SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 03.04.2014 4 min

„Milenium” Radka Szlagi w Czytelni Sztuki

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Radek Szlaga, "Afrykańskie plemiona walczą z Małym Głodem", 2007, "Malarstwo", 2014, "Dzięki międzynarodowej pomocy Pigmeje urośli", 2006, dzięki uprzejmości Czytelni Sztuki, fotografia Wojtek Turkowski

Radek Szlaga, „Afrykańskie plemiona walczą z Małym Głodem”, 2007, „Malarstwo”, 2014, „Dzięki międzynarodowej pomocy Pigmeje urośli”, 2006, dzięki uprzejmości Czytelni Sztuki, fotografia Wojtek Turkowski

Na jednym z obrazów Radka Szlagi znajduje się uśmiechnięty chłopiec w okularach. Ubrany w kolorową koszulkę w paski, przyciska do siebie małego różowego prosiaka. W tle majaczą kontury pulchnej postaci, szybkie ślady pędzla przypominają brązowe pukle. Gdzieś niżej, zza masywnych dłoni wychodzą dwie kury i wypisane niedbałym pismem zdanie „Mam ręce takie jak Tato, po Tacie. TAKIE SAME”. Jak we wszystkich innych pracach Radka sensy i ich wyjaśnienie zbiegają się w jednym punkcie. Kluczowe staje się dla niego pytanie o miejsce w świecie, nakreślenie mapy dającej podpowiedzi jak uporządkować wewnętrzny i zewnętrzny świat. O tym, że przeszłość i pamiętanie to jedne z najtrudniejszych obszarów doświadczenia, wie każdy z nas, kto próbował przywrócić to, co ulega stopniowemu zacieraniu. Obrazy i postaci zapadają się pod ziemię, chowają za przedmiotami a czasem tak mocno zakotwiczają w rzeczywistości, że podążają za nami jak cień.

Radek Szlaga, widok na pracę „Marks on everything” 2006 , „Tak naprawdę umiem ładnie malować” 2006, „Chłopiec ze świecącą głową” 2006, dzięki uprzejmości Czytelni Sztuki, fotografia Wojtek Turkowski

Radek Szlaga, widok na pracę „Marks on everything” 2006 , „Tak naprawdę umiem ładnie malować” 2006, „Chłopiec ze świecącą głową” 2006, dzięki uprzejmości Czytelni Sztuki, fotografia Wojtek Turkowski

Nieustanna potrzeba bycia tam, bardzo silna świadomość urodzenia tu, nieustanne poszukiwania źródła malarskiej rzeczywistości, wydają się być punktami wyjścia dla sztuki Radka Szlagi. Działania artysty nie ograniczają się jednak do balansowania pomiędzy tu i tam. Jego opowieści dzieją się w wielu miejscach i przy użyciu wielu środków naraz. Sztuka jest dla niego swoistą dokumentacją nieustannego procesu, zapisem stanu świadomości, odbiciem zarówno tych zasłyszanych, jak i wciąż tworzonych opowieści. Obrazy Radka są przepełnione podskórnym niepokojem. Sztuka staje się sensualnym odzwierciedleniem wewnętrznego mikrokosmosu, postrzegania siebie i swojego otoczenia. Malowanie Szlagi jest poszukiwaniem własnego miejsca w chaosie znaków i wspomnień. Jest nawracającą potrzebą mapowania prywatnej geografii, miejsc, z którymi jest lub był związany: Gliwic – Detroit – Szlagówki.

Radek Szlaga, widok z ekspozycji Milenium, 2014
Wydaje się, że malarstwo jest dla niego próbą oswojenia przemijania, pretekstem do przeszukiwań zakamarków przeszłości, zatracaniem się w tym, co było, a teraz trwa w postaci efemerycznego fenomenu pamięci. Poprzez swoje działania, artysta podejmuje zagadnienie tego, co zaburzone, przesunięte, marginalizowane, odbite, niewidoczne i ukryte. To, co trafia w jego pole widzenia, rozpływa się, ulega ponownej obróbce. Ta nieokiełznana fala obrazów, mitów, zapożyczeń, kopii i oryginałów przybiera u Szlagi próbę opanowania tworzącego się wciąż na nowo świata.

Radek Szlaga, rzeźba kura, zdjęcia Studio Filmlove, dzięki uprzejmości Czytelni Sztuki

Radek Szlaga, rzeźba kura, zdjęcia Studio Filmlove, dzięki uprzejmości Czytelni Sztuki

Wystawa Milenium to wielowątkowa opowieść o próbie stworzenia spójnego opisu świata. Powracające wciąż motywy, stają się fragmentami pewnej historii, opowieścią o potrzebie systematyzacji i uporządkowaniu materii wspomnień.

Radek Szlaga, widok z ekspozycji Milenium, 2014, zdjęcia Studio Filmlove, dzięki uprzejmości Czytelni Sztuki

Radek Szlaga, widok z ekspozycji Milenium, 2014, zdjęcia Studio Filmlove, dzięki uprzejmości Czytelni Sztuki  

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Radek Szlaga
Wystawa
Milenium
Miejsce
Czytelnia Sztuki, Gliwice
Czas trwania
7.03.-30.04.2014
Osoba kuratorska
Marta Kudelska
Fotografie
Studio FilmLOVE, Wojciech Turkowski
Strona internetowa
czytelniasztuki.pl
Indeks
Czytelnika Sztuki Marta Kudelska Radek Szlaga

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Milenium” Radka Szlagi w Czytelni Sztuki — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności