją skazywali się na zagładę.

widok wystawy „Nostalgia za człowiekiem” praca B. Zaskórskiego, fot. K. Marchlak
widok wystawy „Nostalgia za człowiekiem”, praca M. Lazar, M. Pazera; fot. K. Marchlak
widok wystawy „Nostalgia za człowiekiem”, praca B. Zaskórskiego, fot. K. Marchlak
widok wystawy „Nostalgia za człowiekiem”, fot. K. Marchlak

Svetlana Boym pisze: Dwudzieste stulecie rozpoczęło się utopią, a zakończyło nostalgią. Optymistyczna wiara w przyszłość wyszła z mody, podczas gdy nostalgia, w lepszych i gorszych czasach, nie straciła powabu, pozostając niepokojąco współczesna. Boym wskazuje przy tym dwa rodzaje nostalgii: odtwarzającą i refleksyjną. Pierwsza z nich to rodzaj bólu po stracie, świadomość nieodwracalności wprawionych w ruch procesów, kompulsywne wspominanie przeszłości, ujmowanej jako raj utracony. Natomiast druga dąży do odbudowania, kładzie nacisk na nostos – powrót z dalekiej podróży, w trakcie której przewartościowujemy nasze miejsce w świecie. Oba rodzaje nostalgii mają swoje odzwierciedlenie w zaprezentowanych na wystawie pracach. Ich twórcy proponują nam wgląd w różnorodne wizje kryzysu, zawieszone pomiędzy teraźniejszością a przyszłością. Z jednej strony oglądamy pejzaże naznaczone degradacją środowiska i postindustrialnym splinem, z drugiej – doświadczamy rzeczywistości hybrydowej, w której to, co organiczne miesza się z tym, co mechaniczne i cyfrowe. Antycypując dalsze, postkryzysowe losy gatunku ludzkiego możemy wyobrazić sobie jego wsteczną ewolucję (powrót do oceanów), ścisłe połączenie się ze światem przyrody za pomocą nowych technologii (tworzenie tzw. infrastraktur życia) lub ostateczne wymarcie i pozostawienie swojego dziedzictwa na łasce sztucznej inteligencji.

widok wystawy „Nostalgia za człowiekiem”, praca Kaitlin Bryson, Sasa Spacal, fot. A. Najder
widok wystawy „Nostalgia za człowiekiem”, praca Burton Nitta, fot. A. Najder
widok wystawy „Nostalgia za człowiekiem”, fot. K. Marchlak
widok wystawy „Nostalgia za człowiekiem”, praca J. Złoczowski, fot. K. Marchlak
widok wystawy „Nostalgia za człowiekiem”, praca D. Lee, fot. K. Marchlak
widok wystawy „Nostalgia za człowiekiem”, fot. K. Marchlak
widok wystawy „Nostalgia za człowiekiem”, fot. K. Marchlak
widok wystawy „Nostalgia za człowiekiem”, fot. K. Marchlak
widok wystawy „Nostalgia za człowiekiem”, fot. K. Marchlak

Wyjątkowy ładunek emocjonalny, jaki charakteryzuje przeczucie nieodwracalnych zmian w ekosystemie naszej planety, trafnie określa pojęcie „solastalgii” autorstwa Glena Albrechta. Australijski filozof stworzył neologizm, łączący łacińskie słowo sōlācium, oznaczające komfort i pocieszenie, z greckim rdzeniem –algia, oznaczającym ból lub chorobę. Termin używany jest najczęściej na określenie lęku ekologicznego czy rodzaju stresu przedtraumatycznego, odnoszącego się do doświadczanej katastrofy klimatycznej. Solastalgia za człowiekiem budzi w nas egzystencjonalną tęsknotę za ideami wspólnotowości i opiekuńczości, które powinny stanowić fundament nowej etyki. Kasandryczne scenariusze jeszcze się nie dokonały. Czy zdążymy zatem powrócić do „rozumnej” natury, jaką dumnie nadaliśmy sobie w klasyfikacji gatunków?

Rafał Kosewski, Monika Weychert

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Kaitlin Bryson & Saša Spačal, Michael Burton & Michiko Nitta, Dunne & Raby, Natalia Kopytko, Magdalena Lazar & Marcin Pazera, Daniel Lee, Cecylia Malik i Matki Polki na Wyrębie, Krzysztof Marchlak, Memorymorph (Małgorzata Łuczyna & Jacek Złoczowski), Łukasz Murzyn, Andrzej Najder, Bartosz Zaskórski, Jacek Złoczowski
Wystawa
Nostalgia za człowiekiem
Miejsce
Galeria Podbrzezie
Czas trwania
27.10 – 18.11.2022
Osoba kuratorska
Rafał Kosewski, Monika Weychert
Fotografie
K. Marchlak, A. Najder
Strona internetowa
galeriapodbrzezie.up.krakow.pl/
Indeks
Andrzej Najder Bartosz Zaskórski Cecylia Malik Daniel Lee Dunne & Raby Galeria Podbrzezie Jacek Złoczowski Kaitlin Bryson Krzysztof Marchlak Łukasz Murzyn Magdalena Lazar Marcin Pazera Matki Polki na wyrębie Memorymorph (Małgorzata Łuczyna & Jacek Złoczowski) Michael Burton Michiko Nitta Monika Weychert Natalia Kopytko Rafał Kosewski Saša Spačal

Najczęściej czytane

1
Krytyka 30.05.2025

Odcienie, kształty i faktury błękitu. „Kręgi Silvashiego” w Ukraińskim Domu w Kijowie

Portret Antoni Michnik
2
Na Dobry Początek 26.05.2025

26 maja – 1 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 23.05.2025

Mamy swoją rewolucję. „1905. Nowy początek. Rewolucja na Woli i w Warszawie” w Muzeum Woli

Portret Jakub Majmurek
4
Krytyka 23.05.2025

Odmienność zawsze tu była. QueerMuzeum w Warszawie

Portret Aleksander Kmak
5
Na Dobry Początek 02.06.2025

2–8 czerwca

Redakcja
6
Do zobaczenia 23.05.2025

„Uniesienia” Agaty Ingarden w Gdańskiej Galerii Miejskiej

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Nostalgia za człowiekiem” w Galerii Podbrzezie w Krakowie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności