SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 42/2024 Do zobaczenia 23.10.2024 5 min

Międzynarodowy Festiwal Fotografii INTERPHOTO w Białymstoku

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Grzegorz Jarmocewicz „Ongoing Retrospective” Astoria Business&Leisure, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów

KOLEKCJONOWANIE ŚWIATÓW

Kształtowanie się myśli filozoficzno-społecznej odmiennych kultur oraz ich wzajemne przenikanie się jako elementy tworzące współczesny porządek świata i kod przekazu wizualnego są podstawą prezentowanych podczas tegorocznej edycji festiwalu kolekcji muzealnych, prywatnych oraz wystaw indywidualnych i zbiorowych. Przedstawiamy je publiczności zgodnie z metodą analizy ikonograficznej Aby Warburga. „Kolekcjonowanie Światów” jako temat festiwalu ilustruje ludzką potrzebę porządkowania i opisywania wszystkiego wokół, jako formę budującą harmonię, przeciwstawiającą się chaosowi Uniwersum. Kolekcjonowanie to również zdobywanie trofeów i potrzeba dzielenia się nimi z odbiorcami.

Kolekcjonowanie zawsze zdeterminowane jest precyzyjnie określonymi regułami podporządkowującymi dokonywane wybory oraz systematykę tworzenia konkretnych zbiorów. Stąd przedstawiamy naszym odbiorcom rozliczne światy zawarte w różnych muzealnych zbiorach, a także indywidualnych spojrzeniach artystów z całego świata. Jako uzupełnienie tej perspektywy przybliżamy publiczności sprofilowanie polskich festiwali fotograficznych poprzez ich bezpośrednie prezentacje w kontekście tematu przewodniego.

Alnis Stakle, „Mellow Apocalypse” w Ludwik Zamenhof Centre; w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
Alnis Stakle, „Mellow Apocalypse” w Ludwik Zamenhof Centre; w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
Joanna Krzysztoń, Grzegorz Rogala „Interpretacje”, Centrum im. Ludwika Zamenhofa, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
Joanna Krzysztoń, Grzegorz Rogala „Interpretacje”, Centrum im. Ludwika Zamenhofa, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
Grzegorz Jarmocewicz „Ongoing Retrospective” Astoria Business&Leisure, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
Grzegorz Jarmocewicz „Ongoing Retrospective” Astoria Business&Leisure, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów

Aby Warburg, to historyk sztuki, który z jednej strony wprowadził metodę analizy ikonograficznej — analizującej dzieła poprzez zawartą w nich symbolikę, a z drugiej, w konsekwencji do tej analizy doprowadził do odczytania znaczeń zawartych w sztuce poprzez zestawianie ze sobą dzieł lub artefaktów z różnych epok, niemających pozornie nic ze sobą wspólnego. Rozwój kultury nie był dla Warburga ciągiem czasowym, chronologicznym, ale raczej rozprzestrzenianiem się energii symbolu i alegorii mających swe źródła w lęku pierwotnym — ich świadome zracjonalizowanie pozwala nam na opanowanie chaosu (porządkowanie, kolekcjonowanie) i zdystansowanie się do źródła lęku. Tworzony przez niego Atlas Mnemosyne jest koncepcją pamięci rozumianej jako archiwum obrazów, wizualnym archiwum europejskiej historii kultury i rekonstrukcją zbiorowej pamięci. Kuratorów i artystów obecnej edycji interesuje metoda tworzenia Atlasu i to do niej odnosimy się podczas festiwalu. Ostatecznie pozwala ona, idąc za Warburgiem na poznanie człowieka i jego psychiki poprzez obraz, a nie na samo odszyfrowanie dzieła sztuki. Dlatego w ekspozycjach kolekcji ważniejsze będą dla nas zestawienia skojarzeniowe, aniżeli chronologiczne czy opisowe.

dr hab. Grzegorz Jarmocewicz prof. UWM
Dyrektor artystyczny festiwalu

Międzynarodowy Festiwal Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO jest wydarzeniem interdyscyplinarnym propagującym fotografię i media pokrewne, składające się na współczesną formę wypowiedzi wizualnej.

BIAŁYSTOK INTERPHOTO

jest festiwalem cyklicznym, o wysokim poziomie artystycznym, odbywającym się w trybie biennale, co dwa lata. Obejmuje nie tylko działania wystawiennicze, ale również spotkania, prelekcje, warsztaty, pokazy multimedialne, konkursy szkolne, działania łączące fotografię z muzyką czy literaturą, gry miejskie. Działania kierujemy do odbiorców wszystkich kategorii wiekowych. Festiwal rozwija się nieprzerwanie od 2013 roku i jest oczekiwanym przez odbiorców, artystów i krytyków najważniejszym wydarzeniem tego typu w Polsce, a także w środkowo – wschodniej części Europy. Podczas ostatnich edycji statystyki wykazały, iż swoim udziałem zaszczyca nas ponad dwadzieścia tysięcy odbiorców bezpośrednich i ponad milion internetowych.

widok wystawy Kolekcja Cezarego Pieczyńskiego, wystawa p.t. „Relacje intymne”, Opera i Filharmonia Podlaska, Europejskie Centrum Sztuki, Galeria Główna, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy Kolekcja Cezarego Pieczyńskiego, wystawa p.t. „Relacje intymne”, Opera i Filharmonia Podlaska, Europejskie Centrum Sztuki, Galeria Główna, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „Fotografie z kolekcji Schupmannów” Muzeum Historyczne w Białymstoku, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „Fotografie z kolekcji Schupmannów” Muzeum Historyczne w Białymstoku, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy Evy Rubinstein „Śladami istnienia. Fotografie z lat 1970-1990″ w Galerii Sleńdzińskich, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy Evy Rubinstein „Śladami istnienia. Fotografie z lat 1970-1990″ w Galerii Sleńdzińskich, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów

Głównym zadaniem festiwalu jest stałe poszerzanie stworzonej przez nas wcześniej międzynarodowej platformy wymiany doświadczeń i myśli twórców ze Wschodniej i Zachodniej Europy, która umożliwia transgraniczny dialog nie tylko artystów i osób zainteresowanych fotografią, ale również szerokiej publiczności.
Oprócz klasycznych artystów tego medium prezentujemy twórców sięgających po współczesne środki i tematy, reprezentujących postawy neoawangardowe, czy poruszających się po obszarach sztuki krytycznej. Takie prezentacje wpływają na zwiększenie świadomości społecznej nie tylko w zakresie fotografii czy, multimediów, ale przede wszystkim ukazują problemy współczesnej cywilizacji pochłoniętej materialnymi stronami życia. Uwrażliwiają na zjawiska moralne, zmiany publiczne i jednostkowe, na cierpienie czy problemy polityczne drążące kraje zarówno demokratyczne jak i te, które wciąż znajdują się pod rządami reżimów. Zwracają uwagę na wszechobecną opresję, makdonaldyzację, zagrożenia nacjonalistyczne, klimatyczne, a z drugiej strony na pozytywny rozwój cywilizacji poprzez zdobycze naukowe.

Działania festiwalu popularyzują aktualne nurty współczesnej fotografii polskiej i zagranicznej z naciskiem na zjawiska artystyczne krajów Europy środkowo-wschodniej. Istotnym elementem jest wątek edukacyjny osadzający medium w odniesieniu do zagadnień społecznych i historycznych. Dlatego na stałe zostały wpisane w harmonogram wystawy ukazujące zjawiska artystyczne zachodzące w Polsce i Europie środkowo-wschodniej, które miały wpływ na rozwój sztuki światowej. Festiwal przedstawia również współczesnych polskich kontynuatorów myśli artystycznej międzywojnia, aby ukazać ciągłość rozwoju sztuki polskiej po 1945r.

widok wystawy „STILL LIFE / SET ADAPTATION” w Galerii Sleńdzińskich, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „STILL LIFE / SET ADAPTATION” w Galerii Sleńdzińskich, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „Visions” w Muzeum Podlaskim w Białymstoku, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „Visions” w Muzeum Podlaskim w Białymstoku, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów

Głównym tematem festiwalu, niezależnie od edycji jest GRANICA, ze wszelkimi przynależącemu temu hasłu wymiarami od Genius Loci po obszary indywidualnego doświadczenia w płaszczyźnie duchowej czy eksperymentalnej.

W ramach tegorocznej edycji festiwalu zaplanowaliśmy zaprezentowanie ponad 200 artystów, bezpośredni udział około 100 z nich oraz 17 kuratorów i 15 jurorów z zagranicy. Odbędzie się: 30 wystaw, 3 warsztaty, 4 pokazy filmów w kinie sieci Helios, innowacyjny, hybrydowy przegląd Portfolio Review, konkursy: INTERPHOTO GRAND PRIX, Street Art, Fotografii Młodych, pokaz zdjęć z muzyką na żywo, panel naukowy dotyczący sprofilowania polskich festiwali fotograficznych, 5 wykładów i prelekcji, spotkania autorskie (28), konferencja prasowa w streamingu o zasięgu międzynarodowym, uroczysta inauguracja z udziałem publiczności, gości, artystów, władz województwa i miasta, kuratorów, krytyków, wydawców; piknik i spacer fotograficzny. Osoby niemogące dotrzeć do Białegostoku zapraszamy do naszych mediów społecznościowych oraz na stronę „www”, którą od początku istnienia festiwalu odwiedzają goście z całego świata. Podczas trwania INTERPHOTO wejścia przekraczają liczbę ponad 1 miliona.

W tegorocznej edycji do udziału zostali zaproszeni artyści z Polski, Litwy, Łotwy, Estonii, Belgii, Ukrainy, Czech, Słowacji, Niemiec, dyrektorzy festiwali fotograficznych, jurorzy i krytycy z Polski, Białorusi, Litwy, Estonii, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, USA. Duże wystawy zbiorowe są zorganizowana w oparciu o międzynarodową współpracę z Muzeum Sztuki w Ołomuńcu / Czechy oraz Litewskie Muzeum Fotografii w Szawlach, Kolekcję Schupmann’ów, Kolekcję Cezarego Pieczyńskiego, Kolekcję Wrzesińską, Zbiory Kolekcji Leica-Polska.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Thomas Anschütz, Dieter Appelt, Bernd&Hilla Becher, Kilian Breier, Hermann Försterling, Verena von Gagern, André Gelpke, F.C. Gundlach, Heinz Hajek-Halke, Ruth Hallensleben, Robert Häusser, Karl Martin Holzhäuser, Heinrich Heidersberger, Gottfried Jäger, Peter Keetman, Thomas Kellner, Barbara Klemm, Jaschi Klein, Siegfried Lauterwasser, Charlotte March, Will McBride, Stefan Moses, Peter Neusser, Floris Neusüss, Andreas Müller-Pohle, Regina Relang, Wolfgang Reisewitz, Toni Schneiders, Otto Steinert, Horst Wackerbarth, Ludwig Windstosser, Berenice Abbott, Dieter Appelt, Anonim, Janusz Bąkowski, Zdzisław Beksiński, Hans Bellmer, Horace Bristol, Sofie Calle, Larry Clark, Zbigniew Dłubak, Nan Goldin, Heinz Hajek-Halke, Jerzy Kosiński, Romuald Kutera, Anna Kutera, Konrad Kuzyszyn, Przemysław Kwiek, Andrzej Lachowicz, Jerzy Lewczyński, Man Ray, Antoni Mikołajczyk, Pierre Molinier, Edward Muybridge, Nadar (Gaspard-Félix Tournachon), Fortunata Obrąpalska, Marek Piasecki, Aleksander Rodchenko, Thomas Ruff, Aaron Siskind, Mikołaj Smoczyński, Paul Strand, Christer Christian Strömholm, Hellen van Meene, Ryszard Waśko, Stefan Wojnecki, Heinz Hajek-Halke, Will McBride, Horst Wackerbarth, Petr Borovec, Jindřich Brok, Hugo Demartini, Josef Ehm, Libor Fára, Jaromír Funke, Jan Hajn, Miroslav Hák, Karel Otto Hrubý, Michal Kalhous, Karel Kašpařík, Běla Kolářová, Marie Kratochvílová, Rupert Kytka, Emila Medková, Josef Mikulka, Kasia Navarra, Ladislav Postupa, Ivo Přeček, Vilém Reichmann, Jaroslav Rössler, Pavel Rudolf, Jiří Sever, Miloslav Stibor, Josef Sudek, Jan Svoboda, Jindřich Štyrský, Milena Valušková, Milan Vopálenský, Alicja Wroblewska, Petr Zatloukal, Jana Želibská, Povilas Karpavičius, Vitalijus Butyrinas, Aleksandras Macijauskas, Vitas Luckus, Virgilijus Šonta, Violeta Bubelytė, Algirdas Šeškus, Alfonsas Budvytis, Remigijus Pačėsa, Vytautas Balčytis, Arūnas Kulikauskas, Giedrius Liagas, Alnis Stakle, Grzegorz Jarmocewicz, Eva Rubinstein
Wystawa
Międzynarodowy Festiwal Fotografii INTERPHOTO
Miejsce
Białystok
Czas trwania
26.06-31.10.2024
Osoba kuratorska
Grzegorz Jarmocewicz, Cezary Pieczyński, Štěpánka Bieleszová, Valentyn Odnoviun, Vilija Ulinskytė-Balzienė, Krzysztof Jurecki
Fotografie
dzięki uprzejmości festiwalu INTERPHOTO
Strona internetowa
www.interphoto.pl
Indeks
Aaron Siskind Aleksander Rodchenko Aleksandras Macijauskas Alfonsas Budvytis Algirdas Šeškus Alicja Wróblewska Alnis Stakle André Gelpke Andreas Müller-Pohle Andrzej Lachowicz Anna Kutera Anonim Antoni Mikołajczyk Arūnas Kulikauskas Barbara Klemm Bela Kolárová Berenice Abbott Bernd&Hilla Becher Cezary Pieczyński Charlotte March Christer Christian Strömholm Dieter Appelt Edward Muybridge Emila Medková Eva Rubinstein F.C. Gundlach Floris Neusüss Fortunata Obrąpalska Giedrius Liagas Gottfried Jäger Grzegorz Jarmocewicz Grzegorz Rogala Hans Bellmer Heinrich Heidersberger Heinz Hajek-Halke Hellen van Meene Hermann Försterling Horace Bristol Horst Wackerbarth Hugo Demartini Ivo Přeček Jan Hajn Jan Svoboda Jana Želibská Janusz Bąkowski Jaromír Funke Jaroslav Rössler Jaschi Klein Jerzy Kosiński Jerzy Lewczyński Jindřich Brok Jindřich Štyrský Jiří Sever Joanna Krzysztoń Josef Ehm Josef Mikulka Josef Sudek Karel Kašpařík Karel Otto Hrubý Karl Martin Holzhäuser Kasia Navarra Kilian Breier Konrad Kuzyszyn Krzysztof Jurecki Ladislav Postupa Larry Clark Libor Fára Ludwig Windstosser Man Ray Marek Piasecki Marie Kratochvílová Michal Kalhous Międzynarodowy Festiwal Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO Mikołaj Smoczyński Milan Vopálenský Milena Valušková Miloslav Stibor Miroslav Hák Nadar (Gaspard-Félix Tournachon) Nan Goldin Otto Steinert Paul Strand Pavel Rudolf Peter Keetman Peter Neusser Petr Borovec Petr Zatloukal Pierre Molinier Povilas Karpavičius Przemysław Kwiek Regina Relang Remigijus Pačėsa Robert Häusser Romuald Kutera Rupert Kytka Ruth Hallensleben Ryszard Waśko Siegfried Lauterwasser Sofie Calle Stefan Moses Stefan Wojnecki Štěpánka Bieleszová Thomas Anschütz Thomas Kellner Thomas Ruff Toni Schneiders Valentyn Odnoviun Verena von Gagern Vilém Reichmann Vilija Ulinskytė-Balzienė Violeta Bubelyte Virgilijus Šonta Vitalijus Butyrinas Vitas Luckus Vytautas Balčytis Will McBride Wolfgang Reisewitz Zbigniew Dłubak Zdzisław Beksiński

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Międzynarodowy Festiwal Fotografii INTERPHOTO w Białymstoku — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności