Najciekawsze wystawy 2020 roku
Białystok
Małgorzata Niedzielko, Anhedonia
10 stycznia – 13 lutego
Kradzieże i zniszczenia
21 lutego – 9 kwietnia
Jasmina Metwely
17 kwietnia – 18 czerwca
Diana Lelonek
26 czerwca – 20 sierpnia
NIECH POPRZEDZA CIĘ PŁOMIEŃ
29 maja – 13 sierpnia
Strach na wschodzie
28 sierpnia – 22 października
Milk me sugar
4 września – 29 października
Materialności
10 grudnia 2020 – 30 stycznia 2021
Białostocki Arsenał nowy rok rozpocznie solową wystawą Małgorzaty Niedzielko, otwieraną 10 stycznia. W Anhedonii artystka pochylać się będzie nad drobnymi sygnałami zwiastującymi tytułowy stan, w którym zgodnie z medyczną definicją pacjent skarży się na obniżoną zdolność odczuwania przyjemności i radości. Wśród indywidualnych wystaw szykowanych przez białostocką instytucję interesująco zapowiada się także kwietniowa ekspozycja Jasminy Metwely. Kuratorowana przez Arkadiusza Półtoraka monograficzna wystawa polsko-egipskiej artystki dotyczyć będzie strategii oporu i opowie o wydarzeniach arabskiej wiosny. Sezon letni otworzy z kolei kuratorowana przez Monikę Szewczyk wystawa Diany Lelonek.
W programie Arsenału nie zabraknie także równie ciekawych wystaw problemowych. Otwierana w lutym wystawa Kradzieże i zniszczenia, kuratorowana przez Michała Łukaszuka, analizować będzie status dzieła sztuki oraz zmiany w rozumieniu pojęcia kradzieży w odniesieniu do nich. W maju wystawę kurdyjskich artystów, z udziałem m.in. Hiwy K, zaprezentuje w Białymstoku Aneta Szyłak. Na mniej odległym, europejskim wschodzie, tradycyjnie bliskim Arsenałowi, skupi się otwierana w tym samym czasie wystawa Strach na wschodzie, analizująca zjawisko „kultury strachu” w Europie Wschodniej i jego historyczne uwarunkowania. Jesienią i zimą zobaczymy z kolei dwa kuratorskie projekty Ewy Tatar. Wystawa Milk me sugar opowie o performatywnych funkcjach języka i językowym oswajaniu wypartych treści, z kolei Materialności skupią się na dwóch zwrotach materialnych w sztuce: mistycznym z przełomu lat 80. i 90. XX wieku oraz racjonalnym z przełomu lat pierwszej i drugiej dekady obecnego stulecia.
Bielsko-Biała
Michał Gątarek, Antynatalizm
3 stycznia – 2 lutego
Ryszard Górecki, LOVE
10 stycznia – 2 lutego
Dominika Kowynia
17 kwietnia – 10 maja
Jerzy Nowosielski
15 maja – 21 czerwca
Pole bitwy
15 maja – 21 czerwca
Krzysztof Maniak
26 czerwca – 30 sierpnia
11. Wystawa Kuratorska Bielskiej Jesieni 2020
6 listopada – 31 grudnia
Michał Gątarek co prawda nie doczekał się nagrody w ostatniej edycji Bielskiej Jesieni, ale w nowy rok wkracza z solową wystawą w Galerii Bielskiej BWA. W nowym cyklu malarskim Antynatalizm artysta snuje wizje świata związane z niepokojem o przyszłość środowiska naturalnego oraz wątpliwościami co do kierunku rozwoju cywilizacji w dobie współczesnego kapitalizmu. Równie niepokojącą wizję współczesnego neoliberalizmu snuć będzie Ryszard Górecki w otwieranej 10 stycznia wystawie LOVE, rozpoczynającej cykl jego solowych prezentacji w Polsce i w Niemczech. Wiosną z kolei spodziewać się możemy w Bielsku-Białej indywidualnej wystawy jednej z najciekawszych współczesnych malarek, Dominiki Kowyni oraz, dla równowagi, XX-wiecznego klasyka, czyli Jerzego Nowosielskiego. W maju natomiast otworzy się przekrojowe Pole bitwy z udziałem m.in. Dominiki Olszowy i Mikołaja Sobczaka. Kuratorowana przez Adę Piekarską ekspozycja krążyć będzie wokół konfliktów o prawo do interpretacji historii oraz symboli, znaków i pamięci o nich. W Bielsku-Białej zobaczymy też kolejną odsłonę wystawy Krzysztofa Maniaka, premierowo prezentowanej w BWA Tarnów i kuratorowanej przez Sebastiana Cichockiego. Rok zamknie z kolei kolejna wystawa kuratorska Bielskiej Jesieni.
Bytom
Joanna Pawlik
15 lutego – 3 kwietnia
Kasper Lecnim
25 kwietnia – 11 czerwca
Martyna Czech
25 kwietnia – 11 czerwca
W programie bytomskiej Kroniki na 2020 rok warto zwrócić uwagę przede wszystkim na szereg wystaw indywidualnych. Solowe projekty pokażą na Śląsku między innymi Joanna Pawlik i Martyna Czech. Z dużym zainteresowaniem wypatrujemy też zaplanowanej na końcówkę kwietnia wystawy Kaspra Lecnima, dotąd znanego przede wszystkim z realizacji wykonywanych w duecie z Irminą Rusicką.
Gdańsk
Elżbieta Jabłońska, Znikając
kwiecień-maj 2020
Wacław Szpakowski
maj-czerwiec 2020
Elżbieta Jabłońska kontynuuje w nowym roku swój program rezydencyjny w Kozielsku, w domu zlokalizowanym w ustronnym zakątku nad brzegiem Wisły. Powiązaną z nim wystawę artystka zaprezentuje w kwietniu w gdańskiej Łaźni. W Znikając artystka afirmować będzie zamieranie i zacieranie po sobie śladów, w kontrze do imperatywu bezustannej, kompulsywnej działalności. W maju gdańska instytucja przypomni z kolei dorobek Wacława Szpakowskiego na monograficznej wystawie mającej poszerzyć obraz jego dorobku, sytuującego się na styku sztuki i nauki oraz sztuk wizualnych i muzyki.
Wiktoria Walendzik, Konrad Żukowski, Idź na całość
1 lutego – 22 marca
Agonia w klatce pełnej rozszalałych słowików
24 kwietnia – 20 czerwca
Bauć, Kamoji, Sempoliński
22 maja – 25 lipca
Marek Wodzisławski
3 lipca – 8 sierpnia
Szkoła Sopocka Grupa Gdańska
15 sierpnia – 31 października
Agnieszka Polska, The Demon’s Brain
22 lutego – 18 kwietnia
Dwoje niedawnych debiutantów, Wiktoria Walendzik i Konrad Żukowski, połączy wkrótce siły w lutowej wystawie w Gdańskiej Galerii Miejskiej. I jak na obiecujących debiutantów przystało, w kuratorowanej przez Gabrielę Warzycką-Tutak wystawie Idź na całość skupią się oni na aspiracjach i metaforach sukcesu w świecie sztuki. Ta sama kuratorka pod koniec kwietnia zaprezentuje wystawę o performatywnym charakterze, zatytułowaną Agonia w klatce pełnej rozszalałych słowików i opartą na sile wyobraźni oraz na intuicyjnym pojmowaniu opowiadanej przez artystów historii. W GGM zobaczymy w tym roku też znaną z Hamburger Bahnhof w Berlinie wideoinstalację Agnieszki Polskiej The Demon’s Brain oraz tradycyjnie solową prezentację laureata nagrody galerii na konkursie najlepszych dyplomów ASP, którym tym razem został Marek Wodzisławski.
Nie zabraknie też propozycji na drugą nóżkę, czyli wystaw klasyków. W maju otworzy się ekspozycja Bauć, Kamoji, Sempoliński, dla której punktem wyjścia będzie twórczość malarska Jarosława Baucia, artysty mieszkającego i tworzącego w Gdańsku. Z kolei w sierpniu, przy okazji siedemdziesiątej piątej rocznicy utworzenia ASP w Gdańsku, wystawą Szkoła Sopocka Grupa Gdańska GGM przypomni dorobek pierwszych polskich plastyków przybyłych do Trójmiasta tuż po wojnie.
Narracje #12. Gdańsk 2080. Kongres futurologiczny
20-21 listopada
Po raz kolejny w Gdańsku odbędą się organizowane wspólnymi siłami Instytutu Kultury Miejskiej i GGM Narracje, które w ostatnich latach wyrosły na wiodący festiwal sztuki w przestrzeni publicznej w kraju. Dwunastą edycję festiwalu kuratorować będą Piotr Sikora i Karina Kottová. Odbędzie się ona we Wrzeszczu Dolnym, jednak ważniejsza niż sama dzielnica będzie perspektywa czasowa – Gdańsk 2080. Kongres futurologiczny wybiegać będzie w przyszłość do tytułowej daty, kiedy to zgodnie z aktualnymi prognozami część Gdańska zostanie już zalana przez morze. Zamiast apokaliptycznej wizji Sikora i Kottová zaproponują jednak perspektywę racjonalnego optymizmu opartego na spekulacji łączącej pracę artystów, naukowców i aktywistów miejskich, jasną prognozę przyszłości, w której ludzka ingerencja w przyrodę przynosi pozytywne rezultaty.
Hiwa K, Wysoce nieprawdopodobne, choć nie niemożliwe
luty 2020
To co wspólne
od 7 listopada
TIWI2020
od 7 listopada
W Gdańsku działalność rozkręca też budowane przez Anetę Szyłak muzeum NOMUS. 2020 rok otworzy ono importem z Zachęty, czyli kuratorowaną przez dyrektorkę monografią Hiwy K Wysoce nieprawdopodobne, choć nie niemożliwe. Nowe muzeum rozpędu nabrać ma pod koniec roku, w listopadzie, kiedy to ma nastąpić pełnoprawne otwarcie instytucji, połączone z dwoma wystawami. To co wspólne prezentować będzie prace ze zbiorów muzeum, w których prym wiodą prace artystek i przedstawicieli zwyczajowo marginalizowanych mniejszości. TIWI2020 skupi się na telewizyjnych programach realizowanych od początku lat 90. przez przedstawicieli niezależnej sceny trójmiejskiej, takich jak Telewizja Neptuna, Lalamido czy Dzyndzylyndzy, czyli bruLion tiwi, które charakteryzował surrealistyczny nastrój połączony z parodią nowej, potransformacyjnej rzeczywistości.
Gorzów Wielkopolski
Basia Bańda, Idę na dwór
17 stycznia – 16 lutego
Agnieszka Mastalerz i Michał Szaranowicz
21 lutego – 29 marca
Krzysztof Piętka
13 marca – 19 kwietnia
Piotr Łakomy
5 czerwca – 5 lipca
Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim szykuje na nadchodzący rok szereg interesujących wystaw indywidualnych, sprofilowanych na młodych artystów i klasyków średniego pokolenia. Sezon otworzy w połowie stycznia wystawa Basi Bańdy Idę na dwór. Artystka zaprezentuje na niej, podobnie jak niedawno w stołecznym Monopolu, nowe prace odnoszące się do natury. W kolejnych miesiącach zobaczymy z kolei między wspólną prezentację Agnieszki Mastalerz i Michała Szaranowicza oraz wystawy Krzysztofa Piętki i Piotra Łakomego.
Kalisz
Galeria Sztuki im. Jana Tarasina
Andrzej Bednarczyk, Dziennik Minotaura 2020
13 lutego – 19 marca
Marek Sobczyk, malarstwo bez metafory / metafora bez malarstwa
2 kwietnia – 2 maja
Dwóch artystów debiutujących około początku lat 80. zaprezentuje w tym roku swoje solowe projekty w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu. W lutym swoją wystawę otworzy w kaliskiej galerii Andrzej Bednarczyk, malarz i wieloletni pedagog w krakowskiej ASP, spod którego skrzydeł wyfrunęła lwia część najzdolniejszych malarzy z tego miasta. W kwietniu z kolei wystawę zatytułowaną malarstwo bez metafory / metafora bez malarstwa zaprezentuje Marek Sobczyk.
Katowice
Proste gesty
luty-marzec 2020
Transformacje rzeczywistości – sztuka w Polsce po 1989 roku
24 lipca – 6 września
Kształt pożyczony od kogoś innego
wrzesień-październik 2020
Katowickie BWA w 2020 roku stawia na wystawy z performatywnym sznytem. Na pierwszy ogień pójdą w lutym kuratorowane przez Martę Lisok Proste gesty, czyli projekt, który ma się wydarzać w ramach spotkań i opierać na wymianie praktyk, rzeczy i doświadczeń, a scenariusze przygotowane przez artystów, będą mogły być wykorzystywane po wyjściu z galerii w innych kontekstach. Jesienią Lisok zaprezentuje z kolei Kształt pożyczony od kogoś innego – wystawę z bogatym programem towarzyszących performansów, wykładów i spotkań. Ekspozycja mapować będzie sytuację polskich artystek ze wskazaniem na międzypokoleniowe wpływy, relacje i odniesienia. W międzyczasie zobaczymy także potencjalny hit sezonu – wystawę Transformacje rzeczywistości – sztuka w Polsce po 1989 roku, kuratorowaną przez Grzegorza Klamana, z udziałem całej plejady gwiazd sztuki III RP, stawiającą sobie ambitny cel nie tylko podsumowania transformacji, ale i zarysowania prognozy na przyszłość.
Fotografia czechosłowacka lat 80. Członkowie i przyjaciele Słowackiej Nowej Fali
18 stycznia – 3 marca
Guilty pleasures – skrywane przyjemności
sierpień 2020
Wyjście ze strefy komfortu
sierpień 2020
Pobliskie Rondo Sztuki rozpocznie z kolei rok wystawą sięgającą nieco dalej w historię, a przy okazji także za naszą południową granicę. 18 stycznia w galerii otworzy się wystawa zarysowująca obraz sceny fotograficznej Czechosłowacji końca lat 80. Rondo Sztuki powróci także do tematyki muzycznej planowaną na sierpień wystawą Guilty pleasures – skrywane przyjemności. Zobaczymy na niej prace m.in. Potencji, ale i debiutantek: Ligii Dekiert oraz Kachy Kowalczyk, znanej jako wokalistka zespołu Coals. W sierpniu z kolei zobaczymy wystawę, której wątkiem przewodnim będzie wychodzenie poza ramy medium – na Wyjściu ze strefy komfortu nowe prace zaprezentują Jan Możdżyński i Øleg&Kaśka.
Sztuka zwana naiwną i co dalej… Recepcja myśli Aleksandra Jackowskiego w kolekcji Muzeum Śląskiego
18 stycznia – 31 maja
Muzeum Śląskie pochwalić się może dużymi zbiorami tzw. sztuki naiwnej, do których sięgnie w otwieranej 18 stycznia wystawie Sztuka zwana naiwną i co dalej… Będzie to jednocześnie rodzaj metaopowieści o kolekcjonowaniu tego typu sztuki i wpływie wydanej ćwierć wieku temu książki Aleksandra Jackowskiego Sztuka zwana naiwną na muzealniczą myśli.
Bartek Buczek, Fitter, happier, more productive, comfortable, not drinking too much
maj 2020
Pełnoletność
październik 2020
Galeria Szara stosunkowo niedawno zaczęła przekształcać się – z sukcesami – w galerię komercyjną regularnie uczestniczącą w WGW, ale jej historia, rozpoczynająca się od niezależnej przestrzeni wystawienniczej w Cieszynie, liczy już 18 lat. Z okazji swoich urodzin Szara szykuje więc małe podsumowanie w postaci planowanej na październik wystawy Pełnoletność. Wcześniej z kolei zobaczymy w katowickiej galerii m.in. solową wystawę Bartka Buczka zatytułowaną Fitter, happier, more productive, comfortable, not drinking too much.
A skoro o urodzinach mowa, w tym roku wypada sześćdziesięciolecie istnienia historycznej pracowni Urszuli Broll i Andrzeja Urbanowicza przy Piastowskiej 1 w Katowicach. Z tej okazji Małgorzata Borowska i Jakub Gawkowski przygotują inaugurowany w czerwcu program wydarzeń obejmujący zarówno pokaz historycznych prac Urbanowicza, Broll i innych członków grupy Oneiron, jak i interwencje współczesnych artystów, m.in. Bartosza Zaskórskiego i Moniki Olszewskiej.
Kraków
Piotr Lutyński, Budda, Mars i jeleń
7 lutego – 15 marca
Nowy rok, nowy Bukier. W 2020 krakowska miejska galeria wkracza z kolejną wystawą realizującą wizję nowej-starej dyrektorki i prezentującej kolejnego z jej faworytów, tym razem Piotra Lutyńskiego. Otwierany na początku lutego Budda, Mars i jeleń prezentować będzie nowe przygotowane specjalnie na tę okazję prace, zestawione ze starszymi realizacjami z lat 2003-2018.
Polityka w sztuce
24 kwietnia – 27 września
Papieże II
24 kwietnia – 20 września
Artyści z Krakowa. Generacja 1950–1969
30 października 2020 – 21 marca 2021
Paweł Althamer, Artur Żmijewski, Kolaże
30 października 2020 – 14 marca 2021
Tymczasem MOCAK nie zmienia kursu i kontynuuje swoje dwa sztandarowe cykle. W serii …w sztuce, wzorem Patryka Vegi, muzeum zabierze się tym razem za Politykę. jesienią zobaczymy też kolejną odsłonę Artystów z Krakowa, tym razem urodzonych w latach 50. Krakowskie muzeum zaprezentuje też mniej spodziewaną kontynuację – z okazji stulecia urodzin Karola Wojtyły w kwietniu w MOCAK-u otworzy się wystawa Papieże II, mająca analizować obecność papieża w świadomości społecznej. Z pozostałych propozycji muzeum warto zwrócić uwagę na wspólną wystawę Pawła Althamera i Artura Żmijewskiego, którzy zaprezentują w Krakowie stworzoną wspólnie serię kolaży nawiązujących do tekstów słynnych poetów.
Wśród planowanych na ten rok inauguracji muzeów w budowie znajdzie się też otwarcie nowej siedziby Muzeum Fotografii w Krakowie. W czerwcu swoje podwoje otworzy dla zwiedzających wyremontowany budynek przy ulicy Józefitów 16, w którym znajdzie się m.in. nowoczesne centrum magazynowo-konserwatorskie, digitalizacyjne oraz badawcze.
Tadeusz Kantor. Widma
kwiecień 2020
Marek Chlanda, Na końcu języka
październik 2020
Cricoteka zgodnie ze swoją misją kontynuuje w tym roku problematyzowanie dorobku Tadeusza Kantora. W kwietniu otworzy się wystawa Tadeusz Kantor. Widma, podejmująca wątek trudnej przeszłości i pamięci, zarówno w wymiarze uniwersalnym, jak i prywatnym. Poszukiwać ona będzie odpowiedzi na pytanie o to, w jaki sposób historia determinuje rozwój sztuki oraz jak sama sztuka reprezentująca trudną przeszłość determinuje metody jej wystawiania w przestrzeni muzealnej. Jesienią z kolei Cricoteka zaprezentuje solową wystawę Marka Chlandy Na końcu języka. Artysta podejmie w niej dialog z dwoma legendami polskiego teatru, Kantorem i Grotowskim, którzy ukształtowali w dużej mierze jego wrażliwość, gdy jeszcze jako student ASP obejrzał on dwa legendarne dziś spektakle: Umarłą klasę i Apocalypsis cum figuris.
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Wojtek Wieteska
lipiec 2020
Krakowskie muzeum Manggha zaprezentuje w tym roku obszerną monograficzną wystawę Wojtka Wieteski. Zgodnie z profilem muzeum, zobaczymy na niej prace z japońskiego cyklu fotografa, powstałe na przestrzeni niemal trzydziestu lat. Ponad pół tysiąca zdjęć zostanie na ekspozycji zaprezentowanych w formie wielkoformatowych instalacji.
Nacht-Samborski i oblicza Holocaustu
24 kwietnia – 26 lipca
Marian Warzecha
8 października 2020 – 3 stycznia 2021
Krakowskie Muzeum Narodowe szykuje na ten rok program o rysie mocno historycznym – wśród wystawienniczych highlightów znajdą się ekspozycje sztuki barokowej i średniowiecznej. Muzeum zaproponuje jednak również nowe spojrzenie na kanon sztuki XX wieku. W kwietniu otworzy się wystawa Nacht-Samborski i oblicza Holocaustu, w której twórczość Artura Nacht-Samborskiego, dotychczas lokowana w kontekście apolitycznego, czy wręcz eskapistycznego koloryzmu powiązana zostanie z doświadczeniami egzystencjalnymi i traumą Zagłady. Jesienią z kolei zobaczymy monograficzną wystawę Mariana Warzechy, jednego z nestorów polskiej awangardy, który jednak w odróżnieniu chociażby od Stefana Gierowskiego pozostaje znany garstce koneserów. Krakowska retrospektywa stawia sobie za cel przywrócenie mu poczesnego miejsca w rodzimej historii sztuki.
Jan Możdżyński, Kinga Nowak, Hot stuff
21 lutego – 30 marca
Nowe prace Jana Możdżyńskiego zobaczymy w tym sezonie także w krakowskiej Widnej, tym razem w zestawie z ceramicznymi realizacjami Kingi Nowak. Bohaterami otwieranej pod koniec lutego wystawie Hot stuff będą codzienne, choć niezwyczajne przedmioty.
Alicja Żebrowska, Ikony Infiltronu
10 marca – 12 kwietnia
Łukasz Surowiec, Sen Jakuba
19 kwietnia – 30 maja
Z kolei galeria Ars Agenda Nova zaprezentuje w tym roku dość zaskakującą premierę – pierwszą malarską wystawę Alicji Żebrowskiej. W Ikonach Infiltronu klasyczka sztuki krytycznej nawiązywać będzie do swojej wideoinstalacji Infiltron. W kwietniu natomiast jeden z czołowych artystów krakowskiej galerii, Łukasz Surowiec, pokaże Sen Jakuba, wystawę najnowszych prac podejmujących sztandarowy dla Surowca temat społecznych skutków transformacji.
Lublin
Open Group
styczeń-luty 2020
Monika Sosnowska
luty 2020
Maurycy Gomulicki i Karol Radziszewski
maj 2020
Po ostatnim weneckim biennale, podczas którego kuratorowali ekspozycję w pawilonie Ukrainy, kolektyw Open Group zawędruje do lubelskiego Labiryntu. Wystawa ukraińskiej grupy wieńczyć będzie realizowany w zeszłym roku projekt Meet the Neighbours na hansenowskim osiedlu im. J. Słowackiego w Lublinie. W Labiryncie nie zabraknie w tym roku także dużych nazwisk z lokalnego podwórka. W lutym solową wystawę zaprezentuje w Lublinie Monika Sosnowska, z kolei w maju zobaczymy wspólną wystawę czołowego twórcy queerowego oraz artysty gustującego w obrazach wybitnie heteronormatywnych, czyli Karola Radziszewskiego z jednej strony i Maurycego Gomulickiego z drugiej.
Łódź
Teresa Tyszkiewicz
13 marca – 24 maja
Prototypy 4: Agata Sinarska
maj-wrzesień 2020
Planetarny stan wyjątkowy. Polityka konserwacji
13 września 2020 – styczeń 2021
Awangardowe muzeum
16 listopada 2020 – 28 lutego 2021
Muzeum Sztuki w Łodzi nowy rok otworzy monograficzną wystawą Teresy Tyszkiewicz. Spróbuje ona zarysować przekrój czterdziestoletniego dorobku artystki akcentując zarazem jego formalną różnorodność, jak i tematyczną spójność. Znajdą się na niej m.in. „obrazy szpilkowe” artystki, eksperymentalne filmy i zapisy dokamerowych performansów, w wielu przypadkach pokazywane po raz pierwszy. Łódzkie muzeum kontynuować będzie też rozpoczęty w ubiegłym roku cykl Prototypy, bazujący na zbiorach instytucji. W jego czwartej odsłonie na kolekcji MS pracować będzie artystka multimedialna, choreografka i performerka Agata Siniarska. Do początków swojej historii i podejmowanych przez awangardę prób tworzenia własnych instytucji sięgnie też muzeum w planowanej na jesień wystawie Awangardowe muzeum, kuratorowanej przez Agnieszkę Pinderę i Jarosława Suchana. Po Zjednoczonej Pangei powróci też wątek ekologiczny – we wrześniu otworzy się przygotowana przez specjalistkę od tematu, Aleksandrę Jach, wystawa Planetarny stan wyjątkowy. Polityka konserwacji, stawiająca pytanie o wartości stojące za potrzebą ochrony w świecie gwałtownych planetarnych zmian.
Opole
Maria Pinińska-Bereś
15 maja – 21 czerwca
W cyklu poświęconym współczesnym klasykom Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu otworzy w maju monograficzną wystawę Marii Pinińskiej-Bereś. Ekspozycja zaprezentuje przekrój dorobku artystki z całej jej kariery, podkreślając prekursorski charakter prac artystki na wielu polach, od płaszczyzny formalnej, po pionierskie podjęcie podjęcie tematyki ekologicznej i wątków feministycznych.
Orońsko
9. Triennale Młodych
18 kwietnia – 31 maja
Władysław Hasior / Daniel Rycharski
20 czerwca – 11 października
Peter Johansson
18 kwietnia – 26 lipca
Małgorzata Mirga-Tas
20 czerwca – 11 października
Nie rzuca się kamieniami mieszkając w szklanym domu
8 sierpnia – 11 października
Po trzech latach od reformatorskiego Otwartego Triennale nadeszła pora na kolejną odsłonę Triennale Młodych w Orońsku. Kuratorką dziewiątej edycji, która otworzy się w Centrum Rzeźby Polskiej w kwietniu, została Marta Czyż, która w skupi się na sztuce rozumianej jako narzędzie społeczno-politycznych zmian. Letnim highlightem CRP będzie z kolei wystawa zestawiająca prace dwóch artystów w nowatorski sposób podchodzących do wiejskiej kultury wizualnej i mierzących się ze społecznymi strachami i uprzedzeniami w dwóch różnych epokach – Władysława Hasiora i Daniela Rycharskiego. Wśród innych pokazów indywidualnych znajdą się wystawy m.in. Petera Johanssona, zajmującego się w swoich pracach przede wszystkim przewrotnym badaniem wyobrażeń na temat „szwedzkości” oraz Małgorzaty Mirgi-Tas, koncentrującej się na scenach z życia romskich społeczności.
Poznań
Kongijczyków portret własny. Malarstwo Kongijskie 1960-1990
24 kwietnia – 5 lipca
We współpracy z Royal Museum for Central Africa w Tervuren Centrum Kultury Zamek w Poznaniu zaprezentuje tej wiosny przekrojową wystawę Kongijczyków portret własny. Malarstwo Kongijskie 1960-1990. Prezentacja kongijskiego malarstwa krążyć będzie wokół wątków tożsamości i pamięci w perspektywie kolonialnej przeszłości. Prześledzi ona między innymi proces przywłaszczenie kolonialnej epistemologii i środków formalnych w nowoczesnym malarstwie w celu budowania własnej tożsamości.
Tatiana Czekalska, Leszek Golec, Catering dla najdłużej przebywających w galerii gości
24 stycznia – 15 marca
Magiczne zaangażowanie
20 marca – 26 kwietnia
Mariusz Kruk, Symbioza przeciwieństw
17 kwietnia – 24 maja
Duet Tatiana Czekalska i Leszek Golec należy do prekursorów posthumanistycznych działań w polskim polu sztuki, od lat tworząc sztukę nie tylko na temat, ale i dla nie-ludzkich odbiorców. Działający wspólnie od połowy lat 90. artyści doczekają się pod koniec stycznia szeroko zakrojonej retrospektywy w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu. Poza antropocentryczną perspektywę wykraczać będzie też wystawa Magiczne zaangażowanie, przygotowana przez Annę Siekierską, Pawła Błęckiego oraz Zofię nierodzińską, która pożeni aktywizm z praktykami magicznymi i rytualnymi. W kwietniu w Arsenale zobaczymy z kolei solową wystawę Mariusza Kruka Symbioza przeciwieństw, stanowiącą kontynuację ekspozycji niegdysiejszego członka Koła Klipsa sprzed trzech lat.
Krzysztof Mętel, Nowe obrazy
6 marca – kwiecień 2020
Ewa Kuryluk, Żółte lata
5 maja – czerwiec 2020
Pierwsza połowa roku w Galerii Ego upłynie pod znakiem indywidualnych wystaw dwojga reprezentujących różne pokolenia malarzy. Na początku marca zobaczymy w poznańskiej galerii nowe prace młodego artysty związanego z Uniwerystetem Artystycznym w Poznaniu Krzysztofa Mętela. W maju z kolei swoje pożegnanie z żółtymi instalacjami zapowiada Ewa Kuryluk.
Radom
Łódź Kaliska, Czkawka
24 stycznia – 15 marca
Zbigniew Libera
17 kwietnia – 14 czerwca
Łódź Kaliska nie przestaje świętować przypadającego na miniony rok czterdziestolecia swojej aktywności. Podsumowująca całą tę epokę retrospektywa grupy zatytułowana Czkawka otworzy się pod koniec stycznia w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia. Będzie to tym razem podsumowanie „od środka”, jako że kuratorować ekspozycję będzie należący do Łodzi Kaliskiej Adam Rzepecki. Wiosną z kolei zobaczymy w Radomiu retrospektywę innego artysty wyrastającego ze środowiska z okolic Kultury Zrzuty, czyli Zbigniewa Libery.
Słupsk i Ustka
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej
Z peryferii
23 stycznia – 31 marca
Love Me (ewokacje dyskursu miłosnego)
kwiecień-czerwiec 2020
A jeśli ciemność to nie tylko czerń, to czym innym może jeszcze być?
lipiec-wrzesień 2020
Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko 10”
październik-grudzień 2020
Na początek nowego roku Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej proponuje ucieczkę przed wielkimi narracjami i globalizacją w żywioł peryferyjności. Otwierana pod koniec stycznia wystawa Z peryferii pytać będzie o przyczyny ucieczki w prywatność i lokalność w praktyce artystów rozmyślnie wybierających funkcjonowanie z dala od miejskich centrów. W kwietniu BGSW podejmie z kolei eksplorowany niegdyś w polskim artworldzie przez Zofię Krawiec wątek dyskursu miłosnego. Wystawa Love Me (ewokacje dyskursu miłosnego) koncentrować się będzie na pracach tematyzujących intymność, bliskość i porozumienie. Latem z kolei do słupskiej galerii powróci Marta Kudelska z kolejnym kuratorskim projektem o surrealistycznym sznycie, zatytułowanym A jeśli ciemność to nie tylko czerń, to czym innym może jeszcze być? Pod koniec roku czeka nas też kolejna, jubileuszowa edycja konkursu dla młodych artystów „Rybie Oko”.
Szczecin
Cykl wystaw headshots
od 9 stycznia 2020
Zorka Wollny, Środowisko
luty-marzec 2020
Bogna Burska, Krew i cukier
kwiecień-maj 2020
The New Dictionary of Old Ideas
kwiecień-maj 2020
Die Sonne nie świeci tak jak Słońce
październik-listopad 2020
Co sobie kto na swój temat wymyślił
grudzień 2020
Trafostacja Sztuki w Szczecinie w tym roku otworzy się na solowe pokazy zarówno pierwszoligowych gwiazd polskiej sztuki, jak i debiutantów. 9 stycznia wystartuje kuratorowany przez Darię Grabowską i Andrzeja Witczaka całoroczny cykl realizowanych w kwartalnych interwałach indywidualnych wystaw artystek i artystów, którzy do tej pory pozostawali poza radarem instytucjonalnego świata sztuki. Na pierwszy ogień w serii headshots pójdzie malarz Marcin Krawczyk. W lutym z kolei otworzy się przygotowana przez Joannę Warszę monografia Zorki Wollny Środowisko. Wykorzystując budynek TRAFO w charakterze partytury artystka zaprezentuje zarówno szereg znanych już prac, jak i nowe działania na styku muzyki, performansu i sztuk wizualnych. W kwietniu z kolei zobaczymy retrospektywę innej artystki działającej na styku sztuk wizualnych i performatywnych, czyli Bogny Burskiej.
W tym samym czasie otworzy się też wystawa podsumowująca zeszłoroczny międzynarodowy projekt rezydencyjny, realizowany przez szczecińską galerię we współpracy m.in. z praskim MeetFactory, czyli The New Dictionary of Old Ideas. Międzynarodowy projekt obejmujący Europę Środkową szykuje też w TRAFO Jakub Gawkowski. W październiku zobaczymy kuratorowaną przez niego wystawę Die Sonne nie świeci tak jak Słońce opowiadajacą o modernizacji regionu, jednak obierająca za cezurę nie zwyczajową datę upadku żelaznej kurtyny, a rok 2004 i moment akcesji krajów regionu do Unii Europejskiej. Rok zakończy inna wystawa skoncentrowana na zbiorowej tożsamości i modernizacji, tym razem jednak w perspektywie bliższego regionu, czyli tzw. Ziem Odzyskanych, przygotowana przez zespół galerii i zatytułowana Co sobie kto na swój temat wymyślił.
ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics)
9 stycznia – luty 2020
Zona Sztuki Aktualnej rozpocznie rok kontynuacją projektu kuratorowanego przez zawiadującą galerią Aurelię Nowak w Project Roomie Zamku Ujazdowskiego. 9 stycznia otworzy się wystawa ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics) Horacego Muszyńskiego, w ramach której odbędzie się premiera drugiego odcinka tytułowego slashera, kręconego niedawno we wnętrzach CSW.
Toruń
Paulina Stasik, Promieniowanie ciszy
10 stycznia – 2 lutego
Dorota Chilińska
6-29 marca
Horacy Muszyński
2-25 października
Horacy Muszyński zaprezentuje w tym roku także indywidualną wystawę w toruńskiej Galerii Sztuki Wozownia. Wcześniej jednak w galerii tej czeka nas zwyczajowo cały szereg innych indywidualnych pokazów. 10 stycznia otworzy się m.in. wystawa krakowskiej malarki Pauliny Stasik, na której pokaże ona cykl obrazów i rzeźb-obiektów z ceramiki oraz żywicy epoksydowej, powstałych w ramach projektu Promieniowanie ciszy, inspirowanego poezją Erny Rosenstein. Z kolei do inspiracji między innymi Pancernikiem Potiomkinem Eisensteina sięgać będzie Dorota Chilińska w swojej wystawie otwieranej w marcu, odwołując się także do symbolu pszczoły robotnicy i rytmu pracy taśmy produkcyjnej oraz maszyn.
Warszawa
Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany
20 marca – 7 czerwca
Agnieszka Polska
26 czerwca – 30 sierpnia
Henryk Streng/Marek Włodarski, Modernizm żydowsko-polski
4 grudnia 2020 – luty 2021
Warszawa w Budowie 12. Antyikony. Architektura po końcu spektaklu
2 października – 22 listopada
Stołeczne Muzeum Sztuki Nowoczesnej nie przespało zwrotu ku tematyce katastrofy klimatycznej. Pod koniec marca otworzy się przygotowana przez Sebastiana Cichockiego i Jagnę Lewandowską wystawa Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany, gromadząca przykłady komentujących antropogeniczną zmianę klimatu praktyk artystycznych z całego ostatniego półwiecza. Na potencjalny hit zapowiada się też zaplanowana na lato monograficzna wystawa Agnieszki Polskiej. Zobaczymy na niej między innymi nowy pełnometrażowy film fabularny Polskiej.
W programie MSN nie zabraknie też propozycji historycznych. Autor książki Henryk Streng/Marek Włodarski i modernizm żydowsko-polski, Piotr Słodkowski, zaprezentuje jesienią rozwijającą jej narrację wystawę, przywracającą do dyskursu wątek tożsamości mniejszościowych jako ważnego składnika rodzimej awangardy. Muzeum kontynuuje także stałe projekty jak Park Rzeźby na Bródnie oraz flagowy festiwal Warszawa w Budowie. Jego kolejna edycja w kontekście rozpoczętej wreszcie budowy docelowej siedziby MSN nie jest zaskakująca – kuratorowana przez Tomasza Fudalę dwunasta odsłona WWB nosić będzie tytuł Antyikony. Architektura po końcu spektaklu.
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Codzienne formy oporu
24 kwietnia – 23 sierpnia
Crack Up – Crack Down
19 czerwca – 11 października
Rzadkie języki
11 września 2020 – 31 stycznia 2021
Ko-lekcja wyborów
6 listopada 2020 – 5 kwietnia 2021
Miet Warlop
27 listopada 2020 – 28 lutego 2021
Project Room 2020
Jak wygląda sytuacja CSW Zamek Ujazdowski, każdy widzi, jednak przed przejęciem sterów instytucji przez Piotra Bernatowicza dotychczasowa ekipa ZUJ-a zdołała zaplanować program na cały bieżący rok. Zaplanowane na wiosnę Codzienne formy oporu podsumowywać będą długofalowy projekt z udziałem artystów palestyńskich, dotyczący funkcjonowania w miejscach dotkniętych konfliktami i kryzysami politycznymi, społecznymi i ekologicznymi. Po kilku latach od swojej retrospektywy do zamku powróci też kolektyw Slavs & Tatars, tym razem w roli kuratorów. Zaprezentują oni projekt Crack Up – Crack Down dotyczący satyry we współczesnym i historycznym ujęciu. Nowy projekt z pogranicza literatury i sztuki przedstawią też Joanna Zielińska i David Maroto. Rzadkie języki badać będą możliwości literatury performatywnej w polu sztuk wizualnych. Na pograniczu sztuk wizualnych i teatru znajdzie się z kolei projekt przygotowany do zamku przez Miet Warlop w ramach jej solowej wystawy otwieranej w listopadzie. Pod koniec roku CSW zamierza też kontynuować pracę wokół kolekcji, tym razem w ramach edukacyjnego projektu Ko-lekcja wyborów, w ramach którego to widzowie wybiorą prace ze zbiorów na wystawę. W tym roku zobaczymy również kolejną edycję Project Roomu. W jej ramach wystawy zrealizują m.in. Adelina Cimochowicz, Sebulec i Piotr Bruch.
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
Wideo Taśmy. Wczesna sztuka wideo (1965-1976)
14 lutego – 13 kwietnia
Andrzej Krauze, Lekcja fruwania
21 lutego – 17 maja
Ahmed Cherkaoui w Warszawie i sztuka abstrakcyjna okresu Zimnej Wojny w obszarze
polsko-marokańskich kontaktów artystycznych, 1960-1980
6 marca – 31 maja
Monika Sosnowska
8 maja – 19 lipca
Joanna Piotrowska
czerwiec-wrzesień 2020
Roman Stańczak, Lot
7 sierpnia – 11 października
Zimna rewolucja. Socrealizmy w Europie Środkowo-Wschodniej
23 października 2020 – 24 stycznia 2021
Joanna Rajkowska, Rhizopolis
6 listopada 2020 – 7 lutego 2021
Po monumentalnej wystawie Roberta Rumasa o historii scenografii, Zachęta nowy sezon otworzy ekspozycją poświęconą historii wczesnej polskiej sztuki wideo. W połowie lutego otworzą się kuratorowane przez Michała Jachułę Wideo Taśmy. Wśród historycznych ekspozycji Zachęty ciekawie zapowiadają się też propozycje wychodzące poza rodzime poletko. W marcu otworzy się wystawa poświęcona zbliżeniu kulturalnemu między Polską a Marokiem od lat 60. do 80. Jesienią zobaczymy z kolei przygotowaną przez Joannę Kordjak i Jérôme Bazina przekrojową ekspozycję na temat socrealizmów w poszczególnych krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
W lutym zobaczymy także przygotowaną przez dyrektorkę Zachęty retrospektywę rysownika Andrzeja Krauzego, gromadzącą rysunki wykonywane przez artystę dla „Guardiana” od 1989 roku. Nie zabraknie również młodszych gwiazd. W maju swoją retrospektywę otworzy Monika Sosnowska, miesiąc później do Zachęty zawita z solową wystawą Joanna Piotrowska, w listopadzie zobaczymy z kolei nowy projekt Joanny Rajkowskiej. Latem z kolei ci, którzy nie zdążyli wybrać się na ostatnie weneckie biennale, będą mogli w Zachęcie obejrzeć na żywo Lot Romana Stańczaka.
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Muranów
17 kwietnia – 30 listopada
Po wycieczce do Gdyni i Tel Awiwu Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN powróci na swoje lokalne podwórko. W kwietniu otworzy się wystawa na temat Muranowa – osiedla wzniesionego po wojnie na ruinach żydowskiej dzielnicy, po której pozostały 3 miliony metrów sześciennych gruzów. Nad obiektami archeologicznymi znalezionymi podczas budowy muzeum pracować będzie także zaproszony do współtworzenia wystawy Artur Żmijewski.
&I<3U2
14 lutego – 3 maja
Kolekcja Galerii Studio
maj-lipiec 2020
Gołkowska / Kudlicka
wrzesień-listopad 2020
Rozspojone
listopad 2020 – luty 2021
Galeria Studio nowy rok otworzy wystawą &I<3U2, przyglądającą się sposobom, w jakie artystki mówią o miłości i innych uczuciach oraz własnej zmysłowości, cielesności i intymności. Po serii niewielkich eksperymentalnych pokazów bazujących na pokaźnej kolekcji galerii zobaczymy także pierwszą od wielu lat pełnoprawną ekspozycję owych zbiorów, przy okazji problematyzującą sam proces kolekcjonowania i jego społeczno-polityczne uwarunkowania. Dialog z historią polskiej awangardy, a konkretnie dorobkiem Wandy Gołkowskiej, podejmie też Marlena Kudlicka w zaplanowanej na wrzesień solowej wystawie. Punktem wyjścia dla jej realizacji staną się zarówno zrealizowane prace Gołkowskiej, jak i jej szkice i teksty teoretyczne. Rok domknie kuratorowana przez Arkadiusza Półtoraka wystawa Rozspojone, zestawiająca praktyki artystów środkowoeuropejskich z lat 80. oraz współczesnych artystów z Afryki Północnej, tworzących po „arabskiej wiośnie”.
Na świeżym powietrzu? Pierwsze działania ekologiczne w czasie plenerów artystycznych w Polsce
luty-marzec 2020
Barbara Kozłowska, Linie graniczne
maj-lipiec 2020
Siostry
wrzesień-listopad 2020
Tapta
grudzień 2020
Działania związane z początkami sztuki ekologicznie zaangażowanej przewijały się już w monograficznych prezentacjach w Fundacji Arton, 2020 rok galeria otworzy z kolei zbiorową ekspozycją poświęconą właśnie pierwszym realizacjom podejmującym problem degradacji środowiska naturalnego, realizowanym w ramach plenerów artystycznych w latach 60. i 70. Zgodnie z profilem galerii, również pozostałe propozycje Artonu koncentrować się będą na tej epoce, tym razem jednak w odniesieniu do praktyk konkretnych artystek. W maju otworzy się wystawa prezentująca dorobek Barbary Kozłowskiej, jednej z pierwszych w Polsce performerek. We wrześniu zobaczymy wystawę rysunków i fotografii Alicji i Bożeny Wahl, krążących wokół motywów siostrzeństwa i bliźniactwa, a rok zamknie monografia Tapty, czyli Marii Wierusz-Kowalskiej, artystki, która tuż po II wojnie światowej wyjechała do Belgii i za sprawą swoich tekstylnych rzeźb oraz działalności pedagogicznej stała się jedną kluczowych twórczyń działajacych w tym kraju.
Warsaw Gallery Weekend
17-20 września 2020
Irena Kalicka, Z igły widły
21 lutego – 28 marca
Tomasz Kowalski
od 17 stycznia 2020
Louisa Gagliardi
od 28 lutego 2020
Katarzyna Przezwańska
maj 2020
Mateusz Sarzyński, Konrad Żukowski, Światowstręt
14 lutego – 28 marca
A co tam panie w galeriach komercyjnych? W przedostatni weekend września standardowo odbędzie się Warsaw Gallery Weekend, choć na informacje o jego dokładnym programie przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać. Wśród galerii ze spółki WGW znamy plany na pierwszą połowę roku u Dawida Radziszewskiego, który sezon rozpocznie wystawą Tomasza Kowalskiego. Pod koniec lutego czeka nas kolejna malarska wystawa, tym razem Louisy Gagliardi, znanej m.in. z wystawy podczas ostatniej edycji Friend of a Friend. Podczas tegorocznej odsłony wspomnianej imprezy Dawid Radziszewski pokaże z kolei prace Katarzyny Przezwańskiej. Natomiast Fundacja Profile rozpocznie rok kolejną indywidualną wystawą Ireny Kalickiej, zatytułowaną Z igły widły. BWA Warszawa z kolei, po zeszłorocznej wystawie Knafa i Martyny Czech opartej na absolutnym braku podobieństwa między artystami, szykuje tym razem pokaz dwóch malarzy z Krakowa, których dla odmiany zdaje się łączyć całkiem sporo – Mateusza Sarzyńskiego i Konrada Żukowskiego. Kuratorowana przez Zuzannę Piontke wystawa Światowstręt otworzy się w BWA 14 lutego.
Katya Shadkovska, Peace, love & antyfaszyzm
28 marca – 8 maja
Małgorzata Malwina Niespodziewana, Katarzyna, Erna, Maria
23 maja – 10 lipca
Wielbłąd nigdy nie zapomina
17 września – 6 listopada
Ciotka Kena
13 listopada 2020
W tym roku nie znika też temat antyfaszyzmu. W marcu w lokalu_30 otworzy się wystawa Peace, love & antyfaszyzm przygotowana przez Katyę Shadkovską przy współpracy aktywistek, artystek i teoretyczek anarchistycznych z Polski, Białorusi, Ukrainy i Rosji. Wspólnie zadawać one będą pytania o sens i motywację współczesnego antyfaszyzmu w Polsce i na świecie, o podział na antyfaszyzm subkulturowy i aktywistyczny, o powiązanie antyfaszyzmu z ruchem anarchistycznym i o możliwość zewnętrznej i wewnętrznej krytyki ruchów lewicowych. Do dorobku i biografii trzech polskich awangardzistek, Marii Jaremy, Katarzyny Kobro i Erny Rosenstein odnosić się będzie z kolei Małgorzata Malwina Niespodziewana w swojej indywidualnej wystawie otwieranej w maju. Do dorobku Zbigniewa Libery i jego feministycznie nacechowanych prac z lat 90. odnosić się będzie z kolei nowy nabytek lokalu_30, Jan Możdżyński, w otwieranej w listopadzie wystawie Ciotka Kena. Szerszą narrację na temat postaw warunkowanych przez patriarchalną strukturę społeczną rozwijać będzie natomiast zaplanowana na wrzesień zbiorowa wystawa Wielbłąd nigdy nie zapomina.
Jesteś w trybie incognito. cross-dressing i domowe sesje fotograficzne
od 22 maja 2020
Alkohole, papierosy, zimne soki i erosy
od 3 lipca 2020
Przekrojową wystawę na temat praktyk cross-dressingowych zaprezentuje w maju w Instytucie Fotografii Fort Katarzyna Karwańska. Znajdą się na niej zarówno ikoniczne już dziś dokumentacje domowych queerowych performansów Ryszarda Kisiela, jak i chociażby zdjęcia anonimowych autorów ze zbiorów Sébastiena Lifshitza – francuskiego kolekcjonera, który od lat znajduje na pchlich targach zdjęcia cross-dressingowe. Latem w galerii zobaczymy z kolei kuratorowaną przez Krzysztofa Miękusa ekspozycję na temat polskiej fotografii muzycznej ostatnich czterech dekad.
Zuzanna Dolega, Gdzie indziej
15 lutego – 27 marca
Zuzanna Malinowska, Przepływ
4 kwietnia – 29 maja
Rok w Pawilonie Sztuki ERGO Hestia otworzy solowa wystawa Zuzanny Dolegi Gdzie indziej. Artystka zaprezentuje na niej instalacje i obiekty wykorzystujące technikę pirografii, czyli dosłownie „pisania ogniem”. W kolejnych miesiącach galeria zaprezentuje między innymi ekspresyjne obrazy Zuzanny Malinowskiej, w których artystka eksperymentuje z techniką rozlewając na powierzchni płócien akrylowe i olejne farby niczym na pracach na papierze.
Bezimienny
luty-marzec 2020
Aleksandra Czerniawska, Kobieta z kamerą
marzec 2020
Bolesław Chromry, Bartosz Zaskórski, Psizm
kwiecień 2020
Rafał Dominik, Nadejście Administratora
wrzesień 2020
Galeria Komputer po swoim głośnym klocuchowym debiucie przez ostatni rok skupiała się na realizowaniu kosmicznego projektu z Tymkiem Bryndalem, a jak wiadomo, wysyłanie rzeczy w kosmos wymaga sporych nakładów czasu i pracy. W tym roku jednak galeria zwiększa obroty i szykuje kilka nowych wystaw. Rok otworzy solowa wystawa Bezimiennego kuratorowana przez Darię Grabowską. Po pojedynczych obrazach pokazywanych tu i ówdzie zobaczymy więc pierwszą szeroko zakrojoną prezentację gothicowego malarstwa. W marcu badaczka i fanka Dżigi Wiertowa Aleksandra Czerniawska zaprezentuje z kolei w Komputerze wystawę opartą na swego rodzaju feministycznym fan fiction bazującym na Człowieku z kamerą. W kwietniu z kolei siły połączą Bartosz Zaskórski i Bolesław Chromry, a także ich pieski o imionach Tofu i Gary, by na wystawie Psizm pokazać, czego możemy się nauczyć od piesków. Jesienią z kolei Komputer zaprezentuje solową wystawę Rafała Dominika, kuratorowaną przez Janka Owczarka, w której artysta sięgał będzie po inspiracje m.in. Stanisławem Lemem i Half-lifem.
Wrocław
Biennale Sztuki Zewnętrznej OUT OF STH
29 maja – 30 sierpnia
Hybrydy
18 września – 7 listopada
Dominika Olszowy
30 października 2020 – 2 stycznia 2021
Wrocławskie BWA zorganizuje w tym roku kolejną odsłonę Biennale Sztuki Zewnętrznej OUT OF STH, którego tematem będzie tym razem rola architektury jako regulatora relacji społecznych człowieka. Projekt przyglądać się będzie m.in. punktom zapalnym na mapie miasta i tendencjom oddolnego i obywatelskiego kształtowania przestrzeni publicznej. Wśród wystaw problemowych przygotowywanych przez wrocławską galerię interesująco zapowiadają się planowane na wrzesień Hybrydy, które analizować będą współczesny język wizualny w kontekście środkowoeuropejskiej transformacji przez pryzmat zachodzącej na wielu płaszczyznach tytułowej hybrydyzacji. Nie zabraknie także w programie galerii wystaw indywidualnych. Solową prezentację Dominiki Olszowy w galerii Studio BWA Wrocław wykuratoruje pod koniec października Marta Gendera z gorzowskiego MOS-u. Laureatka ostatniej edycji Spojrzeń zaprezentuje na niej nowe prace dostosowane do przestrzeni galerii i wytwarzające w niej charakterystyczny dla Olszowy mikroklimat absurdu.
Akces. Wystawa 6. Konkursu Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów
22 kwietnia – 31 czerwca
Europa wielu – Europa różnych
15 września – 31 grudnia
Kolejną edycję przeglądu najlepszych dyplomów sztuki mediów zobaczymy w kwietniu w Centrum Sztuki WRO. Z kolei we wrześniu, przy okazji III Kongresu Europeistyki, wrocławska instytucja zaprezentuje wystawę Europa wielu – Europa różnych, w której zaproszeni artyści i artystki skonfrontują się z mitami założycielskimi i współczesnymi wyzwaniami stojącymi przed ideą wspólnej Europy.
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Alvar Aalto
sierpień-wrzesień 2020
Moduł. Architektura Jana Szpakowicza
8 października – 31 grudnia
Sylwetkę wybitnego, choć niemal zapomnianego dziś architekta Jana Szpakowicza przypominać będzie zaplanowana na październik wystawa w Muzeum Architektury we Wrocławiu. Przybliży ona dorobek twórcy inspirującego się dokonaniami Oskara Hansena, ale i Claude’a Parenta i Kenzo Tange. Sam projekt ekspozycji stanowić będzie przestrzenne rozwinięcie praktycznych i teoretycznych rozważań Szpakowicza na temat modułu, brył i ich wzajemnych relacji przestrzennych. Latem muzeum zaprezentuje z kolei monograficzną wystawę architekta dalekiego od zapomnienia – ikony fińskiego modernizmu Alvara Aalto.
Łukasz Rusznica, Rzeka podziemna
luty-maj 2020
Poezja i performance. Perspektywa wschodnioeuropejska
marzec-lipiec 2020
Nowa normatywność. Sympozjum plastyczne Wrocław ’70
czerwiec-październik 2020
Zuza Golińska, Nie chodzę tą samą drogą
lipiec-wrzesień 2020
Sztuka idzie na wolność
listopad 2020 – luty 2021
Okrągłą urodziny III RP obchodziliśmy co prawda w roku ubiegłym, ale tematyka transformacyjna zdaje się być w tym roku podejmowana przez instytucje nawet chętniej. Przekrojową wystawę potransformacyjnej twórczości artystów z krajów Grupy Wyszehradzkiej zaprezentuje w listopadzie Muzeum Współczesne Wrocław, a po premierze w MWW wystawa Sztuka idzie na wolność prezentowana będzie również w Nowym Jorku, Budapeszcie i Kutnej Horze. Regionalną ramę obierać będzie także otwierana w marcu wystawa Poezja i performance. Perspektywa wschodnioeuropejska. Sięgnie ona nieco dalej wstecz, gromadząc prace środkowoeuropejskich artystów z drugiej połowy XX wieku, reagujące na instrumentalizacją języka w wymiarach komunikacyjnym i polityczno-ideologicznym. W czerwcu natomiast otworzy się kuratorowana przez Piotra Lisowskiego monograficzna wystawa na temat jednego z najsłynniejszych wydarzeń w historii polskiej neoawangardy, czyli sympozjum Wrocław ’70.
W MWW zobaczymy w tym roku także nie mniej ciekawe wystawy solowe. W lutym swój zrealizowany w Japonii projekt fotograficzny Rzeka podziemna zaprezentuje we wrocławskim muzeum Łukasz Rusznica. Latem z kolei pracę site-specific, odnoszącą się do najbliższego otoczenia MWW – blokowiska, przejścia podziemnego oraz architektury schronu – pokaże na kuratorowanej przez Joannę Kobyłt wystawie Nie chodzę tą samą drogą Zuza Golińska.
Asana Fujikawa & David Hockney, Postacie płynącego świata
31 stycznia – 30 kwietnia
Slavs and Tatars
15 maja – 31 sierpnia
Angelika Markul, Formuła czasu
11 września – 31 grudnia
OP ENHEIM nowy rok rozpocznie akcentem międzynarodowym, czyli otwieraną pod koniec stycznia wystawą Asany Fujikawy i Davida Hockneya Postacie płynącego świata. Japońska artystka zaprezentuje na niej graficzne prace utrzymane w konwencji
tradycyjnych japońskich zwojów z obrazami, brytyjski malarz z kolei cykl ilustracji Six Fairy Tales from the Brothers Grimm z końca lat 60. W maju monograficzną wystawę zawierającą nowe prace odnoszące się do historyczno-architektonicznego kontekstu miejsca zaprezentuje z kolei w OP ENHEIM kolektyw Slavs & Tatars. Do specyfiki miejsca odnosić się będzie także Angelica Markul w swojej otwieranej we wrześniu solowej wystawie Formuła czasu. Artystka zbuduje w galerii instalację wypełnioną poetyckimi artefaktami, dla których punktem wyjścia są skamieniałe tropy dinozaurów w australijskim Broome.
Zalesie Górne
Daria Koltsova
kwiecień-maj 2020
Wystawa zbiorowa badająca związki sztuki i nauki
czerwiec-lipiec 2020
Wiosną w podwarszawskim Zalesiu Górnym zobaczymy indywidualną wystawę ukraińskiej artystki Darii Koltsovej. Podczas swojej rezydencji w Ośrodku Sztuki Lescer artystka stworzy instalację związaną z willą Wisłockich przy współudziale mieszkańców gminy Piaseczno. Latem galeria zaprezentuje z kolei ekspozycję badającą związki między człowiekiem i zwierzęciem poprzez obiekty artystyczne oraz naukowe, takie jak wyniki badań nad mózgami szczurów dr Adama Hameda z Instytutu Nenckiego oraz prehistoryczne struktury szkieletowe, którymi zajmuje się prof. Anna Kozłowska z Instytutu Paleobiologii.