SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia Na Dobry Początek 15.05.2016 8 min

NA DOBRY POCZĄTEK: 16 – 22 MAJA 2016

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Ericka Beckman, You The Better, 1983
Ericka Beckman, You The Better, 1983

Ericka Beckman, You The Better, 1983

DEMOS. Relacja pomiędzy władzą a sztuką nigdy nie była łatwa, jednak wobec drastycznie pogarszającej się sytuacji politycznej w kraju, przyszedł czas na reakcję. W najbliższy piątek w lubelskiej Galerii Labirynt otwiera się wystawa DE-MO-KRA-CJA, której towarzyszyć będzie dwudniowa debata (21-22.05) osób związanych z polską kulturą i sztuką – obywateli zaniepokojonych degradacją podstawowych, demokratycznych wartości. Zapraszamy do udziału. Podobne nastroje panują w Szczecinie, gdzie już od wtorku w Zonie Sztuki Aktualnej będzie można oglądać wystawę Płonąc w wodzie, tonąc w ogniu. Zaprezentowane na niej prace pochodzą z Kolekcji Regionalnej Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie i w założeniu nawiązywać mają do aktualnie panującej atmosfery społeczno – politycznej. Natomiast ekspozycja Rozdzielona Wspólnota – The Inoperative Community II (otwarcie 20.05) w Muzeum Sztuki w Łodzi, podejmuje kwestię funkcjonowania jednostki wobec społeczeństwa. Jest to również nowatorski pod względem wystawienniczym projekt, który widzów przywykłych do klasycznej, galeryjnej ekspozycji konfrontuje z “kinowym” sposobem oglądania prac. Polecamy!

Jagoda Przybylak, fragment pracy z cyklu Sto razy siatka

Jagoda Przybylak, fragment pracy z cyklu Sto razy siatka

PRZYBYTEK. Najbliższy weekend w Warszawie i tym razem nie oszczędza. Na pewno warto pojawić się już w czwartek w Galerii Foksal, gdzie będzie miał miejsce trzeci wernisaż z jubileuszowego cyklu galerii – do tytułowej idei miejsca odnosić się będą tym razem Robert Maciejuk, Leon Tarasewicz i Włodzimierz J. Zakrzewski. Nieopodal, bo w Propagandzie, otwiera się z kolei wystawa Jagody Przybylak Zbliżenia (21.05), której imponujący, acz jeszcze nierozpoznany dorobek, rzuca nową perspektywę na powojenną historię polskiej fotografii. Stamtąd zmierzamy prosto do Rastra, gdzie swój kwaśny stosunek do gorzkiej rzeczywistości wyrażać będzie kolektyw Slavs and Tatars. Artyści z okazji wystawy Towarzystwo Szubrawców (21.05) przygotowali instalację w postaci baru z kiszonek, które stanowić mają antidotum na bóle głowy, jakie powodować może patos polskiego patriotyzmu. Sobota to także spora porcja malarstwa. W Le Guern zobaczymy obrazy i gwasze Romana Owidzkiego z lat 40′-70′ XX wieku, artysty – pedagoga, którego Pracownia Wiedzy o Działaniach i Strukturach Wizualnych na warszawskiej ASP stała się kluczowa dla rozwoju rodzimej sztuki abstrakcyjnej. Dwie pozostałe propozycje dotyczą z kolei młodego pokolenia – Różnia zaprasza na prezentację Agaty Kleczkowskiej i Zuzanny Piętkowskiej Niech patrzą oczy, natomiast nowa na galeryjnej mapie stolicy Fundacja Stefana Gierowskiego przygotowuje grupowy pokaz pt. Są różne sprawy. Co z tego wyniknie – zobaczymy. Mocnym akcentem tydzień kończy Królikarnia z Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia pierwsza wystawa prac francuskiego klasyka w Polsce, jak też i pierwsza konfrontacja twórczości obu tych artystów. Nas zainteresował głównie wątek kobiet, które z pola widzenia zniknęły – kwestia ta z pewnością zostanie zbadana.

Andrés Pachón, z cyklu Magic Lantern

Andrés Pachón, z cyklu Magic Lantern

FOTOMORGANA. Wystawa Magic Lantern Andrésa Pachóna w poznańskiej Rodríguez Gallery to analiza medium fotograficznego jako źródła nieobiektywności i manipulacji. Hiszpański artysta na warsztat bierze serię niemieckich przeźroczy z przełomu XIX i XX wieku ukazujących krajobrazy Bliskiego Wschodu – stają się one nie tyle źródłem wiedzy na temat pejzażu, co panujących wówczas kulturowych stereotypów. Otwarcie już w najbliższy czwartek, zapraszamy.

Tehching Hsieh, One Year Performance, 1983

Tehching Hsieh, One Year Performance, 1983

DON’T WORRY. Wszystkich zafrapowanych stanem krakowskiej sceny zapraszamy na aż dwie (!) wystawy inaugurujące działalność nowych galerii. Pierwsza to 66/33 (20.05) Adama Wsiołkowskiego i Marcina Kowalika, prezentująca malarstwo kategorii „mistrz i uczeń” – profesora i jego asystenta z krakowskiej ASP, premierowo w przestrzeniach galerii Dystans. Z kolei drugie otwarcie firmuje Marta Shefter Gallery z pokazem Tehching Hsieha (21.05) amerykańskiego artysty o tajwańskich korzeniach. Od końca lat 70. realizuje on cykl swoich jednorocznych performensów; ostatni, bo trzynastoletni Thirteen Year Plan markuje jednak koniec jego artystycznej działalności. Na wystawie zaprezentowana zostanie dokumentacja jego prac, a w dniu wernisażu przewidziany jest wykład samego artysty. Warto zajrzeć!

Łukasz Korolkiewicz, Smutek gasnącego dnia, 1979

Łukasz Korolkiewicz, Smutek gasnącego dnia, 1979

BŁĄDZENIE. Już w najbliższy czwartek w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie otwiera się Zwodziciel, retrospektywna wystawa malarstwa Łukasza Korolkiewicza, jednego z czołowych przedstawicieli polskiego hiperrealizmu. Jego twórczość, przesiąknięta atmosferą grozy i melancholii, pozornie rzeczywista, zwodzi widza, kierując go ku zaułkom podświadomości. Polecamy miłośnikom nieoczywistego.

Sopockie molo, jednak z lokalizacji festiwalu 05 ARTLOOP

Sopockie molo, jedna z lokalizacji festiwalu ARTLOOP

WYSIEW. Podobnie jak w przyrodzie, świat sztuki rządzi się prawami sezonowości – przyszła więc pora na wiosenne open-calle, które swój plon wydadzą w trakcie jesiennych wydarzeń. Dla naszych czytelników zebraliśmy więc kilka interesujących propozycji, których efekty śledzić będziemy bez wątpienia na łamach magazynu. I tak – już tylko do 20 maja na zgłoszenia do swojego programu rezydencyjnego czeka MHŻP POLIN; relacjonowaliśmy poprzednią edycję, której finałem stała się wystawa Obecność / Brak / Ślady, natomiast w tym roku nacisk położony jest na analizę wątków żydowskich w dyskursie współczesnym. Serdecznie polecamy uwadze! Z kolei krakowski Bunkier Sztuki, wraz z małopolskimi BWA (Tarnów i Nowy Sącz), organizuje open-call do projektu Sejsmograf, który skierowany został do młodszego pokolenia artystów związanych z regionem. Jego ideą jest merytoryczne wsparcie twórców, jak również rozwój środowiskowej sieci kontaktów. W gąszczu możliwości ciekawie zapowiada się także konkurs festiwalu Artloop, w tym roku organizowany pod hasłem Kumulacja. Do 31 maja można nadsyłać tam propozycje prac do realizacji w sopockim plenerze; tego samego dnia mija termin zgłaszania projektów do Narracji 2016, których bohaterem stała się gdańska Biskupia Górka; koniecznie zapoznajcie się z odezwą Stacha Szabłowskiego, który kuratoruje tegoroczny festiwal! Koniec miesiąca to też ostateczny termin nadsyłania zgłoszeń do 4. edycji The Artists, mini-festiwal znany z pewnością wszystkim, którzy pracują z dźwiękiem. Na zakończenie polecamy nabór do ProfiLab TIFF Open, czyli odświeżonej formuły sekcji Debiuty wrocławskiego festiwalu fotografi TIFF, który zamyka się 30 czerwca o godzinie 23:59. Patrząc po kolejnych edycjach, formuła otwarta jest nie tylko na fotografów, lecz również na twórców eksperymentujących z medium fotografii – do zgłaszania zróżnicowanych projektów zachęcamy.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
NA DOBRY POCZĄTEK: 16 – 22 MAJA 2016 — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności