NA DOBRY POCZĄTEK: 30 MAJA — 5 CZERWCA 2016
FINALIZACJA. Już za moment poznamy laureatów jubileuszowej edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii, który od piętnastu lat konsekwentnie wspiera i promuje działania studentów szkół artystycznych. To jeden z najdłużej prowadzonych programów mecenatu prywatnego, którego beneficjentami na przestrzeni lat byli m.in. Ewa Juszkiewicz, Natalia Bażowska, Małgorzata Goliszewska czy Krzysztof Maniak. My z niecierpliwością czekamy na ogłoszenie wyników i zapraszamy na uroczystą galę połączoną z wernisażem wystawy pokonkursowej dziś (30.05) o g. 19 w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Do zobaczenia!
WIEŚCI Z FRONTU. W ubiegłą sobotę (28.05) rozpoczęło się Biennale Architektury w Wenecji, kuratorowane przez laureata tegorocznego Pritzkera Alejandro Aravenę. Chilijczyk, który w swojej praktyce zaangażowany jest w kwestie budownictwa społecznego, na hasło przewodnie wydarzenia wybrał Reporting from the Front, koncentrując się na służebnej wobec człowieka roli architektury. Pawilon Polski jest bezpośrednią odpowiedzią na ten temat i podnosi kwestie etyczne związane ze statusem robotnika budowlanego współcześnie. Pamiętając o niemal niewolniczym wyzysku, jaki panuje na placach budowy (od Abu Dhabi po Wrocław), na wystawie Fair Building kuratorzy – Dominika Janicka, Martyna Janicka i Michał Gdak – analizują wkład pracowników fizycznych jako kluczowego, choć pomijanego w dyskursie architektonicznym elementu.
NAWIĄZAĆ DIALOG. W najbliższy piątek w Elektrowni, białostockim oddziale Galerii Arsenał, otwierają się Nowe ilustracje – wystawa poświęcona sztuce w relacji do nauki czy też innych tekstów kultury. Wbrew zwodniczemu tytułowi, działalność artystyczna rozumiana jest tu jako emanacja pewnej idei, poszukiwanie własnego języka wypowiedzi, a nie uleganie hermetycznym konstrukcjom formalnym. Interdyscyplinarność prac kieruje na nowe ścieżki interpretacyjne, pozwalając widzowi na nawiązywanie autorskiego dialogu z pracami – wątek edukacyjny pomyślany jest tu jako integralna część całego przedsięwzięcia.
TRAUM. W lubelskiej Galerii Białej od piątku oglądać można Rzeźby mentalne (3.06) belgijskiej artystki Sofie Muller. Jej nasycone niezwykle silnym napięciem prace traktują o odczuciach jednostki w trudnych relacjach psychicznych i społecznych, zapraszając widza do refleksji na tematy egzystencjalne. To też spotkanie dwóch osobowości artystycznych – Muller do udziału w wystawie zaprosiła również Roberta Kuśmirowskiego, który w Białej pokazywać będzie swoją instalację Träumgutstraße.
WYSOKIE LOTY. Ten tydzień niezwykle intensywnie szykuje się w Krakowie. Już dziś w MCK-u otwierają się Sny ornitologa (30.05), ekspozycja poświęcona twórczości Maxa Ernsta. Ten jeden z najwybitniejszych surrealistów, głęboko przekonany o swoim ptasim pochodzeniu, postać ptaka traktował jako własne alter ego. Motyw ten stał się punktem wyjścia do zbudowania narracji wystawy, na której obok unikatowych prac pochodzących głównie z muzeum Maxa Ernsta w Brühl, znalazły się teksty i zdjęcia dokumentalne, które pozwolą lepiej poznać osobę artysty.
PROSTOTA. W galerii Widna od wtorku oglądać będzie można Formy wyobraźni (31.05) Kingi Nowak. Te – jak określa je we wstępie do wystawy kuratorka Magdalena Ujma – skromne prace, w swojej formie przypominać mogą niedokończone szkice, fragmenty większej całości, budowane z prostych, łatwo dostępnych materiałów. To nie tylko prezentacja krytycznego podejścia wobec panujących obecnie trendów w sztuce, lecz również odwołanie do trudnej sytuacji, jakiej musieli sprostać polscy awangardziści, chociażby w osobie Władysława Strzemińskiego, Katarzyny Kobro czy Grupy Krakowskiej.
POPRODUKCJA. Po dłuższej nieobecności na krakowskiej scenie, F.A.I.T. powraca wraz z pokazem Huberta Gromnego WORK B**CH (2.06). Autor podejmuje kwestie dysonansu pomiędzy wartością ekonomiczną a symboliczną dzisiejszej produkcji artystycznej, produkcji, która w coraz głębszy sposób różnicuje odnoszące komercyjny sukces jednostki od prekarnych mas. Postulat zmiany i wypracowania kwestionujących rynkowe strategie modeli pracy artystów, zdaje się być według Gromnego rozwiązaniem pozwalającym na stabilizację i normalizację współczesnego kryzysu wartości. You better work bitch?
KWESTIA INTERPRETACJI. Tymczasem w piątek Bunkier Sztuki zaprasza na podwójny wernisaż wystaw Moiré Auréliena Fromenta i Krzysztofa Pijarskiego oraz Tekst i jego wykonanie (3.06). Pierwsza to oparta na zjawisku interferencji prezentacja prac dwóch twórców, którzy swoją praktykę koncentrują na badaniu możliwości artystycznej wypowiedzi wobec kwestii takich jak tożsamość, historia i kulturowa konstrukcja biografii. Pochylając się nad postaciami marginalnymi, nieobecnymi w codziennym dyskursie, badają relacje między przeszłością a teraźniejszością, obszary kształtujące naszą pamięć. Kolejną propozycją na ten wieczór jest Tekst i jego wykonanie – wystawa, która podejmuje kwestię interpretacji tekstu prawnego jako uwarunkowanego czynnikami kulturowymi, ekonomicznymi czy społecznymi. Założeniem ekspozycji jest wyjście poza jego konwencjonalny odczyt i umiejscowienie tego pozornie hermetycznego utworu pomiędzy praktyką a poetyką za pośrednictwem zaproszonych artystów, socjologów i filozofów prawa.
PRAKTYKA WYOBRAŻEŃ. Z Krakowa przenosimy się do Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie otworzy się wystawa Ćwiczenia w autonomii (3.06) Tamása Kaszása we współpracy z Anikó Loránt (ex-artists’ collective). To wizja alternatywnych form życia wspólnotowego na Ziemi po ostatecznym upadku naszej cywilizacji, upadku spowodowanym ekonomiczną i ekologiczną katastrofą. Pokaz nawiązuje do prezentacji w muzeach etnograficznych i podzielony jest na dwie główne części. W Archeologii przyszłości prace przyjmują formę znalezisk archeologicznych, spekulatywnych śladów zbiorowości, której udało się przeżyć zagładę, natomiast Auto-antropologia to propozycją działań w kontekście autonomicznej wspólnoty przyjacielsko-artystycznej. Zapraszamy do projektowania – tym razem naszej społecznej przyszłości.
UNIESIENIE. Jeśli ktoś z Was w przeciągu tego tygodnia zagości w Hanoi, absolutnym must-see jest wystawa Jakuba Juliana Ziółkowskiego pt. Sick of Love (do 4.06). Wystawa odbywa się w starej siedzibie kolektywu Nha San – obecnie Cafe Nha San – gdzie artysta zdecydował się pokazać prace niemalarskie, w których wykorzystuje język formalny zapożyczony z lokalnych tradycji. Chúng tôi khuyến nghị!