SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 29.07.2020 3 min

„Niech poprzedza Cię płomień” w Galerii Arsenał w Białymstoku

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Hiwa K, „Projekt dzwon” (detal), 2007–2015/2019 , obiekt, odlew z przetopionego złomu wojennego, sznur, drewniane zawieszenie, 180 × 226 × 150 cm, 300 kg, fot. Maciej Zaniewski

Kurdyjska scena artystyczna rozwija się w szczególnie trudnych warunkach politycznych i ekonomicznych. Trwająca od dłuższego czasu presja neoliberalnej ekonomii, niezrealizowane marzenia o własnym państwie, liczna międzynarodowa diaspora kurdyjska oraz charakteryzujący tę scenę brak doświadczenia przełomu konceptualnego mają znaczący wpływ na życie społeczne i istotne postawy artystyczne.

Tytuł wystawy – „Niech poprzedza cię płomień” – odnosi się do historii spalenia przez artystów prac malarskich na ulicy irackiego miasta Sulejmania* w latach 90., gdy wielu twórców starszego pokolenia opuściło już kraj, a młodsza generacja przeczuwała wyczerpanie się dotychczasowego języka sztuki wobec geopolitycznego usytuowania kraju, targanego wojnami i powstaniami. Ta dramatyczna manifestacja była poniekąd zapowiedzią przełomu artystycznego polegającego zerwaniu z kontynuacją tradycji modernistycznej, szukaniu inspiracji w praktykach życia codziennego i posługiwaniu się wernakularnym językiem wizualnym.

„Niech poprzedza Cie płomień”, widok wystawy, fot. Maciej Zaniewski
Kani Kamil, „Jej głos”, 2015, stopklatka z wideo obiekt towarzyszący pracy wideo, drewno (kij i miska), metal, włosy artystki, 88 × 11 × 8 cm, fot. Maciej Zaniewski
„Niech poprzedza Cie płomień”, widok wystawy, fot. Maciej Zaniewski
Sherko Abbas, „Co robi July?”, 2010, stopklatka z wideo, fot. Maciej Zaniewski
Rebeen Hamarafiq, „Kapanie”, 2014, stopklatka z wideo, fot. Maciej Zaniewski
Rozhgar Mustafa, „Jestem podobna do Ojca”, 2013, stopklatka z wideo
Hiwa K, „Projekt dzwon”, 2007–2015/2019 , obiekt, odlew z przetopionego złomu wojennego, sznur, drewniane zawieszenie, 180 × 226 × 150 cm, 300 kg, fot. Maciej Zaniewski
Rebeen Hamarafiq, „Dostrajanie ciała”, 2016, stopklatka z wideo, fot. Maciej Zaniewski

Ważnym elementem wystawy jest transformacja emocjonalna związana z przeżywaniem historii i zmiennymi ścieżkami pamięci indywidualnej oraz zmiany obyczajowe i społeczne po II wojnie w Zatoce Perskiej. Wypracowywanie nowego języka sztuki w kraju przeoranym wojnami i doświadczeniami walki społeczeństwa o przetrwanie ekonomiczne jest szczególnie trudne, ale przyniosło szereg bardzo ważnych prac i postaci sceny artystycznej. Badania do wystawy trwały wiele lat, począwszy od 2007 roku, m.in. dzięki warsztatom prowadzonym w irackiej części Kurdystanu przez polską kuratorkę Anetę Szyłak i międzynarodowo rozpoznanego artystę kurdyjskiego mieszkającego w Berlinie Hiwę K – w których większość uczestników niniejszej wystawy brała aktywny udział.

Artyści zaproszeni do wystawy należą do pokolenia trzydziesto- i czterdziestolatków, w większości mieli możliwość studiowania za granicą, głównie w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Skandynawii. Część z nich wróciła z zagranicy i uczy w szkołach artystycznych, część pozostała w diasporze. W gronie zaproszonych artystów znajdują się między innymi: Hiwa K (Berlin), Sherko Abbas (Manchester), Kani Kamil (Manchester), Shirwan Fatih (Sulejmania), Rebeen Hamarafiq (Sulejmania), Rozhgar Mustafa (Sulejmania), Sakar Sleman (Sulejmania), Walid Siti (Londyn), Halgurd A. Baram (Sulejmania)

Na wystawę składa się szereg instalacji multimedialnych, prace rzeźbiarskie, rysunkowe i fotografie, które wypełnią przestrzeń białostockiej Galerii Arsenał elektrownia wielowymiarową, emocjonalną narracją o wyjątkowym przekazie kulturowym i politycznym.

Aneta Szyłak

* Posługujemy się nazwą Sulejmania, ponieważ podawany przez „Urzędowy wykaz polskich nazw geograficznych świata” (wyd. Główny Urząd Geodezji i Kartografii, Warszawa 2019) zapis As-Sulajmanijjama pochodzenie arabskie, przez co jest odbierany przez Kurdów jako obraźliwy. Kurdyjski zapis nazwy miasta to: Slêmanî.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Sherko Abbas, Halgurd A. Baram, Shirwan Fatih, Rebeen Hamarafiq, Hiwa K, Kani Kamil, Rozhgar Mustafa, Walid Siti, Sakar Sleman
Wystawa
Niech poprzedza cię płomień
Miejsce
Galeria Arsenał w Białymstoku
Czas trwania
26.06–9.08.2020
Osoba kuratorska
Aneta Szyłak
Fotografie
Maciej Zaniewski; dzięki uprzejmości Galerii Arsenał
Strona internetowa
galeria-arsenal.pl
Indeks
Aneta Szyłak Galeria Arsenał w Białymstoku Halgurd A. Baram Hiwa K Kani Kamil Rebeen Hamarafiq Rozhgar Mustafa Sakar Sleman Sherko Abbas Shirwan Fatih Walid Siti

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
6
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Niech poprzedza Cię płomień” w Galerii Arsenał w Białymstoku — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności