Na dobry początek: 13-20 października 2014
BUNKIER SZTUKI – KOMISJA I KANDYDACI. Wiemy coraz więcej o zbliżającym się konkursie na stanowisko dyrektora Bunkra Sztuki. Skład komisji konkursowej, ogłoszony w rozporządzeniu z dnia 1 września 2014 roku, przedstawia się następująco:
Przewodniczący Komisji Konkursowej:
1.Magdalena Sroka – Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa
Zastępca Przewodniczącego Komisji Konkursowej:
2.Stanisław Dziedzic – Dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Członkowie Komisji:
1. Marta Deskur – Przedstawicielka Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej
2. Zenon Butkiewicz – Dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
3. Donata Jaworska – Naczelnik Wydziału w Departamencie Narodowych Instytucji Kultury Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
4. Krzysztof Siatka – przedstawiciel Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki”
5. Barbara Guzik – przedstawiciel Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki”
6. Prof. Stanisław Tabisz – Prezes Zarządu Okręgu Krakowskiego Związku Polskich Artystów Plastyków,
7. Piotr Lelek – Prezes Zarządu Stowarzyszenia Okręgu Krakowskiego Związku Polskich Artystów Fotografików.
Znamy także listę kandydatów, którzy przeszli do fazy przesłuchań przez komisję konkursową. Są to: Karol Hordziej, Jarosław Jagłowski, Leszek Jodliński, Magdalena Kownacka, Stanisław Ruksza, Piotr Stasiowski, Marcin Szafrański, Joanna Zielińska i Magdalena Ziółkowska. Wbrew krążącym w środowisku plotkom kandydatów jest mniej niż się spodziewano, ale za to na liście osób, z którymi komisja spotka się na początku przyszłego jest kilka bardzo obiecujących i zaskakujących nazwisk. Trzymamy w redakcji kciuki za kandydatów i podobnie jak całe środowisko oczekujemy od łączonej ministerialno-municypalnej komisji wyboru najlepszego z możliwych.
TYDZIEŃ W SZTUCE. Miniony tydzień był pełen wydarzeń artystycznych, które miały miejsce głównie poza Warszawą. Niektórzy szczęściarze wyjechali do Turcji, żeby wziąć udział w kolejnych projektach zorganizowanych z okazji Roku Polskiego w Turcji. Nasz naczelny Adam Mazur przygotowywał w Stambule wystawę pt. Terapia szoku: polska transformacja po 1989 roku, a Fundacja Bęc Zmiana rozpoczęła projekt Migrujący uniwersytet Adama Mickiewicza, który ma miejsce w „Żółtym domu”, czyli muzeum wieszcza w Stambule. Do Turcji zawędrowała także wystawa Oksymoron normalności przygotowana przez Monikę Szewczyk i prezentowana już wcześniej w Białymstoku. Z kolei w tym tygodniu otworzy się w Muzeum Pera spektakularna wystawa Orientalizm w sztuce polskiej przygotowana przez orientalistę prof. Tadeusza Majdę, na którą złoży się aż 190 prac polskich artystów podejmujących wątek orientu w swojej sztuce. Nic dziwnego, że w nadchodzącym tygodniu właśnie do Turcji wybierze się z oficjalną wystawą sama ministra Omilanowska.
Stolica żyła przede wszystkim otwarciem Galerii Faras w Muzeum Narodowym, która może być gratką dla miłośników sztuki dawnej, ale i współcześnicy powinni przyjrzeć jej się uważnie, choćby pod kątem konstrukcji narracji muzealnej kolekcji. To kolejny sukces narodowej instytucji po hucznym otwarciu Masonów. MNW kierowane przez trio Agnieszka Morawińska, Piotr Rypson, Mateusz Labuda zdecydowanie wysuwa się na lidera sceny muzealnej w kraju.
W Muzeum Sztuki w Łodzi otworzyła się wystawa Antje Majewski Jabłko. Introdukcja. (Ciągle i ciągle od nowa). Zainicjowana przez Majewski i Pawła Freislera akcja zasadza się na sadzeniu dawnych odmian jabłoni – takich, które jeszcze nie są zbyt zmodyfikowane genetycznie – na terenie miasta. W salach MS oprócz obrazów Majewski zobaczyć można rzeźby Freislera – wydrukowane w technice 3D jabłka, oraz prace Jimmie Durhama, Piora Życieńskiego i Agnieszki Polskiej. Sadzeniu drzew w dniu wernisażu towarzyszył śpiew grupy Miejskie Darcie Pierza.
W krakowskim MOCAKu od piątku trwają wystawy Juliana Opie (już niedługo na naszych łamach wywiad z artystą), Mikołaja Smoczyńskiego i Karola Radziszewskiego z Natalią LL. W ostatnim tygodniu miały miejsca otwarcia highlightów sezonu w Instytucie Sztuki Wyspa (Hito Steyerl) i CSW Znaki Czasu w Toruniu (Alfredo Jaar). Warto jednak śledzić nie tylko poczynania międzynarodowych gwiazd przemykających przez, zwykle skoncentrowane na sztuce polskiej, instytucje. W BWA Zielona Góra Romuald Demidenko otworzył dźwiękową wystawę Jana Tomzy-Osieckiego, młodego absolwenta warszawskiej ASP. Jak wieść gminna niesie, jest to ostatnia wystawa Demidenki w Zielonej Górze – czekamy więc na jego pomysły zmaterializowane w stolicy.
Schyłkowy nastrój towarzyszył także członkom krakowskiego kolektywu New Roman. W minioną niedzielę (19 października) w ich siedzibie na Podgórzu obyła się impreza pożegnalna (wystawa? akcja? o wydarzeniu w New Roman wiadomo tyle, że nazywało się Pojutrze), kończąca działalność NR w dotychczasowej formule. Na imprezie w New Roman nie byliśmy, ale uprzejmi krakowianie przysłali nam kartkę z Krakowa.
MŁODA SZTUKA WCZORAJ I DZIŚ. Do wydarzeń, które warto mieć w pamięci w tym tygodniu należy otwierająca się dzisiaj we Wrocławiu wystawa Rysopis prezentująca prace artystów urodzonych około 1989 roku. Wystawa będzie podzielona na dwie części (w DH renoma i Centrum Sztuki WRO) – część redakcji postanowiła się na nią wybrać i sprawdzić, jak wygląda teraz sztuka młodych, w większości dopiero co startujących artystów. Z kolei ci artyści, którzy ciągle mogą uważać się za młodych, ale mają już kilka sukcesów na koncie, spotkają się w tym tygodniu w olsztyńskim BWA, na wystawie People are Strange kuratorowanej przez Ewelinę Bobińską. Wystawa jest zorganizowana wokół tematu dziwności, zachowań marginalnych i skrywanych fantazji. Wezmą w niej udział, między innymi, Łukasz Jastrybczak, Ewa Axelrad, Ewa Juszkiewicz, Mariusz Tarkawian i Konrad Smoleński. W tym tygodniu obędzie się także premiera długo wyczekiwanej książki Karola Sienkiewicza Zatańczą ci, co drżeli (Karakter). Czy będzie ona podstawą do świeżego spojrzenia na sztukę krytyczną i ważnym głosem w dyskusji o wydarzeniach lat 90., przekonamy się już wkrótce. Warszawska premiera odbędzie się w sobotę (godz. 18), w Muzeum Sztuki Nowoczesnej.