SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 45/2024 Do zobaczenia 13.11.2024 4 min

„NADAWCA: Paweł Petasz / ODBIORCA: cały świat” w Galerii EL

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
detal wystawy „NADAWCA: Paweł Petasz / ODBIORCA: cały świat” w Galerii EL, fot. Wiktor Piskorz, dzięki uprzejmości Centrum Sztuki Galeria El

„Mail art” brzmi jak zaklęcie, już w samej swej nazwie zdaje się skrywać jakąś tajemnicę, sugerować intrygę. To coś nie do końca przynależnego codzienności, a jednak z niej wypływającego; coś z pozoru przeciętnego, zwyczajnego, ale wzbogaconego o pierwiastek artyzmu.

Wszak to idea łączenia, wiązania, wreszcie: sieciowania legła u podstaw nurtu, który w dwie dekady po zakończeniu II wojny światowej zaczął kiełkować na podglebiu sztuki konceptualnej, pielęgnowany i rozwijany przez środowiska utożsamiające się z ruchem międzynarodowej neoawangardy. “Mail art” do pewnego stopnia sakralizował codzienność, przemieszczając tworzące ją elementy w horyzont estetycznych zainteresowań. W przypadku sztuki poczty takim „codziennym-niecodziennym” tematem stał się fenomen komunikacji – umiejętność porozumiewania się, dialogu, dzielenia informacjami, a zatem coś uniwersalnego, a zarazem osobistego, czasem wręcz intymnego, przynależnego każdemu z nas. „Stałe zmienne” pozostały identyczne: nadal liczyła się relacja nadawca — odbiorca oraz komunikat, stanowiący istotę całego zjawiska. Wizyta na poczcie, nadanie i odbiór przesyłki, a następnie oczekiwanie na odpowiedź – potraktowane zostały w tym przypadku jako elementy happeningu, który niezauważenie wkradał się w biurokratyczną machinę instytucji poczty. Była to zatem forma gry (z) codziennością, ale też z ustrojem, z reżimem (co szczególnie zauważalne w przypadku mail-artowców działających po wschodniej stronie „żelaznej kurtyny”); gry balansującej na granicy drwiny.

widok wystawy „NADAWCA: Paweł Petasz / ODBIORCA: cały świat” w Galerii EL, fot. Wiktor Piskorz, dzięki uprzejmości Centrum Sztuki Galeria El
widok wystawy „NADAWCA: Paweł Petasz / ODBIORCA: cały świat” w Galerii EL, fot. Wiktor Piskorz, dzięki uprzejmości Centrum Sztuki Galeria El
detal wystawy „NADAWCA: Paweł Petasz / ODBIORCA: cały świat” w Galerii EL, fot. Wiktor Piskorz, dzięki uprzejmości Centrum Sztuki Galeria El
widok wystawy „NADAWCA: Paweł Petasz / ODBIORCA: cały świat” w Galerii EL, fot. Wiktor Piskorz, dzięki uprzejmości Centrum Sztuki Galeria El

Mail-artyści przełamywali wszechobecną szarzyznę i szablonowość epoki nie tylko osobliwą formą swojej twórczości, ale i „graniem na nosie” władzy. Niejednokrotnie zresztą spotykały ich z tej przyczyny przykre konsekwencje, gdy osobliwe pakunki i przesyłki wzbudzały podejrzliwość bezpieki. „Wszelkie prywatne druki były uznawane za wrogie ulotki, a sieć (…) mogła być jedynie szpiegowska” – tłumaczył po latach Paweł Petasz, należący do mail-artystycznego świata grafik, malarz i plastyk, przez większą część życia związany z Elblągiem i tutejszą Galerią EL. To w dużej mierze o nim opowiada nasza wystawa. Właśnie dzięki Pawłowi Petaszowi miasto, położone nieco na uboczu Pomorza, na skraju Żuław Wiślanych, stało się w latach 70. jednym z ośrodków kiełkującej sieci art-poczty, łączącej pokrewne, często regionalne instytucje kultury, a także prywatne adresy zaangażowanych w ruch artystów i artystek z całego świata.

Paweł Petasz, jak wynika z opowieści tych, którzy go znali: człowiek-tajemnica, z natury skryty i introwertywny – wydaje się, że możliwość ekspresji odnalazł właśnie w sztuce poczty. Rodowity kaliszanin, do Elbląga trafił w 1974 roku i w wieku 23 zaczął pełnić funkcję kierownika Galerii EL. Sprawował ją stosunkowo krótko – dwa lata. Był to jednak czas intensywnych działań konceptualnych, zapoczątkowanych jeszcze przez jego poprzednika – współzałożyciela instytucji, Gerarda Bluma Kwiatkowskiego.

widok wystawy „NADAWCA: Paweł Petasz / ODBIORCA: cały świat” w Galerii EL, fot. Wiktor Piskorz, dzięki uprzejmości Centrum Sztuki Galeria El
widok wystawy „NADAWCA: Paweł Petasz / ODBIORCA: cały świat” w Galerii EL, fot. Wiktor Piskorz, dzięki uprzejmości Centrum Sztuki Galeria El
detal wystawy „NADAWCA: Paweł Petasz / ODBIORCA: cały świat” w Galerii EL, fot. Wiktor Piskorz, dzięki uprzejmości Centrum Sztuki Galeria El
detal wystawy „NADAWCA: Paweł Petasz / ODBIORCA: cały świat” w Galerii EL, fot. Wiktor Piskorz, dzięki uprzejmości Centrum Sztuki Galeria El
detal wystawy „NADAWCA: Paweł Petasz / ODBIORCA: cały świat” w Galerii EL, fot. Wiktor Piskorz, dzięki uprzejmości Centrum Sztuki Galeria El
detal wystawy „NADAWCA: Paweł Petasz / ODBIORCA: cały świat” w Galerii EL, fot. Wiktor Piskorz, dzięki uprzejmości Centrum Sztuki Galeria El
detal wystawy „NADAWCA: Paweł Petasz / ODBIORCA: cały świat” w Galerii EL, fot. Wiktor Piskorz, dzięki uprzejmości Centrum Sztuki Galeria El
detal wystawy „NADAWCA: Paweł Petasz / ODBIORCA: cały świat” w Galerii EL, fot. Wiktor Piskorz, dzięki uprzejmości Centrum Sztuki Galeria El

Paweł Petasz otworzył jednak zupełnie nowy rozdział w historii tego miejsca, roztaczając nieznaną tu nikomu wcześniej perspektywę. Wysyłana przez niego art-poczta, mimo obowiązującej cenzury, dryfowała ponad granicami, a nadawane z Elbląga przesyłki docierały nawet do Ameryki Łacińskiej i Stanów Zjednoczonych. Nie sposób nie dostrzec w tych działaniach rebelianckiej natury, zaś fakt, że część owej twórczości obfitowała w pacyfistyczne hasła, w ówczesnym klimacie geopolitycznym dodatkowo akcentowało jej „wywrotowy” charakter. Można powiedzieć, że na długo przed nadejściem epoki rozbijania „wielkich narracji”, mail art do pewnego stopnia kreował przestrzeń dla opowiadania mikrohistorii, nie tylko znosząc sankcje narzucane przez ustrój, ale też kwestionując społeczne normy. Podobnie niewpisującym się w ramy społeczeństwa był sam ich autor, Paweł Petasz: wizjoner, cichy kontestator i postać nietuzinkowa nawet na tle środowiska artystycznego. Przypominając jego osobę w ramach wystawy poświęconej sztuce poczty, składamy hołd skromnemu, stroniącemu od rozgłosu człowiekowi. Opowiadając o dziedzictwie artysty, posługujemy się tym samym sposobem komunikacji, który jemu pozostał najbliższy.

Kompozycję wystawy tworzą materiały archiwalne z zasobów Galerii EL oraz prywatne zbiory kolekcjonerów i rodziny Pawła Petasza, a także artystów, jego przyjaciół pozostających z nim w „twórczej międzynarodowej korespondencji”. Do naszej wystawowej narracji “wplatamy” również prace współczesnych artystów i artystek, którzy odpowiedzieli na nasz OPEN CALL i przesłali do nas swoje prace i weszli w twórczy (pocztowy) dialog z twórczością Pawła Petasza. Jak głosi jedno z haseł innego open call’a sprzed kilku dekad: “𝑻𝒊𝒎𝒆 𝒊𝒔 𝒏𝒐𝒕 𝒍𝒊𝒏𝒆𝒂𝒓, 𝒂𝒏𝒅 𝒏𝒆𝒊𝒕𝒉𝒆𝒓 𝒊𝒔 𝒎𝒂𝒊𝒍 𝒂𝒓𝒕”, stąd podjęcie tego zadania, które jest próbą odpowiedzenia sobie też na pytanie – czy we współczesnym świecie, w dobie internetu, szybkiej mobilności, nowych mediów i technologii, “sztuka poczty” ma szansę ponownie zaistnieć?

Zapraszamy na wystawę, aby sprawdzić, czy MAIL ART IS ALIVE?

ART IS CONTACT.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Paweł Petasz
Wystawa
NADAWCA: Paweł Petasz / ODBIORCA: Cały świat
Miejsce
Centrum Sztuki Galeria EL 
Czas trwania
26.09-17.11.2024
Osoba kuratorska
Emilia Orzechowska, Maciej Bychowski, Mateusz Florczak
Fotografie
Wiktor Piskorz
Strona internetowa
galeria-el.pl/project/nadawca-pawel-petasz-odbiorca-caly-swiat/
Indeks
Centrum Sztuki Galeria EL Emilia Orzechowska Maciej Bychowski Mateusz Florczak Paweł Petasz

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
5
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„NADAWCA: Paweł Petasz / ODBIORCA: cały świat” w Galerii EL — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności