SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia Na Dobry Początek 30.05.2016 8 min

NA DOBRY POCZĄTEK: 30 MAJA — 5 CZERWCA 2016

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Aurélien Froment / Krzysztof Pijarski

APH

FINALIZACJA. Już za moment poznamy laureatów jubileuszowej edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii, który od piętnastu lat konsekwentnie wspiera i promuje działania studentów szkół artystycznych. To jeden z najdłużej prowadzonych programów mecenatu prywatnego, którego beneficjentami na przestrzeni lat byli m.in. Ewa Juszkiewicz, Natalia Bażowska, Małgorzata Goliszewska czy Krzysztof Maniak. My z niecierpliwością czekamy na ogłoszenie wyników i zapraszamy na uroczystą galę połączoną z wernisażem wystawy pokonkursowej dziś (30.05) o g. 19 w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Do zobaczenia!

Fair Building, 2016, kadr z filmu

Fair Building, 2016, kadr z filmu

WIEŚCI Z FRONTU. W ubiegłą sobotę (28.05) rozpoczęło się Biennale Architektury w Wenecji, kuratorowane przez laureata tegorocznego Pritzkera Alejandro Aravenę. Chilijczyk, który w swojej praktyce zaangażowany jest w kwestie budownictwa społecznego, na hasło przewodnie wydarzenia wybrał Reporting from the Front, koncentrując się na służebnej wobec człowieka roli architektury. Pawilon Polski jest bezpośrednią odpowiedzią na ten temat i podnosi kwestie etyczne związane ze statusem robotnika budowlanego współcześnie. Pamiętając o niemal niewolniczym wyzysku, jaki panuje na placach budowy (od Abu Dhabi po Wrocław), na wystawie Fair Building kuratorzy – Dominika Janicka, Martyna Janicka i Michał Gdak – analizują wkład pracowników fizycznych jako kluczowego, choć pomijanego w dyskursie architektonicznym elementu.

Zorka Wollny, Ofelie. Ikonografia szaleństwa, 2012/2013

Zorka Wollny, Ofelie. Ikonografia szaleństwa, 2012/2013

NAWIĄZAĆ DIALOG. W najbliższy piątek w Elektrowni, białostockim oddziale Galerii Arsenał, otwierają się Nowe ilustracje – wystawa poświęcona sztuce w relacji do nauki czy też innych tekstów kultury. Wbrew zwodniczemu tytułowi, działalność artystyczna rozumiana jest tu jako emanacja pewnej idei, poszukiwanie własnego języka wypowiedzi, a nie uleganie hermetycznym konstrukcjom formalnym. Interdyscyplinarność prac kieruje na nowe ścieżki interpretacyjne, pozwalając widzowi na nawiązywanie autorskiego dialogu z pracami – wątek edukacyjny pomyślany jest tu jako integralna część całego przedsięwzięcia.

Sofie Muller

Sofie Muller

TRAUM. W lubelskiej Galerii Białej od piątku oglądać można Rzeźby mentalne (3.06) belgijskiej artystki Sofie Muller. Jej nasycone niezwykle silnym napięciem prace traktują o odczuciach jednostki w trudnych relacjach psychicznych i społecznych, zapraszając widza do refleksji na tematy egzystencjalne. To też spotkanie dwóch osobowości artystycznych – Muller do udziału w wystawie zaprosiła również Roberta Kuśmirowskiego, który w Białej pokazywać będzie swoją instalację Träumgutstraße.

Max Ernst, L'évadé

Max Ernst, L’évadé

WYSOKIE LOTY. Ten tydzień niezwykle intensywnie szykuje się w Krakowie. Już dziś w MCK-u otwierają się Sny ornitologa (30.05), ekspozycja poświęcona twórczości Maxa Ernsta. Ten jeden z najwybitniejszych surrealistów, głęboko przekonany o swoim ptasim pochodzeniu, postać ptaka traktował jako własne alter ego. Motyw ten stał się punktem wyjścia do zbudowania narracji wystawy, na której obok unikatowych prac pochodzących głównie z muzeum Maxa Ernsta w Brühl, znalazły się teksty i zdjęcia dokumentalne, które pozwolą lepiej poznać osobę artysty.

Kinga Nowak, Budynki, 50x40cm, tempera na tekturze

Kinga Nowak, Budynki, 50x40cm, tempera na tekturze

PROSTOTA. W galerii Widna od wtorku oglądać będzie można Formy wyobraźni (31.05) Kingi Nowak. Te – jak określa je we wstępie do wystawy kuratorka Magdalena Ujma – skromne prace, w swojej formie przypominać mogą niedokończone szkice, fragmenty większej całości, budowane z prostych, łatwo dostępnych materiałów. To nie tylko prezentacja krytycznego podejścia wobec panujących obecnie trendów w sztuce, lecz również odwołanie do trudnej sytuacji, jakiej musieli sprostać polscy awangardziści, chociażby w osobie Władysława Strzemińskiego, Katarzyny Kobro czy Grupy Krakowskiej.

Hubert Gromny

Hubert Gromny

POPRODUKCJA. Po dłuższej nieobecności na krakowskiej scenie, F.A.I.T. powraca wraz z pokazem Huberta Gromnego WORK B**CH (2.06). Autor podejmuje kwestie dysonansu pomiędzy wartością ekonomiczną a symboliczną dzisiejszej produkcji artystycznej, produkcji, która w coraz głębszy sposób różnicuje odnoszące komercyjny sukces jednostki od prekarnych mas. Postulat zmiany i wypracowania kwestionujących rynkowe strategie modeli pracy artystów, zdaje się być według Gromnego rozwiązaniem pozwalającym na stabilizację i normalizację współczesnego kryzysu wartości. You better work bitch?

Aurélien Froment / Krzysztof Pijarski

Aurélien Froment / Krzysztof Pijarski

KWESTIA INTERPRETACJI. Tymczasem w piątek Bunkier Sztuki zaprasza na podwójny wernisaż wystaw Moiré Auréliena Fromenta i Krzysztofa Pijarskiego oraz Tekst i jego wykonanie (3.06). Pierwsza to oparta na zjawisku interferencji prezentacja prac dwóch twórców, którzy swoją praktykę koncentrują na badaniu możliwości artystycznej wypowiedzi wobec kwestii takich jak tożsamość, historia i kulturowa konstrukcja biografii. Pochylając się nad postaciami marginalnymi, nieobecnymi w codziennym dyskursie, badają relacje między przeszłością a teraźniejszością, obszary kształtujące naszą pamięć. Kolejną propozycją na ten wieczór jest Tekst i jego wykonanie – wystawa, która podejmuje kwestię interpretacji tekstu prawnego jako uwarunkowanego czynnikami kulturowymi, ekonomicznymi czy społecznymi. Założeniem ekspozycji jest wyjście poza jego konwencjonalny odczyt i umiejscowienie tego pozornie hermetycznego utworu pomiędzy praktyką a poetyką za pośrednictwem zaproszonych artystów, socjologów i filozofów prawa.

mat. prasowe Muzeum Sztuki w Łodzi

mat. prasowe Muzeum Sztuki w Łodzi

PRAKTYKA WYOBRAŻEŃ. Z Krakowa przenosimy się do Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie otworzy się wystawa Ćwiczenia w autonomii (3.06) Tamása Kaszása we współpracy z Anikó Loránt (ex-artists’ collective). To wizja alternatywnych form życia wspólnotowego na Ziemi po ostatecznym upadku naszej cywilizacji, upadku spowodowanym ekonomiczną i ekologiczną katastrofą. Pokaz nawiązuje do prezentacji w muzeach etnograficznych i podzielony jest na dwie główne części. W Archeologii przyszłości prace przyjmują formę znalezisk archeologicznych, spekulatywnych śladów zbiorowości, której udało się przeżyć zagładę, natomiast Auto-antropologia to propozycją działań w kontekście autonomicznej wspólnoty przyjacielsko-artystycznej. Zapraszamy do projektowania – tym razem naszej społecznej przyszłości.

Sick of Love

UNIESIENIE. Jeśli ktoś z Was w przeciągu tego tygodnia zagości w Hanoi, absolutnym must-see jest wystawa Jakuba Juliana Ziółkowskiego pt. Sick of Love (do 4.06). Wystawa odbywa się w starej siedzibie kolektywu Nha San – obecnie Cafe Nha San – gdzie artysta zdecydował się pokazać prace niemalarskie, w których wykorzystuje język formalny zapożyczony z lokalnych tradycji. Chúng tôi khuyến nghị!

Przypisy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
NA DOBRY POCZĄTEK: 30 MAJA — 5 CZERWCA 2016 — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności