SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 38/2023 Do zobaczenia 27.09.2023 3 min

„Niewidy” Julii Świtaj w CSW Kronika

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Julia Świtaj, „Diabełki”, 2023, z wystawy „Niewidy”, CSW Kronika, fot. Marcin Wysocki

„Potwory są słupami granicznymi, oddzielającymi to, co wolno, od tego, co zabronione”.

Jess Zimmerman

Figura potwora odgrywa bardzo ważną rolę w budowaniu struktur ludzkich społeczności. Kultura poprzez monstrualne wyobrażenia antybohaterów, wyznacza granice dopuszczalnych w grupie zachowań pozwalających w klarowny (i nienaturalny) sposób oddzielić ludzkie i zwierzęce. W budowaniu takiej dychotomicznej wizji wszechświata przodują szczególnie mitologie i religie. Człowiek przerażony własną płynną naturą, niedającą się zawrzeć w określonych sztywnych ramach, tworzy kolejne monstra. Utrzymywanie granic odbywa się poprzez zastraszanie postaciami odhumanizowanymi, które wyrzucane są poza nawias wspólnoty. Potwór skazany jest na izolację, a jego cechy urastają do rangi niemożliwego. Anna Wieczorkiewicz w „Monstruarium” cytuje opis słynnego Monstrum z Rawenny: „Dziwne niemowlę, które przyszło na świat w Rawennie w roku 1513, było skrzydlate i rogate. Miało tylko jedną nogę, pokrytą łuską, opatrzoną okiem w miejscu kolana i zakończoną kurzym pazurem. Na jego torsie widniał krzyż i litera Y. Stwór miał hermafrodytyczną naturę – nad dziwaczną nogą znajdowały się zarówno męskie, jak i żeńskie narządy płciowe”. Każdy podobny przypadek, jak wyjaśnia Wieczorkiewicz, wykorzystywano jako narzędzie manipulacji. „Monstrum stawało się kozłem ofiarnym, na którego zrzucano grzechy całej społeczności.” Każdy zniekształcony płód był dowodem grzechów swojej matki. Jednak nie tylko odstępstwa od cielesnej normy są pożywką do tworzenia monstrum. Groźba wykluczenia z kręgu społeczności wisi nieustająco nad każdym jej członkiem, który świadomie lub nie, z własnej woli lub bezwiednie ulega swojej naturze, niedociętej kulturowym nożem.

Julia Świtaj, bez tytułu, 2023, z wystawy „Niewidy”, CSW Kronika, fot. Marcin Wysocki
Julia Świtaj, bez tytułu, 2023, z wystawy „Niewidy”, CSW Kronika, fot. Marcin Wysocki
Julia Świtaj, bez tytułu, 2023, z wystawy „Niewidy”, CSW Kronika, fot. Marcin Wysocki
Julia Świtaj, bez tytułu, 2023, z wystawy „Niewidy”, CSW Kronika, fot. Marcin Wysocki
Julia Świtaj, bez tytułu, 2023, z wystawy „Niewidy”, CSW Kronika, fot. Marcin Wysocki
Julia Świtaj, bez tytułu, 2023, z wystawy „Niewidy”, CSW Kronika, fot. Marcin Wysocki
Julia Świtaj, bez tytułu, 2023, z wystawy „Niewidy”, CSW Kronika, fot. Marcin Wysocki
Julia Świtaj, bez tytułu, 2023, z wystawy „Niewidy”, CSW Kronika, fot. Marcin Wysocki

Jess Zimmerman pisze „Potworność jest rzeczą względną, zrodzoną z rozdźwięku między oczekiwaniami a rzeczywistością. Jednakże kiedy oczekiwania są zbyt wysokie, niemal wszystko może okazać się potworne. Im szczegółowszy opis, tym więcej z nas nie mieści się w normie i tym więcej odstępstw od normy wydaje się cudaczne.”

Julia Świtaj w swojej twórczości porusza wybrane kwestie socjologiczne dotyczące grupowego niepokoju w odniesieniu do odstępstw od kulturowej normy. Interesuje się aspektem społecznego poczucia lęku przed innością, a tym samym jego personifikacją oraz nazewnictwem. Krainy przedstawiane na obrazach Świtaj są projekcją jej własnego ideału natury ludzkiej. Wszystkie postaci ludzkie, zwierzęce i zmyślone współistnieją w tym samym kontinuum, rozumianym jako ciągły zbiór nieskończonej liczby elementów przechodzących płynnie jeden w drugi. Jej Niewidy w świecie ludzi były kozłami ofiarnymi, osamotnionymi potworami. Płeć była dla nich więzieniem. Religia narzucała poczucie wyższości człowieka nad resztą stworzenia. Cierpiąc w kulturze oddzielonej od natury, Niewidy ostatecznie porzuciły ślepą ścieżkę antropocentryzmu, wyzwalając się tym samym z ludzkich ograniczeń. Teraz uwolnione żyją w alternatywnej czasoprzestrzeni. Binarne podziały rozpływają się. Niewidy nie muszą się określać i performować narzuconych im ról. Postaci ludzkie, które odrzuciły narzuconą im formę i płeć, są kochankami wyzwolonych od ludzkiego postrzegania czortów. Bawią się z równymi sobie zjawami i zwierzętami. Obserwujemy utopijny taniec wolności. Monstra, stworzone z infantylnych wyobrażeń o grzechu, niczym ludziki z plasteliny przeobrażają się w rękach Świtaj w pozbawione ograniczeń istoty.

Julia Świtaj, „Diabełki”, 2023, z wystawy „Niewidy”, CSW Kronika, fot. Marcin Wysocki
Julia Świtaj, bez tytułu, 2023, z wystawy „Niewidy”, CSW Kronika, fot. Marcin Wysocki
Julia Świtaj, „Diabełki”, 2023, z wystawy „Niewidy”, CSW Kronika, fot. Marcin Wysocki
Julia Świtaj, „Złe licho”, 2019, z wystawy „Niewidy”, CSW Kronika, fot. Marcin Wysocki

Julia Świtaj (ur. 1993 w Katowicach) – studiowała malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach w latach 2014 – 2019 w pracowni Profesora Zbigniewa Blukacza. W jej twórczości człowiek nigdy nie stoi w centrum kreowanego świata, jest bezbronny, wrażliwy i współegzystuje z przyrodą, poddaje się jej, uosabia potrzebę bliskości i uczuciowości, a także utopijnej miłości i jedności. Jej malarstwo jest projekcją jej własnego ideału natury ludzkiej. W 2022 roku brała udział w wystawie „Niepokój przychodzi o zmierzchu” w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki, która prezentowała najważniejsze zjawiska w sztuce polskiej wśród młodych artystek i artystów.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Julia Świtaj
Wystawa
Niewidy
Miejsce
CSW Kronika, Bytom
Czas trwania
9.09 ‒ 20.10. 2023
Osoba kuratorska
Katarzyna Kalina
Strona internetowa
kronika.org.pl/
Indeks
CSW Kronika Julia Świtaj Katarzyna Kalina

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Niewidy” Julii Świtaj w CSW Kronika — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności