NDP SCENA: Kwiecień 2020
O ironię zakrawa fakt, że 27 marca przypadał akurat Międzynarodowy Dzień Teatru, który siłą rzeczy dla wielu instytucji stal się okazją do przypomnienia o bolączkach środowiska teatralnego w czasach koronawirusa. Na osłodę tego gorzkiego czasu Teatr Fredry w Gnieźnie opublikował na swojej stronie rejestrację spektaklu Poskromienie złośnicy w realizacji Magdy Kupryjanowicz i Marii Spiss.
Idea zamknięcia została twórczo zinterpretowana przez zespół Teatru Słowackiego w Krakowie, który w kwietniu rusza z prezentacją teatralnego serialu online Zamknięci w Teatrze, którego akcja dzieje się w opustoszałym gmachu Teatru Słowackiego. Start 1 kwietnia na kanałach social media teatru. W Krakowie przypomni o sobie publiczności także Teatr Łaźnia Nowa, który już dzisiaj (31 marca) o godzinie 20 wyświetli na swoich kanałach społecznościowych spektakl Wałęsa w Kolonos w reżyserii Bartosza Szydłowskiego.
Teatr Współczesny w Szczecinie postawił z kolei na podcasty i przypomina o swoim cyklu „Podsłuchaj Teatr”, którego produkcja rozpoczęła się dwa lata temu. Warto pogrzebać w teatralnym archiwum i wysłuchać podcastów o przedstawieniach w Teatrze Współczesnym: Pijanych, Kobietą zagrożoną niskimi świadczeniami emerytalnymi, jak również rozmowy z dyrektorką teatr Anną Augustynowicz czy jego garderobianą Magdaleną Kaźmierską. Część teatrów, w tym Teatr Polski we Wrocławiu, obiera z kolei strategię „na czytanie” i na swoich kontach społecznościowych publikuje nagrania aktorów i aktorek czytających fragmenty polskiej i zagranicznej literatury: teksty Juliusza Słowackiego, E. Ionesco, Franza Kafki czy Witolda Gombrowicza.
Instytucje w Warszawie jak zwykle nie zawodzą i warto zapoznać się z ich ofertą online, nie tylko nie wychodząc z domu, ale także bez konieczności bycia w stolicy. Może jakaś opera albo balet w Teatrze Wielkim? Na platformie VOD Opery Narodowej znajdziecie wybór hitowych produkcji tej instytucji – Carmen (grana jeszcze 2 kwietnia), Legendę Bałtyku, Męża i żonę, Halkę czy Straszny dwór.
Na prezentację teatru online postawił także Nowy Teatr, który w każdy poniedziałek na swoim Facebookowym koncie publikuje ramówkę na nadchodzący tydzień i już zapowiada publikacje rejestracji kilku swoich spektakli: 5 kwietnia od godziny 12 będziemy mogli obejrzeć Lipę w cukrze Magdy Szpecht, 12 kwietnia – Ucztę Krzysztofa Garbaczewskiego, 19 kwietnia spektakl Jeden gest Wojtka Ziemilskiego, a 29 kwietnia Życie seksualne dzikich Krzysztofa Garbaczewskiego i Marcina Cecko. A jeśli interesujecie się teatrem nie tylko z perspektywy widza, ale także twórców, polecamy wam udział w Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych -zdalnych zajęciach dedykowanych dla młodych dramaturgów, przygotowane przez Uniwersytet SWPS, w ramach których planowana jest także debata „Sztuka w czasach zarazy”.
Zamknięciem instytucji i odwołaniem wystaw zapewne nie martwi się dyrekcja CSW Zamek Ujazdowski, która może teraz w spokoju planować nowe polityczne rozdanie w tej instytucji. Publiczność na pocieszenie może za to wrócić do przebojowej wystawy Inne tańce, której archiwum – zawierające rejestracje performansów i spektakli najciekawszych twórców pokolenia – zostało ponownie udostępnione online.
Położony nieopodal Instytut Teatralny za to planuje bogaty repertuar wydarzeń na każdy dzień tygodnia. Choćby w tym tygodniu na środę zapowiadana jest m.in. kolejna wirtualna wystawa na platformie Google Arts&Culture, w czwartek zaś szykuje się publikacja 5 odcinka serialu o 250 latach polskiego teatru – biorąc za pod uwagę ambicje tego projektu, nie wątpimy, że materiał na kolejne odcinki starczy do końca kwarantanny. Bohaterem 5. odcinka jest Aleksander Fredro i jego Śluby panieńskie. W zbliżającą sobotę działania Instytutu skupią się na postaci Heleny Modrzejewskiej, której poświęcona będzie kolejna wirtualna wystawa oraz następny docinek serialu.
Łączność ze swoją publicznością stara się także utrzymać Teatr Powszechny, który już w marcu uruchomił program Powszechny online. Teatr minimum. W ramach tego projektu udostępniane są materiały Teatru Powszechnego w Warszawie: nagrania archiwalnych spektakli i debat, publikacje i programy w wersji PDF oraz tworzone specjalnie na tę okazje osobiste nagrania artystów.
Niezwykle ciekawie, jeśli nie memicznogennie zapowiada się cykl Projekt Kwarantanna, tworzony wspólnie przez Teatr Studio i Komunę Warszawa. Idea performatywnego samoograniczenia, mająca swoje początki w takich projektach jak Mikroteatr, w warunkach pandemicznych zyskała na paradoksalnej aktualności: kurator cyklu, Tomasz Plata, poprosił więc wybranych twórców o stworzenie krótkich filmów w formie jednej sceny kręconej telefonem, do której należy użyć takich rekwizytów jak papier toaletowy, ryż, czosnek, witamina C lub mydło. Efekty tego eksperymentu można już podziwiać – wczoraj na wydarzeniu projektu opublikowany został odcinek Projektu Kwarantanna, zatytułowany La Maladie (Twórcy: Małgorzata Biela, Klaudia Hartung-Wójciak, Witold Mrozek).