SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 29/2025 Do zobaczenia 24.07.2025 3 min

“Nagi owoc. 10 lat Girls and Queers to the Front” w Galerii Promocyjnej

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Widok wystawy “Nagi owoc. 10 lat Girls and Queers to the Front”, fot. Karolina Jackowska

Nagi owoc to tytuł krótkiej prozy poetyckiej11 U. Sommer, Nagi owoc, tłum. A. Kamińska, w: GQTTF zine #10: Conflict,, Warszawa 2021. ↩︎, która ukazała się w jednym z zinów Girls and Queers to the Front. Narratorka sugestywnie opisuje kolory, faktury, zapachy, dźwięki czy zmiany temperatury. Zmysły i zmysłowość, a także ciało i cielesność to tematy, które znajdują się blisko kolejnych motywów przewodnich zina. I podczas gdy język świetnie radzi sobie z nimi w naturalnym dla tekstu środowisku, to prace wizualne w niskobudżetowym druku i ujednoliconym formacie ulegają dosłownemu spłaszczeniu. Przestrzeń galeryjna ma swoje ograniczenia, ale pozwala lepiej doświadczyć wielkoformatowych prac malarskich, rzeźbiarskich, tkaniny czy wideo.

Kiedy w 2015 roku ukazywał się pierwszy zin Girls and Queers to the Front, nie miałyśmy pojęcia, jak trudna dla kobiet i osób queerowych z Polski okaże się rozpoczynająca się właśnie dekada gwałtownych zmian społeczno-politycznych. Ale może właśnie dzięki temu spontaniczna inicjatywa nie znikła tak prędko jak wiele podobnych zjawisk. Dla kobiet i społeczności queer samoorganizacja i strategia DIY (zrób-to-sam(a)) z wyboru zmieniła się w konieczność. Praktyki DIY rozumiemy przede wszystkim jako oddolne gesty: zabieranie głosu, kształtowanie narracji i estetyki, odrzucanie podziału na to, co profesjonalne i amatorskie. Wykuwanie dla samych siebie przestrzeni w dyskursie i życiu społecznym bywa frustrujące, ale jest też siłą niezwykle twórczą. Najnowsze ziny to już ponad 200 stronicowe antologie, a sam zakres działań GQTTF na przestrzeni tych 10 lat znacznie się rozrósł – wydaje książki, organizuje wydarzenia muzyczne i performatywne, prowadzi warsztaty, a przede wszystkim integruje społeczność queerowo-feministyczną.

Widok wystawy “Nagi owoc. 10 lat Girls and Queers to the Front”, fot. Karolina Jackowska
Widok wystawy “Nagi owoc. 10 lat Girls and Queers to the Front”, fot. Karolina Jackowska
Widok wystawy “Nagi owoc. 10 lat Girls and Queers to the Front”, fot. Karolina Jackowska
Widok wystawy “Nagi owoc. 10 lat Girls and Queers to the Front”, fot. Karolina Jackowska
Widok wystawy “Nagi owoc. 10 lat Girls and Queers to the Front”, fot. Karolina Jackowska
Widok wystawy “Nagi owoc. 10 lat Girls and Queers to the Front”, fot. Karolina Jackowska

Nagi owoc nie jest jednak przeglądem queerowo-feministycznych praktyk artystycznych czasów dobrej zmiany22 Na szczęście prawie równolegle w poznańskiej Galerii Arsenał otworzyła się wystawa zbiorowa o takich założeniach: Strefy LGBT+ (zespół kuratorski: Tomek Pawłowski-Jarmołajew, Gabi Skrzypczak) trwa do 31.08.2025 ↩︎, ani nawet „reprezentatywną” wystawą rocznicową – na łamach zinów GQTTF pojawiło się 515 (sic!) osób autorskich. W praktyce osób artystycznych, których prace prezentujemy w Galerii Promocyjnej, strategia „zrób to sam(a)” to również „wymyśl siebie sam(a)”, doing yourself. Zacierają granice między tym co ludzkie, a post- i poza-ludzkie. Nie tylko normy płciowe, ale nawet samo bycie człowiekiem jest zrzucane jak niewygodny kostium. Zamiast księżniczki całującej księcia zaklętego w żabę jest łabędzica przebijająca żabę mieczem, odlana w brązie przez Wiktorię Walendzik. Sebulec stereotypowemu wizerunkowi Afrodyty zostawia tylko muszlę – jego Afrodytx to fantastyczna, agenderowa hybryda. Heteronormatywny happy end rozpada się na wiele alternatywnych zakończeń również w interaktywnych pracach wideo Eternal Engine.

Widok wystawy “Nagi owoc. 10 lat Girls and Queers to the Front”, fot. Karolina Jackowska
Widok wystawy “Nagi owoc. 10 lat Girls and Queers to the Front”, fot. Karolina Jackowska
Widok wystawy “Nagi owoc. 10 lat Girls and Queers to the Front”, fot. Karolina Jackowska

I chociaż próby zmiany świata najczęściej skazane są na porażkę, to wobec wykluczenia naiwny optymizm staje się sposobem na przetrwanie. Praktykowanie porażki jako strategii oporu to uzupełnianie wysychającego bagna własnymi łzami, które maluje Maja Janczar. W swoim absurdzie porażka staje się wzniosła, jak gigantyczna miłosna strzała Nadii Markiewicz, która nie trafia w tarczę i wbija się w ziemię. Wreszcie, w desperackiej próbie odzyskania sprawczości, Beati Jolanda Niesyta rodzi samą siebie w autobiograficznym reliefie. Nagi owoc to też opowieść o wspólnym dorastaniu: nastolatki, które 10 lat temu wysyłały swoje pierwsze, amatorskie próby artystyczne do zinów GQTTF, dziś są często aktywnymi uczestniczkami polskiej sceny artystycznej, ważnymi głosami aktywistycznymi, inicjatorkami innych platform tworzących przestrzeń dla osób, które jeszcze niedawno były jej pozbawione.

Czasem wystarcza nam przestrzeń hotelowego pokoju, w którym spełniają się queerowe fantazje erotyczne z fotografii Katarzyny Szenajch. Innym razem potrzebujemy biblijnych wręcz wymiarów – Edenu zamieszkanego przez dwie Ewy z płócien Elki Krajewskiej. Ta wystawa znajduje się gdzieś pomiędzy nimi dwiema. Właśnie w tym „pomiędzy” dojrzewa tytułowy nagi owoc.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Eternal Engine (Martix Navrot & Jagoda Wójtowicz), Elka Krajewska, Maja Janczar, Nadia Markiewicz, Małgorzata Mycek, Beati Jolanda Niesyta, Ada Adu Rączka, Sebulec, Katarzyna Szenajch, Wiktoria Walendzik, Liliana Zeic
Wystawa
Nagi owoc. 10 lat Girls and Queers to the Front
Miejsce
Galeria Promocyjna, Staromiejski Dom Kultury
Czas trwania
13.06–31.07.2025
Osoba kuratorska
Maja Demska, Aleksandra Kamińska
Fotografie
Karolina Jackowska
Strona internetowa
sdk.pl/galeria/
Indeks
Ada Adu Rączka Aleksandra Kamińska Beati Jolanda Niesyta Elka Krajewska Eternal Engine Galeria Promocyjna Girls and Queers to the Front Katarzyna Szenajch Liliana Zeic Maja Demska Maja Janczar Małgorzata Mycek Nadia Markiewicz Sebulec Wiktoria Walendzik

Najczęściej czytane

1
News 23.07.2025

Marta Cienkowska nową ministrą Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Redakcja
2
Artykuł sponsorowany 18.07.2025

29. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie: lustro współczesnego świata

3
Na Dobry Początek 14.07.2025

14–20 lipca

Redakcja
4
Krytyka 18.07.2025

Halloweenowa egalitarność. „Letztraum” Jana Baszaka w CK Zamek

Portret Gabi Skrzypczak
5
Krytyka 25.07.2025

Obok głównego nurtu. „Willa siostra BWA” w BWA Zielona Góra

Portret Anna Pajęcka
6
Na Dobry Początek 21.07.2025

21–27 lipca

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
“Nagi owoc. 10 lat Girls and Queers to the Front” w Galerii Promocyjnej — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności