SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 30.03.2016 5 min

„Nieczytelność. Konteksty pisma” w Art Stations

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Nieczytelność. Konteksty pisma, widok wystawy
Nieczytelność. Konteksty pisma, widok wystawy

Nieczytelność. Konteksty pisma, widok wystawy

Zjawisko nieczytelności, związanej z pismem, stanowi część naszej codziennej egzystencji. Większości z nas zdarzyło się w życiu wykonanie notatki nieczytelnej nawet dla nas samych, prawie każdy z nas doświadczył niemożności odczytania bazgrołów innej osoby lub natrafił na system znaków, którego nie był w stanie zrozumieć. Co wtedy czujemy: poirytowanie, bezsilność, bezradność? A może w tym osobliwym stanie, gdy tak pożądany sens bezpowrotnie nam umyka, odkrywamy percepcję innego rodzaju, gdy pismo staje się materialnym zjawiskiem samym w sobie, frapującym ornamentem lub kodem bez informacji?

Nieczytelność. Konteksty pisma, widok wystawy

Nieczytelność. Konteksty pisma, widok wystawy

Nieczytelność. Konteksty pisma, widok wystawy

Nieczytelność. Konteksty pisma, widok wystawy

Nieczytelność. Konteksty pisma, widok wystawy

Nieczytelność. Konteksty pisma, widok wystawy

Wystawa ma na celu prezentację rozmaitych form funkcjonowania owej nieczytelności. W wybranych pracach pojawiają się zatem różnego rodzaju zapisy, które nawiązują do pisma i alfabetu czy znaków interpunkcyjnych, lecz w efekcie pokazują utratę słowa i jego rozmywanie się, a nie oczekiwaną czytelność. Istotne są również przykłady niedostępnych książek i zwojów, których nie można przewertować, by wczytać się w ich zawartość (Krzysztof Gliszczyński, Jakub Jasiukiewicz). Paradoksalnie przesadna czytelność – czyli np. powiększenie znaków interpunkcyjnych – także prowadzi do nieczytelności (Sophia Pompéry, Ketty La Rocca). Artyści mogą również tworzyć własne alfabety (Antoni Starczewski) lub analfabety (Marcin Berdyszak). Jeszcze inny typ nieczytelności występuje z kolei wówczas, gdy artysta używa zapisanego lub zadrukowanego papieru, nawarstwiając zapiski na siebie, rozrywając czy zamazując dukt pisma (Marian Warzecha, Jan Berdyszak).

Nieczytelność. Konteksty pisma, widok wystawy

Nieczytelność. Konteksty pisma, widok wystawy

Nieczytelność. Konteksty pisma, widok wystawy

Nieczytelność. Konteksty pisma, widok wystawy

Nieczytelność. Konteksty pisma, widok wystawy

Nieczytelność. Konteksty pisma, widok wystawy

Mamy więc do czynienia z zapisami, które są widzialne, ale nieczytelne. Stają się dekoracyjną
i splątaną linią, irytującą odbiorców swoją nieczytelnością, lub znakami, przypominającymi litery jakichś nieznanych, enigmatycznych alfabetów (Andrzej Szewczyk, Jan Tarasin, Franciszek Orłowski, Antoni Starczewski). Nawiązując do kształtów liter i słów, przewrotnie sugerują, że niosą sens, a tymczasem tej funkcji się uchylają. Nie przekazują sensu w sposób dosłowny, lecz rozmywają się w bazgroły, nawarstwiają się na siebie, zwielokrotniają w odbiciach, niosąc nowe niedosłowne sensy (Brigitte Kowanz, Navid Nuur, Ireneusz Pierzgalski, Jan Berdyszak, Andrzej Leśnik…).

Jakby powiedział Jacques Derrida nieczytelność jest miejscem, w którym wydarza się błąd, jaki
z kolei może być sygnałem najbardziej intensywnego natężenia inicjowania i dziania się nowych znaczeń.

Nieczytelny zapis nie należy bowiem do żadnego miejsca i porządku: jego istotą jest niestabilność, która uruchamia myślenie o tym, co wymyka się jednoznacznym określeniom. Gra z naszymi nawykami kulturowymi oraz z matrycami pisma i liter, które nosimy
w pamięci. Wytrąca nas z pewności i otwiera na nieoczekiwane.

Nieczytelność. Konteksty pisma, widok wystawy

Nieczytelność. Konteksty pisma, widok wystawy

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Jan Berdyszak, Marcin Berdyszak, Irma Blank, Hanne Darboven, Małgorzata Dawidek, Katarzyna Giełżyńska, Krzysztof Gliszczyński, Şakir Gökçebağ, Jakub Jasiukiewicz, Sasaguchi Kazz, Leszek Knaflewski, Brigitte Kowanz, Andrzej Leśnik, Navid Nuur, Franciszek Orłowski, Michał Martychowiec, Ireneusz Pierzgalski, Sophia Pompéry, Ketty La Rocca, Antoni Starczewski, Tamás St. Auby, Andrzej Szewczyk, Jan Tarasin, Endre Tót, Marian Warzecha, Marek Wasilewski
Wystawa
Nieczytelność. Konteksty pisma
Miejsce
Galeria Art Stations
Czas trwania
23.02 – 17.05.2016
Osoba kuratorska
dr hab. Marta Smolińska
Fotografie
Bartek Buśko
Strona internetowa
www.artstationsfoundation5050.com
Indeks
Andrzej Leśnik Andrzej Szewczyk Antoni Starczewski Brigitte Kowanz Endre Tót Franciszek Orłowski Galeria Art Stations Hanne Darboven Ireneusz Pierzgalski Irma Blank Jakub Jasiukiewicz Jan Berdyszak Jan Tarasin Katarzyna Giełżyńska Ketty La Rocca Krzysztof Gliszczynski Leszek Knaflewski Małgorzata Dawidek Marcin Berdyszak Marek Wasilewski Marian Warzecha Marta Smolińska Michał Martychowiec Navid Nuur Şakir Gökçebağ Sasaguchi Kazz Sophia Pompéry Tamás St. Auby

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 01.09.2025

Najciekawsze wystawy jesieni 2025

Redakcja
2
Krytyka 05.09.2025

Nikt wam już nie wierzy. 13. Berlin Biennale

Portret Anna Pajęcka
3
Krytyka 05.09.2025

Default City. ,,Domy bez brwi” w Turnusie

Portret Zuzanna Stempska
4
Krytyka 12.09.2025

Byle nie od pierwszego wejrzenia. „Przestrzenie” w Zachęcie

Portret Anna Markowska
5
Na Dobry Początek 08.09.2025

8–14 września

Redakcja
6
Eseje 12.09.2025

Trudny wiek

Anda Rottenberg

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Nieczytelność. Konteksty pisma” w Art Stations — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności