SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 10.10.2013 4 min

„Metapolityka” w Galerii Zderzak

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Widok wystawy Metapolityka z obrazami Jurrego Zielińskiego i filmem Jaapa Blonka

Widok wystawy Metapolityka z obrazami Jurrego Zielińskiego i filmem Jaapa Blonka

Pod hasłem „metapolityka” zebraliśmy prace, które odnoszą się do polityki nie wprost, ale metaforycznie lub jeszcze inaczej, tak jak czyni to sztuka, kiedy nie bierze na siebie ciężaru obowiązków propagandowych.

Najstarsze dzieła na wystawie pochodzą z przełomu lat 60. i 70. – są to kolaże z cyklu „Identyfikacje” Danuty Urbanowicz, które powstały pod wrażeniem tzw. wydarzeń marcowych. Jest to rzadki przypadek pojawienia się treści politycznych w kręgu awangardowej Grupy Krakowskiej.

Z lat 1979-80 pochodzą „Portrety helsińskie” Jurrego Zielińskiego, przedstawiające polityków-sygnatariuszy Aktu Końcowego KBWE w Helsinkach. Zostały namalowane na zamówienie Komitetu Centralnego PZPR, tuż przed tragiczną śmiercią artysty. Zestawienie Urbanowicz/Jurry wydało nam się intrygujące, zarówno z powodów politycznych, jak estetycznych. Z 1981 roku pochodzi obraz Jarosława Modzelewskiego „Winston Churchill i delfin”, namalowany w roku Solidarności pod wyraźnym wpływem estetyki Jurrego. Wystawa, na której był pokazywany, została zawieszona z powodu wprowadzenia w Polsce stanu wojennego. Na pewien czas malowanie delfinów zostało przez władze uznane za działalność wywrotową i zabronione. Z okolicy roku 1992 pochodzą dwa duże rysunki Zbigniewa Libery, pokazywane na pierwszej wystawie indywidualnej artysty w CSW w Warszawie. Oba są dość zagadkowe, gdyż odnoszą się do systemu filozofii hermetycznej Roberta Fludda z przełomu XVI i XVII wieku, co jest tym bardziej ciekawe, że ich autora uznaje się powszechnie za anarchistę.
W 1995 roku w Zderzaku został zarejestrowany na video performance głosowo-mimiczny Jaapa Blonka „Kré. Dla Antonina Artaud”. Jest to dzieło dowcipne i mrożące krew w żyłach. Holenderski artysta prezentuje w nim dadaistyczny stosunek do sfery polityczności, idąc po linii tradycji Kurta Schwittersa i Artaud. To z dzieła Blonka pochodzi tytuł naszej wystawy „Minister nie aprobuje takich wypowiedzi”.
Z okolicy 2000 roku pochodzi olbrzymi linoryt Rafała Bujnowskiego „Auto, dom, ona, on”, zakupiony przez Galerię z wystawy dyplomowej artysty, tuż po szczęśliwej obronie dyplomu. Dzieło reprezentuje, naszym zdaniem, światopogląd socjoliberalny i optymistyczny, właściwy epoce ustrojowej transformacji, choć każdy z widzów może mieć w tej sprawie odmienne zdanie.

2

Widok wystawy Metapolityka z obrazami Jurrego Zielińskiego, filmem Jaapa Blonka, rysunkami Zbigniewa Libery i Rafała Bujnowskiego

3

Widok wystawy Metapolityka z obrazem Jarosława Modzelewskiego i pracami Rafała Bujnowskiego

4

Jurry, Kapelusz na święto, olej, płótno, 62 x 95 cm, 1975, własność prywatna

5

Jarosław Modzelewski, Winston Churchill i delfin, olej, płótno, 80 x 100 cm, 1981, Kolekcja Galerii Zderzak

6

Jurry, Henry Kissinger, z cyklu Helsinki, olej, płótno, 70 x 50.5 cm, 1979-1980, własność prywatna

7

Danuta Urbanowicz, Portret składany, olej, akryl, papier fotograficzny, 74 x 81 cm, 1972, własność prywatna

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Jaap Blonk, Rafał Bujnowski, Jurry, Zbigniew Libera, Jarosław Modzelewski, Danuta Urbanowicz
Wystawa
Minister nie aprobuje takich wypowiedzi albo Metapolityka
Miejsce
Galeria Zderzak
Czas trwania
24.08-26.10.2013
Fotografie
Kornelia Szpunar
Strona internetowa
zderzak.pl/2013-metapolityka,310.html
Indeks
Danuta Urbanowicz Galeria Zderzak Jaap Blonk Jarosław Modzelewski Jurry Rafał Bujnowski Zbigniew Libera

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Metapolityka” w Galerii Zderzak — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności