SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 22.07.2015 6 min

„#naukaczytania” w galerii Słodownia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
#naukaczytania, widok wystawy

#naukaczytania, widok wystawy

Dzisiejsza rzeczywistość kształtowana jest przez systemy wizualne, które stały się współczesną formą komunikacji. Czytanie zastąpione zostało przez widzenie, a obrazy są aktualnym językiem. W wyniku postępu technologicznego człowiek odbiera dziennie od 240 do 3000 komunikatów wizualnych, w szczególności za pośrednictwem ekranów telewizyjnych i komputera, natomiast rozpowszechnianie, przechowywanie i wychwytywanie obrazów jest łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

#naukaczytania, widok wystawy

#naukaczytania, widok wystawy

#naukaczytania, widok wystawy

#naukaczytania, widok wystawy

Elementami charakteryzującymi kulturę wizualną są schematy, na podstawie których budowana jest znaczna część produkcji medialnej. Schematy te stają się stopniowo akceptowane i nieświadomie przyjmowane przez odbiorców. Społeczeństwo widzi tylko to, co jest od pokoleń przekazywane, trzymając się wzorów i szablonów. Współczesny człowiek nie potrafi zatem obronić się przed systemem form przyjętych, dostarczanych mu z zewnątrz, nie będących wynikiem jego indywidualnego poznania rzeczywistości. Konsekwencją tego jest bierne przyjmowanie „dobrych form”, pozwalające uniknąć wszelkiego wysiłku.

#naukaczytania, widok wystawy

Gizela Mickiewicz, Cofanie wzroku na najbliższy plan

#naukaczytania, widok wystawy

#naukaczytania, widok wystawy

Pomimo pozornej dominacji obrazów we współczesnej kulturze, ich czytelność wciąż jest dyskusyjna. Wizualny analfabetyzm pozwala tolerować wielość obrazów wokół nas i jest konsekwencją życia w rzeczywistości, ukształtowanej przez zdolność ich bezkrytycznego dekodowania. Współczesny odbiór przekazów wizualnych, a w efekcie samej sztuki stał się punktem wyjścia dla wystawy #naukaczytania. Tytuł ekspozycji poprzedzony został popularnym internetowym symbolem # (hashtag), który w mediach społecznościowych funkcjonuje jako odnośnik do treści o podobnej tematyce. Popularność hashatgów jest wyrazem wkroczenia w erę cyfrową, której towarzyszy próba uporządkowania ogromnego systemu obrazów. Podobne uporządkowanie komunikatów wizualnych może być również wynikiem indywidualnej umiejętności ich odczytywania, co stanowi punkt odniesienia dla całości wystawy.

#naukaczytania, widok wystawy

Jerzy Kosałka, Instalacja wodno-elektryczna; Stanisław Dróżdż, bez tytułu (nie czytać)

Ekspozycję otwiera praca Pawła Susida, która burzy relację widz-dzieło. W tym przypadku to obraz przygląda się osobom wchodzącym do galerii, sarkastycznie komunikując ich nieobecność na wystawach sztuki. Innego rodzaju podglądactwo sugerują instalacje Łukasza Jastrubczaka i Gizeli Mickiewicz. To od odbiorcy oczekiwane jest spojrzenie, jednak jego wzrok nie napotka nic oprócz pustki, ściany, ciemności. Podobną pustkę uniemożliwiającą odbiór komunikatu przedstawiają Corinna Krebber i Jarosław Kozłowski, natomiast prace Mateusza Szczypińskiego, Katarzyny Jankowiak i Michała Bałdygi odnoszą się do problemu zakłóceń i szumów komunikacyjnych. Możliwość odczytywania przekazów wizualnych na swój własny, indywidualny sposób proponują Karolina Breguła i Justyna Gryglewicz, podczas gdy funkcjonowanie sztuki szybko i przystępnie wyjaśnia instruktażowa animacja przygotowana przez Tymka Borowskiego i Pawła Sysiaka. Dodatkową instrukcję stanowi obraz bez tytułu Borowskiego, który jest rodzajem słownika form używanych w malarstwie. Strategię opartą na zakwestionowaniu pola sztuki i statusu artysty przedstawia Oskar Dawicki i Jerzy Kosałka, a Gijsbert van der Wal, grupa Azorro i zespół Gówno krytycznie odnoszą się do współczesnej percepcji i bezrefleksyjnego odbioru sztuki przez publiczność. Całości przyświeca hasło „nie czytać” z pracy Stanisława Dróżdża, które podsumowuje problematykę wystawy.

#naukaczytania, widok wystawy

#naukaczytania, widok wystawy

#naukaczytania, widok wystawy

Corinna Krebber, Tagebucher

#naukaczytania, widok wystawy

Jarosław Kozłowski, Reality

#naukaczytania, widok wystawy

#naukaczytania, widok wystawy

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Azorro, Tymek Borowski i Paweł Sysiak, Karolina Breguła, Michał Bałdyga, Oskar Dawicki, Stanisław Dróżdż, zespół Gówno, Justyna Gryglewicz, Katarzyna Jankowiak, Łukasz Jastrubczak, Jerzy Kosałka, Jarosław Kozłowski, Corinna Krebber, Gizela Mickiewicz, Paweł Susid, Mateusz Szczypiński, Gijsbert van der Wal
Wystawa
#naukaczytania
Miejsce
Słodownia +1, Stary Browar w Poznaniu
Czas trwania
18-28.06.2015
Osoba kuratorska
Maria Ancukiewicz
Fotografie
Piotr Pardiak
Strona internetowa
artstationsfoundation5050.com
Indeks
Art Stations Foundation Corinna Krebber Galeria Słodownia Gijsbert van der Wal Gizela Mickiewicz Grupa Azorro Jarosław Kozłowski Jerzy Kosałka Justyna Gryglewicz Karolina Breguła Katarzyna Jankowiak Łukasz Jastrubczak Maria Ancukiewicz Mateusz Szczypiński Michał Bałdyga Oskar Dawicki Paweł Susid Stanisław Dróżdż Tymek Borowski i Paweł Sysiak zespół Gówno

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„#naukaczytania” w galerii Słodownia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności