Najciekawsze wystawy jesieni 2020
Białystok
Strach
21 sierpnia – 18 października
Wiśnie
18 września – 15 listopada
Milk me sugar
20 listopada 2020 – 7 stycznia 2021
Jeszcze do połowy października w białostockim Arsenale zobaczyć można otwartą niedawno wystawę Strach, kuratorowaną przez Nikitę Kadana i Sergeya Shabohina. Oprócz prac samych autorów wystawy, znalazły się na niej realizacje m.in. Mariny Naprushkiny, Agnieszki Polskiej czy Rafała Bujnowskiego, składające się na opowieść o przenikającej dzisiejsze życie społeczne kulturze strachu, stawiającą pytania o przyczyny i konsekwencje stanu trwania w ciągłym lęku. We wrześniu i listopadzie dwa autorskie projekty kuratorskie zatytułowane Wiśnie oraz Milk me sugar zaprezentuje w białostockiej galerii Ewa Tatar.
Bielsko-Biała
Kochajmy naszych artystów cd.
4 września – 4 października
Anna i Irena Nawrot, One
9 października – 19 listopada
Pole bitwy
27 listopada 2020 – 10 stycznia 2021
Bielskie BWA sezon otwiera kolejną wystawą poświęconą lokalnemu środowisku. Kuratorowana przez dyrektorkę galerii Agatę Smalcerz Kochajmy naszych artystów cd. to, jak sama nazwa wskazuje, kontynuacja projektu sprzed pięciu lat, celebrującego siedemdziesięciolecie lokalnego oddziału ZPAP. Miesiąc później otworzy się wystawa sióstr Anny i Ireny Nawrot, osnuta wokół wspólnego w ich pracach wątku, czyli wizerunku kobiety i jego funkcjonowania w przestrzeni społecznej i prywatnej. Na bielski hit sezonu zapowiada się natomiast planowana na koniec listopada wystawa Pole bitwy, przygotowywana przez Adę Piekarską, krążąca wokół sporów o prawo do interpretacji historii i symboli. Znajdą się na niej prace przede takich artystek i artystów jak Dominika Olszowy, Mikołaj Sobczak czy Stachu Szumski.
Bydgoszcz
Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy
Kuba Mozolewski, Tresura nonsensu
25 września – 31 października
Solową wystawę fotografa Kuby Mozolewskiego zaprezentuje pod koniec września Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy. Na Tresurze nonsensu zobaczymy fotografie dokumentujące kompulsywnie i półświadomie lepione przez artystę plastelinowe kukiełki-formy rzeźbiarskie. Na zdjęciach tworzą one półabstrakcyjny teatr światła, kształtu i koloru, nawiązując przy okazji do polskiego teatru lalkowego lat 50. i 60., a także halucynacji z pogranicza snu i jawy.
Bytom
Centrum Sztuki Współczesnej Kronika
Zobacz Słońce zamkniętymi oczami
19 września – 23 października
Życie ludzi
14 listopada 2020 – 8 stycznia 2021
Jak co sezon, w bytomskiej Kronice nie zabraknie tej jesieni projektu wystawienniczo-warsztatowego skierowanego do młodych odbiorców. 19 września otworzy się wystawa Zobacz Słońce zamkniętymi oczami z udziałem takich artystów jak Maciej Cholewa i Elżbieta Jabłońska. Osią przewodnią warsztatów z dziećmi i młodzieżą oraz powstałych na ich bazie instalacji będzie kosmos i kwestie pokroju istnienia życia pozaziemskiego. Dla nieco starszych widzów bytomska galeria szykuje na listopad wystawę Życie ludzi, kuratorowaną przez Agatę Cukierską i Katarzynę Kalinę. Będzie ona opowieścią o ludzkim społeczeństwie z perspektywy przypominającej narrację rodem z programów przyrodniczych, rozwijającą analogie do świata owadów społecznych i nawiązującą m.in. do trzech esejów Maeterlincka: Życie pszczół, Życie termitów i Życie mrówek.
Gdańsk
Stojąc obok
18 września – 14 listopada
Anna Orłowska, Mieszkanka
25 września – 21 listopada
Sezon w Gdańskiej Galerii Miejskiej rozpocznie kuratorowana przez Andrzeja Zagrobelnego wystawa Stojąc obok. Znajdą się na niej prace czworga artystów: Jarosława Baucia, Kojiego Kamojiego, Hermanna Nitscha i Jacka Sempolińskiego. Ich mocno odmienne formalnie prace łączyć będzie w narracji wystawy przede wszystkim namysł nad istotą czasu. Tydzień później otworzy się w GGM solowa wystawa Anny Orłowskiej Mieszkanka. Punktem wyjścia do opowieści o postrzeganiu wnętrz mieszkalnych, wojennych zniszczeniach i skrupulatnej odbudowie będzie dla artystki Dom Uphagena, zabytkowa kamienica przy ulicy Długiej w Gdańsku.
Narracje 12: Gdańsk 2080. Kongres Futurologiczny
20-21 listopada
W czasie wyjątkowo sprzyjającym popularności wszelkiej maści dystopii, tegoroczny pomysł na Narracje idzie na przekór zeitgeistowi. W przedostatni weekend listopada odbędzie się dwunasta edycja gdańskiego festiwalu, którego kuratorzy, Karina Kottová i Piotr Sikora, zabiorą widzów na wycieczkę po Wrzeszczu Dolnym połączoną z podróżą w czasie. Gdańsk 2080. Kongres Futurologiczny proponować będzie optymistyczną wizję przyszłości, w której wspólnymi wysiłkami udaje się okiełznać zmianę klimatu i zbudować stabilny ekosystem.
… która była
28 sierpnia – 18 października
Od kilku dni w gdańskim Muzeum Narodowym oglądać można przygotowaną z okazji czterdziestej rocznicy Sierpnia 80. wystawę … która była, kuratorowaną przez Anetę Szyłak. Bazująca na zbiorach muzeum ekspozycja krąży wokół „Solidarności” jako konkretnego obywatelskiego ruchu, jak i samej idei solidarności, zamiast koncentrować się na wielkich postaciach i ikonicznych zdarzeniach akcentując znaczenie wspólnoty, jednoczących ją symboli i nadziei.
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
Festiwal inProgress 2020
3-20 września
Victoria Vesna, Noise Aquarium
18 września – 4 października
Wrzesień w CSW Łaźnia upłynie pod znakiem związków sztuki z nauką i technologią. 3 września rozpocznie się tegoroczna edycja festiwalu inProgress, stawiającego sobie za cel popularyzację sztuki generatywnej, w której nowe technologie, sztuczna inteligencja, światło i dźwięk tworzą wspólne dzieło audiowizualne. 18 września otworzy się z kolei wystawa Noise Aquarium Victorii Vesny, dotykająca problemu zanieczyszczenia oceanów falami dźwiękowymi generowanymi przez człowieka. We współpracy z biologami, chemikami, nano-toksykologami oraz twórcami animacji artystka wykreuje przestrzeń „akwarium”, w którym otaczające widzów morski plankton przeskalowany zostanie do rozmiaru wielorybów.
Martyna Wędzicka
2-30 września
Kornelia Dzikowska
5-30 września
Indywidualne wystawy dwóch artystek w ramach swoich stałych cykli zaprezentuje we wrześniu Kolonia Artystów. W ramach projektu Wieszajmy Artystów Każdego Dnia nowe prace pokaże projektantka graficzna i artystka Martyna Wędzicka. W serii OPEN z kolei zobaczymy wystawę Kornelii Dzikowskiej, która w Gdańsku pokaże rysunki z powstającego od zeszłego roku cyklu Notatki z upływającego czasu, w którym artystka mierzy się z tytułowym problemem upływu czasu nawiązując m.in. do pojęcia chronofobii, oznaczającego rejestrację niemal obsesyjnego niepokoju związanego z czasem i jego miarą.
NEOKOLEKCJA
od 27 sierpnia
Przed kilkoma dniami w sieci odbyła się pierwsza premiera w ramach projektu NEOKOLEKCJA, realizowanego przez specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej kwartet smyczkowy NeoQuartet przy współpracy m.in. gdańskiej ASP. Audiowizualna kolekcja najwybitniejszych polskich współczesnych kwartetów smyczkowych powstaje we współpracy z artystami wizualnymi, a jej powstawanie śledzić można w sieci. 10 września odbędzie się premiera kwartetu smyczkowego Witolda Lutosławskiego z oprawą wizualną Filipa Ignatowicza, a 27 września – kwartetu smyczkowego nr 2 Krzysztofa Pendereckiego z wizualizacjami przygotowanymi przez legendę trójmiejskiej sceny artystyczno-rejwowej Piotra Wyrzykowskiego.
Gdynia
Carboland
4 września 2020 – 31 stycznia 2021
4 września w Muzeum Emigracji w Gdyni otworzy się wystawa poświęcona specyficznemu okresowi w historii emigracji zarobkowej w czasach II RP. Kuratorowany przez Maksymiliana Bochenka Carbonland opowiadać będzie o Polakach emigrujących do pracy w kopalniach węgla we Francji i Belgii w latach międzywojennych, w nadziei na duży zarobek w bogatym wówczas przemyśle wydobywczym. Historycznej ekspozycji bazującej na zdjęciach, dokumentach i przedmiotach codziennego użytku towarzyszyć będzie instalacja m2/maison minière Roberta Kuśmirowskiego, który przy tej okazji odtworzył wnętrze domu rodziny polskich emigrantów w Belgii z przełomu lat 20. i 30.
Gorzów Wielkopolski
Krzysztof Mętel, Ogień nie mówi dosyć
28 sierpnia – 4 października
Made [in] Ready
4 września – 4 października
Rzucały na równinę coraz bardziej wydłużające się cienie
9 października – 15 listopada
Piotr Łakomy, Pod jednym dachem
27 listopada 2020 – 10 stycznia 2021
Dorota Buczkowska
3 grudnia 2020 – 3 stycznia 2021
W gorzowskim Miejskim Ośrodku Sztuki do początku października oglądać będzie można otwartą przed kilkoma dniami solową prezentację Krzysztofa Mętela. W obrazach prezentowanych na wystawie Ogień nie mówi dosyć artysta sięga po cytaty zarówno z Jerzego Jurry’ego Zielińskiego jak i z reklam odzieży sportowej, a prezentowane obrazy spaja tytułowy motyw ognia. Jeszcze w tym tygodniu, 4 września, otworzy się wystawa Made [in] Ready. Rzeczy, działania, symbole prezentująca dorobek pedagogów, absolwentów i studentów Pracowni Działań Audiowizualnych i Performatywnych Akademii Sztuki w Szczecinie z okazji jej okrągłego, dziesięcioletniego jubileuszu, kuratorowana przez prowadzących pracownię Kamila Kuskowskiego i Dariusza Fodczuka. W ramach umacniania więzi gorzowsko-szczecińskich w październiku otworzy się natomiast w MOS wystawa Rzucały na równinę coraz bardziej wydłużające się cienie, przygotowana we współpracy z Trafostacją Sztuki i kuratorowana przez jej dyrektora Stanisława Rukszę. Odnosząca się w tytule do cytatu z angielskiego archeologa i dyplomaty Austena Henry’ego Layarda ekspozycja nawiązywać będzie do cienia przeszłości kształtującej współczesność, zwłaszcza w odniesieniu do lokalnego, gorzowskiego kontekstu i tutejszych badań archeologicznych, zarówno tych prowadzonych po wojnie, związanych z polityką propagandy Ziem Odzyskanych, jak i obecnie trwających, dotyczących różnych okresów powstawania miasta i czasów prehistorycznych. Na przełomie listopada i grudnia w Gorzowie zobaczymy natomiast indywidualne wystawy Piotra Łakomego i Doroty Buczkowskiej.
Kalisz
Galeria Sztuki im. Jana Tarasina
Adrian Kempa, Baneriolanza
3 września – 9 października
Artur Żmijewski, Miłe złego porządki
15 października – 28 listopada
Wystawa laureatów Międzynarodowego Konkursu na Eksperyment w Sztukach Wizualnych – Próba 4
18 grudnia 2020 – 28 stycznia 2021
Jesienny sezon w Kaliszu zdominuje seria indywidualnych pokazów. W najbliższy czwartek, 3 września, w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina otworzy się Baneriolanza pochodzącego z Kalisza Adriana Kempy. Artysta zaprezentuje na niej efekty kilkuletniego krytycznego przyglądania się polskiemu pejzażowi miejskiemu i jego wizualnej kakofonii szyldów, bilbordów i krzykliwych reklam. W październiku kaliska galeria zaprezentuje natomiast solową wystawę Artura Żmijewskiego, w grudniu zaś pokaz laureatów czwartej edycji organizowanego przez siebie Międzynarodowego Konkursu na Eksperyment w Sztukach Wizualnych.
Katowice
sztuka_w_przestrzeni — odsłona 5 — Marek Kuś
24 sierpnia
Wystawa studentów V roku Wydziału Artystycznego Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach
25 września – 18 października
Alicja Bielawska
23 października – 6 grudnia
Karolina Konopka
6 listopada – 6 grudnia
Mikołaj Szpaczyński
16 grudnia 2020 – 31 stycznia 2021
Jedną z nielicznych instytucji, które wejście w wirtualne formy wystawiennicze wymuszone przez pandemię potraktowały nie jako zło konieczne, a okazję do eksperymentowania z nowymi formatami jest katowickie BWA. Od lipca w galerii trwa program sztuka_w_przestrzeni, w ramach którego zdigitalizowane reprodukcje z pracowni artystów wykorzystywane są do stworzenia wirtualnej galerii uzupełnionej o teksty literackie inspirowane poszczególnymi pracami oraz audiowywiady z artystami, a równocześnie prezentowane są na ekranach ledowych w przestrzeni miasta. Od kilku dni można oglądać piątą odsłonę projektu, której bohaterem jest Marek Kuś. Oprócz kolejnych odsłon projektu, który potrawa do października, w katowickiej galerii zobaczymy też w tym sezonie również kilka klasycznych wystaw indywidualnych. Pod koniec października otworzy się solowy pokaz Alicji Bielawskiej, a niewiele później w Małej Przestrzeni BWA indywidualną wystawę pokaże Karolina Konopka – gwoździem programu będzie w tym przypadku akcja Karmienie wzajemne na bazie potraw przygotowanych z z ocalałych przed utylizacją produktów spożywczych. Serię jesiennych indywidualnych pokazów zamknie w grudniu wystawa Mikołaja Szpaczyńskiego.
Natomiast jeszcze pod koniec września otworzy się w BWA kuratorowana przez Romana Lewandowskiego wystawa studentów V roku Wydziału Artystycznego Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Przy okazji przypominamy o jesiennej rekrutacji na kierunki Projektowanie graficzne i Wzornictwo na Wydziale Projektowym katowickiej ASP.
Roman Kalarus, Cały Kalarus
25 września – 20 października
Wojciech Kucharczyk, Oldschool Demons
27 listopada 2020 – 12 stycznia 2021
Tymczasem w związanym z lokalną akademią Rondzie Sztuki pod koniec września otworzy się inaugurująca nowy rok akademicki monograficzna wystawa Romana Kalarusa. Cały Kalarus prezentować będzie imponująco wszechstronny dorobek profesora katowickiej akademii, obejmujący m.in. plakat, liternictwo, ilustrację, grafikę, scenografię, a nawet polichromie we wnętrzach kościołów i klubów muzycznych. W ramach Festiwalu Ars Cameralis pod koniec listopada Rondo Sztuki zaprezentuje z kolei organizowaną we współpracy z Galerią Szarą przekrojową wystawę Wojciecha Kucharczyka.
Deadline
16-30 października
Bartek Buczek, Fitter, happier, more productive, comfortable, not drinking too much
listopad 2020 – styczeń 2021
Poza wystawą w ramach WGW, na którym tradycyjnie już pojawi się gościnnie katowicka galeria, tym razem z pokazem prac Szymona Szewczyka, Szara zaprezentuje jesienią także kilka nowych projektów we własnej siedzibie. W połowie października otworzy się Deadline, organizowany we współpracy z katowicką ASP i Akademią Sztuki w Szczecinie, krążący wokół tematu dorosłości i dojrzałości. W kolejnym miesiącu zobaczymy z kolei kuratorowany przez Piotra Sikorę solowy pokaz najsłynniejszego pracownika technicznego wśród rodzimych artystów, czyli Bartka Buczka.
Kraków
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Wojtek Wieteska, Paradise 101
15 listopada 2020 – 14 lutego 2021
Jeśli jest w Polsce fotograf, który może się pochwalić naprawdę dogłębną znajomością współczesnej Japonii, jest nim Wojtek Wieteska. W połowie listopada w krakowskim Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha otworzy się jego wystawa Paradise 101, podsumowująca niemal trzydziestoletni okres fotografowania i filmowania Japonii, zbiegający się z trwaniem okresu Heisei, czyli rządów cesarza Akihito. W prezentowanym na Paradise 101 bogatym dorobku Wieteski mieścić się będą fotografie i filmy w najróżniejszych konwencjach: czarnobiałe i kolorowe, portretowe, krajobrazowe i te zupełnie wyabstrahowane z lokalnego kontekstu.
Marek Chlanda, Cargo
od 9 października
Po odświeżonej odsłonie wystawy stałej Cricoteka zaprezentuje na początku października nową wystawę czasową, tym razem tylko pośrednio związaną z Tadeuszem Kantorem. Zobaczenie w młodości Umarłej klasy stało się bowiem doświadczeniem formacyjnym dla Marka Chlandy, który pokaże w Cricotece Cargo – monumentalny, wielopłaszczyznowy projekt na styku wystawy, instalacji, performansu i procesu badawczego, w którym oprócz samego artysty uczestniczy powiększający się zespół zaproszonych przez niego kooperantek i kooperantów.
Marian Warzecha, Zbiór otwarty
30 października 2020 – 07 lutego 2021
Krakowskie Muzeum Narodowe w swoim najmłodszym oddziale, Pawilonie Józefa Czapskiego, zaprezentuje tej jesieni monograficzną wystawę Mariana Warzechy, współtwórcy II Grupy Krakowskiej i oryginalnego przedstawiciela sztuki konceptualnej. Zbiór otwarty prezentować będzie m.in. jego prace wyrosłe z inspiracji matematycznymi zasadami oraz minimalistyczne formalnie malarstwo.
Krakowski Salon Sztuki
open call do 5 września
W tym roku czeka nas też kolejna, trzecia już odsłona Krakowskiego Salonu Sztuki. Tym razem przebiegać on będzie pod jakże krakowskim hasłem Obraz nędzy i rozpaczy, a sama formuła konkursowa zostaje poszerzona – mogą wziąć w nim udział nie tylko związani z Krakowem artyści i artystki, ale też kuratorzy czy autorzy tekstów, a także miejsca: galerie, fundacje czy stowarzyszenia. Swoje zgłoszenia można nadsyłać jeszcze tylko przez kilka dni, do 5 września.
Cracow Art Week KRAKERS
18-25 października
Z cyklicznych krakowskich imprez powróci w tym sezonie także KRAKERS, niegdyś weekend, a obecnie cały tydzień galeryjny. Tegoroczna edycja rozpocznie się 18 października pod hasłem Sztuka: pojęcie otwarte – i nie jest to tytuł na wyrost, bo zgodnie ze swoimi tradycjami KRAKERS otwarty będzie dla całej masy podmiotów, nie tylko regularnych galerii prywatnych, ale też fundacji, stowarzyszeń, instytucji publicznych, nieformalnych grup i inicjatyw. Refleksja nad wielością form, jakie sztuka może przybierać, zmaterializuje się więc w postaci projektów tak różnorodnych jak solowa wystawa Łukasza Surowca w galerii Art Agenda Nova i projekt członków Rozdzielczości Chleba w słynącym jako zapiekankowa mekka Krakowa okrąglaku na placu Nowym.
(T)error
październik 2020
Marta Krześlak, Ajaaoeho
27 listopada – 22 grudnia
Jednym z bardziej charakterystycznych lockdownowych projektów była kuratorowana przez Katarzynę Oczkowską VR-owa wystawa The Trouble With Double. O ile instytucje znów nie będą zmuszone zamknąć swoich przestrzeni, w październiku doczeka się ona fizycznej kontynuacji pod tytułem (T)error w Galerii Szara Kamienica. Pod koniec listopada w galerii otworzy się natomiast solowa wystawa zwyciężczyni ostatniej edycji Konkursu Fundacji Grey House, Marty Krześlak.
Shefter Gallery
Dawid Czycz, Golden Years: Are You Ready?
12 września – 28 listopada
W Shefter Gallery tej jesieni zobaczymy z kolei najnowsze obrazy Dawida Czycza. Golden Years: Are You Ready? opowiadać będzie o nadmiarze wirtualnych bodźców i realnych zagrożeń. W malarskim języku Czycza w ostatnim czasie króluje język cyfrowy, a barwna i radosna estetyka emoji i gifów kontrowana jest wszechobecnym poczuciem zagrożenia.
Liliana Piskorska, Siedzą panny kołem, jastrzębia powieszono
29 sierpnia – 27 września
W Fundacji Nośna od minionego weekendu oglądać można indywidualną wystawę Liliany Piskorskiej Siedzą panny kołem, jastrzębia powieszono. Nie przypadkiem jej tytuł artystka zaczerpnęła z wiersza Marii Konopnickiej Na jagody – na krakowskiej wystawie zobaczyć można m.in. nowy projekt Piskorskiej Sourcebook / Książka źródeł, którego bohaterkami są postaci kilku lesbijek i feministek z historii polskiej kultury, m.in. właśnie Konopnicka, a także Maria Dulębianka czy Maria Rodziewiczówna.
Lublin
Jesteśmy ludźmi, odsłona 3.
od 11 września
Interwencyjna i w pierwotnej formie przygotowana na gorąco w reakcji na eskalację politycznej nagonki na osoby LGBTQ+ wystawa Jesteśmy ludźmi w lubelskim Labiryncie zgodnie z obietnicą ciągle ewoluuje. 11 września zaprezentowana zostanie w trzeciej już odsłonie, wzbogacona o szereg nowych prac autorstwa m.in. Anny Nawrot, Evy i Adele czy Jerzego Kosałki. Lista wciąż nie jest zamknięta, chętne i chętni wciąż mogą nadsyłać do galerii propozycje swoich prac, które mogłyby znaleźć się na ekspozycji.
Łódź
Płonący dom. Kolekcja Antoine de Galberta
2 października 2020 – styczeń 2021
Notes ryski. Śladem linii Wacława Szpakowskiego
23 października 2020 – luty 2021
Prototypy 4: Agata Siniarska
20 listopada 2020 – kwiecień 2021
Łódzkie Muzeum Sztuki tej jesieni prezentować będzie m.in. różne rodzaje operacji na kanonie i kolekcjach. Na początku października otworzy się wystawa Płonący dom, bazująca na kolekcji Antoine de Galberta, twórcy Maison Rouge w Paryżu, zbioru konsekwentnie budowanego nie w oparciu o utarte hierarchie, a osobisty stosunek kolekcjonera do sztuki. Powróci również bazujący na odniesieniach do zbiorów MSŁ cykl Prototypy, którego kolejną odsłonę przygotuje choreografka i performerka Agata Siniarska, która skupi się na samym procesie zwiedzania muzeum jako doświadczeniu cielesnym. We współpracy z z Łotewskim Centrum Sztuki Współczesnej muzeum zrealizuje również wystawę pioniera polskiej abstrakcji Wacława Szpakowskiego, zestawiając jego twórczość z pracami artystów różnych generacji podejmujących obecne w dorobku Szpakowskiego wątki.
Centralne Muzeum Włókiennictwa
Ziemia poddana
październik 2020
Choć ostatnia edycja Międzynarodowego Triennale Tkaniny zakończyła się przed miesiącem, poruszone na nim wątki nie znikają z programu Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. W październiku otworzy się nawiązująca do triennale wystawa Ziemia poddana, poruszająca kwestie związane ze środowiskiem i ekologią. W kolejnych miesiącach zobaczymy też wystawę jubileuszową, związaną z sześćdziesięcioleciem istnienia muzeum.
Nowe Miasto Lubawskie
Nowe Ciepło: Gospodarstwa bez ziemi
4 września – 30 listopada
Już w tym tygodniu, 4 września, w kameralnym Nowym Mieście Lubawskim w województwie warmińsko-mazurskim wystartuje kolejna edycja festiwalu Nowe Ciepło z wystawą kuratorowaną przez Tytusa Szabelskiego i Marcina Zalewskiego. Gospodarstwa bez ziemi opowiadać będą o historii przemian wsi w regionie. Tytułowe hasło dotyczy zmiany sposobu gospodarowania ziemią uprawną, którą obserwować można w Polsce na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat, czyli ustępowania niewielkich gospodarstw rolnych, które przestają być opłacalne, pod naporem dużych przedsiębiorstw zarządzających setkami hektarów ziemi.
Nowogród
Przesilenie – Równonoc 2020
22 września
Wśród mniejszych miejscowości, do których warto wybrać się w tym sezonie, jest również Nowogród w województwie kujawsko-pomorskim, zwłaszcza jeśli czujecie słowiański vibe. W dniu przesilenia jesiennego, czyli wieczorem 22 września, odbędzie się tam kontynuacja wydarzenia zainicjowanego dwa lata temu przez Alicję Wysocką i Joannę Rajkowską. W ramach przygotowań odbędą się warsztaty z Wysocką właśnie, a także Marią Magdaleną Kozłowską i Andrew Dixonem, a w dniu samego przesilenia przewidziane jest m.in. wspólne robienie i puszczanie wianków oraz czytanie słowiańskich legend przy ognisku.
Opole
Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu
Maria Pinińska-Bereś, Bańki mydlane
9 października – 11 listopada
Główną bohaterką jesiennego programu Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu będzie Maria Pinińska-Bereś, której monograficzna wystawa otworzy się 9 października. Bańki mydlane tytułem nawiązują do konkretnej pracy z 1979 roku, w ramach której ubrana w białą suknię, na białej kołdrze, wśród wzniesień polodowcowych niedaleko Miastka artystka puszczała bańki mydlane. Ekspozycja obejmie jednak cały okres kariery artystki, od najwcześniejszych, studenckich prac po ostatnią, niedokończoną realizację, nad którą pracę przerwała przedwczesna śmierć Pinińskiej-Bereś.
Orońsko
9. Triennale Młodych: Póki my żyjemy
12 września – 25 października
Peter Johansson, Terapia narodowa
3 października – 13 grudnia
Po pandemicznej obsuwie doczekamy się wkrótce (odpukać) otwarcia przygotowanej przez Martę Czyż nowej odsłony Triennale Młodych w Orońsku. Wystawa pod hasłem Póki my żyjemy, która otworzy się 12 września, koncentrować się będzie na temacie zachowania globalnej równowagi klimatycznej. Sama ekspozycja jest pokłosiem zjazdu z udziałem artystów i grona zaproszonych przez kuratorkę mentorek i mentorów, który odbył się przed kilkoma miesiącami. Na październik przeniesiona została natomiast monograficzna wystawa Szweda Petera Johanssona. Na Terapii narodowej w Centrum Rzeźby Polskiej znajdzie się przekrój jego dorobku obejmujący starsze i najnowsze prace, krążące wokół tematów tożsamości narodowej i nacjonalizmu, reinterpretujących utarte schematy.
Piotrków Trybunalski
Człowiek w teatrze życia codziennego
14 września – 16 października
W ramach XXII Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Interakcje od połowy września w Ośrodku Działań Artystycznych w Piotrkowie Trybunalskim będzie można zobaczyć kuratorowaną przez Grzegorza Borkowskiego wystawę Człowiek w teatrze życia codziennego. Ekspozycja, na której znajdą się prace Wojciecha Gilewicza, Zofii Gramz, Anny Kalwajtys i Wojciecha Stefanika dotyczyć będzie przestrzeni pomiędzy życiem codziennym a performansem oraz punktów przecięcia obu tych obszarów.
Poznań
Magiczne zaangażowanie
18 września – 31 października
W poznańskim Arsenale po lockdownowym zawieszeniu otworzy się 18 września wystawa Magiczne zaangażowanie, która do tematu katastrofy klimatycznej podchodzić będzie przede wszystkim od strony praktyk wypartych z kapitalistycznej codzienności. Magia i rytuał spotykać się w niej będą ze sztuką i aktywizmem tworząc trzy przeplatające się i dopełniające nici narracji.
Jarosław Kozłowski, Ćwiczenia z obrazowania
9 października – 13 listopada
Hommage a Józef Chrobak. Wokół pamięci Grupy Krakowskiej
listopad-grudzień 2020
W Galerii Piekary przez niemal cały wrzesień oglądać można jeszcze wystawę Jerzego Rosołowicza, po niej z kolei otworzy się solowy pokaz jej współkuratora, czyli Jarosława Kozłowskiego. Na Ćwiczeniach z obrazowania zobaczymy najnowsze prace związanego z Poznaniem klasyka sztuki konceptualnej, a wystawie towarzyszyć będzie dwujęzyczny katalog wystawy z tekstem Luizy Nader. Pod koniec sezonu otworzy się z kolei ekspozycja Hommage a Józef Chrobak. Wokół pamięci Grupy Krakowskiej, zrealizowana przez poznańską galerię we współpracy z krakowską Cricoteką oraz MOCAK-iem.
Peter Bialobrzeski, Cities
W Galerii CENTRALA pod koniec września otworzy się wystawa niemieckiego dokumentalisty Petera Bialobrzeskiego. Na Cities zobaczymy powstałe w ciągu ostatnich dwóch dekad fotografie zglobalizowanych megalopolis Azji i Europy, a także zdjęcia dokumentujące rozwój mniejszych niemieckich miast. Przy okazji wystawy artysta wygłosi w Poznaniu wykład oraz zorganizuje warsztaty, na które można zgłaszać się do 9 września.
Dorota Nieznalska, Rassenhygiene
10 października – 11 listopada
Izabella Gustowska, Bezwzględne cechy podobieństwa
23 października – 25 listopada
Wystawę podsumowującą rezydencję Doroty Nieznalskiej w Centrum Kultury Zamek zobaczymy w poznańskiej instytucji od 10 października.W Rassenhygiene artystka powróci do tematu badań rasowych prowadzonych przez nazistów i ich konsekwencji. Na potrzeby projektu artystka badał liczne, rozproszone po kraju archiwa związane z działalnością Głównego Urzędu Rasy i Osadnictwa SS i stowarzyszenia Lebensborn e.V., w szczególności badań prowadzonych na terenie tzw. Kraju Warty. Pod koniec miesiąca w wyremontowanym skrzydle CK Zamek zaprezentuje indywidualną wystawę Izabelli Gustowskiej. Na Bezwzględnych cecha podobieństwa zobaczymy m.in. fragmenty pierwszego pełnometrażowego filmu artystki pod tym samym tytułem.
Przemyśl
Centrum światów jest tutaj
12-13 września
Kuratorowany przez Jadwigę Sawicką i Lilę Kalinowską interdyscyplinarny projekt w przestrzeni miejskiej Przemyśla Centrum światów jest tutaj doczeka się w tym miesiącu swojej drugiej odsłony. Pierwsza, prezentowana w grudniu ubiegłego roku, poświęcona była przeszłości miasta. Druga, planowana na 12-13 września skupi się teraźniejszości i miejscach opuszczonych i próbach ich wypełnienia – sama wystawa odbędzie się w pustym lokalu, opuszczonym przez urząd i czekającym na wynajem.
Sopot
Rafał Labijak, Smart Canvas
1 października – 15 listopada
Na związkach świata wirtualnego i rzeczywistego koncentrować się będzie otwierana na początku października w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie wystawa Rafała Labijaka, co w tym przypadku oznacza nie kolejną wirtualną wystawę, a refleksję nad zmianami estetycznej i społecznej wrażliwości wynikającą z rozwoju technologii w samym malarstwie Labijaka. Na Smart Canvas znajdą się figuratywne obrazy przedstawiające przemiany dotyczące koncentracji i rozproszenia uwagi oraz abstrakcyjne obrazy nawiązujące do formalnych właściwości elektronicznych ekranów, zwracające uwagę na samo medium.
Festiwal Fotografii „W ramach Sopotu”
4-20 września
Mimo pandemicznych utrudnień zobaczymy też w Sopocie kolejne edycje tamtejszych festiwali. 6 września wystartuje Festiwal Fotografii „W ramach Sopotu”, którego kluczowym elementem są projekty zrealizowane przez wybranych twórców w ramach nadmorskich rezydencji – w tym roku zaproszono do nich Martę Berens, Maksymiliana Rigamontiego i Piotra Zbierskiego, oprócz tego w ramach festiwalu odbędą się też indywidualne pokazy Katarzyny Mirczak, Macieja Stępińskiego, Zosi Promińskiej oraz Sergeya Melitchenki z Ukrainy i Valentyna Odnoviuna z Litwy.
Open Source Art Festival 2020
25-27 września
Pod koniec miesiąca odbędzie się natomiast jubileuszowa, dziesiąta edycja Open Source Art Festival, poświęconego muzyce elektronicznej i sztuce multimedialnej, której hasłem przewodnim będzie adekwatny do wydarzeń 2020 roku Chaos. Taki tytuł nosić będzie kuratorowana w ramach festiwalu przez Sylwestra Galuschkę z gdańskiej Kolonii Artystów wystawa w Państwowej Galerii Sztuki.
Szczecin
Bogna Burska, Krew i cukier
27 sierpnia – 2 października
Wiktoria Walendzik, Nie można żyć szczęśliwie, nie żyjąc godnie, moralnie i uczciwie
3 września – 18 października
Die Sonne nie świeci tak jak słońce
15 października – 29 listopada
Jesienny sezon w Trafostacji Sztuki w Szczecinie otwierają dwa pokazy indywidualne. Otwarta przed kilkoma dniami wystawa Krew i cukier Bogny Burskiej ma charakter tzw. mid-career retrospective i prezentuje prace artystki powstałe w ciągu ostatnich dwóch dekad, od wczesnych, studenckich obrazów przypominających zakrzepłe smugi krwi po nawiązujące do nich nowe kompozycje, a także filmy czy fotografie. W tym tygodniu, 3 września, otworzy się też w Trafo solowy pokaz świeżej absolwentki szczecińskiej Akademii Sztuki Wiktorii Walendzik. Sezon domykać będzie kuratorowana przez Jakuba Gawkowskiego wystawa o zaczerpniętym z poezji Wyspiańskiego tytule Die Sonne nie świeci tak jak słońce, która dotykać będzie tematu środkowoeuropejskiej tożsamości, za kluczowy moment w narracji przyjmując rok 2004, czyli moment wejścia szeregu krajów regionu do Unii Europejskiej.
Toruń
Urszula Kluz Knopek, Czas Kamienia
28 sierpnia – 25 października
Michał Jakubowicz, Dziady
11 września – 25 października
Basia Sokołowska, Hołd
11 września – 25 października
Po otwartej przed kilkoma dniami wystawie Urszuli Kluz Knopek, w toruńskiej Wozowni zobaczymy w najbliższym czasie dwie kolejne solowe ekspozycje. 11 września otworzą się Dziady Michała Jakubowicza oraz Hołd Basi Sokołowskiej. Jakubowicz przyglądać się będzie splotowi przestrzeni publicznej, sakralnej oraz natury w miejscach dawnych niemieckich cmentarzy, współczesnych polskich parkach, terenach zielonych i skwerach. Sokołowska z kolei nawiązywać będzie do szeregu ważnych dla siebie artystek: Anny Atkins, Louise Bourgeois, Georgii O’Keeffe oraz Agnes Martin. Na wystawie znajdą się jej fotografie z ostatniej dekady, w tym premierowy cykl poświęcony Agnes Martin.
Warszawa
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
Joanna Piotrowska, Zaduch
18 września – 6 grudnia
Magdalena Łazarczyk, Skrzydło poruszane palcami
11 września – 29 listopada
Jednym z jesiennych highlightów będzie w tym roku pierwsza w Polsce (!) monograficzna wystawa Joanny Piotrowskiej, która otworzy się 18 września w Zachęcie. Zobaczymy na niej kilka ikonicznych juz cykli fotograficznych artystki, w tym tytułowy Zaduch, czyli Frowst, a także najnowszą serię dokumentującą klatki i wybiegi dla zwierząt w ogrodach zoologicznych aranżowane na wzór ludzkiej architektury mieszkalnej. W Miejscu Projektów Zachęty z kolei otworzy się 11 września indywidualna wystawa Magdaleny Łazarczyk, na której zobaczymy filmy, kolaże i asamblaże artystki łączące m.in. zdjęcia z albumów antykwarycznych ze znalezionymi, porzuconymi przedmiotami.
Park Rzeźby na Bródnie Rozdział XII: Otwarte pole dla wyobraźni
22 sierpnia – 30 września
12. Warszawa w Budowie: Antyikony. Architektura po końcu spektaklu
2 października 2020 – 31 stycznia 2021
W reakcji na wyzwania wynikające z kryzysu klimatycznego, a w mniejszej skali także z trwającej pandemii, powstał program tegorocznej odsłony Parku Rzeźby na Bródnie, dotykający kwestii dóbr wspólnych, postwzrostu i środowiska. W ramach minirezydencji swoje projekty w parku realizuje czwórka artystów: Józef Gałązka, Paweł Kulczyński aka Wilhelm Bras, Małgorzata Markiewicz oraz Paulina Mirowska. Z funkcjonowaniem samego muzeum będzie mieć związek nowa odsłona Warszawy w Budowie – podczas budowy nowego, w założeniu antyikonicznego gmachu MSN, tematem festiwalu będą właśnie Antyikony. Architektura po końcu spektaklu, a sama wystawa główna, kuratorowana przez Tomasza Fudalę, po raz pierwszy prezentowana będzie w przestrzeni samego muzeum.
kolektyw Democracia
od 23 października
W trakcie drugiej tury wyborów prezydenckich kolektyw Democracia interweniował w przestrzeń publiczną Warszawy wizerunkiem policjanta nawołującego do zachowania ciszy, wyświetlanym na ledowych ekranach. W październiku powróci on nad Wisłę z kuratorowaną przez a/political we współpracy z Biennale Warszawa wystawą, która w odniesieniu do fali protestów w obronie praw LGBTQ+ kwestionować będzie rolę i zakres władzy policji, podejmując temat związków pomiędzy kapitalizmem, autorytarnymi praktykami politycznymi, zaostrzaniem polityki bezpieczeństwa oraz łamaniem praw człowieka.
Kudlicka / Gołkowska
16 września – 15 listopada
Marta Ziółek, Monstera
9-10 października
Wspólną wystawę Wandy Gołskowskiej i Marleny Kudlickiej zaprezentuje we wrześniu Galeria Studio. Choć klasyczka wrocławskiej sceny neoawangardowej i mieszkająca w Berlinie Kudlicka nie miały nigdy okazji poznać się osobiście, w ich sztuce dopatrzeć się można pewnych punktów stycznych, na których oparty będzie ich wystawienniczy dialog. Nie mniej interesująco zapowiada się w tym sezonie także program Teatru Studio – na początku października odbędzie się w nim premiera nowego spektaklu Marty Ziółek zatytułowanego Monstera, który celebrować będzie kobiecą cielesność i seksualność, jednocześnie konfrontując się z tym, co trudne i niekomfortowe.
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Ursula Mayer, Co nas przetrwa
25 września 2020 – 17 stycznia 2021
Piotr Bruch
5 października – 8 listopada
Sebastian Sebulec
19 listopada – 27 grudnia
W CSW Zamek Ujazdowski obok trwającej jeszcze wystawy Żarty żartami kuratorowanej przez Slavs and Tatars otworzy się pod koniec września pierwsza w Polsce solowa wystawa austriackiej artystki Ursuli Mayer. Kuratorowana przez Annę Czaban wystawa Co nas przetrwa prezentować będzie obraz świata po przełomie posthumanistycznym, którego kształt wyłania się na styku biologii i technologii. Artystka stworzy w zamku sensualną przestrzeń wykorzystującą dźwięk i zapach ziemi, o ścianach pomalowanych gliną i popiołem. W Project Roomie natomiast po aktualnej prezentacji wideoinstalacji Adeliny Cimochowicz zobaczymy tej jesieni wystawy Piotra Brucha oraz Sebulca.
Enter full screen, reż. Wojtek Ziemilski
premiera 29 września
Rodzina, reż. Markus Öhrn
10, 12, 14, 15, 17, 19, 21, 22 listopada
Wstyd, reż. Małgorzata Wdowik
premiera 10 grudnia
Szereg premier, zarówno na teatralnych deskach jak i w sieci, szykuje na ten sezon Nowy Teatr. Wirtualną formę przybierze nowa produkcja w reżyserii Wojtka Ziemilskiego Enter full screen, skupiona właśnie na sieciowej komunikacji. Markus Öhrn zrealizuje z kolei dziesięcioodcinkowy serial livestreamowany w internecie, którego scenariusz ma być bardzo elastyczny i reagować na bieżące wydarzenia. Na początku grudnia odbędzie się natomiast premiera nowego Wstydu Małgorzaty Wdowik, kontynuującego jej cykl spektakli o emocjach.
Warsaw Gallery Weekend 2020
1-4 października
Nieco później niż zazwyczaj, bo w pierwszy weekend października, odbędzie się nowa, dziesiąta już edycja Warsaw Gallery Weekend. Jak na jubileusz przystało, zapowiada się ona wyjątkowo bogato – weźmie w niej udział tym razem aż 29 galerii. Na najmocniejsze punkty programu zapowiadają się m.in. wystawa Pauliny Ołowskiej, Agaty Słowak i Natalii Załuskiej w Fundacji Galerii Foksal, opowiadająca o przemocy ukrytej w domowych czterech ścianach, podwójny pokaz Karoliny Jabłońskiej i Sophie Thun w Rastrze oraz indywidualne wystawy Marii Lobody we Wschodzie, Agaty Bogackiej w Polach Magnetycznych czy Leona Tarasewicza w Monopolu.
Not Fair
4-6 września
W nowej formie powróci w tym roku Not Fair, tym razem na miesiąc przed WGW, czyli już w najbliższy weekend (4-6.09). Organizowane wspólnymi siłami Michała Wolińskiego i Marty Kołakowskiej młode targi zagoszczą w nobliwym domu aukcyjnym DESA Unicum, a udział w nich weźmie szesnaście galerii, m.in. Stereo z pracami Wojciecha Bąkowskiego, Polana Institute z obrazami Mikołaja Sobczaka i Olgi Micińskiej czy Fundacja Profile z pracami Teresy Tyszkiewicz.
Warsaw Preview
6 września
Tegoroczne Not Fair zbiegnie się z kolei z drugą odsłoną inicjatywy Warsaw Preview. Podobnie jak w poprzednim roku prezentować ona będzie małe formy rzeźbiarskie w formie piknikowego festiwalu na wolnym powietrzu, tym razem jednak nie pod Królikarnią, a w pobliżu skweru Strehla w Otwartym Osiedlu Jazdów. Otwarta forma wydarzenia objawia się na wielu poziomach – oprócz prezentacji prac wyłonionych w open callu, organizatorzy pozostawią przestrzeń na spontaniczne przynoszenie rzeźb w dniu festiwalu.
Karol Radziszewski, Hiacynt
od 5 września
Jesiennego sezon w galeriach komercyjnych również na dobre rozpocznie się już w najbliższy weekend, w który czeka ans cały szereg otwarć. W sobotę (5.09) BWA Warszawa zaprezentuje nowe prace Karola Radziszewskiego z cyklu Hiacynt, nawiązującego do akcji MO prowadzonej w latach 1985-1987. Radziszewski opowiadajac o tych wydarzeniach ponownie zawłaszczy i squeeruje historyczną poetykę, tym razem „z epoki” – Hiacynt nawiązuje do dorobku przedstawiciela Neue Wilde A.R. Pencka.
Marian Szpakowski
5-26 września
Dawid Radziszewski powróci z kolei do dorobku zielonogórskiego artysty Mariana Szpakowskiego. Na otwieranej również w tę sobotę (5.09) wystawie zobaczymy pełny przekrój dorobku i zainteresowań artysty, który był nie tylko malarzem, ale też plastykiem miejskim, projektantem witryn sklepowych, a także aktywnym animatorem lokalnego środowiska, kierującym zielonogórskim BWA i współtworzącym Złote Grono. Obok najbardziej charakterystycznych abstrakcji geometrycznych znajdą się więc wczesne studenckie wprawki, obrazy w duchu malarstwa materii oraz późne prace z użyciem barwnego pleksiglasu.
Dominika Kowynia, Wąskie przejście
19 września – 30 października
Po niedawnej wystawie w Bielsku-Białej indywidualny pokaz Dominiki Kowyni zaprezentuje we wrześniu Galeria Foksal. Na Wąskim przejściu znajdą się przede wszystkim najnowsze prace malarki, w charakterystyczny dla niej sposób splatające literackie nawiązania z historiami osobistymi i tematami o szerszym społeczno-politycznym znaczeniu.
Życie obrazów
12 września – 20 listopada
Media lubią ekscytować się niespodziewanymi odnalezieniami zaginionych dekady temu dzieł sztuki, które nagle udaje się namierzyć gdzieś na niemieckiej prowincji, Fundacja Stefana Gierowskiego proponuje natomiast dla odmiany przyjrzeć się masie dzieł na różne sposoby utraconych. 12 września otworzy się w galerii wystawa Życie obrazów, mająca pełnić rolę punktu wyjścia do dyskusji o zagrożeniach grożących dziełom malarskim i o dorobku, który już uległ zniszczeniu.
David Ostrowski, Tobias Spichtig
18 września – 28 listopada
W przestrzeni dawnej pracowni Henryka Stażewskiego i Edwarda Krasińskiego zobaczymy tej jesieni wystawę przygotowaną wspólnie przez Fundację Galerii Foksal i Wschód. Będzie ona pierwszym wspólnym pokazem Davida Ostrowskiego, eksperymentującego z abstrakcyjnym malarstwem przy użyciu podstawowych, tanich materiałów i prostych gestów, i Tobiasa Spichtiga, tworzącego m.in. instalacje site-specific prowokujące poczucie klaustrofobii i zakleszczenia.
Barbara Kozłowska, Linia
26 września – 14 listopada
Laboratorium Technik Prezentacyjnych
19 listopada – 20 grudnia
Tuż po zakończeniu monograficznej wystawy Barbary Kozłowskiej w MWW, kuratorowanej przez Marikę Kuźmicz z Fundacji Arton, otworzy się wystawa artystki w Artonie właśnie. Zobaczymy na niej jedną z kluczowych prac Kozłowskiej, Linię graniczną, u źródła której leżała idea wyznaczenia linii biegnącej przez całą kulę ziemską. W listopadzie Arton zaprezentuje natomiast dorobek Laboratorium Technik Prezentacyjnych, grupy założonej w 1975 roku w Katowicach przez ówczesnych studentów ASP Marka Kołaczkowskiego, Jacka i Jadwigę Singerów i Grzegorza Zgraję, eksperymentujących przede wszystkim z nowymi mediami.
Wystawa w przygotowaniu
5-26 września
W HOS gallery w tę sobotę (5.09) rozpocznie się Wystawa w przygotowaniu, prezentująca prace Yui Akiyamy, Pauli Kaniewskiej i Julii Słoneckiej. Tytuł nie jest wcale na wyrost, ekspozycja bowiem aranżowana będzie w obecności gości, prezentując w ten sposób kulisy pracy artystek i oddając charakter pracownianych warunków i procesu, który rzadko widoczny jest w wygładzonych prezentacjach przykrojonych pod format białego kubiku.
Marceli Adamczyk, Upalne lato
4-28 września
W najbliższy piątek (4.09) w Galerii Nanazenit otworzy się wystawa młodego malarza Marcelego Adamczyka. Prace prezentowane na Upalnym lecie łączyć będą w sobie nastrój melancholii z nadzieją i witalnością, balansując na granicy portretowania aktualnych społecznych emocji i eskapizmu.
Alicja Wróblewska, Rafa
5-12 września
Po pandemicznej pauzie działalność wznawia też poświęcona młodej fotografii Galeria NAGA. W tę sobotę (5.09) otworzy się w niej indywidualna wystawa Alicji Wróblewskiej, aktualnie studiującej w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie. Jej Rafa to cykl komentujący obumieranie raf koralowych – według obecnych szacunków już za dekadę zagrożonych będzie 90% z nich. Wróblewska fotografuje obiekty w formie przypominającej rzeczone rafy, wykonane jednak w całości z plastiku jednorazowego użytku.
Wrocław
Zasoby naturalne. Dzieła z kolekcji DTZSP
2 października – 2 listopada
Zuza Golińska, Red Giant
16 października 2020 – 25 stycznia 2021
Muzeum Współczesne Wrocław rozpocznie jesienny sezon wystawą prac z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Tytułowe Zasoby naturalne odnosić się będą zarówno do środowiska, jak i potencjału ludzkiego. W połowie października MWW zaprezentuje z kolei solową wystawę Zuzy Golińskiej Red Giant. Artystka rozwinie w niej wątki znane z prezentowanych w Piktogramie przed rokiem Słońc – tytułowy czerwony olbrzym to określenie gwiazdy w schyłkowym etapie jej życia, stadium, w które Słońce wejdzie za około 5 milionów lat, w efekcie najpewniej pochłaniając Ziemię.
I am you but stronger
25 września – 21 listopada
6. edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Zewnętrznej OUT OF STH
23 października 2020 – 24 stycznia 2021
W przestrzeni Galerii SiC! BWA Wrocław otworzy się pod koniec września wspólna wystawa Barbary Żłobińskiej i Mariusza Maślanki I am you, but stronger. W nowych obiektach i instalacjach artyści badają koncepcję kapitalizmu jako sposobu organizacji szeroko rozumianej natury, w tym natury ludzkiej, odnosząc się do ekonomicznego i gatunkowego uprzywilejowania. Gwoździem jesiennego programu BWA będzie natomiast kolejna edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Zewnętrznej OUT OF STH pod hasłem Chłonność przestrzeni. W tym roku odnosić się ona będzie do miasta jako specjalnego przypadku urbanistyczno-społecznego, wykorzystującego wzorce zachowań przestrzennych człowieka w kontaktach społecznych, a główną wystawę festiwalu, zatytułowaną Trzy to już tłum i badającą takie wątki jak polityczny wymiar kultury rejwowej i queerowe aspekty klubingu, przygotuje zespół kuratorski w składzie: Michał Grzegorzek, Anka Herbut i Gregor Różański.
Jakub Jakubowicz, Nikita Krzyżanowska, Liliana Piskorska
17 września – 6 października
Dominik Lejman
16 października – 31 grudnia
Pod koniec sierpnia rozpoczęła się wystawa pierwszego z laureatów pierwszej edycji projektu OP_Young, Oktawiana Jurczykowskiego, tymczasem od 17 września we wrocławskiej galerii prezentowane będą równolegle projekty pozostałych laureatek i laureatów konkursu: Jakuba Jakubowicza, Nikity Krzyżanowskiej i Liliany Piskorskiej. Jakubowicz w swoim projekcie za punkt wyjścia obiera historię łemkowskiej wsi Wólka na Podkarpaciu, której społeczność w 1945 roku przesiedlono na tereny obecnej Ukrainy, Krzyżanowska zaprezentuje cykl nowych obrazów czerpiących z estetyki graffiti, Piskorska zaś podejmie kluczowy w jej praktyce temat bliskości i nieheteronormatywności. Miesiąc później we wrocławskiej galerii otworzy się solowa wystawa Dominika Lejmana, na której zobaczymy odświeżoną wersję instalacji wideo Płot, nagrodzonej przed dwoma laty Berlin Art Prize. Opowiadająca o podświadomych lękach mieszkańców Europy, a zwłaszcza Polski praca dostosowana zostanie do przestrzeni galerii, przy okazji nabierając nowych znaczeń w pandemicznych realiach.
Noc
1 października – 22 listopada
Cały świat to Bauhaus
9 października – 29 listopada
Moduł. Architektura Jana Szpakowicza
4 grudnia 2020 – 9 maja 2021
Filmem Michelangelo Antonioniego szczególnie chętnie przywoływanym w polu sztuki jest jego słynne Powiększenie, jednak Aleksandra Czupkiewicz i Łukasz Wojciechowski w kuratorowanej przez siebie wystawie w Muzeum Architektury sięgną po inne klasyczne dzieło z dorobku włoskiego reżysera – Noc. Otwiera 1 października wystawa o tym samym tytule skupiać się będzie na bliskich związkach architektury i filmu, widocznej zwłaszcza u Antonioniego, który nie tylko często czynił architektów bohaterami swoich filmów, ale też uważnie okiem kamery obserwował i portretował budynki oraz miejskie pejzaże. W grudniu w muzeum zobaczymy przygotowaną przez Institut für Auslandsbeziehungen ze Stuttgartu wystawę poświęconą historii Bauhausu, a w listopadzie pierwszą monograficzną prezentację słabo rozpoznanego w Polsce architekta Jana Szpakowicza.
Paweł Janicki, Point Nemo
4 września – 6 listopada
Pierwszą powakacyjną propozycją Centrum Sztuki WRO będzie indywidualna wystawa Pawła Janickiego, otwierana w najbliższy piątek (4.09). Na Point Nemo, którego tytuł nawiązuje do miejsca na Pacyfiku znajdującego się najdalej od wszystkich lądów, zobaczymy przede wszystkim szereg nowych prac wykorzystujących AI czy operacje na wielkich zbiorach danych i odnoszących się do historii refleksji nad granicami poznania i ewolucji wiedzy, za którą odpowiadają abstrakcyjne systemy obliczeniowe.
TIFF Festival
2-6 września
Początek września we Wrocławiu upłynie pod znakiem dwóch festiwali. Już w tę środę (2.09) rozpocznie się tegoroczna edycja fotograficznego TIFF Festivalu pod hasłem Procesy. Odnosić się ono będzie m.in. do ewolucji sposobów myślenia o fotografii i miejscu tego medium we współczesnym polu sztuki, ale również do tożsamości jednostki nieustannie przeobrażającej się w otaczającej ją rzeczywistości. W programie głównym festiwalu znajdą się wystawy Ja, Kobieta – prezentowana w Galerii Studio BWA Wrocław opowieść o rozwarstwieniu i poczuciu braku uziemienia przy definiowaniu siebie jako kobiety, oraz Jaskinia w IP Studio, snująca refleksję nad rozróżnieniem między tym, co rzeczywiste, a tym, co jest jedynie naszym wyobrażeniem.
18. Przegląd Sztuki SURVIVAL
10-13 września
W kolejnym tygodniu odbędzie się z kolei 18. edycja Przeglądu Sztuki Survival, tym razem na terenie przepompowni Port Miejski, pod hasłem Wasteland, odwołującym się do poematu T.S. Eliota, w Polsce znanego jako Ziemia jałowa. W nawiązaniu do niego zobaczymy więc we Wrocławiu wystawę budującą obraz świata naznaczonego przemijaniem, pełnego niepokoju i sponiewieranej kultury, przede wszystkim w obliczu katastrofy klimatycznej.
Międzynarodowe Sympozjum Sztuki. Było, jest i będzie. Piękne czasy
14-30 września
W połowie września rozpocznie się natomiast kolejna edycja organizowanego od kilku lat przez wrocławską ASP i skierowanego przede wszystkim do samych artystów Międzynarodowego Sympozjum Sztuki. Tegoroczna edycja odbędzie się pod hasłem Było, jest i będzie. Piękne czasy i będzie o tyle wyjątkowa, że z oczywistych względów przeniesie się w lwiej części do sieci, gdzie poszczególne spotkania będą mogły przybrać spontaniczny i niezobowiązujący charakter odwiedzin w pracowniach.
Arek Pasożyt, Czas wyjść
4 września – 2 października
We współpracy z TIFF Festivalem organizowana jest kolejna odsłona Złotego Kiosku, w której tym razem, od najbliższego piątku (4.09), oglądać będziemy mogli prace Arka Pasożyta. Wrocławska wystawa zakotwiczona będzie w aktualnych wydarzeniach społeczno politycznych, a jednocześnie sięgać będzie nieco dalej, prezentując rozwijającą się od dwóch lat aktywistyczno-artystyczną praktykę Pasożyta.
Dariusz J. Gorski, Mira Boczniowicz, Distancing Chronicle
3-30 września
TIFF Festivalowi towarzyszyć będzie również otwierana w ten czwartek (3.09) wystawa Dariusza J. Gorskiego i Miry Boczniowicz Distancing Chronicle w Galerii Entropia. Artyści skupiają się w niej na procesach alienacji we współczesnych społeczeństwach, rejestrując m.in. pandemiczny social distancing, nie ograniczając się jednak do ujęcia reporterskiego, a wprowadzając szerszy kontekst społeczny i cywilizacyjny. Prezentowane na wystawie wykonywane przede wszystkim w przestrzeniach publicznych na ternie USA, a częściowo także w Polsce, pochodzą z żywego i ciągle powiększającego swoje rozmiary archiwum fotograficznego budowanego przez artystów.
Zielona Góra
Biennale Zielona Góra. Wracając do przyszłości
15 października – 15 listopada
Co powiecie na nowe polskie biennale, tym razem w Zielonej Górze? Jego pierwsza edycja wystartuje połowie października, choć sama idea, jak wskazuje podtytuł Wracając do przyszłości, nie jest tak zupełnie nowa i egzotyczna – to tu wszak odbywało się kilka dekad temu Złote Grono. Przygotowane przez zespół kuratorski w składzie: Romuald Demidenko, Wojciech Kozłowski, Alicja Lewicka i Tomek Pawłowski Biennale Zielona Góra czerpać będzie z tej tradycji w samej swojej strukturze – oprócz wystawy, rozproszonej po całym szeregu lokalnych instytucji, od BWA i Fundacji Salony, po Galerię Biblioteki Uniwersyteckiej i Muzeum Ziemi Lubuskiej, jego istotnym elementem będzie również sympozjum oraz performanse i spotkania.
Zalesie Górne
Darya Koltsova
10 października – 28 listopada
Tej jesieni Ośrodek Sztuki Lescer w podwarszawskim Zalesiu Górnym zaprezentuje indywidualną wystawę ukraińskiej artystki Darii Koltsovej, znanej przede wszystkim z projektów partycypacyjnych. Prace na wystawę w Lescer powstaną podczas rezydencji w Zalesiu i związane będą z otaczającym miejscowość lasem, który jest dla artystki metaforą świata wewnętrznego, z którego wychodzą nasze działania i emocje i do którego podróż pozwala lepiej zrozumieć swoje lęki i traumy.
Recklinghausen
Paweł Althamer i Przemysław Matecki, Rodzina
24 października 2020 – 9 stycznia 2021
Premierowa wystawa wspólnych prac malarskich Pawła Althamera i Przemysława Mateckiego otworzy się pod koniec października w Muzeum Jerke w Recklinghausen. Zgromadzone na niej prace powstawały w ciągu ostatnich trzech lat, często spontanicznie, z wykorzystaniem znalezionych przedmiotów i wcześniejszych prac obu artystów, a ich wymowa odzwierciedla napiętą atmosferę polityczną, społeczną, jak i rodzinną, w której powstawały.