SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 03.02.2021 2 min

„Milk Me Sugar” w Galerii Arsenał w Białymstoku

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Jana Shostak, „Nowacy”, 2017, plakaty, wprowadzenie słowa do przestrzeni publicznej, „Milk Me Sugar”, widok wystawy, fot. Maciej Zaniewski

The purpose of Brud is to replace Brud with a better Brud*.

U Wittgensteina jest sporo bon motów. Być może „[g]ranice mojego języka są granicami mojego doświadczenia” to ten najbardziej znany. Język jako wyraz myśli, ich obraz. Warto jednak pamiętać, że „[c]hcąc […] wytyczać granice myśleniu, trzeba by móc pomyśleć obie strony granicy (więc i to, co pomyśleć się nie da)”. Szokujący nonsens „milk me sugar” jest tym bardziej abstrakcyjny – chodzi bowiem o kawę. To nie tyle logika, co metoda. Metoda nad wyraz aktualna.

Lacan twierdził, że coś staje się tym dopiero w języku, powołane aktem nazwania. Dobrym polskim przykładem jest równouprawnienie. Kilka lat temu, w medialnej gorączce i z lękowym chichotem bigotów w tle, naszą codziennością stały się feminatywy pieczętujące w języku równouprawnienie rodzaju żeńskiego. Z przyczyn politycznych postanowiłyśmy jednoznacznie upłciowić podmiot, choć język polski w kwestii rewolucji pozwala na znacznie więcej. Mój ulubiony przykład plastyczności języka to rodzajnik określony w formie zaimka poprzedzający rzeczownik wspólnorodzajowy (zazwyczaj określający zawód, funkcję lub cechę), co pociąga za sobą dodatkowe zamieszanie, nie tylko z deklinacją i jej brakiem. Współczesnie żyjemy w rewolucji grzeczności językowej. „Hmm” to niewiele więcej niż pomyślałam, gdy na jednym z mediospołecznościowych nagrań z jednej z manifestacji Strajku Kobiet usłyszałam: „policja wzywa osoby do rozejścia się” (głos z megafonu ostrzegał, że stosowana będzie przemoc, elegancko zwana „środkami przymusu bezpośredniego”). Neutratyw „osoba”, przenoszący ciężar rodzaju z rzeczownika na przymiotnik, imiesłów czy zaimek z nim połączony, to słowo-symbol rewolucji równości, różnorodności i inkluzywności. A paradoksalna skądinąd sytuacja z warszawskiej ulicy potwierdza, że rzeczywistość odstygmatyzowaną, rzeczywistość empatii i troski, którą chcemy dzielić, potrzebujemy najpierw wypowiedzieć. I pokazuje, jak to się udziela.

To be continued.

Przemek Branas, „Plotka II”, 2020, obiekt, jaja strusia emu, łupiny zatwaru cuchnącego, zęby akrylowe, fot. Maciej Zaniewski
Fabien Lede, „CHODŹNO, KOCHANIE!”, 2011, farba akrylowa, marker akrylowy, elementy malowane i szyte na surowym płótnie, 150 x 200 cm, fot. Maciej Zaniewski
Dawid Maroto, „Potomność chodzi dziwnymi drogami”, Rotterdam, 6 listopada 2020 r., tusz na papierze; fragment, fot. Maciej Zaniewski
Weronika Wysocka, „Bezpieczne tematy”, ukryte motywy i ja na górze, 2020, kadr wideo, fot. Maciej Zaniewski
Yulia Krivich, „W Ukrainie”, 2019, kopia ekspozycyjna: druk cyfrowy, tkanina flagowa, drewno (kij), 90 x 120 x 200 cm, fot. Maciej Zaniewski
„Milk Me Sugar”, widok wystawy, fot. Maciej Zaniewski
„Milk Me Sugar”, widok wystawy, fot. Maciej Zaniewski
„Milk Me Sugar”, widok wystawy, fot. Maciej Zaniewski
„Milk Me Sugar”, widok wystawy, fot. Maciej Zaniewski
„Milk Me Sugar”, widok wystawy, fot. Maciej Zaniewski

Wystawa traktuje o języku i komunikacji szeroko. Zaczyna od fali (fizyka), zwraca uwagę, że komunikatem jest choćby emocja, ale też wskazuje na moment, w którym materia zaczyna znaczyć. Najwięcej miejsca oddaje współczesnym manifestom i obserwacjom zmian, przykładom narracji wcielających równoróżnorodnościowe postulaty. Sięga też po opowieści artystów i artystek z zagranicy tworzących w Polsce, często dekodujących ukryty w języku kolonializm. Przypomina również prace powstałe w epoce konceptualizmu, kiedy to właśnie operacje na języku pomogły zdekonstruować sposoby postrzegania, a język stał się jednym z nieodłącznych narzędzi sztuki.

* Brud (1970-2038)

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Aleksander Sovtysik, Ania Nowak, Babi Badalov, Barbara Kozłowska, David Maroto, Edyta Adamczak i Michał Mądracki, Eva Kotatkova, Ewa Partum, Ewa Zarzycka, Fabien Lédé, Gintaras Didžiapetris, Honza Zamojski, Jadwiga Sawicka, Jana Shostak, Joanna Piotrowska, Jolanta Marcolla, Józef Robakowski, Larisa Crunţeanu, Katka Blajchert, Kem, Kolektyw Łaski, Laurie Anderson, Maja Demska, Martyna Czech, Miron Białoszewski, Natalia LL, Nicholas Grafia & Mikołaj Sobczak, Noviki post studio, Okime Emiko, Ola Wasilewska i Maria Cyranowicz, Paul McCarthy, Paweł Susid, Przemek Branas, Perła i jego Starzy, Stachu Szumski, Stanisław Dróżdż, Susanna Harwood Rubin, Tigran Khachatryan, Tomasz Skibicki, Twożywo, Weronika Wysocka, Wilhelm Sasnal, Wisława Szymborska, Włodzimierz Pawlak, Yulia Krivich, Żurnal Zin
Wystawa
Milk Me Sugar
Miejsce
Galeria Arsenał, Białystok
Czas trwania
27.11.2020–11.02.2021
Osoba kuratorska
Ewa Tatar; współpraca: Katarzyna Różniak
Fotografie
Maciej Zaniewski; dzięki uprzejmości Galerii Arsenał
Strona internetowa
galeria-arsenal.pl
Indeks
Aleksander Sovtysik Ania Nowak Babi Badalov Barbara Kozłowska David Maroto Edyta Adamczak Eva Kotátková Ewa Partum Ewa Tatar Ewa Zarzycka Fabien Lede Galeria Arsenał w Białymstoku Gintaras Didžiapetris Grupa Twożywo Honza Zamojski Jadwiga Sawicka Jana Shostak Joanna Piotrowska Jolanta Marcolla Józef Robakowski Katarzyna Różniak-Szabelska Katka Blajchert Kem Kolektyw Łaski Larisa Crunțeanu Laurie Anderson Maja Demska Martyna Czech Michał Mądracki Mikołaj Sobczak Miron Białoszewski Natalia LL Nicholas Grafia Noviki post studio Okime Emiko Ola Wasilewska i Maria Cyranowicz Paul McCarthy Paweł Susid Perła i jego Starzy Przemek Branas Stach Szumski Stanisław Dróżdż Susanna Harwood Rubin Tigran Khachatryan Tomasz Skibicki Weronika Wysocka Wilhelm Sasnal Wisława Szymborska Włodzimierz Pawlak Yulia Krivich Żurnal Zin

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Milk Me Sugar” w Galerii Arsenał w Białymstoku — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności