„Metropolitanka vol.8”
Metropolitanka to projekt realizowany od 8 lat przez pracownie Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Grupę Społeczną Metropolitanka przy Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku. Wizualno-artystyczna część projektu odbywa się w ramach zajęć ze studentkami i studentami, a inspiracją było powstanie i działalność grupy społecznej tworzącej wielowątkową herstoryczną opowieść o trójmiejskiej metropolii. Poprzednie wystawy odbyły się w siedzibie Instytutu Kultury Miejskiej oraz salach warsztatowych i wystawowych Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 1.
W ramach aktualnej edycji studentki i studenci 1 i 2 Pracowni Intermediów pracowały/li nad opowieściami kobiet, o kobietach i z kobiecej perspektywy. Powstały osobiste wywiady i prace wideo, teledysk, animacja, kolaż, obiekty, a także seria plakatów i wlepek.
Wystawa, na którą zapraszamy miała odbyć się w zeszłym roku, ale pandemia pokrzyżowała nam plany. Ostatecznie będzie można ją zobaczyć w wersji on-line.
Michalina Chwalisz , K. Switzer, video, obiekt, koszulka sportowa
Na tego(zeszło)roczną pandemiczną Metropolitankę zrealizowała sportową pracę opowiadającą historię zawodniczki maratonu w Bostonie 67’. Artystka, podobnie jak sama maratonka, pomimo przeszkód czy to w postaci namolnego patriarchatu czy to strachu, lenistwa i pandemicznych przeszkód ukończyła swój projekt, który w pełnej krasie będziecie mogli zobaczyć na naszej wystawie.
Michalina Chwalisz – artystka, którą rzadko ogranicza wyobraźnia, raczej strach i lenistwo, dlatego zamiast pracować chodzi spać o 21 i publikuje jak to sama określa „głupoty na blogu”: misiechwali.weebly.com.
Piotr Krauze, Bez tytułu, video HD, 3D morfing
Prezentowana animacja 3D wprowadza nas w świat różnorodnych sposobów przeprowadzania aborcji na przestrzeni dziejów. Jak podkreśla sam autor wiele z tych metod miało kwestionowaną skuteczność bądź mogła doprowadzić do szkód w ciele kobiety, a nawet jej śmierci.
Piotr Krauze – młody twórca z okolic Gdyni, zajmuje się głównie animacją rysunkową oraz modelowaniu 3D, jest to główne medium, którego używa do budowania swoich projektów artystycznych. Jego Insta można obczaić tutaj: @elfiosart.
Emilia Rodziewicz, Metropolitanka, video
Metropolitankowe wideo Emilii oscyluje wokół jej osobistej niechęci do kobiecości, zwłaszcza do posiadania kobiecego ciała. Krótki film opowiada o tym dlaczego nie warto jest być kobietą i jak bardzo ohydne potrafi być takowe doświadczenie.
Emilia Rodziewicz – studentka, wkrótce dyplomantka, lubi tematykę społeczną i polityczną, interesuje się Internetem, memami. Najchętniej robi wideo i performance. Lewaczka opłacana przez Sorosa. Kontakt do jej troll konta na FB: Tliterowicz Julka Maria (można zapraszać do znaj).
Gabriela Sołtysiak, Bez tytułu, fotoobiekty, 100 x 70 cm
Jej metropolitankowa praca to zapis osobistych wydarzeń wyjętych z życia, poruszający temat kobiecej siły czerpanej z dramatycznych wydarzeń oraz lęku związanym z własnym zdrowiem z jakim mierzą się kobiety. Foto-obiekt to miks materiałów wizualnych z dobranym do nich audio.
Gabriela Sołtysiak – działa różnymi mediami, zwłaszcza fotografią jak również modą, grafiką i rysunkiem. Zajmuje się także wideoartem oraz wykorzystuje fotografię w tworzeniu obiektów czy instalacji. W swoich pracach najczęściej porusza tematy osobiste. Kładzie bardzo duży nacisk na warstwę emocjonalną, chce przekazać cząstkę siebie. Jej prace znajdziecie tutaj: @gabriellaeva_art, a samą artystkę tutaj: @_gabriellaeva_.
Adam Szczepański, Bez tytułu, obiekt – pałka policyjna, roślina, dokumentacja fotograficzna
Na Metropolitankę Adam przygotował obiekt złożony z rośliny pnącej (rodzaj epipremnum) i pałki szturmowej. Roślina podczas swojego rozwoju przyczepia się do powierzchni stycznej za pomocą korkowaciejących korzeni. Dzięki nim wspina się po drzewach, płotach czy ścianach zabudowań mieszkalnych. Drugą rolę pełni obiekt służący często jako środek prewencji w zastosowaniach ochrony osobistej jak I agresji, przemocy, ataku. Praca ma charakter komentarza obecnych, trwających i minionych wydarzeń w Polsce.
Adam Szczepański- Poznaniak z urodzenia, poza naszym ASP studiował również kulturoznawstwo na UAM. Pracuje i rozwija się w dwóch mediach, animacja 2D oraz sztuka operatorska. Interesuje się też fotografią, awiacją (sprawdzałam w słowniku – tak, to lotnictwo) i kosmonautyką. Więcej Adama tutaj: Instagram.com/myplatonia / vimeo.com/adamszczepanski91.
Urszula Stępień, Dziecko szczęścia, video
Praca o tytule Dziecko szczęścia to wywiad z babcią artystki. Bohaterka opowiada międzypokoleniową historię losu polskich kobiet w dostępie do praw reprodukcyjnych. Porusza między innymi kwestie aborcji oraz edukacji seksualnej na podstawie własnego doświadczenia związanego z ukończeniem szkoły jako pierwsza ciężarna dziewczyna w latach 70 tych.
Urszula Stępień – najbardziej odnajduje się w mediach powiązanych z fotografią i filmem. Inspiracje czerpie z otoczenia. Szczególnie interesują ją prywatne historie zwłaszcza bliskich sobie ludzi oraz tematyka osobistych zmagań kobiet.
Marta Firyn, Z pokolenia na pokolenie, video
Herstoryczna praca artystyki w ramach Metropolitanki to video oscylujące wokół relacji Marty i jej babci podczas nauki dziergania na drutach. Jak zdradza sama artystka – zawsze chciała nauczyć się ręcznych robótek. Przyglądając się babci przy pracy zadawała mnóstwo pytań. Tego typu wytwórstwo jest wiedzą kobiet zdobywaną z pokolenia na pokolenie. Ze względu na szczególny czas, w którym praca była tworzona finalnym dowodem sukcesu artystki w nauce tego rzemiosła jest dziergana maseczka.
Marta Firyn – zainteresowana tematem antropogenu i wszystkiego co z nim związane, wpływem człowieka na otaczający świat, jak również relacjami międzyludzkimi. Martę można obserwować na Instagramie: @martafiryn.
Dominika Polak, Bez tytułu, fotografia, 50 x 70cm
Praca autorstwa Dominiki Polak składa się z sześciu zdjęć. Jest to seria, która ma oddawać cześć sile kobiet. Artystka przedstawia ciężar kobiet oraz ich różnorodne problemy, które „dźwigają” każdego dnia walcząc o siebie i bliskich. Praca ma pokazywać kobietom ile pracy i dobra, często niedocenianego, wkładają w nasze codzienne życie. Cytując: „ Chciałam podkreślić siłę jaką mają kobiety i uzmysłowić im samym, że są wyjątkowe, silne i robią wiele dobrego każdego dnia”.
Dominika Polak – jej głównym medium jest animacja. To narzędzie, którego często używa w swoich pracach, ostatnio zainteresowała się również performancem. W projekcie metropolitankowym postawiła na fotografię.
Dominika Milewska, Kobieta zniewolona, obiekt, technika własna
Artystka o swojej pracy na metropolitankę: Kobieta zniewolona to instalacja, składająca się ze słoików kiszących kobiety tak jak i liście m.in. mniszka lekarskiego czy lipy. Liczne przesłanki niosące za sobą niekonkretny, dosadny przekaz autoportretu uwięzionego, są wyrazem uciszenia i zamknięcia. Wołania do walki o prawo, o wolność oraz brak podziałów na role.”
Dominika Milewska – porusza w swoich pracach konteksty takie jak refleksyjność czy uwikłanie. Cechuje się charakterystycznym i nieoczywistym sposobem przedstawiania.
Paulina Litaniuk, E/cho, video (video clip, teledysk?)
Projekt echo/: «powtórzenie dźwięku spowodowane odbiciem fali akustycznej od jakiejś powierzchni»«nawiązanie do czegoś z przeszłości» «wieść o czymś lub reakcja na coś»«autorefleksja, próba rozbioru rzeczywistości na czynniki pierwsze»
pavlinalitanyuk – osoba tworząca, której zainteresowania znajdują się gdzieś pomiędzy eksperymentami audiowizualnymi, sztuką feministyczną i urzeczywistnieniem wszelkich pomysłów pojawiających się w jej głowie.
Instagram: @pavlinalitanyuk
YouTube: D13
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Michalina Chwalisz, Marta Firyn, Piotr Krauze, Paulina Litaniuk, Dominika Milewska, Dominika Polak, Emilia Rodziewicz, Gabriela Sołtysiak, Ula Stępień, Adam Szczepański
- Wystawa
- Metropolitanka vol. 8
- Miejsce
- https://metropolitanka.pl
- Czas trwania
- od 23.04.2021
- Osoba kuratorska
- opieka artystyczna: Bogna Burska, Honorata Martin, Maciej Salamon, Joanna Rzepka-Dziedzic
- Fotografie
- dzięki uprzejmości organizatorów
- Strona internetowa
- metropolitanka.pl