NA DOBRY POCZĄTEK: 29 marca – 3 kwietnia
OPOWIEŚCI O ŻYCIU I ŚMIERCI. Przyśpieszony metabolizm z pewnością przydaje się w okresie okołoświątecznym, ale może stać się także artystyczną strategią. 30 marca w Miejscu Projektów Zachęty rozpocznie się projekt Przemiana materii Irminy Staś, zakładający powstanie wielkoformatowej przestrzennej kompozycji malarskiej. Malarskie prace Staś łączą motywy czysto abstrakcyjne i takie wzorujące się na formach wziętych z natury. Projekt w MPZ zakłada współpracę artystki z gośćmi galerii, którzy będą mogli dołączyć do pracy nad dziełem. Finał akcji zaplanowany jest na 8 kwietnia, a wystawa zakończy się 10 kwietnia.
SKAMIENIAŁOŚCI CODZIENNOŚCI. 31 marca nastąpi kolejna odsłona tegorocznego programu Project Roomu w CSW Zamek Ujazdowski. Tym razem swoje prace pokaże tam Piotr Skiba. Tytuł jego wystawy – IT’S OUR PLEASURE TO SERVE YOU – został zapożyczony z reklamy Anthora, firmy produkującej popularne opakowania typu takeaway. Skiba wykorzystał jeden z jego flagowych produktów, czyli papierowy kubek, który służy jako element spajający całość wystawy w CSW. Zobaczymy na niej odlewy różnych, pozornie przypadkowych przedmiotów, które stanowią tu zbiór osobliwych odlewów codzienności.
DYSONANS POZNAWCZY. Czy zastanawiacie się czasem nad tym, na ile otaczająca nas rzeczywistość jest prawdziwa, a ile w niej iluzji i fikcji? Jeśli choć odrobinę interesuje was ten problem, warto wybrać się na wystawę Agnieszki Brzeżańskiej w Kasia Michalski Gallery, która otwiera się 31 marca. Prezentowane na niej prace poruszają problem dualistycznego sposobu postrzegania świata, jednak sama artystka od takich łatwych podziałów zdecydowanie się dystansuje, na co wskazuje choćby ironiczny tytuł wystawy – Matrix-Sratrix.
MÓZG PODRÓŻNICZKI. Jeśli prima aprilis w Krakowie, to tylko w Księgarni/Wystawie, gdzie 1 kwietnia otwiera się wystawa Agnieszki Lasoty The Gathering of The Rap. Wystawa jest podsumowaniem dwu letniej podróży w poszukiwaniu duchowości, której Lasota poszukiwała w Indiach, w Kalifornii na pustyni Mojave, w Kenii i w Polsce. Podczas wypraw artystka uczestniczyła w licznych spotkaniach, magicznych rytuałach i medytacjach, a ich przebieg zostanie zaprezentowany za pomocą projekcji wideo. Kuratorowany przez Paulinę Ołowską pokaz Lasoty ma być rodzajem dziennika przeżyć lub wejrzeniem w umysł podróżniczki.
ORGANIZACYJNA IRONIA. Nie tylko instytucjami żyje sztuka, o czym doskonale wiedzą założyciele tzw. patainstytucji. Zaliczane są do nich takie twory jak eksperymentalne spółdzielnie, latające uniwersytety, perypatetyczne szkoły, rozproszone centra sztuki, artystyczne kolektywy, oddolne think tanki czy hakerskie koalicje. 2 kwietnia będzie w Warszawie okazja, by spotkać się i porozmawiać z przedstawicielami tego typu organizacji – w Muzeum Sztuki Nowoczesnej odbędzie się wtedy Pierwszy Warszawski Zlot Patainstytucjonalny, współorganizowany przez Wolny Uniwersytet Warszawy. Wystąpią na nim goście z Wiednia, Mediolanu czy Kopenhagi, a Polskę będzie reprezentował Brud, działający w Rzeźni przy Alejach Jerozolimskich 51.
POTRÓJNE OTWARCIE. W Galerii Sztuki Wozownia szykują się aż trzy wernisaże. Pierwsza z wystaw – Without issue Sebastiana Kłosowskiego – ma skłaniać do zadumy nad doczesnością i ulotnością świata materialnego. Inną refleksję proponuje Autotomia Justyny Olszewskiej. Jest to zapowiedź cyklu, którego pełna odsłona jest planowana na 2017 rok. Prace Olszewskiej skupiają się na problemie cielesności, a w swoich wideo performansach wchodzi w relacje z różnego typu materiami. Ciekawie zapowiada się także wystawa Michała Smandka Słońce Ziemi zgasło, będąca wynikiem podróży artysty po włoskich wulkanach. Otwarcie wszystkich wystaw 1 kwietnia.