NA DOBRY POCZĄTEK: 6 – 12 CZERWCA
NOWA KOLEKCJA. Już w tym tygodniu (10.06) otwiera się we Wrocławiu długo oczekiwana wystawa Stosunki pracy. To premierowa odsłona budowanej od 2011 roku kolekcji MWW, której pierwszy pokaz przypadł w okresie niezwykłej dla Muzeum niepewności. Społeczno-polityczny wydźwięk ekspozycji nawiązuje do idei Jerzego Ludwińskiego, który postulował stworzenie instytucji sztuki otwartej na dziedziny bezpośrednio z nią nie związane. Wystawa porusza zatem kwestie industrializacji jako dziedzictwa stymulującego naszą teraźniejszość, jak też analizuje status robotnika – podczas dziewiętnastowiecznej rewolucji przemysłowej i dziś. Stosunki pracy to też wątki dotyczące kolonializmu, zarówno w kontekście międzynarodowym jak i polskim. Kolejną ważną dla wystawy narracją jest analiza fundamentalnych dla XX w. ideologii – komunizmu i kapitalizmu, kluczowych dla wykształcenia się współczesnych norm i relacji w pracy. Warto wspomnieć, iż w kolekcji wrocławskiego Muzeum znaleźli się tacy artyści jak Anna Molska, Jeremy Deller, Ed Atkins, kolektyw Little Warsaw czy Eva Kotátková.
ROBIENIE RZEŹBY. Przekrojowy pokaz twórczości jednego z najwybitniejszych brytyjskich rzeźbiarzy, Tony’ego Cragga, od soboty (11.06) będzie można oglądać w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Artysta ten, mimo klasycznego podejścia do procesu tworzenia, skłonny jest do eksperymentów z formą i materiałami. Na wystawie pojawią się prace pochodzące zarówno z początków jego praktyki artystycznej, gdy Cragg fascynował się koncepcją ready-made’u, poprzez lata 90., kiedy to zwrócił się ku tradycyjnym metodom rzeźbiarskim – co zresztą kontynuuje aż do dziś. Ekspozycja przygotowana została z rozmachem – zajmie wszystkie dostępne na terenie CRP galerie oraz przestrzenie parkowe, co być może przekona niezdecydowanych do wycieczki na mazowieckie kresy.
NOWE CENTRUM. W najbliższy czwartek rozpoczyna się kolejna edycja targów sztuki ArtVilnius w Wilnie (9-12.06), gdzie w tym roku Polska została gościem honorowym. Obok galerii z regionu, pojawi się tam nasza silna krajowa reprezentacja, między innymi lokal_30, F.A.I.T, Art Agenda Nova, Zderzak czy Czułość. Swoje prezentacje przygotowały również instytucje – CSW Łaźnia pokaże twórczość Arkadiusza Sylwestrowicza, natomiast MOCAK pojawi się wraz z pracami ze swojej kolekcji. Również „Szum” będzie miał swój skromny udział w całym przedsięwzięciu – w sobotę zapraszamy na panel dyskusyjny o wpływie rynku sztuki na środkowoeuropejską scenę artystyczną.
NIEPRZERWANIE. Wacław Szpakowski to jeden z pionierów polskiej sztuki abstrakcyjnej, znany ze swoich rysunków budowanych z jednej, nieprzerwanej linii. Obrazy te tworzą wciągającą wizualną-czasową strukturę, tworząc rytmiczne, geometryczne formy. Szpakowski, którego twórczość, mimo niebagatelnego wpływu na rozwój abstrakcji w Polsce, nie jest szerzej znana, doczekał się monograficznego pokazu Linie rytmiczne w Muzeum Miejskim we Wrocławiu. Warto zajrzeć – wystawa czynna już od środy!
DYSKRETNA FUTUROLOGIA. Początek czerwca z pewnością nie rozczaruje warszawiaków. Już dziś (6.06) w Austriackim Forum Kultury otwiera się wystawa Karoliny Breguły i Marko Lulicia Nic z tego nie będzie. Wspólnym dla obojga artystów polem zainteresowań jest znaczenie i porażka realizowanych utopii. Lulić bada potencjał sztuki jako narzędzia zmiany poprzez analizę pomników powstałych w krajach byłego Związku Radzieckiego, natomiast Breguła koncentruje się na spotkaniu dzieła ze światem realnym. Kwestie związków rzeczywistości i wirtualności podejmuje z kolei Takeshi Murata, amerykański artysta, który w Polsce debiutuje pokazem Second Nature (9.06) w Kasia Michalski Gallery. Tymczasem w piątkowe popołudnie warto zajrzeć do Różni, gdzie szykuje się kolejny tajemniczy pokaz pod hasłem Sterowanie głosowe (10.06) Gabriela Orłowskiego, Wojciecha Skrzypczyńskiego oraz Maurycego Stankiewicza. Solidna dawka młodej sztuki na pewno zaostrzy apetyt na wernisaż w Zachęcie, gdzie otwiera się indywidualna wystawa Rafała Bujnowskiego Maj 2066 (10.06). Zagadnienie czasu, kluczowe dla koncepcji całego pokazu, realizowane jest w kilku wątkach. Ich realizacja, oparta w dużej mierze na przypadku, staje się w tym kontekście metodą twórczą Bujnowskiego, który swoją malarską praktykę poszerza tym razem o video i obiekty.
W DROGĘ. Ze stolicy warto wyruszyć do Łodzi, gdzie w czwartek (9.06) otwiera się Fotofestiwal, kontynuujący zeszłoroczny program pod hasłem Hit The Road. My szczególnie polecamy wystawę Roberta Rauschenberga Travels w Atlasie Sztuki, pierwszy tak duży w Polsce pokaz prac tego amerykańskiego postmodernisty. Na wystawie będzie można zobaczyć jego wielkoformatowe fotograwiury z cyklu Soviet American Array uzupełnione czarno-białymi zdjęciami z lat 80. (dokumentacja programu Rauschenberg Overseas Intercultural Exchange) i powiększeniami stykówek z wykonanego w trakcie podróży do Moskwy i Leningradu materiału. Włócząc się po Łodzi nie można zapomnieć również o wizycie w hotelu Andel’s. Podobnie jak w zeszłym roku zorganizowano tam kolejną odsłonę cyklu DEBUTS, prezentującą twórczość obiecujących młodych polskich fotografów.
SĄSIEDZI. BWA Zielona Góra zaprasza w tym tygodniu na otwarcie pokazu młodej sztuki ukraińskiej BUD’MO! / BĄDŹMY! kuratorowanego przez Monikę Szewczyk. To wystawa ukazująca scenę kontestującą edukację akademicką, bez wsparcia instytucjonalnego, która z zaangażowaniem buduje swój własny dyskurs o sztuce – kształtując go wraz i wobec niestabilnej sytuacji politycznej.
DOBRA ZMIANA. Śledząc zmiany w toruńskim CSW nie sposób zaprzeczyć, iż program instytucji stał się prawdziwym znakiem czasu: w najbliższy piątek (10.06) otwiera się tam retrospektywna wystawa Jerzego Dudy Gracza 75. Cóż, dalszy komentarz uważamy za zbędny.
SPOTKANIA. Dużo lepiej sytuacja wygląda w Krakowie. Księgarnia/Wystawa i Fundacja Razem Pamoja intensyfikują w ten weekend działania w ramach Iamesh Ephemeral Art Meeting. Według zapowiedzi, czterodniowe wydarzenie (8-12.06) ma na celu przełamanie dotychczasowych schematów festiwali performensu. Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in. Przemysław Branas, Justyna Górowska, Przemysław Kwiek. W sobotę w K/W otwiera się także wystawa Hati Hati Hat, będąca wstępem do polsko-indonezyjskiego projektu Social Design for Social Living. Zaprezentowane na niej kapelusze – jako pozostałość czasów kolonialnych – zostały przez artystów poddane krytycznemu redesignowi. W trakcie finału projektu obiekty wystawione zostaną na aukcji, z której dochód przeznaczony zostanie na cel pomocowy w Indonezji.
KLUCZENIE. W Poznaniu w najbliższy wtorek (7.06) otwiera się ostatnią część cyklu Przedmiot fotografii w Galerii Fotografii pf. Tym razem swoje prace, skądinąd znane z wystawy w nieistniejącym już Lookoucie, na Po czwarte zaprezentuje Karol Komorowski. Ciekawe, czy po wernisażu uda się odkryć klucz, którym posłużyli się kuratorzy…
PRZEKRÓJ LETNI. Na deser wieści ze słonecznej Hiszpanii: 10 czerwca w Centrum Sztuki Współczesnej Francisco Hernandez w Vélez-Málaga otworzy się wystawa Między systemami, pierwsza tak obszerna prezentacja polskiego malarstwa powojennego za granicą. Prace pochodzą z prywatnej kolekcji Krzysztofa Musiała, właściciela warszawskiej galerii ATak, w którego zbiorach odnaleźć można cały przekrój najwybitniejszych nazwisk: od Andrzeja Wróblewskiego, Henryka Stażewskiego czy Jerzego Nowosielskiego, poprzez Leona Tarasewicza, Ryszarda Grzyba i Marka Sobczyka, aż po najmłodsze pokolenie – Adama Adacha, Barbarę Bańdę i Jana Dziaczkowskiego. Wystawa trwa aż do końca września – warto zbłądzić w trakcie letnich wojaży.