SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Na Dobry Początek 25.04.2016 5 min

NA DOBRY POCZĄTEK: 25 kwietnia – 1 maja 2016

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Olga Micińska
Museum Jerke, fragment budynku z witrażem autorstwa Wojciecha Fangora

Museum Jerke, fragment budynku z witrażem autorstwa Wojciecha Fangora

ZAGŁĘBIE AWANGARDY. W minioną niedzielę (24.04) w niemieckim Recklinghausen otworzyło się Museum Jerke, pierwsza instytucja poświęcona awangardowej sztuce polskiej utworzona poza granicami kraju. Inicjatorem i fundatorem jest Werner Jerke, który od trzech dekad kolekcjonuje dzieła m.in. Władysława Strzemińskiego, Aliny Szapocznikow czy Wilhelma Sasnala. W zeszłym roku jego zbiory oglądać można było w łódzkim Atlasie Sztuki, dziś polecamy wybrać się na wycieczkę do Zagłębia Ruhry, gdzie obok Art Cologne czy Düsseldorfu pojawił się kolejny punkt na galeryjnym szlaku – i to z polskimi diamentami.

mat. prasowe wystawy Red Poppy Fields

HISTORYCZNA PERSPEKTYWA. Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej w tym tygodniu szykuje premierę (wernisaż 27.04) międzynarodowego projektu Red Poppy Fields, poświęconego sposobom pamięci i interpretacji I wojny światowej. Miha Colner i Dejan Sluga, słoweński duet kuratorów, do udziału w wystawie zaprosili szereg europejskich artystów, którzy za pomocą medium fotografii nie tylko poruszają kwestie związane z burzliwą historią kontynentu, lecz także redefiniują jego rolę wobec współczesnych metod obrazowania. Słupsk jest jednym z sześciu miast obok Bratysławy, Budapesztu, Lublany, Pragi i Wiednia, gdzie projekt zostanie zaprezentowany.

Żywe archiwa, fragment projektu Anety Grzeszykowskiej

Żywe archiwa, fragment projektu Anety Grzeszykowskiej

MATERIA ŚWIATŁOCZUŁA. Cykl Żywe archiwa organizowany od kilku lat przez Fundację Archeologii Fotografii zakłada spojrzenie na archiwum fotograficzne przez pryzmat współczesnych praktyk artystycznych. 27 kwietnia zbliża się kolejna jego edycja, do której zaproszono artystów takich jak Dorota Buczkowska, Aneta Grzeszykowska, Jakub Certowicz i Paweł Szypulski, którzy pracowali na zbiorach pochodzących z polskich i norweskich kolekcji. Wystawie towarzyszy cykl spotkań oraz publikacji.

Aleksandra Prusinowska, BLACKBIRD, 2013, linoryt, 85x130cm

Aleksandra Prusinowska, BLACKBIRD, 2013, linoryt, 85x130cm

RÓŻNICE PERCEPCJI. W najbliższy czwartek (28.04) kolejne otwarcie w Pawilonie ERGO Hestia. Tym razem swoją ekspozycję przygotowała laureatka konkursu Artystyczna Podróż Hestii z 2010 roku, Aleksandra Prusinowska. Od dziecka związana z Trójmiastem, Prusinowska w swoich pracach malarskich i linorytniczych podejmuje – dość nieoczywisty w tym kontekście – motyw góry, traktując go jako metaforę ucieczki od (jednak morskiej) rzeczywistości. Tego samego dnia swoją indywidualną wystawę to pragma w Galerii Starter otworzy kolejna młoda artystka Olga Micińska, której poszukiwania twórcze związane są z koncepcją materii. Zapraszamy!

KwieKulik, The Monument Without a Passport, 1978

KwieKulik, The Monument Without a Passport, 1978

PRESJA CZASU. Od piątku Berlin staje się tradycyjnie mekką dla wernisażowych wyjadaczy. Polecamy zapoznać się zawczasu z bogatym programem Berlin Gallery Weekend (29 kwietnia – 1 maja), gdyż w tym przypadku przybytek może przyprawić o ból głowy. Podczas wytyczania tras wędrówki nie zapomnijcie o pokazie duetu KwieKulik The Monument Without a Passport w ŻAK|BRANICKA, gdzie zaprezentowane zostaną prace z lat 70. dotykające kwestii życia w państwie represjonującym własnych obywateli.

Arno Gisinger, fragment projektu Konstelacja Benjaminowska

Arno Gisinger, fragment projektu Konstelacja Benjaminowska

REPREZENTACJA SZLAKU. Na zakończenie tygodnia (30.04) polecamy wybrać się do Galerii Asymetria, gdzie odsłonę swojego projektu Konstelacja Benjaminowska przygotował austriacki fotograf i wykładowca Arno Gisinger. To już kolejna ekspozycja badająca relacje fotografii z przeszłością, tym razem śladami Waltera Benjamina z czasów jego tułaczki po Europie opanowywanej przez nazistów. Tytułowa konstelacja zestawia mapę miejsc, do których dotarł myśliciel, wraz z fragmentami jego pism. Jako wprowadzenie do wystawy polecamy wykład autora, który odbędzie się dzień wcześniej w Austriackim Forum Kultury.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
NA DOBRY POCZĄTEK: 25 kwietnia – 1 maja 2016 — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności