SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 21.04.2022 2 min

„Najpierw masa potem rzeźba” w Galerii -1 Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
widok wystawy „Najpierw masa potem rzeźba”; Eliasz Hułas, „500 kg”, 2021-2022, technika własna, Jan Jaworski-Brach, „Palec wskazujący”, 2019, nagie raku, kitsungi, Eleonora Rogińska, „physical education / late upbringing”, 2019, polipropylen, fotografia; fot. Aleksy Wójtowicz

Pomiędzy masą a rzeźbą – punktem wyjścia i dojścia, zarówno w kulturze, jak i kulturystyce – rozpięta jest linia zwana procesem. Wystawa jest subiektywnym spojrzeniem na to, co powstaje na Wydziale Rzeźby: próby, eksperymenty, pełnoprawne realizacje. Akademijny workout, który nigdy się nie kończy.

Jest taki mem, który doskonale oddaje charakter pracy twórczej. Jedno kółko, drugie kółko i narysuj w końcu tę cholerną sowę. Pomiędzy drugim kółkiem a całkiem przekonywującą sową jest przepaść procesu, łez i potu. Zupełnie jak w kulturystyce; zupełnie jak w popularnych wizerunkach „przed” i „po”. To, co pomiędzy pozostaje tajemnicą zawodową.

widok wystawy „Najpierw masa potem rzeźba”; Julia Grabowska, „Głowa z czerwonym uchem”, 2021, pianka polimerowa, Jan Jaworski-Brach, „Koniki”, 2018-2019, marmur kararyjski, Maciej Strzałkowski-Rajca, „drogowskaz (II)”; fot. Aleksy Wójtowicz
widok wystawy „Najpierw masa potem rzeźba”; Daria Mędrzycka i Ant Łakomsk, „Cielesna dzianina”, 2022, jajka, jogurt, woda, mąka, Eliasz Hułas, „ZIP”, 2022, technika własna, Alicja Paszkiel, „How to escape”, 2020, wideo, 1’00”, Kacper Kokoszka, „Ear”, 2021, technika własna; fot. Aleksy Wójtowicz
widok wystawy „Najpierw masa potem rzeźba”; Ekaterina Voronova, z cyklu „Kobiety. Twarze” (rewers), 2020, haft, technika mieszana, Katarzyna Rodak, z cyklu „makatka 2.0”, 2019-2020, haft ręczny jednobarwny, płaski, łańcuszkowy, Alicja Paszkiel, „Punkt”, 2019, instalacja wieloelementowa; fot. Aleksy Wójtowicz
widok wystawy „Najpierw masa potem rzeźba”; Eliasz Hułas, „ZIP”, 2022, technika własna, Daria Mędrzycka i Ant Łakomsk, „Cielesna dzianina”, 2022, jajka, jogurt, woda, mąka, Emilia Rek, „Wanna”, 2021, odlew w papier mâché; fot. Aleksy Wójtowicz
widok wystawy „Najpierw masa potem rzeźba”; Jerzy Mróz, „Apostazja”, 2021, odlewy gipsowe, konstrukcja drewniana, Kacper Kokoszka, „Ear”, 2021, technika własna; fot. Aleksy Wójtowicz
widok wystawy „Najpierw masa potem rzeźba”; Katarzyna Oleśkiewicz, „Krowa”, 2021, techniki mieszane, Grzegorz Sochacki, „bez tytułu”, 2021, brąz; fot. Aleksy Wójtowicz
widok wystawy „Najpierw masa potem rzeźba”; Grzegorz Sochacki, „Król Olch”, 2021, narzut gipsowy, Daria Mędrzycka, „Betlejem”, 2021, chleb, wikol, Maksymilian Wieczorek, „Siur”, 2021, drewno; fot. Aleksy Wójtowicz
widok wystawy „Najpierw masa potem rzeźba”; Julia Grabowska, „Głowa z czerwonym uchem”, 2021, pianka polimerowa, Jan Jaworski-Brach, „Palec wskazujący”, 2019, nagie raku, kitsungi, Eliasz Hułas, „500 kg”, 2021-2022, technika własna; fot. Aleksy Wójtowicz
widok wystawy „Najpierw masa potem rzeźba”; Jan Jaworski-Brach, „Pikuś, mój pies”, 2019, technika własna (smoła, chwasty), Justyna Szewczuk, „To nie jest moja rodzina”, 2020, wideo wielokanałowe; fot. Aleksy Wójtowicz

Wystawa jest próbą subiektywnego spojrzenia na to, co powstaje na Wydziale Rzeźby w odpowiedzi na program zakładający samodoskonalenie się w ramach akademii. Kilka lat prężenia muskułów, litrów potu, hałd gliny zrzuconej z powrotem do paki to workout z tradycjami. Wszystko po to, aby z etapu nabierania masy przejść do wykonania rzeźby – z prób i projektów przejść do konkretu, to jest: robienia sztuki.

Akademijny workout w dobie poszerzonego pola sztuki jest kluczem do rozumienia procesu jako nieodzownej części praktyki artystycznej, dzięki której jest jak jest. Tutaj efekt jest ucieleśnionym wysiłkiem włożonym w pracę. Jest czymś wystającym poza skończony i wystawiony projekt. Składa się z wielości czynników – słodkich i gorzkich, zahaczających zarówno o extreme body art, jak i hardkorową pracę konceptualną.

Intuicyjnie wiemy, czym jest etap nabierania masy. Natomiast rzeźba nigdy się nie kończy – zawsze można wyżej, lepiej, dalej. Albo zupełnie w bok. Zależy kto na to patrzy i czego od niej chce.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Julia Grabowska, Eliasz Hułas, Jan Jaworski-Brach, Łukasz Jędrzejewski, Ant Łakomsk, Katarzyna Kalicka, Kacper Kokoszka, Daria Mędrzycka, Filip Musiał, Jerzy Mróz, Katarzyna Oleśkiewicz, Alicja Paszkiel, Franciszek Promiński, Emilia Rek, Katarzyna Rodak, Eleonora Rogińska, Grzegorz Sochacki, Maciej Strzałkowski-Rajca, Justyna Szewczuk, Maksymilian Wieczorek, Ekaterina Voronova
Wystawa
Najpierw masa potem rzeźba
Miejsce
Galeria -1, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Czas trwania
8–23.04.2022
Osoba kuratorska
Aleksy Wójtowicz
Fotografie
Aleksy Wójtowicz
Strona internetowa
asp.waw.pl/2022/04/05/najpierw-masa/
Indeks
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie Aleksy Wójtowicz Alicja Paszkiel Ant Łakomsk Daria Mędrzycka Ekaterina Voronova Eleonora Rogińska Eliasz Hułas Emilia Rek Filip Musiał Franciszek Promiński Galeria -1 Grzegorz Sochacki Jan Jaworski-Brach Jerzy Mróz Julia Grabowska Justyna Szewczuk Kacper Kokoszka Katarzyna Kalicka Katarzyna Oleśkiewicz Katarzyna Rodak Łukasz Jędrzejewski Maciej Strzałkowski-Rajca Maksymilian Wieczorek

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Najpierw masa potem rzeźba” w Galerii -1 Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności