„Myśli odizolowane: Archiwum Galerii Foksal 1966-2016” w James Gallery przy CUNY Graduate Center
James Gallery przy CUNY Graduate Center, działając w ścisłej współpracy z Galerią Foksal, zaprezentuje wybór obiektów pochodzących z Archiwum Galerii Foksal przechowującego unikalny zbiór oryginalnych prac na papierze, fotografii, druków i dzieł sztuki zbieranych od chwili założenia Galerii w 1966 roku.
Wystawa odbywa się z okazji uroczystości 50-lecia założenia Galerii Foksal w Warszawie i wykorzystuje materiały archiwalne w celu zaprezentowania Galerii jako modelowej przestrzeni artystycznej, stanowiącej efekt współpracy między artystami i krytykami, i zaangażowanej w proces ciągłego dialogu wewnętrznego na temat celu i sensu istnienia tej instytucji.
Na wystawie będziemy mogli obejrzeć druki: wczesne katalogi wystaw, zaproszenia oraz plakaty i ulotki, które często projektowali sami artyści, a także inne materiały archiwalne, m.in. oryginalne makiety i projekty zaaranżowania przestrzeni wystawienniczej oraz wielką ilość materiałów fotograficznych dokumentujących performansy, instalacje i spotkania towarzyskie. Ich uzupełnieniem będą zapisy dźwiękowe i rejestracje filmowe wczesnych wystaw i innych wydarzeń.
Teksty teoretyczne krytyków, którzy stworzyli filozoficzną podstawę funkcjonowania Galerii Foksal – Wiesława Borowskiego, Hanny Ptaszkowskiej, Mariusza Tchorka i Andrzeja Turowskiego, prowokacyjnie postulowały konieczność przemyślenia na nowo trybu prezentacji sztuki, podkreślając jednocześnie znaczenie koncepcji artystycznych, które zmieniały zasady powstawania i rozpowszechniania dzieł. Ich kluczowe teksty tworzą element trwałego dziedzictwa Galerii Foksal, a wystawa jest także hommage dla ich teoretycznego dorobku.
Tytuł wystawy, Myśli odizolowane, został zaczerpnięty z tekstu Wiesława Borowskiego i Andrzeja Turowskiego Żywe archiwum z 1971 roku, w którym autorzy napisali pogrubioną czcionką: NIE REPREZENTUJEMY HISTORII LECZ IZOLUJEMY MYŚLI. Tekst ten stanowi przykład konsekwentnego badania idei archiwum, która stała się częścią programu Galerii Foksal. Od najwcześniejszego okresu funkcjonowania Galerii archiwum było stale powracającą w ramach jej programu figurą konceptualną. Przykład działania wokół archiwum stanowiły zarówno Panoramiczny Happening Morski Tadeusza Kantora z 1967 roku, podczas którego w morzu zatopiony został zestaw archiwalnej dokumentacji, jak i wystawa Żywe archiwum Borowskiego i Turowskiego z 1971 roku, w czasie której Galerię przekształcono w punkt wymiany informacji i dokumentacji międzynarodowej sztuki konceptualnej. Wystawa ukazująca archiwum stała się następnie czymś na kształt procesu mającego na celu prześledzenie różnych sposobów prezentacji archiwum, jakie miały miejsce w historii Galerii, ze szczególnym uwzględnieniem wystawy objazdowej, która w latach 1979-1980 trafiła do Edynburga, Glasgow i Londynu.
W swoim obecnym stanie Archiwum Galerii Foksal, które jest przechowywane w drewnianych pudełkach zaprojektowanych na początku lat 70. przez artystę Krzysztofa Wodiczkę, i znajduje się w tej samej niewielkiej przestrzeni galeryjnej, odzwierciedla rolę Galerii w kształtowaniu polskiej sztuki współczesnej. Materiały te są świadectwem eksperymentalnego charakteru dzieł wystawianych w Galerii, których autorami byli tacy polscy artyści, jak Zbigniew Gostomski, Maria Stangret, Tadeusz Kantor, Edward Krasiński, Krzysztof Wodiczko, Jarosław Kozłowski czy Stanisław Dróżdż. Archiwum tworzy jednostkową kolekcję zapisów, które posiadają nieocenioną wartość zarówno w sensie artystycznym, jak i historycznym, dokumentując pięćdziesiąt lat działalności w zróżnicowanych realiach politycznych, przy współpracy niezwykle różnorodnego grona twórców, od pioniera polskiej awangardy Henryka Stażewskiego do międzynarodowej grupy artystów konceptualnych, wśród których można wymienić Lawrence’a Weinera, Daniela Burena, Christiana Boltanskiego i Bena Vautiera.
Prezentacje i dyskusje panelowe towarzyszące wystawie będą koncentrowały się na kilku wybranych wątkach: strategii i praktyk krytycznych oraz znaczenia pracy kuratorskiej w Galerii Foksal na przestrzeni kolejnych dziesięcioleci, na modelu galerii, skupionej wokół artystów i współprowadzonej przez artystów, jako przestrzeni eksperymentu artystycznego w porównaniu z galeriami artystycznymi prowadzonymi na przełomie lat 60. i 70. przez nowojorskich artystów, a także roli odgrywanej przez Tadeusza Kantora jako twórcy i propagatora nowych zjawisk w sztuce polskiej 20. wieku oraz jego prekursorskich realizacjach w przestrzeniach publicznych lub we współpracy z Galerią Foksal.
Przypisy
Stopka
- Wystawa
- Myśli odizolowane: Archiwum Galerii Foksal 1966-2016
- Miejsce
- The Amie and Tony James Gallery, The Graduate Center w Nowym Jorku
- Czas trwania
- 19.11 - 17.12.2016
- Osoba kuratorska
- Katherine Carl, Katarzyna Krysiak, David Senior
- Strona internetowa
- centerforthehumanities.org